Verzakking HSL-lijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2063
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Verzakking HSL-lijn

Berichtdoor isadora » Za 11 Apr 2015, 10:12

En zo is dat, en komt weer in orde voor anderhalf miljoen eurootjes:
http://www.omroepbrabant.nl/?news/22774 ... +euro.aspx

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2382
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Verzakking HSL-lijn

Berichtdoor Mr-W » Za 11 Apr 2015, 10:18

Als ze nou slim zijn nemen ze meteen de Moerdijkbrug mee.

MdJ
Berichten: 3802
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Verzakking HSL-lijn

Berichtdoor MdJ » Za 11 Apr 2015, 10:30

Moet zeggen dat 1,5 miljoen best vindt meevallen voor zulke aanpassingen...
Bij twijfel: gebruik beton.

Hendrik
Berichten: 1462
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Verzakking HSL-lijn

Berichtdoor Hendrik » Za 11 Apr 2015, 10:39

Dit komt uit de 36e Voortgangsrapportage HSL-Zuid, waar al over is bericht in een ander topic.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Verzakking HSL-lijn

Berichtdoor Suus » Za 11 Apr 2015, 11:40

Is dit deel ook zoals op het noordelijke deel gebouwd als betonbaan, want dan vind ik het wel vreemd. Anders niet. Behalve in het uiterste oosten en zuidoosten weet je dat je in Nederland vroeg of laat te maken krijgt met verzakkingen en bij HSL's is de fouttolerantie nu eenmaal veel lager.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verzakking HSL-lijn

Berichtdoor Daniel » Za 11 Apr 2015, 12:17

Bij station Prinsenbeek ligt de HSL nog wel op een betonbaan, maar hoe het verderop bij Prinsenbeek zelf (rond de bogen naar station Breda) zit weet ik eerlijk gezegd niet.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Verzakking HSL-lijn

Berichtdoor Geert » Za 11 Apr 2015, 20:12

Rijdt daar door een tunnel toch?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verzakking HSL-lijn

Berichtdoor Daniel » Za 11 Apr 2015, 20:30

Tussen de Backer en Reubweg en Stadsduct Overbos loopt 'ie door een open tunnelbak inderdaad. Ik doelde op het stukje iets ten zuiden daarvan, want de aansluiting Breda <-> Antwerpen ligt ook nog nabij Prinsenbeek. Dat lijkt op basis van de satelietbeelden van Google Maps ook een betonbaan te zijn.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

groningen
Berichten: 895
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Verzakking HSL-lijn

Berichtdoor groningen » Za 11 Apr 2015, 20:32

Ik denk dat 1,5 miljoen euro een beginpunt is. Minder kan het niet worden, wel meer. Ben benieuwd of er tijdens werkzaamheden wel gereden. Vandaag ligt de HSL er ook deels uit, maar dat kan ook met Schiphol te maken hebben.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Verzakking HSL-lijn

Berichtdoor Wubbo » Za 11 Apr 2015, 21:01

Het RTL Nieuws had het over 5,3 miljoen.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verzakking HSL-lijn

Berichtdoor Hainje » Za 11 Apr 2015, 21:05

That escalated quickly! :o
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Hendrik
Berichten: 1462
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Verzakking HSL-lijn

Berichtdoor Hendrik » Za 11 Apr 2015, 21:40

Nee hoor. Het heeft betrekking op andere problematiek. Stukje uit de eerder genoemde voortgangsreportage:
Zettingsproblematiek
Rijpwetering
In de ruimte tussen de reeds bij aanleg aangebrachte damwanden is de baanverplaatsing nu het grootst. Mogelijk bieden damwanden, die worden aangebracht op de locaties waar ze in het verleden niet zijn aangebracht, voldoende uitkomst tegen verdere verplaatsing van de baan. De horizontale verplaatsingen van de baan zijn nu al zo groot dat deskundigen twijfelen of de heipalen dit wel kunnen hebben. Momenteel wordt daar aan gerekend. Wellicht moeten er heipalen bijkomen of vervangen worden. De verwachte kosten bedragen € 5,3 miljoen.
Schuilingervliet
Hier zijn op de uiteinden van de onderbouwplaten palen toegepast die geringer zijn van afmeting dan de overige palen en gefundeerd staan op een niet zo draagkrachtige zandlaag. Het lijkt erop dat de palen bij treinpassages op en neer gaan. Hier is de spoorconstructie niet op berekend. Het kan zijn dat de onderbouwplaten ondersteund moeten worden met een aanvullende funderingsconstructie. De situatie is in onderzoek. De verwachte kosten bedragen € 2,7 miljoen.
Breda Westrik
Momenteel is de opinie van deskundigen dat de gedragingen van de baan (horizontaal veel en verticaal een beetje verplaatsing) mede wordt veroorzaakt door verzadiging van de baan met water. Een drainage zou dit op kunnen lossen. Bovendien is de baansituatie bij Westrik niet in evenwicht. Aan één zijde rust er een hoog grondlichaam tegenaan (een inzetplaats voor overheidshulpdiensten) die aan de andere kant ontbreekt. Afgraven en eventueel een brug zou dit evenwicht
kunnen herstellen. De verwachte kosten bedragen € 1,5 miljoen.

Ronaldussen
Berichten: 3112
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Verzakking HSL-lijn

Berichtdoor Ronaldussen » Za 11 Apr 2015, 21:56

Gebed zonder eind die lijn... :roll:
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Verzakking HSL-lijn

Berichtdoor Suus » Za 11 Apr 2015, 22:06

Het is gewoon heel lastig om infrastructuur te bouwen en onderhouden in het Groene Hart. De bestaande spoorlijnen in het gebied hebben er ook last van en Rijkswaterstaat bij de snelwegen ook met de verzakkingen in de maag. De parallel lopende A4 is alles behalve een biljartlaken.
Rame à l'approche

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Verzakking HSL-lijn

Berichtdoor waldo79 » Za 11 Apr 2015, 22:32

Bij Breda zal er vast een andere reden zijn dan veengrond. ..
Mij best :)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verzakking HSL-lijn

Berichtdoor Daniel » Za 11 Apr 2015, 23:39

De reden bij Breda is ook goed op Google Maps te zien: het gewicht van de grond tussen A16 en het spoor duwt als het ware de spoorbaan van het talud af dat aan de andere kant van het spoor ligt.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Verzakking HSL-lijn

Berichtdoor deadlock » Zo 12 Apr 2015, 08:01

Wubbo schreef:Het RTL Nieuws had het over 5,3 miljoen.

Die 1,5 miljoen slaat alleen op dat specifieke voorbeeld van die plek voor de hulpdiensten natuurlijk. En dat is wel met betonbak daar voor zover ik weet. Het is niet in evenwicht dus de hele bak verzakt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
MarkNL
Berichten: 140
Lid geworden op: Wo 24 Sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse
Contact:

Re: Verzakking HSL-lijn

Berichtdoor MarkNL » Wo 15 Apr 2015, 10:37

Wellicht laat mijn geheugen mij in de steek, maar een paar jaar geleden werd er toch ook al gesproken over verzakkingen nabij Rijpwetering/Roelofarendsveen?

(Helaas is het zoeken naar een eventueel nieuwsbericht nu nogal lastig omdat je al het nieuws krijgt van paar dagen terug...)

KM46
Berichten: 8078
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Verzakking HSL-lijn

Berichtdoor KM46 » Wo 15 Apr 2015, 10:52

Ik geloof het wel ja. Maar toen was het nog binnen de marges.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Verzakking HSL-lijn

Berichtdoor Thom91 » Wo 15 Apr 2015, 10:58

Dat is het nu ook, alleen gaan ze nu maatregelen nemen om verdere verzakking te voorkomen..

Als het buiten de marges is wordt de HSL stilgelegd..
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
MarkNL
Berichten: 140
Lid geworden op: Wo 24 Sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse
Contact:

Re: Verzakking HSL-lijn

Berichtdoor MarkNL » Wo 15 Apr 2015, 11:14

Dan rijst bij mij de vraag: had dit eerder aangepakt kunnen worden?

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Verzakking HSL-lijn

Berichtdoor Thom91 » Wo 15 Apr 2015, 11:20

Vast wel, maar was het nodig geweest? Er ontstaat geen hinder en er zal naar alle waarschijnlijkheid geen hinder ontstaan voor de reizigers dus ik zie het probleem niet zo..
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
MarkNL
Berichten: 140
Lid geworden op: Wo 24 Sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse
Contact:

Re: Verzakking HSL-lijn

Berichtdoor MarkNL » Wo 15 Apr 2015, 11:34

Maar er is wel een bedrag van 5,3 miljoen euro mee gemoeid. Nu is dat in infrastructuurtermen nog relatief weinig, maar had het niet lager kunnen wezen als er eerder ingegrepen was?

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Verzakking HSL-lijn

Berichtdoor Thom91 » Wo 15 Apr 2015, 11:46

Je kan zetting van de grond wel proberen te voorspellen, maar het is niet mogelijk om exact te voorspellen wat de zetting uiteindelijk gaat zijn. Je kan het voorkomen door zettingsvrije platen te gebruiken maar die zijn ongelofelijk duur dus ik denk dat dit een goede oplossing is.
Komt wel goed schatje.

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Verzakking HSL-lijn

Berichtdoor VIRM » Wo 15 Apr 2015, 12:06

"Dames en heren, Intercity Direct naar Rotterdam en Breda vertrekt van spoor 5 of 6. Voor deze trein is een toeslag en een verzakkingstoeslag verplicht. Deze toeslag is verkrijgbaar bij de toeslagzuil en de verzakkingstoeslagzuil op het perron. Ladies and gentlemen, Intercity Direct to Rotterdam and Breda will depart from platform 5 or 6. For this train, a supplement and a ground descending of the rails supplement are required. These supplements are available at the supplement post and the rail-descending supplement post on the platform."

En ja, die Engelse zinnen zijn expres. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten