Pagina 3 van 3

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: wo 16 dec 2015, 11:53
door Suus
Sowieso de boel daar viersporig maken zal al niet erg eenvoudig zijn. Je moet of de Watergraafsmeer, die eigenlijk al te krap is, nog kleiner maken of je gaat dwars door achtertuinen heen.

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: wo 16 dec 2015, 12:35
door Moshi
Klaasje schreef:Nee, maar teglijkertijd wordt de dienstregelingsuitwerking wel een stuk makkelijker als je ergens viersporigheid hebt. Probeer maar eens een dienstregling te maken waarin én de IC's snel zijn vanaf zowel de Flevo- als Gooilijn én de sprinters van de Gooilijn maximaal 4 minuten stilstaan en die van de Flevolijn 2 minuten stilstaan in Weesp. Met kwartierdiensten moet je dan al knopen in Amersfoort gaan slopen. Met een tienminutendienst...
Om de geplande dienstregeling haalbaar te maken wordt Weesp 8-sporig en krijgt Dijksgracht een vrije kruising.

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: do 17 dec 2015, 00:11
door SillyWalks
Bee schreef:Sowieso de boel daar viersporig maken zal al niet erg eenvoudig zijn. Je moet of de Watergraafsmeer, die eigenlijk al te krap is, nog kleiner maken of je gaat dwars door achtertuinen heen.
Dan nog steeds is het geldverspilling om niet meteen bij Diemen een ruimtereservering mee te nemen en voorbereidingen te treffen voor een toekomstige spoorverdubbeling, als alles er toch overhoop gaat.

Wat mij betreft verplaatsen ze de sporen meteen een stuk naar het zuidoosten, zodat in de toekomst een mogelijke overstap vanaf de Ringlijn (Diemen-Zuid - IJburg) een mogelijkheid blijft.

Een euro vandaag, scheelt 10 euro morgen.

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: di 22 dec 2015, 14:24
door Klaasje
Bee schreef:Sowieso de boel daar viersporig maken zal al niet erg eenvoudig zijn. Je moet of de Watergraafsmeer, die eigenlijk al te krap is, nog kleiner maken of je gaat dwars door achtertuinen heen.
Het maakt heel veel uit welk deel je viersporig maakt. Als je ervoor kiest om het tot net voorbij station Diemen viersporig te maken vanaf station Weesp gezien dan levert dat geen problemen op. Je moet namelijk zorgen dat de tunnel ruim genoeg van opzet is om er twee zijsporen bij te maken en de toegangen tot de perrons in de tunnelbak maken. Als dat geregeld is heb je genoeg voorbereidingen gedaan om dat stukje viersporig te maken. Want wat blijft over..: Twee kleine spoorbruggen over de Diem, twee spoorbakken over de nieuwe tunnel incl. de aansluiting van het perron en een stel hogesnelheidswissels net voorbij het station. Veel goedkopere spooruitbreidingen zijn er niet. Je bent voor een eurootje of 20 miljoen vast wel een heel eind.

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: vr 27 jul 2018, 14:40
door Mikos
OVV: Ministerie heeft te weinig aandacht voor veiligheid overwegen spoor

27 juli 2018

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) vindt het "onacceptabel" dat er elk jaar gemiddeld elf mensen overlijden bij ongelukken op spoorwegovergangen. Dat aantal kan en moet omlaag, maar door een te versnipperde aanpak en te weinig aandacht van het verantwoordelijke ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, stagneert dat.

De OVV schrijft in het donderdag verschenen rapport Overwegveiligheid - Een risicovolle kruising van belangen dat het ministerie binnen een half jaar met overkoepelend beleid moet komen. Nederland is binnen Europa het enige land met veel treinverkeer en veel overwegen, schrijft de OVV. "Een combinatie die niet goed samengaat", aldus de Onderzoeksraad.

Onbeveiligde overwegen - dus zonder slagbomen - zijn volgens de raad "ontoelaatbaar" met de huidige hoge treinsnelheden. Deze worden inmiddels al aangepakt, maar nog altijd zijn er enkele honderden onbeveiligde overwegen in Nederland.

Bron en meer...

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: vr 27 jul 2018, 14:41
door Mikos
De link naar het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid staat hier in PDF: Overwegveiligheid, een risicovolle kruising van belangen

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: za 28 jul 2018, 16:35
door SLToilet
Best storend eigenlijk dat ProRail en de overheid lang niet geheel op één lijn zitten: dat frustreert al een hoop in het voortraject.

Zelfs als uiteindelijk een keuze is gemaakt betekent dit niet dat alle partijen het erbij laten liggen als het ze niet zint: gevaarlijk vind ik persoonlijk de omwonenden die menen dat ze 'overlast' gaan ervaren van een bepaalde maatregel en daardoor vervolgens het proces zo lang kunnen tegenhouden als ze willen, zelfs als dit leidt tot nieuwe ongevallen. Bij het opheffen van een overweg (Laantje van Alverna, Heemstede) of het slopen van woningen (mogelijk het geval in Gilze-Rijen) begrijp ik het nog wel, maar daar helaas is protest tegen verandering niet daartoe beperkt (Vught, nieuwe tunnel, waar ook bewoners van huizen die blijven staan tegen waren omdat ze een bouwput voor de deur vrezen). En het beperkt zich niet alleen tot veiligheid rond overwegen (Tilburg Universiteit, veiligheid van perrons). De angst is soms begrijpelijk maar meestal lachwekkend, of als het om veiligheid gaat, juist angstwekkend van de andere kant.

Re: Verdwijnende spoorwegovergangen

Geplaatst: zo 29 jul 2018, 14:39
door playertwo
Bij Tilburg universiteit is het het oversteken van het spoor voor het Bels Lijntje toch niet zo'n probleem. Richting westen wordt het spoor niet meer gebruikt, overweg is niet voorzien van beveiliging en daar krijg je binnen een paar meter een stootjuk. Route is sneller naar de universiteit dan via de oostelijke overgang.
De oostelijke uitgang zou minder druk moeten zijn. De ligt alleen dicht als de [serie=Sprinter|2018|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] net is vertrokken, dus toch gemist en anders 5 minuten voor de volgende (niet via de overweg) of als de [serie=Sprinter|2018|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] binnenkomt, dus minimaal 3 minuten de tijd wegens kopmaken.
Dat eilandperron is natuurlijk wel gebouwd met heel andere veiligheidseisen, namelijk zoals die golden in 1969 en eigenlijk alleen op het viaduct over de Statenlaan wat krap. Daarna is het al breder.