Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Bericht door waldo79 »

In den beginne was ik enthousiast over de beschikbaarheid van Wifi in het OV, maar sinds ik ervaar dat ik vrij weinig data gebruik schakel ik steeds vaker mijn eigen databundel in. En de Wifi-verbinding is vaak niet toereikend voor het aantal gebruikers.

Het is, mijns inziens, geen must om Wifi aan te bieden in een bus en de aanwezigheid van de service maakt de bus niet daadwerkelijk hoogwaardiger. En bovenal kan ik niet werken in een bus/auto vanwege het vele schommelen en daarin ben ik bepaald niet de enige :x
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Bericht door Suus »

SLToilet schreef:Er zijn nog wel meer tactieken om te besparen: zijn er überhaupt reizigers van plan om Wifi in een stadsbus te gebruiken? "Voor je met je ogen knippert" moet je er alweer uit (maximaal dertig minuten, als je dan al door je 3G-bundel heen kan gaan, pfft...)
Besparen op Wifi zet geen zoden aan de dijk denk ik, dat zal een contract van enkele tienduizenden euro's per jaar zijn en de bussen hebben toch al een internetverbinding nodig voor de boordcomputer tegenwoordig.

Zoals ik al eerder schreef in dit topic: Waar wel op bespaard kan worden is de levensduur van het materieel, die in veel concessies toch wel tegenvalt, zeker nu de bussen steeds duurzamer worden (Euro VI, opkomst van hybride en elektrische bussen). Wat mij betreft gaan de aanbestedende overheden voortaan zelf het materieel kopen en stellen ze dit ter beschikking aan de vervoerder. Na afloop van de concessieperiode kan de overheid het materieel dan aan de volgende exploitant overdragen. Ook zouden leeftijdseisen uit het bestek moeten verdwijnen, een gerenoveerde bus met een retrofit motor kan ook schoon zijn en de veiligheidseisen zijn ook al redelijk lang op gelijk niveau. Een bijkomend gevolg is dat ook minder kapitaalkrachtige bedrijven een instap kunnen maken in de OV-markt omdat de garantstelling voor de aanschaf van 100+ bussen niet meer gedragen hoeft te worden.

Dit concept bestaat al in Amsterdam (GVB is niet de eigenaar van hun materieel) en in Duitsland wordt het regelmatig in het treinvervoer gebruikt. Er kan dan ook gekozen worden voor geleidelijke vernieuwing van het wagenpark, bijvoorbeeld na een paar jaar meer gelede bussen vanwege toegenomen verkeer oid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Bericht door Klaasje »

En.. Misschien is het wel niet zo aantrekkelijk om bussen 14 jaar mee te laten gaan maar 10 á 12 jaar is toch al langer dan 8 jaar wat nu wel een beetje het maximum in bepaalde concessies lijkt.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Bericht door fogeltje »

CamilleKreemers schreef:WIFI vind ik echt iets voor streeklijnen en Hoogwaardig snel OV, zoals Qliners of de trein. Stadsbussen zijn geen WIFI naar mijn mening nodig, hiervoor is vaak de rit te kort.
Je moet er wel rekening mee houden dat veel vervoerders materieel door elkaar inzetten, als dan een stadsbus op een streeklijn verschijnt "is het weer verkeerd".
"Een touringcar is geen bus"
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Bericht door CamilleKreemers »

Dat ligt dus maar net eraan, de dienstritten van de QLiner in GD zijn altijd 15m. De versterking is dan natuurlijk weer een ander verhaal, maar stadsbussen zie ik NOOIT op de Qlinerverbindingen. en uitzonderingen houdt je altijd.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Bericht door Berk-24 »

Ik heb wel het gevoel dat in Duitsland de bussen beter bezet zijn in het weekend dan in Nederland. Ik heb het dan niet over het Ruhrgebiet, maar meer de landelijke gebieden van NRW. Wellicht dat het door een ander prijssysteem in Duitsland (oa Ländertickets en SchönesWochendeTickets) het busvervoer in het weekend aantrekkelijker is dan in Nederland. Wellicht dat Bee meer erover weet.
Bee schreef:Het OV mag best gebruikt worden om vooruitstrevend te zijn op het gebied van milieu, maar misschien wordt het dan een keer tijd om het eigendom van de bussen en treinen onder te brengen bij de OV-autoriteiten zodat met een langere afschrijftermijn gewerkt kan worden en de kosten over meer jaren dan nu het geval is uitgesmeerd kunnen worden. Treinen en elektrische bussen kunnen best wel langer mee dan de acht tot vijftien jaar die nu het geval is.
Ik denk dat dit een heel goed idee is en het een hoop zoden aan de dijk zet

Verder vind ik het slecht om bepaalde doelgroepen te subsidiëren, tenzij er een dringende noodzaak voor is (studenten, 80+, blinden en slechtzienden, etc.)
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Bericht door CamilleKreemers »

Ik heb wel eens met het idee gespeeld om in het weekend gewoon altijd korting te geven en hier ook promotie voor te maken. De meeste vervoerders en opdrachtgevers doen hier echter niet aan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten