Pagina 2 van 3

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: zo 03 mei 2015, 11:32
door ODRAIL
Worden dit twee aparte tunnels of wordt dit een tunnel met gescheiden buizen?

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: zo 03 mei 2015, 12:44
door starx
regenmaker schreef:De gemeente Apeldoorn heeft het liefst alle overwegen vervangen door een tunnel, maarja dat kost wel geld natuurlijk.
Volgens mij geldt dit voor alle gemeentes in Nederland, behalve dan degene zonder overwegen.

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: zo 03 mei 2015, 13:23
door regenmaker
starx schreef:Volgens mij geldt dit voor alle gemeentes in Nederland, behalve dan degene zonder overwegen.
Ene gemeente legt er meer prioriteit bij dan de andere.

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: zo 03 mei 2015, 13:56
door webguy
Het is natuurlijk een tikkeltje belachelijk dat dit 100 jaar goed gaat en we nu opeens miljoenen gaan uitgeven om alle overwegen weg te halen. Dat geld kunnen we met z'n allen vaak ook wel op andere en soms zeker betere manieren uitgeven. Elke tunnel is een bus of wat minder bijvoorbeeld.

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: zo 03 mei 2015, 14:35
door Wubbo
In die 100 jaar zijn zowel het treinverkeer als het wegverkeer toch wel iets drukker geworden. Dat daardoor de kans dat het fout gaat groter wordt, lijkt me duidelijk. De wachttijd bij overwegen is ook een reden om een overweg weg te willen.

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: zo 03 mei 2015, 15:51
door marvinkok
In Borne willen ze ook van overwegen af. Best voor te stellen met de hoeveelheid treinen plus dat een groot deel er stopt waardoor de bomen extra lang gesloten zijn. Dat zal nu met het omgeleide goederenverkeer alleen maar erger worden.

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: zo 03 mei 2015, 17:30
door 0318
Die in Veenendaal (Nieuweweg Noord) wordt ook door twee tunnels vervangen, één een paar honderd meter oostelijker voor het autoverkeer en één op dezelfde plek voor langzaam verkeer. Die laatste vind ik een hoog dwangmatig karakter hebben; alsof er per se bepaalde potjes leeg moeten. Ik zou zeggen: leg die autotunnel aan en zet paaltjes om de huidige overweg om hem autovrij te maken. Dat spaart weer een paar miljoen uit, die je kunt gebruiken voor heel wat dingen die voor het OV wel nuttig zijn.

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: zo 03 mei 2015, 19:07
door Thom91
Langzaam verkeer is het grootste risico..

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: zo 03 mei 2015, 19:23
door deadlock
marvinkok schreef:In Borne willen ze ook van overwegen af. Best voor te stellen met de hoeveelheid treinen plus dat een groot deel er stopt waardoor de bomen extra lang gesloten zijn. Dat zal nu met het omgeleide goederenverkeer alleen maar erger worden.
Tegen de tijd dat de overwegen daar opgeruimd zijn is dan is het omleiden van goederenverkeer ook afgelopen.

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: zo 03 mei 2015, 21:14
door marvinkok
Dat is waa, maar die extra cargo's zijn ook niet de reden, de andere 12+ treinen per uur wel uiteraard en met name se stoppers zorgen voor oponthoud...

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: vr 13 nov 2015, 11:29
door Erik1100
De tunnel in Wolvega gaat aanstaande maandag al open: http://www.stellingwerf.nl/nieuws/wolve ... vroeg.html

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: wo 09 dec 2015, 08:09
door TomSteyl
De overweg Vierpaardjes in Venlo is al sinds de jaren '60 een enorm probleem voor de verkeersdoorstroming en veiligheid. Er wordt dan ook al sinds die tijd over ondertunneling gesproken, maar blijkbaar is Limburg toch te ver weg... :lol:

De bewoners van de Vierpaardjes zijn al geruime tijd geleden een actiecomité gestart om ondertunneling af te dwingen bij gemeente, provincie en rijk.

http://www.vierpaardjes.nl

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: wo 09 dec 2015, 09:43
door Suus
Klaasje schreef:De overweg Oudiemerlaan in Diemen gaat verdwijnen. Daarmee verdwijnt de laatste spoorwegovergang in hoofdspoor van de post Amsterdam.
http://paper.diemernieuws.nl/open/0973b ... or-#a70380

Bouw start in 2017 en duurt 2,5 jaar, er moeten vier huizen gesloopt worden voor een tijdelijke spoorwegovergang en het perron voor treinen naar Amsterdam wordt tijdelijk ingekort. Totale kosten 25 miljoen euro.

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: wo 09 dec 2015, 20:57
door Vinny
Eindelijk :)
Het werd echt erg tijd dat daar wat aan zou gebeuren. Het is wel een relatief duur project.

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: do 10 dec 2015, 09:18
door Klaasje
Overwegen opruimen is relatief duur maar wel een van de meest kosteneffectieve manieren om wat aan de veiligheid van het spoorsysteem te doen. Daar komt bij dat het flankerend ook nog eens de betrouwbaarheid verhoogt doordat er minder aanrijdingen zijn en minder storingen. Op de een of andere manier zijn overwegsecties vaker gestoord an normale secties. Al kunnen we ons ook afvragen waarom we zoveel geld aan andere aspecten van veiligheid uitgeven..

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: ma 14 dec 2015, 04:13
door SillyWalks
Bee schreef:
Klaasje schreef:De overweg Oudiemerlaan in Diemen gaat verdwijnen. Daarmee verdwijnt de laatste spoorwegovergang in hoofdspoor van de post Amsterdam.
http://paper.diemernieuws.nl/open/0973b ... or-#a70380

Bouw start in 2017 en duurt 2,5 jaar, er moeten vier huizen gesloopt worden voor een tijdelijke spoorwegovergang en het perron voor treinen naar Amsterdam wordt tijdelijk ingekort. Totale kosten 25 miljoen euro.

Maar het wordt niet meteen 4-sporig?

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: ma 14 dec 2015, 09:57
door Klaasje
Nee.. Dat terwijl Gaasperdammerwegaansluiting-Diemen viersporig maken nu heel goedkoop en makkelijk wordt.

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: ma 14 dec 2015, 16:35
door starx
Ik denk dat integrale viersporigheid op alle lijnen door Amsterdam erg wenselijk is ivm alle PHS-plannen. Maar waarschijnlijk zijn er voor datzelfde PHS projecten met een grotere prioriteit.

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: ma 14 dec 2015, 16:46
door reisthijs
Dit stukje is nou net geen onderdeel van een PHS-corridor.

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: ma 14 dec 2015, 16:54
door Klaasje
OV-SAAL is een PHS-project. Alleen met een afzonderlijk besluitvormingstraject.

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: ma 14 dec 2015, 18:58
door SuperGhost
OV-SAAL gaat over het traject Schiphol-Amsterdam Zuid-Almere-Lelystad (dus de Zuidas), dus niet over het stuk CS-Gaaspdammerweg (daar wordt weliswaar ook een deel aangepakt, namelijk CS-Muiderpoort, maar dan als optimalisering van de Amsterdamse sporenstraat en niet als onderdeel van OV-SAAL).

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: di 15 dec 2015, 00:45
door starx
Niettemin gaat de frequentie op dat stuk wel omhoog op termijn.

Zoals de plannen nu zijn rijden er dan per uur 4 IC's Almere-Amsterdam Centraal (nu 2), 6 sprinters (nu 4) en 2 IC's Amersfoort-Amsterdam Centraal (nu ook 2).

Deze corridor raakt in ieder geval wel aan OV-SAAL. Ik meen mij ook te herinneren dat er in het OV-SAAL-budget geld was gereserveerd om de overwegveiligheid te verbeteren. Ik neem aan dat daarmee de hierboven genoemde overweg in Diemen bedoeld wordt, want volgens mij zijn er op de corridor zelf geen overwegen.

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: di 15 dec 2015, 01:11
door reisthijs
De frequentie die je noemt is niet zo groot dat het niet meer op die twee sporen zou kunnen passen. Het wordt niet viersporig gemaakt als het niet echt noodzakelijk is.

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: di 15 dec 2015, 08:09
door Klaasje
Nee, maar teglijkertijd wordt de dienstregelingsuitwerking wel een stuk makkelijker als je ergens viersporigheid hebt. Probeer maar eens een dienstregling te maken waarin én de IC's snel zijn vanaf zowel de Flevo- als Gooilijn én de sprinters van de Gooilijn maximaal 4 minuten stilstaan en die van de Flevolijn 2 minuten stilstaan in Weesp. Met kwartierdiensten moet je dan al knopen in Amersfoort gaan slopen. Met een tienminutendienst...

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: wo 16 dec 2015, 11:08
door Vinny
reisthijs schreef:De frequentie die je noemt is niet zo groot dat het niet meer op die twee sporen zou kunnen passen. Het wordt niet viersporig gemaakt als het niet echt noodzakelijk is.
Vijf jaar gelden werd het wel als project geparachuteerd, volgens mij was dat ingegeven vanwege het feit dat Amsterdam Science Park destijds moeilijk inpasbaar bleek te zijn in de dienstregeling. Nu dat wel kan is het project ook weer stilzwijgend afgevoerd van de lijst. Zo gaat dat in Nederland ;)