Pagina 1 van 2

Nederlands spoorwegennet meest efficient van Europa

Geplaatst: di 12 mei 2015, 14:26
door Thom91
Nederlands spoorwegennet meest efficient van Europa

Het Nederlands spoorwegennet behoort samen met Finland tot het meest efficiënte systeem van Europa. Voor elke euro publiek geld die geïnvesteerd wordt in onder meer de NS en ProRail krijgen consumenten de hoogste ‘value for money’, aldus onderzoekers BCG. Ons treinnetwerk is hiermee beduidend efficiënter dan bijvoorbeeld de Belgische of Britse systemen.

Als het gaat om de totaalervaring is ons land slechts een middenmotor, vooral de servicekwaliteit laat nog te wensen over. Dat blijkt uit het onderzoek, waar Consultancy.nl melding van maakt.

Onderzoek

In een recent onderzoek van The Boston Consulting Group (BCG), getiteld ‘The 2015 European Railway Performance Index’, wordt de kwaliteit en kosteneffectiviteit van Europese spoorwegennetten onder de loep genomen. Drie dimensies staan centraal: Gebruiksintensiteit, Servicekwaliteit en Veiligheid.

De dimensie gebruiksintensiteit omvat twee indicatoren: het volume van de vracht en het passagiersvolume. Servicekwaliteit wordt gemeten aan de hand van zaken als punctualiteit (voor zowel lange als korte afstanden), het percentage van hogesnelheidsdiensten en het kostenniveau van de treinkaartjes. De veiligheidsscore wordt behaald door te kijken naar het aantal ongelukken en dodelijke slachtoffers als twee afzonderlijke meetcategorieën.

Railway Performance Index

De zogeheten Railway Performance Index (RPI) heeft 9 als hoogste score, waarbij op elk van de drie dimensies maximaal 3 punten te verdienen zijn. Alle landen die boven de 6 scoren behoren tot de eersteklas presteerders, het tweede niveau bevat scores tussen de 4,5 en 6 en in ‘tier’ 3 zijn scores onder de 4,5 te vinden.

Op basis van het onderzoek blijkt Zwitserland opnieuw het hoogst te scoren van de Europese landen – met een score van 7,1. In 2012, toen de eerste editie van het onderzoek werd uitgevoerd, stond Zwitserland ook al op de eerste plek. De tweede en derde plek gaan naar Scandinavische landen Zweden (6,6) en Denemarken (6,4), beiden nieuwkomers in de top 3. In 2012 stond Zweden op de 4de plek, maar in 2015 heeft het land van plek geruild met Frankrijk, de nummer 2 van 2012.

Duitsland

Het spoornetwerk van Denemarken werd in de vorige editie nog niet meegenomen in het onderzoek. De nummer 3 van vorige editie, Duitsland, staat nu op de 6de plek met een score van 6,2. Nederland staat op de 10de plek – twee plaatsen lager dan in 2012 – met een 5,2.

Hoewel het Nederlands spoorwegennet redelijk hoog scoort op veiligheid, blijven de scores op het gebied van servicekwaliteit en gebruiksintensiteit achter bij de rest van de West en Noord Europa. De landen in het derde indexniveau (scores onder de 4,5) hebben ondanks hun vaak hoge scores op servicekwaliteit – Roemenië heeft samen met tier 2-land Spanje de hoogste score op kwaliteit – zeer lage scores op veiligheid. Uitzondering is Ierland, die hoog scoort op veiligheid, maar zowel op gebruiksintensiteit als servicekwaliteit de laagste scores van Europa heeft.

Ranglijst

Over het algemeen komt de ranglijst van 2015 redelijk overeen met die van 2012. Volgens het consultancybureau komt dit doordat het aanpassen van spoorwegen een aanzienlijk aantal jaren in beslag neemt. Daarnaast is het besluiten tot het doen van aanpassingen ook een tijdrovend en langdurig proces, gezien de vele publieke en private stakeholders die bij het proces betrokken moeten worden.

Als onderdeel van het onderzoek hebben de adviseurs ook gekeken naar de kosteneffectiviteit van spoorwegennetten door het vergelijken van de RPI met de aard en de hoogte van overheidsfinancieringen voor het spoor.

Bron en meer

Re: Nederlands spoorwegennet meest efficient van Europa

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 08:08
door atbrg
Thom91 schreef:Voor elke euro publiek geld die geïnvesteerd wordt in onder meer de NS en ProRail krijgen consumenten de hoogste ‘value for money’, ............
En dat ondanks HSL, Fyra en Betuwelijn. Iedereen is jaloers op ons! :Y

Re: Nederlands spoorwegennet meest efficient van Europa

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 08:11
door waldo79
Pardon? De Betuwelijn rijden gewoon reizigerstreinen overheen hoor :x

Re: Nederlands spoorwegennet meest efficient van Europa

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 08:16
door atbrg

Re: Nederlands spoorwegennet meest efficient van Europa

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 08:46
door deadlock
waldo79 schreef:Pardon? De Betuwelijn rijden gewoon reizigerstreinen overheen hoor :x
Hou nou eens op met dat autistisch vasthouden aan de oude benaming. Het is nu na 20 jaar gewoon veranderd van betekenis.

Re: Nederlands spoorwegennet meest efficient van Europa

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 09:29
door Thom91
Zonder BR hadden vele stukken Rotterdam - Arnhem en/of Rotterdam - Venlo viersporig moeten zijn, wat veel meer miljarden had gekost dan de BR op zichzelf.

Re: Nederlands spoorwegennet meest efficient van Europa

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 09:35
door Roeland
Het probleem van de Betuweroute is niet dat-ie er ligt. Dat is prima, en hij functioneert nuttig.
Het probleem is dat-ie destijds veel te duur is aangelegd met allerlei luxe inpassing. En dat is vooral de schuld van de politiek die met onverantwoorde geldsmijterij een omstreden project erdoor wilde drukken.

Re: Nederlands spoorwegennet meest efficient van Europa

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 10:36
door Thom91
Haha. Grappenmaker. Het zijn vooral de burgers en milieuhippies die het zo duur gemaakt hebben, en soms terecht ook overigens. Trace dat niet te dicht langs hier mag lopen, niet te dicht langs de zuid-Spaanse modderpoelkikker en dus weer een beetje schuiven.
Waarom denk je dat er een Groene Hart tunnel ligt op de HSL? Niet omdat de overheid zo graag vele miljarden wilden uitgeven hoor maar omdat wij in Nederland heel veel geld uitgeven zodat we kunnen blijven kijken naar dat groene landschap wat Scholten ooit schilderde.

Afbeelding

Dit uitzicht willen we niet verliezen en blijkbaar zijn we in Nederland bereid daar heel veel geld aan uit te geven..

Re: Nederlands spoorwegennet meest efficient van Europa

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 11:05
door Klaasje
Nou.. het zit wel weer iets lastiger in elkaar.. Men begon met een plan en hield geen rekening met de omgeving. Die ging begrijpelijk en terecht op de achterste benen staan. Niet alleen omdat ze geen spoorlijn langswilden maar ook totaal niet begrepen werden en er niet geluisterd werd. Dat heeft een grote beweging op gang gebracht waarna de politici dachten van.. "oeh, dit plan deugt niet, het moet beter!" en toen zijn er veel dingen bijgekomen en werd de BR veel duurder.

Re: Nederlands spoorwegennet meest efficient van Europa

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 11:08
door reisthijs
Thom91 schreef:Waarom denk je dat er een Groene Hart tunnel ligt op de HSL?
Men had het Groene Hart ook kunnen sparen door er omheen te rijden. Dan was de route niet eens veel langer geweest (het huidige tracé loopt nou ook niet bepaald in een rechte lijn). Er is hier een miljard uitgegeven voor een minuutje rijtijdwinst. Noem dat maar efficiënt.

Re: Nederlands spoorwegennet meest efficient van Europa

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 11:16
door Thom91
Klaasje schreef:Nou.. het zit wel weer iets lastiger in elkaar.. Men begon met een plan en hield geen rekening met de omgeving. Die ging begrijpelijk en terecht op de achterste benen staan. Niet alleen omdat ze geen spoorlijn langswilden maar ook totaal niet begrepen werden en er niet geluisterd werd. Dat heeft een grote beweging op gang gebracht waarna de politici dachten van.. "oeh, dit plan deugt niet, het moet beter!" en toen zijn er veel dingen bijgekomen en werd de BR veel duurder.
Nou, dan is dat dus toch door dat mensen gingen klagen? ;)

Re: Nederlands spoorwegennet meest efficient van Europa

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 11:21
door Klaasje
Nee want mensen gaan harder klagen als ze niet serieus worden genomen. Het gaat ook niet om de klagende mensen maar hard klagende mensen.

Re: Nederlands spoorwegennet meest efficient van Europa

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 12:03
door deadlock
De BR is een schoolvoorbeeld van kostenbeheersing trouwens. Geen noemenswaardige kostenoverschrijdingen binnen het project.

Re: Nederlands spoorwegennet meest efficient van Europa

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 13:57
door Klaasje
Tijdens de bouw ja. Want voor de bouw werd ie wel steeds duurder.

Re: Nederlands spoorwegennet meest efficient van Europa

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 14:10
door deadlock
Zoals met welk project niet :P

Re: Nederlands spoorwegennet meest efficient van Europa

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 19:58
door waldo79
deadlock schreef:
waldo79 schreef:Pardon? De Betuwelijn rijden gewoon reizigerstreinen overheen hoor :x
Hou nou eens op met dat autistisch vasthouden aan de oude benaming. Het is nu na 20 jaar gewoon veranderd van betekenis.
Gelijk heb je, maar ik ging in die "modus" omdat er het ongefundeerd op tafel werd gegooid zonder op het positieve element van het artikel in te gaan.

Re: Nederlands spoorwegennet meest efficient van Europa

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 21:22
door Karl
atbrg schreef:En dat ondanks HSL, Fyra en Betuwelijn. Iedereen is jaloers op ons! :Y
In andere landen zijn ook projecten die duurder uitvallen dan begroot/gehoopt: het is maar de vraag of dergelijke projecten in Nederland onderscheidend zijn om Nederland negatief/negatiever over te laten komen.

Re: Nederlands spoorwegennet meest efficient van Europa

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 21:28
door Vinny
In Nederland hebben we maar één hoogwaardig uitgebouwde spoorlijn voor goederenvervoer en ook maar één hogesnelheidslijn. In een land als Duitsland of Frankrijk liggen veel meer van dat soort lijnen en valt het dus niet meer zo op.

Wat me overigens in de maatschappelijke discussie altijd zo tegenvalt is dat men niet inziet dat bevolkingsdichtheid een tamelijk relevant criterium is: omdat Nederland gewoon relatief erg is volgebouwd is het vrij moeilijk om infrastructuur te realiseren op een manier dat niemand er last van heeft. In de eerder genoemde landen is het platteland gewoon erg leeg. Nou ja ik ken in Friesland nog wel een heleboel weilanden die best verstedelijkt zouden kunnen worden, maar op één of andere manier wil niemand daar wonen en dan heeft het ook weinig zin om een aftakking van een Zuiderzeelijn te bouwen om maar eens wat te noemen ;)

Re: Nederlands spoorwegennet meest efficient van Europa

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 22:29
door SLToilet
Vinny schreef:In Nederland hebben we maar één hoogwaardig uitgebouwde spoorlijn voor goederenvervoer en ook maar één hogesnelheidslijn. In een land als Duitsland of Frankrijk liggen veel meer van dat soort lijnen en valt het dus niet meer zo op.
Maar des te meer in ons land ook de bestaande infrastructuur beter benut wordt. Wel zal de HSL in de uiteindelijke situatie hier ook redelijk goed benut worden worden, maar in het buitenland komt het vaak voor dat zowel de oude als de nieuwe, parallel liggende lijn nauwelijks bezet zijn. Dat is hier voorkomen, voorzover dat al nodig leek.

Dat van die bevolkingsdichtheid is zeer logisch maar laat mij toch ook weer enigszins verbazen waarom in bepaalde Oost-Aziatische landen als Japan, Zuid-Korea en Taiwan het HSL-netwerk toch zo uitgebreid kon worden. Maar zijn zij vast niet zo mondig. In Japan telt natuurlijk ook de geografie en het kaapspoor mee. De reden dat ik de volksrepubliek China niet noem is omdat de overheid daar de HSL-projecten natuurlijk eenvoudig doordrukt. Dat buurlanden het ook beter hebben: in België zitten die lijnen vooral in Wallonië en tussen Antwerpen en Brussel is het boemelen, Duitsland is net als Wallonië en Frankrijk ook minder dichtbevolkt (doch wel iets meer maar dat zie je ook weer terug in het netwerk met o.a ausbaustrecke en 250-lijnen).

Re: Nederlands spoorwegennet meest efficient van Europa

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 22:35
door Geert
De bevolkingsdichtheid is in Japanse steden ook een stuk hoger en er wordt deel dichter op elkaar gebouwd dan we in Nederland gewend zijn, dat speelt ook mee.

Wel leuk om te zien dat Nederland qua prijs/kwaliteit dus erg goed scoort. :)

Re: Nederlands spoorwegennet meest efficient van Europa

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 22:38
door deadlock
Was Obus er nou nog maar om ons te kunnen laten zien met foto's over hoe dicht Japan bebouwd is.

Re: Nederlands spoorwegennet meest efficient van Europa

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 23:53
door Vinny
Maar zijn zij vast niet zo mondig.
In Nederland is het zo dat één woelrat kan betekenen dat het plan in de prullebak terecht komt. Gelukkig is dat - mede dankzij de geleerde lessen van de HSL en de Betuweroute - nu aan het kantelen. De overheid heeft nu weer het primaat van het algemene belang terug.

Re: Nederlands spoorwegennet meest efficient van Europa

Geplaatst: do 14 mei 2015, 01:34
door Ardan
Ik mag het hopen. Het lijkt vaak wel of één iemand die hard zijn bek opentrekt met 'TEGEN!!!1!!!!' een heel prachtig project meteen laat afblazen. Nimby's en regeltjes. Kijk voor een spoorlijn in een prachtig en uniek natuurgebied valt daar wel wat voor te zeggen maar bij al dat gehuil over de vermetroïng van de Amstelveenlijn denk ik echt 'ga dan in godsnaam niet in een stad wonen als je nergens last van wil hebben, verkas alsjeblieft naar een hutje op de hei'...

Re: Nederlands spoorwegennet meest efficient van Europa

Geplaatst: do 14 mei 2015, 06:45
door atbrg
Geert schreef:Wel leuk om te zien dat Nederland qua prijs/kwaliteit dus erg goed scoort. :)
http://www.ovmagazine.nl/2015/05/nederl ... aats-1223/

Trouwens, de parlementaire enquêtecommissie die het debacle rond de Fyra onderzoekt begint op zeer korte termijn met de openbare verhoren en dat gaat natuurlijk imagoschade opleveren. Dan kan een doordacht communicatieplan aangaande de beeldvorming natuurlijk geen kwaad.

Re: Nederlands spoorwegennet meest efficient van Europa

Geplaatst: do 14 mei 2015, 15:19
door Geert
Voorlopig ben ik nog niet erg onder de indruk van die commissie: een bedrag van 11 miljard noemen waar allerlei kosten in verwerkt zitten die niets met de Fyratreinen te maken hebben (zoals de aanleg van de HSL zelf) om maar maximale politieke impact te genereren. Ik ben daar niet zo'n fan van.