Eurlings heeft geld voor beter spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Eurlings heeft geld voor beter spoor

Berichtdoor Geert » Ma 25 Aug 2008, 11:46

Eurlings heeft geld voor beter spoor
DEN HAAG - Het spoor krijgt een flinke opknapbeurt. Al eerder maakte minister Eurlings (Verkeer) plannen bekend om de knelpunten op te lossen, maar dit weekeinde is duidelijk geworden dat de minister het benodigde geld, 4,5 miljard euro, heeft gevonden. De gedetailleerde plannen staan in zijn begroting die op Prinsjesdag wordt gepresenteerd.

Eurlings maakte bijna een jaar geleden zijn actieplan voor het spoor bekend. Belangrijkste punt van dit plan was extra capaciteit in de Randstad, rond Arnhem en in Noord-Brabant. Met meer treinen hoopt Eurlings Nederlanders verleiden de auto te laten staan.

Tot nu toe was er wel een plan maar geen geld voor de uitvoering. Het Nederlandse spoornet is een van de drukst bereden ter wereld. Verdubbeling van het spoor is vooral in de Randstad nodig. Op andere plekken moeten inhaalsporen worden aangelegd. Verder wil Eurlings perrons verlengen, zodat er langere treinen kunnen stoppen.

De plannen van de minister moeten er toe leiden dat er per uur zes intercity’s en zes stoptreinen in de Randstad rijden. Spoorboekjes zijn dan niet meer nodig omdat er altijd snel een trein komt.

Bron: Algemeen Dagblad

ROVER verheugd over geld voor spoor
Utrecht - ROVER, de reizigersorganisatie, is verheugd dat minister Eurlings financiële dekking heeft gevonden voor een actieplan dat meer ruimte schept voor vervoersgroei op het spoor tussen nu en 2020. Het gaat om een bedrag van ongeveer 4,5 miljard euro. Waar de minister dit geld vandaan haalt, is op dit moment echter nog niet bekend.

Het actieplan concentreert zich op enkele drukke hoofdroutes. ROVER! vindt, aansluitend bij het regeerakkoord, dat daarbij een accent op de netwerken in stedelijke gebieden moet liggen, zowel in de Randstad als daarbuiten. Daar zijn namelijk belangrijke verbeteringen van het vervoeraanbod gewenst, en die zijn afhankelijk van functionele verbeteringen van de infrastructuur. ROVER verwachten dat daarvoor een duidelijk hoger bedrag nodig is dan de nu aangegeven 4,5 miljard.

Bron: Blik op Nieuws

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Spoorbedrijven geven geld Eurlings al uit

Berichtdoor Geert » Do 04 Sep 2008, 19:28

Spoorbedrijven geven geld Eurlings al uit

PARLEMENT | 05-09-2008 00:00 | Armand Landman
DEN HAAG - ProRail, de NS en de Belangenvereniging Rail Goederenvervoerders (BRG) zijn voortvarend aan de slag gegaan met het voornemen van verkeersminister Eurlings om 4,5 miljard euro extra uit te trekken voor capaciteitsuitbreiding van het spoor.

Ze boden Eurlings gisteren een plan aan waarbij er in 2020 50 procent meer treinen rijden. En dat blijkt niet meer te hoeven kosten dan Eurlings had becijferd.
De groei is alleen mogelijk omdat ProRial, NS en BRG de handen ineen hebben geslagen, zo legt NS-directeur Aad Veenman uit. “Gezamenlijk optrekken levert in dit geval meer op dan dat ieder voor zichzelf aan de slag was gegaan.” De partijen hebben twee varianten uitgedacht waarbij het spoorboekje in 2020 bij het oud papier kan. Op de zes drukste trajecten rijdt dan iedere tien minuten een intercitytrein. De daardoor ontstane ‘ruggengraat’ van het spoor wordt ondersteund door een fijnmazig netwerk van sprinters; kortere treinen die vaker stoppen. Het goederenvervoer kan tegen die tijd veel beter doorrijden. Er worden zogenoemde ‘groene zones’ voor goederentreinen ingesteld.

Varianten
De eerste variant, de ‘6/maatwerk-optie’ kost 4,4 miljard euro. Op de trajecten Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (SAAL) en Alkmaar-Eindhoven (A2) rijden zes treinen per uur. Sprinters rijden iedere vijftien minuten. De andere variant heet ‘6/6-optie’ en kost 5,4 miljard euro. In dit geval rijden er op de trajecten SAAL en A2 en Schiphol-Arnhem (Traject Oost) ieder uur zes treinen. Verschil met ‘6/maatwerk’ is dat ook de sprinters in de Randstad 6 keer per uur rijden en de treinen tussen Utrecht en Almere sneller gaan rijden.

