Pagina 1 van 2

Verzakking HSL-lijn

Geplaatst: za 11 apr 2015, 10:12
door isadora
En zo is dat, en komt weer in orde voor anderhalf miljoen eurootjes:
http://www.omroepbrabant.nl/?news/22774 ... +euro.aspx

Re: Verzakking HSL-lijn

Geplaatst: za 11 apr 2015, 10:18
door Mr-W
Als ze nou slim zijn nemen ze meteen de Moerdijkbrug mee.

Re: Verzakking HSL-lijn

Geplaatst: za 11 apr 2015, 10:30
door MdJ
Moet zeggen dat 1,5 miljoen best vindt meevallen voor zulke aanpassingen...

Re: Verzakking HSL-lijn

Geplaatst: za 11 apr 2015, 10:39
door Hendrik
Dit komt uit de 36e Voortgangsrapportage HSL-Zuid, waar al over is bericht in een ander topic.

Re: Verzakking HSL-lijn

Geplaatst: za 11 apr 2015, 11:40
door Suus
Is dit deel ook zoals op het noordelijke deel gebouwd als betonbaan, want dan vind ik het wel vreemd. Anders niet. Behalve in het uiterste oosten en zuidoosten weet je dat je in Nederland vroeg of laat te maken krijgt met verzakkingen en bij HSL's is de fouttolerantie nu eenmaal veel lager.

Re: Verzakking HSL-lijn

Geplaatst: za 11 apr 2015, 12:17
door Daniel
Bij station Prinsenbeek ligt de HSL nog wel op een betonbaan, maar hoe het verderop bij Prinsenbeek zelf (rond de bogen naar station Breda) zit weet ik eerlijk gezegd niet.

Re: Verzakking HSL-lijn

Geplaatst: za 11 apr 2015, 20:12
door Geert
Rijdt daar door een tunnel toch?

Re: Verzakking HSL-lijn

Geplaatst: za 11 apr 2015, 20:30
door Daniel
Tussen de Backer en Reubweg en Stadsduct Overbos loopt 'ie door een open tunnelbak inderdaad. Ik doelde op het stukje iets ten zuiden daarvan, want de aansluiting Breda <-> Antwerpen ligt ook nog nabij Prinsenbeek. Dat lijkt op basis van de satelietbeelden van Google Maps ook een betonbaan te zijn.

Re: Verzakking HSL-lijn

Geplaatst: za 11 apr 2015, 20:32
door groningen
Ik denk dat 1,5 miljoen euro een beginpunt is. Minder kan het niet worden, wel meer. Ben benieuwd of er tijdens werkzaamheden wel gereden. Vandaag ligt de HSL er ook deels uit, maar dat kan ook met Schiphol te maken hebben.

Re: Verzakking HSL-lijn

Geplaatst: za 11 apr 2015, 21:01
door Wubbo
Het RTL Nieuws had het over 5,3 miljoen.

Re: Verzakking HSL-lijn

Geplaatst: za 11 apr 2015, 21:05
door Hainje
That escalated quickly! :o

Re: Verzakking HSL-lijn

Geplaatst: za 11 apr 2015, 21:40
door Hendrik
Nee hoor. Het heeft betrekking op andere problematiek. Stukje uit de eerder genoemde voortgangsreportage:
Zettingsproblematiek
Rijpwetering
In de ruimte tussen de reeds bij aanleg aangebrachte damwanden is de baanverplaatsing nu het grootst. Mogelijk bieden damwanden, die worden aangebracht op de locaties waar ze in het verleden niet zijn aangebracht, voldoende uitkomst tegen verdere verplaatsing van de baan. De horizontale verplaatsingen van de baan zijn nu al zo groot dat deskundigen twijfelen of de heipalen dit wel kunnen hebben. Momenteel wordt daar aan gerekend. Wellicht moeten er heipalen bijkomen of vervangen worden. De verwachte kosten bedragen € 5,3 miljoen.
Schuilingervliet
Hier zijn op de uiteinden van de onderbouwplaten palen toegepast die geringer zijn van afmeting dan de overige palen en gefundeerd staan op een niet zo draagkrachtige zandlaag. Het lijkt erop dat de palen bij treinpassages op en neer gaan. Hier is de spoorconstructie niet op berekend. Het kan zijn dat de onderbouwplaten ondersteund moeten worden met een aanvullende funderingsconstructie. De situatie is in onderzoek. De verwachte kosten bedragen € 2,7 miljoen.
Breda Westrik
Momenteel is de opinie van deskundigen dat de gedragingen van de baan (horizontaal veel en verticaal een beetje verplaatsing) mede wordt veroorzaakt door verzadiging van de baan met water. Een drainage zou dit op kunnen lossen. Bovendien is de baansituatie bij Westrik niet in evenwicht. Aan één zijde rust er een hoog grondlichaam tegenaan (een inzetplaats voor overheidshulpdiensten) die aan de andere kant ontbreekt. Afgraven en eventueel een brug zou dit evenwicht
kunnen herstellen. De verwachte kosten bedragen € 1,5 miljoen.

Re: Verzakking HSL-lijn

Geplaatst: za 11 apr 2015, 21:56
door AppleMoose
Gebed zonder eind die lijn... :roll:

Re: Verzakking HSL-lijn

Geplaatst: za 11 apr 2015, 22:06
door Suus
Het is gewoon heel lastig om infrastructuur te bouwen en onderhouden in het Groene Hart. De bestaande spoorlijnen in het gebied hebben er ook last van en Rijkswaterstaat bij de snelwegen ook met de verzakkingen in de maag. De parallel lopende A4 is alles behalve een biljartlaken.

Re: Verzakking HSL-lijn

Geplaatst: za 11 apr 2015, 22:32
door waldo79
Bij Breda zal er vast een andere reden zijn dan veengrond. ..

Re: Verzakking HSL-lijn

Geplaatst: za 11 apr 2015, 23:39
door Daniel
De reden bij Breda is ook goed op Google Maps te zien: het gewicht van de grond tussen A16 en het spoor duwt als het ware de spoorbaan van het talud af dat aan de andere kant van het spoor ligt.

Re: Verzakking HSL-lijn

Geplaatst: zo 12 apr 2015, 08:01
door deadlock
Wubbo schreef:Het RTL Nieuws had het over 5,3 miljoen.
Die 1,5 miljoen slaat alleen op dat specifieke voorbeeld van die plek voor de hulpdiensten natuurlijk. En dat is wel met betonbak daar voor zover ik weet. Het is niet in evenwicht dus de hele bak verzakt.

Re: Verzakking HSL-lijn

Geplaatst: wo 15 apr 2015, 10:37
door MarkNL
Wellicht laat mijn geheugen mij in de steek, maar een paar jaar geleden werd er toch ook al gesproken over verzakkingen nabij Rijpwetering/Roelofarendsveen?

(Helaas is het zoeken naar een eventueel nieuwsbericht nu nogal lastig omdat je al het nieuws krijgt van paar dagen terug...)

Re: Verzakking HSL-lijn

Geplaatst: wo 15 apr 2015, 10:52
door ODRAIL
Ik geloof het wel ja. Maar toen was het nog binnen de marges.

Re: Verzakking HSL-lijn

Geplaatst: wo 15 apr 2015, 10:58
door Thom91
Dat is het nu ook, alleen gaan ze nu maatregelen nemen om verdere verzakking te voorkomen..

Als het buiten de marges is wordt de HSL stilgelegd..

Re: Verzakking HSL-lijn

Geplaatst: wo 15 apr 2015, 11:14
door MarkNL
Dan rijst bij mij de vraag: had dit eerder aangepakt kunnen worden?

Re: Verzakking HSL-lijn

Geplaatst: wo 15 apr 2015, 11:20
door Thom91
Vast wel, maar was het nodig geweest? Er ontstaat geen hinder en er zal naar alle waarschijnlijkheid geen hinder ontstaan voor de reizigers dus ik zie het probleem niet zo..

Re: Verzakking HSL-lijn

Geplaatst: wo 15 apr 2015, 11:34
door MarkNL
Maar er is wel een bedrag van 5,3 miljoen euro mee gemoeid. Nu is dat in infrastructuurtermen nog relatief weinig, maar had het niet lager kunnen wezen als er eerder ingegrepen was?

Re: Verzakking HSL-lijn

Geplaatst: wo 15 apr 2015, 11:46
door Thom91
Je kan zetting van de grond wel proberen te voorspellen, maar het is niet mogelijk om exact te voorspellen wat de zetting uiteindelijk gaat zijn. Je kan het voorkomen door zettingsvrije platen te gebruiken maar die zijn ongelofelijk duur dus ik denk dat dit een goede oplossing is.

Re: Verzakking HSL-lijn

Geplaatst: wo 15 apr 2015, 12:06
door VIRM
"Dames en heren, Intercity Direct naar Rotterdam en Breda vertrekt van spoor 5 of 6. Voor deze trein is een toeslag en een verzakkingstoeslag verplicht. Deze toeslag is verkrijgbaar bij de toeslagzuil en de verzakkingstoeslagzuil op het perron. Ladies and gentlemen, Intercity Direct to Rotterdam and Breda will depart from platform 5 or 6. For this train, a supplement and a ground descending of the rails supplement are required. These supplements are available at the supplement post and the rail-descending supplement post on the platform."

En ja, die Engelse zinnen zijn expres. :mrgreen: