NS herziet eigen rol op regionale spoormarkt
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
NS herziet eigen rol op regionale spoormarkt
NS herziet eigen rol op regionale spoormarkt
Geplaatst op: donderdag 30 april 2015 13:50
Laatst bijgewerkt: donderdag 30 april 2015 13:51
De NS herziet haar rol op de spoormarkt in de regio en neemt daarover binnenkort een besluit. Dat kondigde topman Timo Huges donderdag aan in een hoorzitting in de Tweede Kamer. Het treinbedrijf richt zich volgens hem vooral op het vervoer van reizigers op de belangrijkste trajecten in het land.
Ook constateerde Huges dat de ov-markt bij lange na niet optimaal werkt. „We zijn elkaars partner, maar ook elkaars concurrent.” Volgens de NS-topman leidt dat tot verwarring en te veel rechtszaken nadat trajecten zijn gegund aan een partij. Hij vindt dat er vooraf afspraken moeten worden gemaakt over het speelveld om te voorkomen dat er achteraf „gedonder” komt waar reizigers niets aan hebben.
Lees verder
Geplaatst op: donderdag 30 april 2015 13:50
Laatst bijgewerkt: donderdag 30 april 2015 13:51
De NS herziet haar rol op de spoormarkt in de regio en neemt daarover binnenkort een besluit. Dat kondigde topman Timo Huges donderdag aan in een hoorzitting in de Tweede Kamer. Het treinbedrijf richt zich volgens hem vooral op het vervoer van reizigers op de belangrijkste trajecten in het land.
Ook constateerde Huges dat de ov-markt bij lange na niet optimaal werkt. „We zijn elkaars partner, maar ook elkaars concurrent.” Volgens de NS-topman leidt dat tot verwarring en te veel rechtszaken nadat trajecten zijn gegund aan een partij. Hij vindt dat er vooraf afspraken moeten worden gemaakt over het speelveld om te voorkomen dat er achteraf „gedonder” komt waar reizigers niets aan hebben.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: NS herziet eigen rol op regionale spoormarkt
Als ik dit zo zie, denk ik dat Qbuzz failliet zou gaan als NS ze van de hand zou doen. Aangezien Qbuzz al jaren verlieslijdend is zouden andere bedrijven niet in de rij staan om Qbuzz over te nemen. Dat denk ik tenminste
De wielen van de bus gaan rond en rond...
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: NS herziet eigen rol op regionale spoormarkt
Qbuzz heeft winstgevende concessies als het goed is in GD en Utrecht. Alleen ZOF is verlieslatend.
Re: NS herziet eigen rol op regionale spoormarkt
Maar als je op deze site kijkt zie je een afbeelding met waarin je kunt zien dat Qbuzz wat verlies maakt. http://fd.nl/ondernemen/896338/qbuzz-ve ... umpprijzen
De wielen van de bus gaan rond en rond...
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: NS herziet eigen rol op regionale spoormarkt
kun je dat plaatje even hierbij zetten?
IK meen me te herinneren dat Qbuzz in '12 en '13 minder tekort (dus winst) heeft vergeleken met jaar ervoor. '14 was groter tekort, maar werd concessie Utrecht ook gewonnen.
IK meen me te herinneren dat Qbuzz in '12 en '13 minder tekort (dus winst) heeft vergeleken met jaar ervoor. '14 was groter tekort, maar werd concessie Utrecht ook gewonnen.
Re: NS herziet eigen rol op regionale spoormarkt
Erg fijn dat je hiervoor een account nodig hebt :? :neg: .Qbuzzie schreef:Maar als je op deze site kijkt zie je een afbeelding met waarin je kunt zien dat Qbuzz wat verlies maakt. http://fd.nl/ondernemen/896338/qbuzz-ve ... umpprijzen
Zijn deze cijfers ook ergens vrij op het internet te vinden?
Re: NS herziet eigen rol op regionale spoormarkt
Dit is de afbeelding:
De wielen van de bus gaan rond en rond...
Re: NS herziet eigen rol op regionale spoormarkt
Ze maken dus winst want het eigen vermogen neemt toe...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: NS herziet eigen rol op regionale spoormarkt
Qbuzzie, dank voor de tabel.
Als ik het goed heb, zijn 2009 en 2010 toch de boekjaren, waarin Qbuzz de concessies ZOF, GD en Rotterdam Streek won?
In 2011 en 2012 is het tekort verkleind, dus lijkt me winst. Hierbij waren de kosten voor ZOF + Rotterdam samen 7,6 miljoen en GD ongeveer 5 miljoen.
In boekjaar 2013 is de concessie Utrecht gewonnen, dus moet je eerst enorme kosten maken om een concessie te winnen.
Ik vind 8 miljoen nogal hoog klinken, maar dit zal vast de eerste deel van de leaseprijs zijn.
Uiteindelijk lijkt me toch de conclusie dat Qbuzz winstgevend inschrijft en de tekorten meer te maken hebben met de inschrijvingen voor de concessies, waar het geld later volgt. Dit zouden Veolia en Arriva toch ook moeten weten?
Wat zouden de grafieken zijn van de overige OV-bedrijven? Als we toch zitten te wijzen naar de kosten van Qbuzz, wil ik de overige bedrijven ook wel eens zien.
Als ik het goed heb, zijn 2009 en 2010 toch de boekjaren, waarin Qbuzz de concessies ZOF, GD en Rotterdam Streek won?
In 2011 en 2012 is het tekort verkleind, dus lijkt me winst. Hierbij waren de kosten voor ZOF + Rotterdam samen 7,6 miljoen en GD ongeveer 5 miljoen.
In boekjaar 2013 is de concessie Utrecht gewonnen, dus moet je eerst enorme kosten maken om een concessie te winnen.
Ik vind 8 miljoen nogal hoog klinken, maar dit zal vast de eerste deel van de leaseprijs zijn.
Uiteindelijk lijkt me toch de conclusie dat Qbuzz winstgevend inschrijft en de tekorten meer te maken hebben met de inschrijvingen voor de concessies, waar het geld later volgt. Dit zouden Veolia en Arriva toch ook moeten weten?
Wat zouden de grafieken zijn van de overige OV-bedrijven? Als we toch zitten te wijzen naar de kosten van Qbuzz, wil ik de overige bedrijven ook wel eens zien.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten