Pagina 2 van 19

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: za 16 mei 2015, 10:12
door webguy
Maar dan nog kan je beter die boete investeren in een onderzoek naar materieelbetrouwbaarheid/etc?

Overigens wel goed dat de klantenservice dus nu 24/7 open is, maar het lost het probleem niet op

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: do 13 apr 2017, 13:41
door isadora
Zonde van het geld denk ik dan direct: :X
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/04/13/sp ... 1-a1554417

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: do 13 apr 2017, 13:49
door en-es
Haha, die reactie van Roger Van Boxtel.

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: do 13 apr 2017, 13:56
door Widejo
De regering kan beter NS tijdelijk de toeslag laten opheffen ter compensatie aan de reiziger dan miljoenenboetes uitstrooien. Daar heeft de reiziger meer aan.

NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: do 13 apr 2017, 14:15
door Suus
Zowel met de boete als met een klantvriendelijke straf schiet de reiziger uiteindelijk niets op.

De boete wordt betaald uit de opbrengsten van de kaartverkoop, precies dat wat ik en duizenden andere reizigers elke maand ophoesten. Door het LOCOV mag dan besloten worden over "klantvriendelijke maatregelen".

Met een toeslagvrije periode loopt de trein tussen Rotterdam en Schiphol nog voller. Maar eigenlijk wil je die extra reizigers niet, want de treinen rijden in de spits al met gevulde gangpaden. En de helft van het geld ben je al kwijt aan het compenseren van de mensen met een toeslagabonnement, want het aantal rodezuillikkers in de spits is vrij minimaal.

Wat er echt met dat geld moet gebeuren (en wat de oorspronkelijke bedoeling is): nieuw materieel kopen. De rest is gewoon geldverspilling.

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: do 13 apr 2017, 14:15
door starx
Widejo schreef:De regering kan beter NS tijdelijk de toeslag laten opheffen ter compensatie aan de reiziger dan miljoenenboetes uitstrooien. Daar heeft de reiziger meer aan.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Nu moet de NS een boete betalen aan de overheid, terwijl die laatste ook niet vrijuit gaat. Die toeslag is er omdat de IC-direct kwalitatief beter zou zijn dan de normale IC en laat dat nou net niet het geval zijn. Bovendien komt het geld dan terecht bij de gedupeerden: de reizigers. En dan nog te bedenken dat HSL-reizigers sowieso al een "toeslag" betalen omdat het aantal tariefeenheden groter is dan het aantal kilometers.

Die houding van van Boxtel vind ik ook tenenkrommend. Het klopt dat hij het niet hoogstpersoonlijk verknald heeft, maar zijn voorgangers hebben dat wel en ook daarvoor is hij ook verantwoordelijk. En in ieder geval heeft hij het probleem ook nog niet opgelost. En verder: als die veelheid aan "verbeterprogramma's" echt zouden doen wat ze pretenderen, dan zou alles inmiddels uitmuntend moeten zijn.

Als ik het goed heb betekent die boete trouwens ook dat NS dit jaar geen bonussen uit mag keren.

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: do 13 apr 2017, 14:52
door Durashift
starx schreef: (..)

Die houding van van Boxtel vind ik ook tenenkrommend. (..)
Nou, inderdaad. Beetje 'de vermoorde onschuld uithangen' (zo komt het op mij over) terwijl van Boxtel toch iemand is die weet hoe het er in de politiek aan toe gaat. Is, volgens mij, ook via de politiek bij de NS neergezet Maar ja, nu heeft hij een andere broodheer en trekt dan maar fel van leer naar de staatssecretaris die gewoon een contractuele afspraak uitvoert.

Juist goed dat mevrouw Dijksma standvastig is.. beter zo dan dat er besloten wordt met een voorwaardelijke boeteoplegging én dat er weer een kier een van de deur open staat om zaken te verbeteren.. :roll: welke toch, op de korte termijn, niet zullen verbeteren. Immers, meer treinen zijn er niet 123 én de opleiding/ verbetering van de kennis omtrent de treintechniek is ook niet zo maar geregeld.

starx schreef: Als ik het goed heb betekent die boete trouwens ook dat NS dit jaar geen bonussen uit mag keren.
Voor het hele bedrijf of alleen het HSL deel?

Voor de NS top zal dit onderpresteren wel van invloed kunnen zijn op de totale beoordelingspunten waarop het bonusstelsel gebaseerd is. Iets minder bonus, denk ik dan.

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: do 13 apr 2017, 15:43
door JWM
Dus in feite geeft NS toe dat ze een slecht product leveren maar omdat ze werken aan verbetering en een ander het waarschijnlijk niet beter had gekund is een sanctie onterecht. Ok, maar waarom dan een goed functionerende verbinding Den Haag - Venlo opknippen en die reizigers ook dat slechte HSL-product voorschotelen?

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: do 13 apr 2017, 15:47
door ODRAIL
Ja maar dat werken aan een verbetering had misschien wel wat sneller gekund.

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: do 13 apr 2017, 15:53
door JWM
Wat een zure reactie. De treindienst Amsterdam - Rotterdam is volgensmij pas in 2009 gaan rijden over de HSL. Bijna elke nieuwe verbinding heeft in het begin last van kinderziektes.

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: do 13 apr 2017, 15:57
door ODRAIL
Ik doel op een definitieve oplossing na de affaire met de Fyra :? :wink: .

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: do 13 apr 2017, 16:03
door Suus
Er zijn al nieuwe treinen besteld, het is nu vooral wachten daarop.

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: do 13 apr 2017, 16:17
door isadora
Het is veel wachten in het OV. :mrgreen:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: do 13 apr 2017, 16:29
door starx
Het argument van "een ander had het niet beter gedaan" vind ik niet juist. NS heeft immers de aanbesteding gesaboteerd en daarmee de concurrentie buiten de deur gehouden. En daarom weten we simpelweg niet hoe DB/Arriva het zou hebben gedaan.

En als NS klaagt dat het allemaal zo moeilijk en ingewikkeld is dan hadden ze überhaupt niet moeten inschrijven. Niemand heeft gezegd dat ze dat moesten doen.

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: do 13 apr 2017, 16:37
door ODRAIL
Suus schreef:Er zijn al nieuwe treinen besteld, het is nu vooral wachten daarop.
Ja en dat wachten duurt nog een flinke periode :? .

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: do 13 apr 2017, 17:08
door Jef400
isadora schreef:Het is veel wachten in het OV. :mrgreen:
We zijn pas acht jaar verder inderdaad...

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: do 13 apr 2017, 17:12
door ODRAIL
Pas acht jaar :? ? ... Al acht jaar hoor :wink: . ... En we moeten nog wachten tot 2021 voordat er nieuwe treinstellen komen :? :wink: .

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: do 13 apr 2017, 17:19
door marvinkok
Dan zijn we dus al ruim over de helft :pos:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: do 13 apr 2017, 21:27
door starx
Van Boxtel is niet zomaar gepikeerd, hij gaat ook juridische stappen zetten: http://nos.nl/artikel/2168115-ns-neemt- ... boete.html

Ik kan totaal niet volgen waar dat goed voor is. Als ex-politicus moet hij toch weten dat niet handig is om zo'n zaak op de spits te drijven. Een boete van 1 miljoen is zo goed als verwaarloosbaar op de jaaromzet.

En verder staat er in de concessie gewoon duidelijk beschreven wanneer NS een boete kan krijgen en hoe hoog die dan is. En dan kom je inderdaad hierop uit. NS zal dus moeten aantonen dat het halen van de in de concessie gesteld eisen in redelijkheid niet van ze verlangd kon worden.

Ik zou zeggen: Tel je knopen en betaal gewoon die boete en investeer verder geld in het verbeteren van de treindiensten en niet aan dure advocaten om een symbolische boete van tafel te krijgen. En erken gewoon dat NS niet heeft waargemaakt wat het beloofd heeft.

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: do 13 apr 2017, 22:00
door ICE105
Met deze boete komt NS op 2 slag en bij 3 slag mag een concurrent het op de HSL gaan proberen. NS is hiermee aan de doodsstrijd om de HSL begonnen. Van Boxtel wil terug naar 1 slag en dat is hard nodig want het duurt nog jaren voordat de ICNG in dienst komt.

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: do 13 apr 2017, 22:04
door Hainje
Maar stel nu dat NS de derde slag haalt? Zijn die ICNG dan voor de katseviool aangeschaft? Lijkt mij niet dat deze zomaar doorgeschoven zullen worden naar Arriva.

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: do 13 apr 2017, 22:07
door ODRAIL
Wat mij betreft kan Arriva dit materieel toch leasen of overkopen. Probleem opgelost als het tot een derde slag komt.

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: do 13 apr 2017, 22:10
door Hainje
Ja mijn idee, maar dat zal NS niet zonder slag of stoot laten gebeuren. Ik zie hen nog wel lekker dwars gaan liggen.

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: do 13 apr 2017, 22:25
door Suus
KM46 schreef:Wat mij betreft kan Arriva dit materieel toch leasen of overkopen. Probleem opgelost als het tot een derde slag komt.
Ik denk dat ik een bedrijf weet wat hun dure spullen niet gaat verhuren of verkopen.

En als een andere vervoerder het wel lukt die spullen te bemachtigen: veel succes ermee, de reden dat het met het huidige spul tegenwoordig relatief goed gaat is omdat het personeel wat er op rijdt en het onderhoud verzorgt een soort raketgeleerden zijn. Maar dat gaat dan gewoon wat anders doen bij NS.

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: do 13 apr 2017, 22:28
door Mr-W
Hainje schreef:Maar stel nu dat NS de derde slag haalt? Zijn die ICNG dan voor de katseviool aangeschaft? Lijkt mij niet dat deze zomaar doorgeschoven zullen worden naar Arriva.
Dan gaan ze ICMm treinstellen vroegtijdig vervangen, aangezien ik denk dat Arriva zelf zijn materieel wil aanschaffen.
Hainje schreef:Ja mijn idee, maar dat zal NS niet zonder slag of stoot laten gebeuren. Ik zie hen nog wel lekker dwars gaan liggen.
Het traject Breda -Eindhoven (Venlo) zal nog wel zorgen voor de nodige spanningen met de inzet of de treindienst door mag rijden of wordt geknipt in Breda.