Verdwijnende spoorwegovergangen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Bericht door ODRAIL »

Worden dit twee aparte tunnels of wordt dit een tunnel met gescheiden buizen?
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Bericht door starx »

regenmaker schreef:De gemeente Apeldoorn heeft het liefst alle overwegen vervangen door een tunnel, maarja dat kost wel geld natuurlijk.
Volgens mij geldt dit voor alle gemeentes in Nederland, behalve dan degene zonder overwegen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Bericht door regenmaker »

starx schreef:Volgens mij geldt dit voor alle gemeentes in Nederland, behalve dan degene zonder overwegen.
Ene gemeente legt er meer prioriteit bij dan de andere.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Bericht door webguy »

Het is natuurlijk een tikkeltje belachelijk dat dit 100 jaar goed gaat en we nu opeens miljoenen gaan uitgeven om alle overwegen weg te halen. Dat geld kunnen we met z'n allen vaak ook wel op andere en soms zeker betere manieren uitgeven. Elke tunnel is een bus of wat minder bijvoorbeeld.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Bericht door Wubbo »

In die 100 jaar zijn zowel het treinverkeer als het wegverkeer toch wel iets drukker geworden. Dat daardoor de kans dat het fout gaat groter wordt, lijkt me duidelijk. De wachttijd bij overwegen is ook een reden om een overweg weg te willen.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Bericht door marvinkok »

In Borne willen ze ook van overwegen af. Best voor te stellen met de hoeveelheid treinen plus dat een groot deel er stopt waardoor de bomen extra lang gesloten zijn. Dat zal nu met het omgeleide goederenverkeer alleen maar erger worden.
0318
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:47

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Bericht door 0318 »

Die in Veenendaal (Nieuweweg Noord) wordt ook door twee tunnels vervangen, één een paar honderd meter oostelijker voor het autoverkeer en één op dezelfde plek voor langzaam verkeer. Die laatste vind ik een hoog dwangmatig karakter hebben; alsof er per se bepaalde potjes leeg moeten. Ik zou zeggen: leg die autotunnel aan en zet paaltjes om de huidige overweg om hem autovrij te maken. Dat spaart weer een paar miljoen uit, die je kunt gebruiken voor heel wat dingen die voor het OV wel nuttig zijn.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Bericht door Thom91 »

Langzaam verkeer is het grootste risico..
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Bericht door deadlock »

marvinkok schreef:In Borne willen ze ook van overwegen af. Best voor te stellen met de hoeveelheid treinen plus dat een groot deel er stopt waardoor de bomen extra lang gesloten zijn. Dat zal nu met het omgeleide goederenverkeer alleen maar erger worden.
Tegen de tijd dat de overwegen daar opgeruimd zijn is dan is het omleiden van goederenverkeer ook afgelopen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Bericht door marvinkok »

Dat is waa, maar die extra cargo's zijn ook niet de reden, de andere 12+ treinen per uur wel uiteraard en met name se stoppers zorgen voor oponthoud...
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Bericht door Erik1100 »

De tunnel in Wolvega gaat aanstaande maandag al open: http://www.stellingwerf.nl/nieuws/wolve ... vroeg.html
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Bericht door TomSteyl »

De overweg Vierpaardjes in Venlo is al sinds de jaren '60 een enorm probleem voor de verkeersdoorstroming en veiligheid. Er wordt dan ook al sinds die tijd over ondertunneling gesproken, maar blijkbaar is Limburg toch te ver weg... :lol:

De bewoners van de Vierpaardjes zijn al geruime tijd geleden een actiecomité gestart om ondertunneling af te dwingen bij gemeente, provincie en rijk.

http://www.vierpaardjes.nl
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Bericht door Suus »

Klaasje schreef:De overweg Oudiemerlaan in Diemen gaat verdwijnen. Daarmee verdwijnt de laatste spoorwegovergang in hoofdspoor van de post Amsterdam.
http://paper.diemernieuws.nl/open/0973b ... or-#a70380

Bouw start in 2017 en duurt 2,5 jaar, er moeten vier huizen gesloopt worden voor een tijdelijke spoorwegovergang en het perron voor treinen naar Amsterdam wordt tijdelijk ingekort. Totale kosten 25 miljoen euro.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Bericht door Vinny »

Eindelijk :)
Het werd echt erg tijd dat daar wat aan zou gebeuren. Het is wel een relatief duur project.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Bericht door Klaasje »

Overwegen opruimen is relatief duur maar wel een van de meest kosteneffectieve manieren om wat aan de veiligheid van het spoorsysteem te doen. Daar komt bij dat het flankerend ook nog eens de betrouwbaarheid verhoogt doordat er minder aanrijdingen zijn en minder storingen. Op de een of andere manier zijn overwegsecties vaker gestoord an normale secties. Al kunnen we ons ook afvragen waarom we zoveel geld aan andere aspecten van veiligheid uitgeven..
SillyWalks
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 01:52

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Bericht door SillyWalks »

Bee schreef:
Klaasje schreef:De overweg Oudiemerlaan in Diemen gaat verdwijnen. Daarmee verdwijnt de laatste spoorwegovergang in hoofdspoor van de post Amsterdam.
http://paper.diemernieuws.nl/open/0973b ... or-#a70380

Bouw start in 2017 en duurt 2,5 jaar, er moeten vier huizen gesloopt worden voor een tijdelijke spoorwegovergang en het perron voor treinen naar Amsterdam wordt tijdelijk ingekort. Totale kosten 25 miljoen euro.

Maar het wordt niet meteen 4-sporig?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Bericht door Klaasje »

Nee.. Dat terwijl Gaasperdammerwegaansluiting-Diemen viersporig maken nu heel goedkoop en makkelijk wordt.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Bericht door starx »

Ik denk dat integrale viersporigheid op alle lijnen door Amsterdam erg wenselijk is ivm alle PHS-plannen. Maar waarschijnlijk zijn er voor datzelfde PHS projecten met een grotere prioriteit.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Bericht door reisthijs »

Dit stukje is nou net geen onderdeel van een PHS-corridor.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Bericht door Klaasje »

OV-SAAL is een PHS-project. Alleen met een afzonderlijk besluitvormingstraject.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Bericht door SuperGhost »

OV-SAAL gaat over het traject Schiphol-Amsterdam Zuid-Almere-Lelystad (dus de Zuidas), dus niet over het stuk CS-Gaaspdammerweg (daar wordt weliswaar ook een deel aangepakt, namelijk CS-Muiderpoort, maar dan als optimalisering van de Amsterdamse sporenstraat en niet als onderdeel van OV-SAAL).
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Bericht door starx »

Niettemin gaat de frequentie op dat stuk wel omhoog op termijn.

Zoals de plannen nu zijn rijden er dan per uur 4 IC's Almere-Amsterdam Centraal (nu 2), 6 sprinters (nu 4) en 2 IC's Amersfoort-Amsterdam Centraal (nu ook 2).

Deze corridor raakt in ieder geval wel aan OV-SAAL. Ik meen mij ook te herinneren dat er in het OV-SAAL-budget geld was gereserveerd om de overwegveiligheid te verbeteren. Ik neem aan dat daarmee de hierboven genoemde overweg in Diemen bedoeld wordt, want volgens mij zijn er op de corridor zelf geen overwegen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Bericht door reisthijs »

De frequentie die je noemt is niet zo groot dat het niet meer op die twee sporen zou kunnen passen. Het wordt niet viersporig gemaakt als het niet echt noodzakelijk is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Bericht door Klaasje »

Nee, maar teglijkertijd wordt de dienstregelingsuitwerking wel een stuk makkelijker als je ergens viersporigheid hebt. Probeer maar eens een dienstregling te maken waarin én de IC's snel zijn vanaf zowel de Flevo- als Gooilijn én de sprinters van de Gooilijn maximaal 4 minuten stilstaan en die van de Flevolijn 2 minuten stilstaan in Weesp. Met kwartierdiensten moet je dan al knopen in Amersfoort gaan slopen. Met een tienminutendienst...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Bericht door Vinny »

reisthijs schreef:De frequentie die je noemt is niet zo groot dat het niet meer op die twee sporen zou kunnen passen. Het wordt niet viersporig gemaakt als het niet echt noodzakelijk is.
Vijf jaar gelden werd het wel als project geparachuteerd, volgens mij was dat ingegeven vanwege het feit dat Amsterdam Science Park destijds moeilijk inpasbaar bleek te zijn in de dienstregeling. Nu dat wel kan is het project ook weer stilzwijgend afgevoerd van de lijst. Zo gaat dat in Nederland ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten