Pagina 1 van 2

Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Geplaatst: wo 06 mei 2015, 09:47
door Daleend
...aldus een artikel in Metro van vandaag, te vinden op http://www.metronieuws.nl/binnenland/2015/04/overdreven-eisen-aan-bus-maakt-ritje-onnodig-duur.
Uit economisch oogpunt geen onlogische redenering, een elektrische bus op het platteland van Groningen of Zeeland heeft naar mijn idee nauwelijks meerwaarde, maar leidt wel tot hoge extra kosten. Dat geld kan je beter steken in verbetering van het OV-aanbod en marketing; mogelijk is de milieu-winst die dan met vermeden autoritten wordt gerealiseerd zelfs groter.
In de centra van grote steden kan een elektrische bus wel meerwaarde hebben, namelijk op plekken waar niet aan de luchtkwaliteitseisen wordt voldaan en waar veel bussen rijden.

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Geplaatst: wo 06 mei 2015, 11:35
door Mr-W
Dit stukje vond ik ook wel interessant :
SUBSIDIES
Bresser vindt het prima dat sommige gemeentes nogal vooruitstrevend zijn en nog schonere bussen willen. ”Maar daar zijn andere middelen, namelijk subsidies, voor. De reguliere bussen voldoen aan alle regels. Wil je toch iets anders, spreek dan die subsidies aan en neem het niet mee in je eisenpakket aan de busmaatschappijen en dus aan de belastingbetaler.”

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Geplaatst: wo 06 mei 2015, 11:46
door Berk-24
Als ov-autoriteiten nou coulanter zijn met betrekking tot reclame op treinen bussen en in omroepinstallaties kan dat een hoop subsidie schelen.

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Geplaatst: wo 06 mei 2015, 12:01
door waldo79
Wil je reclame toelaten in de omroep :?: Ik kan dit soort reacties niet meer serieus nemen :N

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Geplaatst: wo 06 mei 2015, 12:58
door verfmeer
De hoeveelheid reclame op de Arriva-informatieschermen is al te veel. Je hebt geluk als de volgende halte wordt getoond voordat de bus er voorbijrijdt. Van mij mag er juist minder reclame komen, in plaats van meer.

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Geplaatst: wo 06 mei 2015, 13:13
door Berk-24
waldo79 schreef:Wil je reclame toelaten in de omroep :?: Ik kan dit soort reacties niet meer serieus nemen :N

Zorgt voor extra inkomsten.

Iets als
Ding dong dong: dames en heren. De stoptrein naar Zevenaar en Arnhem van 13 uur 23 wordt mede mogelijk gemaakt door bedrijf X

Of zoiets
Ding dong: het volgende station is Arnhem, eindpunt van deze trein. Hier kunt u overstappen voor Utrecht Nijmegen Deventer en Tiel. Deze treinrit werd mede mogelijk gemaakt door bedrijf X, wij wensen u verder een fijne dag.

Kan voor een hoop extra inkomsten zorgen waardoor je een paar extra busritten van kan rijden.

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Geplaatst: wo 06 mei 2015, 13:21
door baladid
Dat lijkt me echt hinderlijk. Vreemder vind ik dat de buitenkant van bussen en trams niet als reclamevlak gebruikt wordt. Er zijn zelfs folies waarmee je reclame op de ruiten kunt zetten en men kan toch naar buiten kijken.

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Geplaatst: wo 06 mei 2015, 14:01
door Mr-W
Berk-24 schreef:
waldo79 schreef:Wil je reclame toelaten in de omroep :?: Ik kan dit soort reacties niet meer serieus nemen :N

Zorgt voor extra inkomsten.
verfmeer schreef:De hoeveelheid reclame op de Arriva-informatieschermen is al te veel. Je hebt geluk als de volgende halte wordt getoond voordat de bus er voorbijrijdt. Van mij mag er juist minder reclame komen, in plaats van meer.

Zou ze dan combineren en dan zelfs lijngeboden reclame zoals deze voor lijn 5. :lol:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=l_u7gH4xlbI[/youtube]
baladid schreef:Dat lijkt me echt hinderlijk.
Is het ook en zie het niet snel gebeuren dat een concessieverlener dat gaat toestaan.
baladid schreef:Vreemder vind ik dat de buitenkant van bussen en trams niet als reclamevlak gebruikt wordt. Er zijn zelfs folies waarmee je reclame op de ruiten kunt zetten en men kan toch naar buiten kijken.

Reclame op de ramen is tegenwoordig not done, en ben er eigenlijk wel blij mee.
In de meeste concessie's mag maar een bepaald percentage voorzien worden van reclame. In andere is het zelfs helemaal verboden.
Zelf zie ik meer in het verhogen van de maximale leeftijdseisen voor materieel en het beperken van de personeelskosten om een busrit goedkoper te maken.

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Geplaatst: wo 06 mei 2015, 15:41
door JWM
en het beperken van de personeelskosten om een busrit goedkoper te maken
.
Hoe?

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Geplaatst: wo 06 mei 2015, 15:45
door deadlock
Reclame in de omroep? Echt no way :D

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Geplaatst: wo 06 mei 2015, 17:22
door nvdw
Dat het commentaar van de RAI Vereniging komt is logisch: die vertegenwoordigt de belangen van (importeurs van) busfabrikanten. Die vinden waarschijnlijk dat ze al genoeg kosten hebben van één overheid die ze oplegt wat voor bussen ze moeten bouwen, in dit geval de EU met de emissienormen.

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Geplaatst: wo 06 mei 2015, 17:40
door Jef400
Tja, dat zou dus werkelijkwaar verschrikkelijk onnozel zijn. Een bus beplakken met reclame a la? Maar hang net zoals bij EBS een extra tv-scherm op met reclame en het laatste metronieuws. Stuk fijner voor de passagiers.

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Geplaatst: do 07 mei 2015, 11:36
door Alargule
*ding dong*

"De bus naar Huppeldekutjesslootzevennegen heeft een vertraging van vijf minuten. Mede mogelijk gemaakt door Foeke Fiksma's brandvertragers. Vertragen als geen ander."

Ik vind het wel een strak idee.

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Geplaatst: do 07 mei 2015, 12:34
door Suus
Het OV mag best gebruikt worden om vooruitstrevend te zijn op het gebied van milieu, maar misschien wordt het dan een keer tijd om het eigendom van de bussen en treinen onder te brengen bij de OV-autoriteiten zodat met een langere afschrijftermijn gewerkt kan worden en de kosten over meer jaren dan nu het geval is uitgesmeerd kunnen worden. Treinen en elektrische bussen kunnen best wel langer mee dan de acht tot vijftien jaar die nu het geval is.

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Geplaatst: do 07 mei 2015, 12:41
door CamilleKreemers
Mr-W schreef:In de meeste concessie's mag maar een bepaald percentage voorzien worden van reclame. In andere is het zelfs helemaal verboden.
Zelf zie ik meer in het verhogen van de maximale leeftijdseisen voor materieel en het beperken van de personeelskosten om een busrit goedkoper te maken.
Omroepen van reclame lijkt me verschikkelijk. Ik word soms al gek van het "Vergeet niet uit te checken", wat bij sommige regio's bij elke halte omgeroepen wordt.

Reclame op de buitenkant van de bus vind ik afhangen van hoe uniform het gebruikt wordt en hoe groot het is. Als bijvoorbeeld een type soort bus (bijvoorbeeld alle Qliners) of een stadsdienst (bijvoorbeeld 30% van alle bussen van Den Bosch) is het al uniformer.

Het personeel is de hoogste kostenpot, maar de CAO ligt al vast. Het enige wat een bezuiniging kan zijn, is de pauzes onbetaald maken.

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Geplaatst: do 07 mei 2015, 13:16
door dennistd
CamilleKreemers schreef:Het enige wat een bezuiniging kan zijn, is de pauzes onbetaald maken.

Dan ga je krijgen dat chauffeurs een vertraagde rit halverwege afbreken en zo snel mogelijk naar de pauzelocatie rijden om zo op tijd te zijn voor de pauze. Nu wordt er geaccepteerd dat er soms 5-10 minuten van de pauze af gaan, maar als het onbetaalde tijd wordt zullen velen er anders over gaan denken.

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Geplaatst: do 07 mei 2015, 16:20
door CamilleKreemers
Ik zeg ook niet dat ze het moeten doen. Echter werd er eerder in deze thread gesproken over een verlaging van arbeidskosten. Ik zie nergens een mogelijke besparing, behalve in de betaalde pauzes. Ik denk echter dat je gelijktijdig de uurlonen verhogen moet, omdat de OV CAO al niet al te breed is. We praten in het huidige systeem over meer dan 60% van de bedrijfskosten.

De belasting van alle componenten (Personeel en brandstof) afhalen levert denk ik meer op. Ook het verlengen van de afschrijfduur is denk ik niet heel erg meewerkend (huidig is afschrijving materieel binnen de bedrijfskosten ongeveer 10%.) Je zou hoogstens 1% van de kosten besparen.

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Geplaatst: do 07 mei 2015, 17:09
door dennistd
Belastingen erop verlagen is een vestzak-broekzak-verhaal: de rijksoverheid geeft geld aan provincies voor openbaar vervoer, die geven het aan de vervoersbedrijven en die geven het via de belasting weer terug aan de rijksoverheid. Als je de belastingen erop afschaft krijgt de rijksoverheid geen geld meer van de vervoersbedrijven, kan dus ook geen geld meer aan de provincie geven en die kan geen geld meer aan de vervoersbedrijven geven.

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Geplaatst: do 07 mei 2015, 17:48
door CamilleKreemers
ja, daar zit ook weer iets in. Welke eisen kunnen de buskosten verlagen dan?

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Geplaatst: do 07 mei 2015, 19:01
door dennistd
Ik denk dat er vooral gezocht moet worden naar een hogere bezetting (en dan daadwerkelijk meer reizigers, niet minder ritten). Zorg dat mensen alleen van WMO-vervoer gebruik mogen maken als er binnen 300m van vertrekpunt of eindpunt geen ov-halte is. En als die er bij de bestemming wel is maar niet bij het vertrekpunt, breng ze dan alleen van het vertrekpunt naar een halte. Uiteraard wel als het logisch is: voor een rit van minder dan 2-3km kun je wellicht beter gewoon de hele rit met een WMO-taxi doen.

Daarnaast zou je voor rustige ritten goedkopere kaartjes aan kunnen bieden om zo mensen te verleiden om voor de bus te kiezen. Dat moet er natuurlijk niet toe leiden dat nog steeds dezelfde drie mensen in die bus zitten maar dan met een goedkoper kaartje, maar als je ipv drie reizigers die elk 2 euro betalen, acht reizigers die elk 1 euro betalen in de bus hebt zitten worden de opbrengsten hoger, terwijl de reizigers blij zijn dat het goedkoper is.

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Geplaatst: do 07 mei 2015, 20:18
door Daniel
Om die hogere bezetting te krijgen zouden vervoerbedrijven ook meer aan slimme marketing kunnen doen: gericht op een bepaalde doelgroep dus om hen te verleiden. Er zullen immers genoeg mensen zijn die de bus gewoon niet gebruiken omdat ze bv. alleen de negatieve verhalen horen en niet bekend zijn met positieve kanten. Of gewoon geen idee hebben van reistijden ofzo, maar waarbij het OV wel goed bruikbaar zou voor de reis die ze maken.

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Geplaatst: do 07 mei 2015, 21:02
door marvinkok
Zoals nu bijvoorbeeld in Twente en op de Veluwe gebeurd met het 65+ kaartje. Al zal dat in Enschede en Hengelo niet super veel opleveren vanwege het gratis vervoer voor die groep dmv een ovc abonnement...

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Geplaatst: do 07 mei 2015, 21:16
door Daniel
65+ kaartjes zou ik nou niet direct aan denken, eerder acties voor een grotere doelgroep. U-OV heeft bijvoorbeeld ooit forensen die op Papendorp in Utrecht werken verleid de bus te nemen door een reischeque te verloten onder reizigers die een probeerkaartje gebruikt hadden.
En ook nog een dergelijke actie opgeduikeld in m'n eigen archief. Deze is destijds huis aan huis verspreid en biedt niet alleen een probeerkaartje maar ook allerlei zinvolle informatie voor wie daarna vaker de bus wil gaan gebruiken...
Afbeelding

Afbeelding

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Geplaatst: vr 08 mei 2015, 16:23
door SLToilet
Er zijn nog wel meer tactieken om te besparen: zijn er überhaupt reizigers van plan om Wifi in een stadsbus te gebruiken? "Voor je met je ogen knippert" moet je er alweer uit (maximaal dertig minuten, als je dan al door je 3G-bundel heen kan gaan, pfft...)

Re: Overdreven eisen aan bus maken ritje onnodig duur

Geplaatst: vr 08 mei 2015, 16:39
door CamilleKreemers
WIFI vind ik echt iets voor streeklijnen en Hoogwaardig snel OV, zoals Qliners of de trein. Stadsbussen zijn geen WIFI naar mijn mening nodig, hiervoor is vaak de rit te kort.