Intercity Direct (Amsterdam - Breda)

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Durashift »

Suus schreef:Dat is het, een sigaar uit eigen doos: ik krijg 100 euro uit het reizigerscompensatiefonds, dat is gevuld met een boete van de overheid aan NS wat NS betaalt met de inkomsten, waaronder abonneegeld.
Wat had je dan liever, het boetebedrag ten gunste van de algemene middelen van onze overheid te laten komen?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Wubbo »

Dat Dijksma de juiste partij de boete oplegt cq het boetebedrag investeert op de plek waar dat echt effect heeft: respectievelijk bij degene die verantwoordelijk is voor het onderhoud op de HSL (dat is niet ProRail maar Infraspeed) en op de meest kritische plekken van de infrastructuur.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Suus »

Flitstrein nu ineens wel op tijd
De IntercityDirect rijdt voor het eerst in jaren op tijd. Volgens de Nederlandse Spoorwegen voldoet het bedrijf dit jaar aan de doelstellingen op de hogesnelheidslijn.

,,Zowel op punctualiteit als op zitplaatsen zitten we boven het van ons geëiste niveau.’’ Dat zegt NS-topman Roger van Boxtel in een interview met deze krant. In Nederland rijdt de IntercityDirect op het snelle spoor tussen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Breda. Van Boxtel: ,,Ik durf echt te zeggen dat onze mensen en die van spoorbeheerder ProRail met bloed, zweet en tranen alles uit de kast hebben gehaald om de prestaties te verbeteren.’’

De afgelopen jaren kreeg de NS juist twee keer achter elkaar boetes vanwege tegenvallende prestaties. Het kabinet hanteert het ‘three strikes out’ principe. Als NS driemaal op rij de afspraken niet haalt, wordt het mogelijk om met een andere vervoerder in zee te gaan. Dus als de NS dit jaar niet aan de minimumeisen voldoet, loopt de spoorvervoerder het risico om het recht om op de hsl te rijden kwijt te raken.
Bron: AD

Zitplaatskans in de spits is nu 97% en punctualiteit is op dit moment 83%.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Alargule »

Roger van Boxtel schreef:,,Maar ik vreet een bezemsteel op als we het niet halen.’’
Wie bestelt 'm, wie levert 'm af en wie maakt hier een filmpje van?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door trolly »

Roger van Boxtel schreef:,,Zowel op punctualiteit als op zitplaatsen zitten we boven het van ons geëiste niveau.’’
Dus eigenlijk: "we zitten net iets boven het absolute minimum".

*O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Vinny »

en punctualiteit is op dit moment 83%.
Ik lig werkelijk onder tafel van dit verbluffende percentage :shock:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Hendrik »

Je kunt het ook positief bekijken: het is duidelijk beter dan eerst.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Suus »

De maatregel dat de eerste Thalys naar Amsterdam van de dag wat later gaat rijden in Nederland is eerder deze maand al ingevoerd. Die zorgde voor een bijna structurele vertraging van de 909.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door IC140 »

Vinny schreef:
en punctualiteit is op dit moment 83%.
Ik lig werkelijk onder tafel van dit verbluffende percentage :shock:
Het gaat hier wel om ‘reizigerspunctualiteit’ ipv ‘treinpunctualiteit’, dus uitval telt ook mee en spitstreinen tellen zwaarder dan weekendtreinen, waardoor het cijfer lager is dan de treinpunctualiteit, waar meestal over wordt gesproken.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door VIRM »

En hoe zit het met de beruchte [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie]?

Overigens, is al duidelijk wanneer de gedifferentieerde toeslag wordt ingevoerd?
Beul van de blindegeleidelijn
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door OVinspecteur »

Suus schreef:Flitstrein nu ineens wel op tijd
Volgens de Nederlandse Spoorwegen voldoet het bedrijf dit jaar aan de doelstellingen op de hogesnelheidslijn.

Zitplaatskans in de spits is nu 97% en punctualiteit is op dit moment 83%.
Tja, tussen Breda en Rotterdam zal de zitplaatskans er niet bepaald op achteruit zijn gegaan in deze GalmExpress sinds de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] er ook rijdt. Kan de NS het plaatje mooi mee rechtbreien. _O-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Suus »

VIRM schreef:Overigens, is al duidelijk wanneer de gedifferentieerde toeslag wordt ingevoerd?
Er komt begin december nieuws over de toeslag, naar het schijnt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Jultar »

Helemaal correct. Eerste helft december wordt het naar buiten toe gecommuniceerd.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door wouter15 »

Staatssecretaris: NS, of andere partij, kan prestatie HSL verbeteren: https://nos.nl/artikel/2204974-staatsse ... teren.html
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door hidihi »

Mocht het gebeuren dat een andere vervoerder het van de NS overneemt. Gaat deze vervoerder dan beter presteren dan de NS?
Is de vertraging/uitval gerelateerd aan de infrastructuur of aan de treinen?
Alargule

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Alargule »

Of/of lijkt mij hier te simpel. Treinen en infra vormen een integraal geheel, die beide verstoringen kunnen vertonen die dan weer op elkaar inwerken. Of heel Cruijffiaans gedacht: zonder treinen zouden infrastructurele storingen geen impact hebben, en zonder infrastructuur kun je geen trein laten rijden...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Suus »

hidihi schreef:Mocht het gebeuren dat een andere vervoerder het van de NS overneemt. Gaat deze vervoerder dan beter presteren dan de NS?
De meeste vervoerders denken dat ze het beter kunnen, maar alle vervoerders geven toe dat ze geen geschikt materieel hebben en dat de infrastructuur ingewikkeld is.

Volgende week komt er een nieuw rapport uit waarin staat of NS en ProRail nu op het toppunt van hun kunnen zitten (of zoals Van Boxtel het noemt: dat NS de sinaasappel heeft uitgeknepen).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door hidihi »

Alargule schreef:Of/of lijkt mij hier te simpel. Treinen en infra vormen een integraal geheel, die beide verstoringen kunnen vertonen die dan weer op elkaar inwerken. Of heel Cruijffiaans gedacht: zonder treinen zouden infrastructurele storingen geen impact hebben, en zonder infrastructuur kun je geen trein laten rijden...
Natuurlijk werkt het zo maar als de NS de prestaties niet haalt moet je als ambtenaar toch een knoop door hakken ( wel of niet doorgaan met NS).

Je kan er dan toch niet onderuit om de volgende vragen te stellen:

-Kan de concurrentie met treinen komen die minder storingen vertonen?
-Kan de concurrentie een dienstregeling maken die robuuster is dan huidige dienstregeling van de NS?

Natuurlijk zijn er problemen met de infra maar daar kan een vervoerder weinig aan doen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door webguy »

Suus schreef:
VIRM schreef:Overigens, is al duidelijk wanneer de gedifferentieerde toeslag wordt ingevoerd?
Er komt begin december nieuws over de toeslag, naar het schijnt.
Twitter schrijft:
Van 10 december 2017 t/m 28 februari 2018 zal de intercity Direct #toeslagvrij zijn tussen 09.30 en 16.00 en tussen 19.00 en 06.30 (volgende ochtend). Ook in het weekend en op feestdagen de hele dag! Let op de spitstijden zijn dus ook veranderd!
Bron.

En nu voor het deel mening:
Typisch NS weer dat ze de spitstijden niet even hetzelfde kunnen houden. We hebben nu dus:
- tijden waarop je abonnement geldt
- tijden waarop je fiets mee mag
- tijden waarop je voor IC Defect niet te veel betaalt
Die allemaal net een half uur tot uur afwijken.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Aking »

Dat is om de reiziger scherp te houden :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Suus »

Als de toeslag om 9:00 stopt komt er een enorme drukte op een paar treinen die dat niet aan kunnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Aking »

Dan hef je ze op :Y
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door webguy »

Suus schreef:Als de toeslag om 9:00 stopt komt er een enorme drukte op een paar treinen die dat niet aan kunnen.
En om 9:30 niet? Waarom is de dal dan vanaf 09:00 voor abonnementen dan?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Mikos »

Omdat de verplaatsing door middel van Intercity Direct andere pieken kent dan de 'gemiddelde' of 'normale' spitsen. Aan de hand daarvan is besloten de toeslagvrije uren anders te maken dan die van de abonnementen. De abonnementen zijn trouwens gelijk aan die van de fiets, dus daarin zit geen verschil.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door starx »

Ik begrijp trouwens ook nog niet hoe ze er precies naar kijken. Bij een abo is bijvoorbeeld het incheckmoment van belang, dus die is ook geldig als je even later alsnog in de spits reist. Of gaan ze kijken naar het vertrekmoment vanuit Shl of Rtd? Anders zou je namelijk krijgen dat reizigers vanuit Asd geen toeslag hoeven te betalen voor 1012 en reizigers vanuit Shl wel.

Ik zou het veel duidelijker vinden als ze gewoon per trein aangeven of je er wel of geen toeslag voor hoeft te betalen. Gewoon op het gele bord, op de vertrekstaat en in de reisinfo.

En dat alles even los van het feit dat ik het bizar vind dat er in de spits wel een toeslag blijft bestaan. De spitsreizigers zijn net zo goed de dupe van de belabberde prestaties van NS. Ze hadden meer dan genoeg tijd om de treinen langer te maken om dit op te vangen. Dus NS toont hiermee ook weer aan dat ze niet bereid zijn om alle reizigers behoorlijk te compenseren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten