NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Durashift
Berichten: 2751
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Berichtdoor Durashift » Di 03 Okt 2017, 14:49

Suus schreef:Dat is het, een sigaar uit eigen doos: ik krijg 100 euro uit het reizigerscompensatiefonds, dat is gevuld met een boete van de overheid aan NS wat NS betaalt met de inkomsten, waaronder abonneegeld.


Wat had je dan liever, het boetebedrag ten gunste van de algemene middelen van onze overheid te laten komen?

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11737
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Berichtdoor Wubbo » Di 03 Okt 2017, 19:20

Dat Dijksma de juiste partij de boete oplegt cq het boetebedrag investeert op de plek waar dat echt effect heeft: respectievelijk bij degene die verantwoordelijk is voor het onderhoud op de HSL (dat is niet ProRail maar Infraspeed) en op de meest kritische plekken van de infrastructuur.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38088
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Berichtdoor Suus » Wo 22 Nov 2017, 07:12

Flitstrein nu ineens wel op tijd
De IntercityDirect rijdt voor het eerst in jaren op tijd. Volgens de Nederlandse Spoorwegen voldoet het bedrijf dit jaar aan de doelstellingen op de hogesnelheidslijn.

,,Zowel op punctualiteit als op zitplaatsen zitten we boven het van ons geëiste niveau.’’ Dat zegt NS-topman Roger van Boxtel in een interview met deze krant. In Nederland rijdt de IntercityDirect op het snelle spoor tussen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Breda. Van Boxtel: ,,Ik durf echt te zeggen dat onze mensen en die van spoorbeheerder ProRail met bloed, zweet en tranen alles uit de kast hebben gehaald om de prestaties te verbeteren.’’

De afgelopen jaren kreeg de NS juist twee keer achter elkaar boetes vanwege tegenvallende prestaties. Het kabinet hanteert het ‘three strikes out’ principe. Als NS driemaal op rij de afspraken niet haalt, wordt het mogelijk om met een andere vervoerder in zee te gaan. Dus als de NS dit jaar niet aan de minimumeisen voldoet, loopt de spoorvervoerder het risico om het recht om op de hsl te rijden kwijt te raken.
Bron: AD

Zitplaatskans in de spits is nu 97% en punctualiteit is op dit moment 83%.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2864
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Berichtdoor Alargule » Wo 22 Nov 2017, 07:16

Roger van Boxtel schreef:,,Maar ik vreet een bezemsteel op als we het niet halen.’’


Wie bestelt 'm, wie levert 'm af en wie maakt hier een filmpje van?
Volg Rails in Amsterdam op WordPress en op Twitter

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3727
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Berichtdoor trolly » Wo 22 Nov 2017, 07:40

Roger van Boxtel schreef:,,Zowel op punctualiteit als op zitplaatsen zitten we boven het van ons geëiste niveau.’’


Dus eigenlijk: "we zitten net iets boven het absolute minimum".

*O*
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12072
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Berichtdoor Vinny » Do 23 Nov 2017, 20:25

en punctualiteit is op dit moment 83%.
Ik lig werkelijk onder tafel van dit verbluffende percentage :shock:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Hendrik
Berichten: 1963
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Berichtdoor Hendrik » Do 23 Nov 2017, 20:42

Je kunt het ook positief bekijken: het is duidelijk beter dan eerst.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38088
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Berichtdoor Suus » Do 23 Nov 2017, 20:54

De maatregel dat de eerste Thalys naar Amsterdam van de dag wat later gaat rijden in Nederland is eerder deze maand al ingevoerd. Die zorgde voor een bijna structurele vertraging van de 909.
Rame à l'approche

IC140
Berichten: 358
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Berichtdoor IC140 » Vr 24 Nov 2017, 07:58

Vinny schreef:
en punctualiteit is op dit moment 83%.
Ik lig werkelijk onder tafel van dit verbluffende percentage :shock:

Het gaat hier wel om ‘reizigerspunctualiteit’ ipv ‘treinpunctualiteit’, dus uitval telt ook mee en spitstreinen tellen zwaarder dan weekendtreinen, waardoor het cijfer lager is dan de treinpunctualiteit, waar meestal over wordt gesproken.

VIRM
Berichten: 4230
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Berichtdoor VIRM » Vr 24 Nov 2017, 13:54

En hoe zit het met de beruchte 1100?

Overigens, is al duidelijk wanneer de gedifferentieerde toeslag wordt ingevoerd?
Beul van de blindegeleidelijn

OVinspecteur
Berichten: 308
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Berichtdoor OVinspecteur » Za 25 Nov 2017, 14:45

Suus schreef:Flitstrein nu ineens wel op tijd
Volgens de Nederlandse Spoorwegen voldoet het bedrijf dit jaar aan de doelstellingen op de hogesnelheidslijn.

Zitplaatskans in de spits is nu 97% en punctualiteit is op dit moment 83%.

Tja, tussen Breda en Rotterdam zal de zitplaatskans er niet bepaald op achteruit zijn gegaan in deze GalmExpress sinds de 1100 er ook rijdt. Kan de NS het plaatje mooi mee rechtbreien. _O-

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38088
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Berichtdoor Suus » Ma 27 Nov 2017, 16:04

VIRM schreef:Overigens, is al duidelijk wanneer de gedifferentieerde toeslag wordt ingevoerd?

Er komt begin december nieuws over de toeslag, naar het schijnt.
Rame à l'approche

Jultar
Berichten: 203
Lid geworden op: Za 12 Mar 2011, 11:34

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Berichtdoor Jultar » Ma 27 Nov 2017, 17:52

Helemaal correct. Eerste helft december wordt het naar buiten toe gecommuniceerd.

wouter15
Berichten: 1042
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Berichtdoor wouter15 » Wo 29 Nov 2017, 09:24

Staatssecretaris: NS, of andere partij, kan prestatie HSL verbeteren: https://nos.nl/artikel/2204974-staatsse ... teren.html

hidihi
Berichten: 509
Lid geworden op: Za 30 Okt 2010, 00:10

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Berichtdoor hidihi » Wo 29 Nov 2017, 11:02

Mocht het gebeuren dat een andere vervoerder het van de NS overneemt. Gaat deze vervoerder dan beter presteren dan de NS?
Is de vertraging/uitval gerelateerd aan de infrastructuur of aan de treinen?

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2864
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Berichtdoor Alargule » Wo 29 Nov 2017, 11:15

Of/of lijkt mij hier te simpel. Treinen en infra vormen een integraal geheel, die beide verstoringen kunnen vertonen die dan weer op elkaar inwerken. Of heel Cruijffiaans gedacht: zonder treinen zouden infrastructurele storingen geen impact hebben, en zonder infrastructuur kun je geen trein laten rijden...
Volg Rails in Amsterdam op WordPress en op Twitter

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38088
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Berichtdoor Suus » Wo 29 Nov 2017, 11:32

hidihi schreef:Mocht het gebeuren dat een andere vervoerder het van de NS overneemt. Gaat deze vervoerder dan beter presteren dan de NS?

De meeste vervoerders denken dat ze het beter kunnen, maar alle vervoerders geven toe dat ze geen geschikt materieel hebben en dat de infrastructuur ingewikkeld is.

Volgende week komt er een nieuw rapport uit waarin staat of NS en ProRail nu op het toppunt van hun kunnen zitten (of zoals Van Boxtel het noemt: dat NS de sinaasappel heeft uitgeknepen).
Rame à l'approche

hidihi
Berichten: 509
Lid geworden op: Za 30 Okt 2010, 00:10

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Berichtdoor hidihi » Wo 29 Nov 2017, 11:38

Alargule schreef:Of/of lijkt mij hier te simpel. Treinen en infra vormen een integraal geheel, die beide verstoringen kunnen vertonen die dan weer op elkaar inwerken. Of heel Cruijffiaans gedacht: zonder treinen zouden infrastructurele storingen geen impact hebben, en zonder infrastructuur kun je geen trein laten rijden...


Natuurlijk werkt het zo maar als de NS de prestaties niet haalt moet je als ambtenaar toch een knoop door hakken ( wel of niet doorgaan met NS).

Je kan er dan toch niet onderuit om de volgende vragen te stellen:

-Kan de concurrentie met treinen komen die minder storingen vertonen?
-Kan de concurrentie een dienstregeling maken die robuuster is dan huidige dienstregeling van de NS?

Natuurlijk zijn er problemen met de infra maar daar kan een vervoerder weinig aan doen.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 8326
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Berichtdoor webguy » Wo 29 Nov 2017, 18:51

Suus schreef:
VIRM schreef:Overigens, is al duidelijk wanneer de gedifferentieerde toeslag wordt ingevoerd?

Er komt begin december nieuws over de toeslag, naar het schijnt.

Twitter schrijft:
Van 10 december 2017 t/m 28 februari 2018 zal de intercity Direct #toeslagvrij zijn tussen 09.30 en 16.00 en tussen 19.00 en 06.30 (volgende ochtend). Ook in het weekend en op feestdagen de hele dag! Let op de spitstijden zijn dus ook veranderd!

Bron.

En nu voor het deel mening:
Typisch NS weer dat ze de spitstijden niet even hetzelfde kunnen houden. We hebben nu dus:
- tijden waarop je abonnement geldt
- tijden waarop je fiets mee mag
- tijden waarop je voor IC Defect niet te veel betaalt
Die allemaal net een half uur tot uur afwijken.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8615
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Berichtdoor Aking » Wo 29 Nov 2017, 18:58

Dat is om de reiziger scherp te houden :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38088
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Berichtdoor Suus » Wo 29 Nov 2017, 19:22

Als de toeslag om 9:00 stopt komt er een enorme drukte op een paar treinen die dat niet aan kunnen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8615
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Berichtdoor Aking » Wo 29 Nov 2017, 19:36

Dan hef je ze op :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 8326
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Berichtdoor webguy » Wo 29 Nov 2017, 20:00

Suus schreef:Als de toeslag om 9:00 stopt komt er een enorme drukte op een paar treinen die dat niet aan kunnen.

En om 9:30 niet? Waarom is de dal dan vanaf 09:00 voor abonnementen dan?

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 3641
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Berichtdoor Mikos » Wo 29 Nov 2017, 20:05

Omdat de verplaatsing door middel van Intercity Direct andere pieken kent dan de 'gemiddelde' of 'normale' spitsen. Aan de hand daarvan is besloten de toeslagvrije uren anders te maken dan die van de abonnementen. De abonnementen zijn trouwens gelijk aan die van de fiets, dus daarin zit geen verschil.

starx
Berichten: 598
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Berichtdoor starx » Wo 29 Nov 2017, 20:09

Ik begrijp trouwens ook nog niet hoe ze er precies naar kijken. Bij een abo is bijvoorbeeld het incheckmoment van belang, dus die is ook geldig als je even later alsnog in de spits reist. Of gaan ze kijken naar het vertrekmoment vanuit Shl of Rtd? Anders zou je namelijk krijgen dat reizigers vanuit Asd geen toeslag hoeven te betalen voor 1012 en reizigers vanuit Shl wel.

Ik zou het veel duidelijker vinden als ze gewoon per trein aangeven of je er wel of geen toeslag voor hoeft te betalen. Gewoon op het gele bord, op de vertrekstaat en in de reisinfo.

En dat alles even los van het feit dat ik het bizar vind dat er in de spits wel een toeslag blijft bestaan. De spitsreizigers zijn net zo goed de dupe van de belabberde prestaties van NS. Ze hadden meer dan genoeg tijd om de treinen langer te maken om dit op te vangen. Dus NS toont hiermee ook weer aan dat ze niet bereid zijn om alle reizigers behoorlijk te compenseren.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten