Pagina 1 van 6

Parlementaire enquête Fyra

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 12:57
door Suus
Volgende week start de parlementaire enquêtecommissie met de openbare verhoren van de hoofdpersonen rondom het debacle met de hogesnelheidstrein, ook wel bekend als de Enquête Fyra.

Het schema van de eerste week van de verhoringen is te vinden op deze pagina: http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/co ... e-verhoren. Daar komen later ook de schema's voor de daaropvolgende weken. In totaal worden veertig mensen openbaar verhoord.

Vooral interessant tijdens de eerste week lijken de verhoren op woensdag van Jan Timmer, oud-president-commissaris van NS en donderdag van Tineke Netelenbos, oud-minister van Verkeer en Waterstaat.
Geert schreef:Het schema voor deze week:

Maandag 18 mei
09.30 uur: dhr. A. (Arriën) Kruyt, Voorzitter van reizigersvereniging Rover
11.00 uur: dhr. R. (Ralph) Pans, Secretaris-generaal ministerie van Verkeer en Waterstaat van 1998 tot en met 2002
15.00 uur: dhr. M. (Maarten) Spaargaren, Directeur Bedrijfs- en productontwikkeling NS van 2001 tot en met 2008

Woensdag 20 mei
09.30 uur: dhr. K. (Kees) van Krieken, Extern adviseur van ministerie van Verkeer en Waterstaat van 2001 t/m 2007
12.30 uur: dhr. W. (Wim) Korf, Projectdirecteur HSL-Zuid ministerie van Verkeer en Waterstaat van 1995 t/m 2001
15.30 uur: dhr. J. (Jan) Timmer, President-commissaris van NS van 1996 tot en met 2001

Donderdag 21 mei
09.30 uur: dhr. P. (Pieter) Hofstra, Tweede Kamerlid (VVD) van 1994 tot en met 2006, woordvoerder vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat van 1998 tot en met 2006
11.30 uur: dhr. G. (Gerrit) Zalm, Minister van Financiën van 1994 tot en met 2002 en van 2003 tot en met 2007
15.00 uur: mw. T. (Tineke) Netelenbos, Minister van Verkeer en Waterstaat van 1998 tot en met 2002

Vrijdag 22 mei
09.30 uur: dhr. W.A.G. (Nol) Döbken, Algemeen directeur High Speed Alliance van 2002 tot en met 2007
13.30 uur: dhr. T. (Tony) Smulders, Senior inkoper rollend materieel NS van 1999 tot en met 2005

Live te volgen via de website van de Tweede Kamer (stream), en naderhand verschijnen alle verhoren op deze YouTube-playlist: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... 3M2fGfHLDM
In de tweede verhoorweek komen aan de orde de aanbesteding van de treinen en de uitvoering van de concessie voor het vervoer over de HSL-Zuid, inclusief de financiële problemen van High Speed Alliance (HSA). Onderstaande personen worden gehoord.
Woensdag 27 mei

9.30 uur Dhr. R. (René) van Marrewijk, sales manager bij treinfabrikant Siemens van 2000 tot en met 2005
11.30 uur Dhr. M. (Meindert) Eland, customer director bij treinfabrikant Alstom van 1998 tot en met 2008
14.30 uur Dhr. A. (Aad) Veenman, president-directeur NS van 2002 tot en met 2009

Donderdag 28 mei

9.30 uur Mw. K. (Karla) Peijs, minister van Verkeer en Waterstaat van 2003 tot en met 2007
12.00 uur Dhr. B. (Bert) Meerstadt, president-directeur NS van 2009 tot en met 2013, directielid NS van 2001 tot en met 2009
15.30 uur Dhr. C. (Camiel) Eurlings, minister van Verkeer en Waterstaat van 2007 tot en met 2010

Vrijdag 29 mei

9.30 uur Dhr. W. (Wouter) Raab, directeur Financieringen & Deelnemingen van het ministerie van Financiën vanaf 2007
11.00 uur Dhr. W. (Wim) Meijer, voorzitter van de Raad van Commissarissen van NS van 2002 tot en met 2013
14.30 uur Mw. M. ( Melanie) Schultz van Haegen, minister van Infrastructuur en Milieu vanaf 2010, staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat van 2002 tot en met 2007

Re: Parlementaire enquête Fyra

Geplaatst: zo 17 mei 2015, 13:32
door ODRAIL

Re: Parlementaire enquête Fyra

Geplaatst: zo 17 mei 2015, 13:35
door deadlock
De Telegraaf en dan ook nog de nujij-editie. Als ik dat soort dingen lees dan weet ik opeens waarom de PVV zoveel stemmen trekt.

Re: Parlementaire enquête Fyra

Geplaatst: zo 17 mei 2015, 13:36
door Alargule
Tja, er is ook een interessant artikel op de site van de Volkskrant, maar die zit achter een betaalmuur...

Re: Parlementaire enquête Fyra

Geplaatst: zo 17 mei 2015, 13:37
door deadlock
Kak ik ben vergeten NRC te kopen gisteren.

Re: Parlementaire enquête Fyra

Geplaatst: zo 17 mei 2015, 14:34
door Hainje
Liggen die op zondag niet nog gewoon in de winkels?

Re: Parlementaire enquête Fyra

Geplaatst: zo 17 mei 2015, 14:47
door ODRAIL
Als ze niet uitverkocht zijn wel ja.

Re: Parlementaire enquête Fyra

Geplaatst: zo 17 mei 2015, 14:56
door Suus
Het artikel wat je zoekt staat vast ook op Blendle en daar krijg je de eerste vijf euro gratis.

Re: Parlementaire enquête Fyra

Geplaatst: zo 17 mei 2015, 14:59
door deadlock
Geen idee, ik betaal niet voor dingen die gratis zijn. Heb het artikel ondertussen gelezen in de digitale variant via een dropboxlink en ik vond het een goed gewogen artikel maar had meer info verwacht.

Re: Parlementaire enquête Fyra

Geplaatst: zo 17 mei 2015, 15:52
door Geert
Mwah, zowel in de Volkskrant als in de NRC stonden dit weekend artikelen en voor wie het nieuws rondom HSL/Fyra afgelopen jaren een beetje heeft gevolgd staat er eigenlijk niets nieuws in. NRC had nog wel een stukje op pagina 2 over kritiek op enquêtevoorzitter Van Toorenburg met d'r 11 miljard euro die over de balk gegooid zou zijn. Blijf het ook raar vinden om als parlementaire enquêtecommissie de boel meteen zo op scherp te zetten met zo'n populistisch getal, wat er gebeurd is is toch al controversieel genoeg?

Re: Parlementaire enquête Fyra

Geplaatst: zo 17 mei 2015, 19:47
door atbrg
Misschien heeft ze wel wat hulp nodig bij de voorbereiding. Volgens mij weet ze zelfs niet eens dat juist in Nederland voor elke euro publiek geld die geïnvesteerd wordt in onder meer de NS en ProRail consumenten de hoogste ‘value for money’ krijgen. :wink:

Re: Parlementaire enquête Fyra

Geplaatst: zo 17 mei 2015, 19:51
door Suus
De kwaliteit in Nederland kent geen diepe dalen en geen enorme pieken zoals je elders vaak wel ziet, in die krijgt de gemiddelde burger hier meer waar voor zijn geld dan in bijvoorbeeld België.

Re: Parlementaire enquête Fyra

Geplaatst: zo 17 mei 2015, 21:29
door atbrg
OVmagazine heeft er ook over gepubliceerd:

http://www.ovmagazine.nl/2015/05/nederl ... aats-1223/

Re: Parlementaire enquête Fyra

Geplaatst: zo 17 mei 2015, 21:48
door Suus
Punt blijft staan. In Nederland krijg je op praktisch elk station een gelijkwaardige dienst aangeboden, dat Frankrijk toch beter scoort is omdat ze in verhouding meer gemengd verkeer met goederentrein hebben en enorme afstanden aan HSL. Buiten de HSL wordt het in Frankrijk echter al snel heel matig.

Re: Parlementaire enquête Fyra

Geplaatst: zo 17 mei 2015, 22:15
door Geert
Het schema voor deze week:

Maandag 18 mei
09.30 uur: dhr. A. (Arriën) Kruyt, Voorzitter van reizigersvereniging Rover
11.00 uur: dhr. R. (Ralph) Pans, Secretaris-generaal ministerie van Verkeer en Waterstaat van 1998 tot en met 2002
15.00 uur: dhr. M. (Maarten) Spaargaren, Directeur Bedrijfs- en productontwikkeling NS van 2001 tot en met 2008

Woensdag 20 mei
09.30 uur: dhr. K. (Kees) van Krieken, Extern adviseur van ministerie van Verkeer en Waterstaat van 2001 t/m 2007
12.30 uur: dhr. W. (Wim) Korf, Projectdirecteur HSL-Zuid ministerie van Verkeer en Waterstaat van 1995 t/m 2001
15.30 uur: dhr. J. (Jan) Timmer, President-commissaris van NS van 1996 tot en met 2001

Donderdag 21 mei
09.30 uur: dhr. P. (Pieter) Hofstra, Tweede Kamerlid (VVD) van 1994 tot en met 2006, woordvoerder vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat van 1998 tot en met 2006
11.30 uur: dhr. G. (Gerrit) Zalm, Minister van Financiën van 1994 tot en met 2002 en van 2003 tot en met 2007
15.00 uur: mw. T. (Tineke) Netelenbos, Minister van Verkeer en Waterstaat van 1998 tot en met 2002

Vrijdag 22 mei
09.30 uur: dhr. W.A.G. (Nol) Döbken, Algemeen directeur High Speed Alliance van 2002 tot en met 2007
13.30 uur: dhr. T. (Tony) Smulders, Senior inkoper rollend materieel NS van 1999 tot en met 2005

Live te volgen via de website van de Tweede Kamer (stream), en naderhand verschijnen alle verhoren op deze YouTube-playlist: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... 3M2fGfHLDM

Re: Parlementaire enquête Fyra

Geplaatst: zo 17 mei 2015, 22:16
door atbrg
Bee schreef:Punt blijft staan. In Nederland krijg je op praktisch elk station een gelijkwaardige dienst aangeboden, dat Frankrijk toch beter scoort is omdat ze in verhouding meer gemengd verkeer met goederentrein hebben en enorme afstanden aan HSL. Buiten de HSL wordt het in Frankrijk echter al snel heel matig.
Ja, die HSL speelt inderdaad ook een rol:

'Het percentage van hogesnelheidstreinen in een dichtbevolkt klein land is per definitie laag,....'.

Ik weet niet met welk percentage er voor Nederland gerekend is maar het zal mogelijk de 0% naderen. Dan is 11 miljard inderdaad niet te duur betaald want wij krijgen dat percentage ook nog eens op elk station aangeboden.

Re: Parlementaire enquête Fyra

Geplaatst: ma 18 mei 2015, 13:09
door Thom91
'Netelenbos dreigde met aftreden om aanbesteding HSL'
Rover: miljarden Fyra geen weggegooid geld

Bleek zojuist dat CXX een bod lager dan 100 mio had gedaan en DB/Arriva 112 mio geboden hadden maar niet voldeden aan de eisen.

Re: Parlementaire enquête Fyra

Geplaatst: ma 18 mei 2015, 16:42
door deadlock
Er kwamen toch vier weken van verhoren? Wel fijn dat ze morgen geen verhoren doen, dan moet ik echt werken.

Re: Parlementaire enquête Fyra

Geplaatst: ma 18 mei 2015, 16:57
door Thom91
Tot en met 12 juni ja

Re: Parlementaire enquête Fyra

Geplaatst: ma 18 mei 2015, 21:31
door Vinny
Vandaag was er een item over de Fyra in Eén Vandaag en die was toch wel uiterst bedenkelijk.
"Er rijden nauwelijks treinen over de HSL". Dat is feitelijk onjuist: Er rijden minder treinen dan oorspronkelijk bedoeld, maar er rijden niet "nauwelijks" treinen. Over het algemeen rijden er 2x per uur binnenlandse IC treinen over het spoor, dat is meer dan in het buitenland over vergelijkbare verbindingen.
"De huidige trein is een boemeltrein". Ook dat is bedenkelijk. De IC direct is maar vijf minuten langzamer dan de Thalys. De operationele gemiddelde snelheid is 101 km/h. Dat is gewoon netjes ook in internationaal opzicht.

Natuurlijk had het allemaal beter gekund, maar stellen dat er 11 miljard is uitgegeven en dat er niets voor teruggekomen is vind ik toch wel tenenkrommend kort door de bocht gesteld van een over het algemeen toch redelijk goed aangeschreven nieuwsbron.

Re: Parlementaire enquête Fyra

Geplaatst: ma 18 mei 2015, 21:40
door Thom91
Nou voor een verbinding tussen de twee economische harten van het land is 2 keer per uur wel matig, zie bijvoorbeeld Parijs - Lyon of Frankfurt - Keulen.

Re: Parlementaire enquête Fyra

Geplaatst: ma 18 mei 2015, 22:09
door Moshi
Goed aangeschreven nieuwsbron? Voor het eerst dat ik dat hoor over 1Vandaag. Richt zich bewust op de benedengemiddeld intelligente medemens, en is qua niveau vergelijkbaar met het Jeugdjournaal. Op zich prima dat zoiets er is, maar om dat nou 'goed aangeschreven' te noemen...

Re: Parlementaire enquête Fyra

Geplaatst: ma 18 mei 2015, 22:15
door Z2N
Thom91 schreef:Nou voor een verbinding tussen de twee economische harten van het land is 2 keer per uur wel matig, zie bijvoorbeeld Parijs - Lyon of Frankfurt - Keulen.
Parijs-Lyon (Part Dieu) is in de daluren gewoon uursdienst hoor, met zelfs een knip rond lunchtijd. In de spits is er dan wel halfuursdienst, met soms zelfs een extra rit (nooit meer dan kwartiersdienst), maar het komt nog steeds niet in de buurt van de 2-3 treinen per uur tussen Amsterdam en Rotterdam, en zodra de AmRo-shuttle eindelijk eens gaat rijden hebben we het met vier à vijf treinen per uur luxe. :Y

Re: Parlementaire enquête Fyra

Geplaatst: ma 18 mei 2015, 22:23
door Suus
Het programma 1Vandaag is flink achteruit gegaan in de loop der jaren. Het opiniepanel heeft het alleen maar erger gemaakt.

België heeft vier HSL's, waarvan er maar twee met binnenlands verkeer. De duurste van de vier lijnen kent zelfs maar een trein per twee uur per richting...

Re: Parlementaire enquête Fyra

Geplaatst: ma 18 mei 2015, 22:26
door Thom91
Z2N schreef:
Thom91 schreef:Nou voor een verbinding tussen de twee economische harten van het land is 2 keer per uur wel matig, zie bijvoorbeeld Parijs - Lyon of Frankfurt - Keulen.
Parijs-Lyon (Part Dieu) is in de daluren gewoon uursdienst hoor, met zelfs een knip rond lunchtijd. In de spits is er dan wel halfuursdienst, met soms zelfs een extra rit (nooit meer dan kwartiersdienst), maar het komt nog steeds niet in de buurt van de 2-3 treinen per uur tussen Amsterdam en Rotterdam, en zodra de AmRo-shuttle eindelijk eens gaat rijden hebben we het met vier à vijf treinen per uur luxe. :Y
Inclusief de treinen van Charles-de Gaulle/Disney uiteraard, dan zijn het er meer en zijn net zo Parijs.