De investeringen die nodig zijn voor beide varianten gaan niet alleen in de bouw van extra spoor en langere perrons zitten. Er wordt vooral veel winst geboekt door slimmer te plannen en het beter organiseren van treinritten.
Minister Eurlings is blij met het initiatief van de spoorbedrijven. “Ik ben apetrots dat we op het drukste spoornet ter wereld nóg beter kunnen presteren. Dit is een topprestatie”, zei hij.

Bron: Cobouw

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Eurlings heeft geld voor beter spoor

Berichtdoor Caspar » Do 04 Sep 2008, 19:57

Klinkt goed allemaal! Snap alleen niet zo goed dat de corridor Alkmaar- Amsterdam- Eindhoven al in Alkmaar begint, met 6 intercity's per uur.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11007
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Eurlings heeft geld voor beter spoor

Berichtdoor Vinny » Do 04 Sep 2008, 21:33

^^ De spoorwereld is Alkmaar-geil.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Eurlings heeft geld voor beter spoor

Berichtdoor Suus » Do 04 Sep 2008, 21:37

Nouja, ik snap het wel, Amsterdam is niet de ideale locatie om te keren, dat kost tijd en als je elke tien minuten een trein weg wil hebben heb je die ruimte nodig voor nog meer treinen lijkt mij. Alkmaar biedt daar meer ruimte voor dan Amsterdam. En de mensen in Zaandam, Castricum en Alkmaar zullen er niet ontevreden over zijn. :P .
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11007
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Eurlings heeft geld voor beter spoor

Berichtdoor Vinny » Do 04 Sep 2008, 21:42

Je zou die trein veel nuttiger naar Haarlem en Zandvoort kunnen laten rijden... :idea:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11151
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Eurlings heeft geld voor beter spoor

Berichtdoor Meltrain » Do 04 Sep 2008, 21:47

Daar zat ik ook al aan te denken, maar naar Haarlem rijden dan immers ook al 4 Intercity's per uur (de 2100 en 5400).
Dus is Alkmaar wel handiger dan Haarlem.
(Twee IC's per uur via Haarlem naar Alkmaar laten rijden zou eventueel wel kunnen.)
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9557
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Eurlings heeft geld voor beter spoor

Berichtdoor Wubbo » Do 04 Sep 2008, 22:08

Dat betekent dat je voor Alkmaar een 10/20-bediening overhoudt, dat is in geen enkel opzicht handig. Dat wordt trouwens ook aangegeven in dat rapport: het is niet handig om een 10-minutendienst naast een kwartierdienst te handhaven. Er wordt dus ook gesproken over het verhogen van de frequenties van de Sprinters op die trajecten naar tienminutendiensten.

Overigens zitten er nog veel meer frequentieverhogingen in het vat: ook bijvoorbeeld de stoptreinen rond Eindhoven zouden in kwartierdiensten gaan rijden.

Zal eens kijken of ik het rapport ergens neer kan zetten.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11007
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Eurlings heeft geld voor beter spoor

Berichtdoor Vinny » Vr 05 Sep 2008, 00:13

Dat betekent dat je voor Alkmaar een 10/20-bediening overhoudt, dat is in geen enkel opzicht handig. Dat wordt trouwens ook aangegeven in dat rapport: het is niet handig om een 10-minutendienst naast een kwartierdienst te handhaven. Er wordt dus ook gesproken over het verhogen van de frequenties van de Sprinters op die trajecten naar tienminutendiensten.
Specifiek voor Alkmaar kan gelden: Er rijdt 4 keer per uur (in een kwartierligging) een IC via Zaanstad aangevuld met 2 keer per uur een IC via Haarlem. Hiermee sla je volgens mij meerdere vliegen in één klap: Je voorkomt overbelasting van de Zaanse Lijn, je geeft een extra frequentieverhoging van Alkmaar naar Amsterdam (kun je mooi mee pochen als vervoerder in de locale sufferdjes; de meeste reizigers zal ontgaan dat ze om reizen), terwijl je tussen Haarlem en Amsterdam een extra IC verbinding aan kan bieden.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

waldo79
Berichten: 3626
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Eurlings heeft geld voor beter spoor

Berichtdoor waldo79 » Vr 05 Sep 2008, 11:06

je mooi mee pochen als vervoerder in de locale sufferdjes; de meeste reizigers zal ontgaan dat ze om reizen
Daar is men snel genoeg achter :)
Mij best :)

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9557
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

NS betaalt plannen Eurlings

Berichtdoor Wubbo » Zo 14 Sep 2008, 09:45

NS betaalt plannen Eurlings
Gepubliceerd: 13 september 2008 13:01 | Gewijzigd: 13 september 2008 12:11
Door een onzer redacteuren


Den Haag, 13 sept. De NS blijkt grotendeels op te draaien voor de plannen van minister Eurlings (Verkeer, CDA) om 4,5 miljard euro in het spoor te investeren.

De minister zocht al sinds de aankondiging van zijn plannen, in november 2007, naar geld om zijn spoorambities te financieren. Dat heeft hij nu gevonden buiten de Rijksbegroting, zo blijkt uit de ramingen van het Infrastructuurfonds. Daarin staat dat 2 miljard euro „grotendeels wordt gevonden” door NS een superdividend uit te laten keren.

Het bedrag zal rechtstreeks worden overgemaakt aan spoorbeheerder ProRail. Het ministerie van Financiën beheert alle aandelen in de NS en kan op die manier grote invloed uitoefenen op het dividendbeleid. Dit najaar zullen gesprekken tussen de aandeelhouder en de NS plaatsvinden over het superdividend.

De NS zegt in een reactie dat zo’n winstuitkering „een zaak is van het bedrijf en de aandeelhouders”. De onderneming wil verder niet reageren op het voornemen van de overheid. „Als de aandeelhouder en het bedrijf een besluit hebben genomen, kunnen wij meer zeggen”, stelt een zegsman.

De overige 2,5 miljard van Eurlings bestaat uit een bedrag van 0,8 miljard dat al was gereserveerd voor het openbaar vervoer. Daarnaast komt er 350 miljoen uit verschuiving binnen de bestaande spoorbegroting. Het was al langer bekend dat de geschrapte Zuiderzeelijn tussen Amsterdam en Groningen 1,35 miljard euro zou opleveren voor andere spoorambities.

Bron: NRC Handelsblad

Dat noemen ze dus een sigaar uit eigen doos...

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1273
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Eurlings heeft geld voor beter spoor

Berichtdoor Frank » Zo 14 Sep 2008, 21:39

Lijkt me inderdaad een belachelijk plan :roll: .

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Eurlings heeft geld voor beter spoor

Berichtdoor Jurjen » Ma 15 Sep 2008, 01:09

Grappig, dat iedereen weer valt over het integreren van Alkmaar in de '10/10/10'-dienst. Ik maak het vaak mee, dat de trein op Alkmaar-A'dam voller is dan op A'dam-Utrecht, om maar iets te noemen. Vergeet niet dat Alkmaar en omliggende plaatsen sterk op Amsterdam gericht zijn, de wegen tussen Alkmaar en Amsterdam behoorlijk vaak vol staan met geparkeerde auto's (files) en een uurtje parkeren in A'dam net zo duur is als een retourtje Alkmaar-A'dam met de trein. Ook buiten de spits zitten de treinen (nee, niet de 800 die gewoon met teveel materieel rijdt vanwege de verplichte splitsing in Sittard; schaf dat af in plaats van te zeveren over doorrijden naar Alkmaar!) ook aardig vol!

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Eurlings heeft geld voor beter spoor

Berichtdoor Caspar » Ma 15 Sep 2008, 09:20

Aangezien ik toch weinig doe als ik in de trein zit heb ik eens besloten wat fotos te maken van de 800 tussen Alkmaar en Amsterdam. Ze zijn gemaakt in de IC's van 7.00, 9.00 en om 15.00 (vertrektijd Heiloo) aardig gespreid dus.

Toch, van reizigers ontbreekt ieder spoor:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nou laat die extra intercity's maar snel komen ondanks dat het miljoenen kost!
Ik heb vorige week zelfs een Virm 6 meegemaakt waarin ik tot Zaandam behalve mezelf slechts 1 andere reiziger in heb gezien...

waldo79
Berichten: 3626
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Eurlings heeft geld voor beter spoor

Berichtdoor waldo79 » Di 16 Sep 2008, 22:23

Zitten de reizigers soms in de andere bakken?
Mij best :)


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten