Intercity Direct (Amsterdam - Breda)

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Intercity Direct (Amsterdam - Breda)

Bericht door Daniel »

NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Geplaatst op: vrijdag 15 mei 2015 09:30
Laatst bijgewerkt: vrijdag 15 mei 2015 09:31


De snelle treindienst tussen Amsterdam en Breda, Intercity Direct, valt veel vaker dan gewenst uit. De uitval van de opvolger van de Fyra schommelt tussen de 5,3 procent en 11,5 procent, afhankelijk van dag en tijdstip. Daarmee worden de normen en prestatieafspraken die zijn gemaakt voor de snelle treindienst niet gehaald, constateert NRC vrijdag na analyse van punctualiteit en betrouwbaarheid van Intercity Direct.
Lees verder | Dossier HSL-Zuid | Meer nieuws over HSL-Zuid
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door deadlock »

Wat ik me al een poosje afvraag is of de uitval van TRAXX in goederendienst net zo hoog is. En hoe zich dat verhoudt met de BR189.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Daniel »

Sowieso is het hierboven genoemde percentage niet puur uitval van de treinen zelf. Het volledige artikel meldt dat NS uitgaat van 2,5% uitval na aftrek van de verstoringen waarvan de oorzaak bij ProRail ligt.
Aangezien nu iets kleins als een gestoord wissel aan de zuidkant van Rotterdam Centraal de hele HSL plat kan leggen gaat het natuurlijk ook wel heel hard met de niet-treingerelateerde uitval.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door MdJ »

BR189 schijnt nog onbetrouwbaarder te zijn dan BR186, aldus wat machinisten die op beide lokken rijden.
Bij twijfel: gebruik beton.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door webguy »

Het helpt ook niet als je bij windkracht 3 al de Moerdijkburg moet sluiten...
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Thom91 »

deadlock schreef:Wat ik me al een poosje afvraag is of de uitval van TRAXX in goederendienst net zo hoog is. En hoe zich dat verhoudt met de BR189.
Het zal ongetwijfeld ook te maken hebben met de vele wisselingen ATB <-> ERTMS waar de meeste goederenlocs veel minder last van hebben..
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door deadlock »

Als je van de havens naar Duitsland rijdt dan doe je: ERTMS->ATB->ERTMS->PZB en dat was zelfs ERTMS->ATB->ERTMS->ATB-PZB dus het valt wel mee met het verschil in wisselingen. De CNL doet ook ATB->ERTMS->ATB->ERTMS->PZB trouwens. Ik vraag me ernstig af waarom zoiets eenvoudigs als van veiligheidssysteem wisselen storingsgevoelig zou kunnen zijn.

Edit: Daar hoort nog een toevoeging bij; Na zoveel jaar
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
WSM
Berichten: 1401
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door WSM »

Daniel schreef:NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Dus wat gaat NS hier nu concreet aan doen?
Of ligt het gewoon aan ingewikkelde omstandigheden, buiten de schuld en verantwoordelijkheid van NS?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Thom91 »

deadlock schreef:Als je van de havens naar Duitsland rijdt dan doe je: ERTMS->ATB->ERTMS->PZB en dat was zelfs ERTMS->ATB->ERTMS->ATB-PZB dus het valt wel mee met het verschil in wisselingen. De CNL doet ook ATB->ERTMS->ATB->ERTMS->PZB trouwens. Ik vraag me ernstig af waarom zoiets eenvoudigs als van veiligheidssysteem wisselen storingsgevoelig zou kunnen zijn.

Edit: Daar hoort nog een toevoeging bij; Na zoveel jaar
Vraagje, waar ga je terug naar ATB vanuit de haven?

ICd heeft ATB, ERTMS, ATB, ERTMS, ATB binnen 60 minuten, dat is een stuk meer dan die vier in 2 uur haven -> Emmerich
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door deadlock »

Kijfhoek!

En het maakt niet uit of het binnen een uur is of binnen tien uur. Apparatuur hoeft niet uit te rusten, this is not how any of this works.
Laatst gewijzigd door deadlock op vr 15 mei 2015, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door ODRAIL »

Zijn de problemen van de locomotieven niet veroorzaakt door softwareproblemen?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door webguy »

De grap is dat je vroeger je hardware (weerstanden, transistors, etc) zelf bouwde - tegenwoordig worden veel meer van die componenten ook software in de vorm van programmeerbare hardware en chips die een specifiek ding doen. Altijd maar roepen "software" is geen oplossing. Ik geef wel toe - de wereld van software in apparaten loopt vaak jaren achter. Heeft deels te maken met het feit dat je mensen die electrotechniek hebben gestudeerd software laat schrijven. Dat kan, maar software ontwikkelen is deels ook een vak apart.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Thom91 »

deadlock schreef:Kijfhoek!

En het maakt niet uit of het binnen een uur is of binnen tien uur. Apparatuur hoeft niet uit te rusten, this is not how any of this works.
Kijkhoek heeft tegenwoordig ook ERTMS. Wel level 1 overigens dus daar zit nog een verschil..

En ik zie via volgende bron dat ook de Havenspoorlijn level 1 is, dat wist ik niet: http://www.keyrail.nl/uploads/servicede ... 1_v2_3.pdf
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door ODRAIL »

De Telegraaf heeft er inmiddels ook een stukje over geschreven:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2404 ... uit__.html
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door deadlock »

webguy schreef:De grap is dat je vroeger je hardware (weerstanden, transistors, etc) zelf bouwde - tegenwoordig worden veel meer van die componenten ook software in de vorm van programmeerbare hardware en chips die een specifiek ding doen. Altijd maar roepen "software" is geen oplossing. Ik geef wel toe - de wereld van software in apparaten loopt vaak jaren achter. Heeft deels te maken met het feit dat je mensen die electrotechniek hebben gestudeerd software laat schrijven. Dat kan, maar een software ontwikkelen is deels ook een vak apart.
Ik kan je verhalen vertellen over inefficient gebruik van supercomputers omdat programmeurs niet goed genoeg opgeleid worden waar je een beetje naar van wordt (want vele miljoenen aan belastinggeld) maar dat zou te ver gaan voor hier maar je hebt echt een goed punt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door deadlock »

Thom91 schreef:Kijkhoek heeft tegenwoordig ook ERTMS. Wel level 1 overigens dus daar zit nog een verschil..

En ik zie via volgende bron dat ook de Havenspoorlijn level 1 is, dat wist ik niet: http://www.keyrail.nl/uploads/servicede ... 1_v2_3.pdf
Ik wist niet dat de Kijf al omgebouwd was en dacht dat de in- en uitrijders nog ATB was. Havenspoorlijn wist ik dus al wel want ik ben nog naar het plaatsen van bakens wezen kijken ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door ODRAIL »

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Thom91 »

deadlock schreef:
Thom91 schreef:Kijkhoek heeft tegenwoordig ook ERTMS. Wel level 1 overigens dus daar zit nog een verschil..

En ik zie via volgende bron dat ook de Havenspoorlijn level 1 is, dat wist ik niet: http://www.keyrail.nl/uploads/servicede ... 1_v2_3.pdf
Ik wist niet dat de Kijf al omgebouwd was en dacht dat de in- en uitrijders nog ATB was. Havenspoorlijn wist ik dus al wel want ik ben nog naar het plaatsen van bakens wezen kijken ;)
Oh zo bedoelde ik de mijne niet, ik dacht dat het level 2 was :)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door ODRAIL »

En ook een stukje op de site van Rtv Rijnmond (hierin wordt verwezen naar het stukje op de site van de NRC):

http://www.rijnmond.nl/nieuws/15-05-201 ... ns-beweert
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Suus »

We hoeven toch niet alle stukjes van alle websites te hebben als er geen andere/nieuwe informatie in staat ten opzicht van de eerder gedeelde artikelen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Hendrik »

Nee, dat hoeven we niet.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door webguy »

Ook een leuke trouwens... We hebben het hier over techniek, maar de NS denkt het anders op te kunnen lossen:
NRC schreef:NS moet van het ministerie twee miljoen euro investeren in verbetering van de Intercity Direct. De helft gaat naar verlenging van de Geld Terug bij Vertragingregeling, de andere helft naar betere bereikbaarheid van de klantenservice.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Ardan »

Welja, nog maar even twee miljoen ertegenaangooien :') Schijntje ten opzichte van alles dat dat hele ding al gekost heeft :Y
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Daniel »

@webguy: Eeehm... daar zal 'ie vast minder vaak door gaan uitvallen ja :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Freek »

Belangrijke nuancering mist daar we of eigenlijk klopt het niet wat er staat. Dat bedrag is namelijk de boete die IenM heeft opgelegd aan NS vanwege de te lage punctualiteit. Afspraak met de Kamer is vervolgens weer dat het geld wordt geïnvesteerd in iets wat ten goede komt aan de klant. Ik type dit mobiel dus kan de Kamerbrief er zo bijzoeken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten