Pagina 11 van 19

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: zo 14 jan 2018, 13:27
door Klaasje
De Thalys voldoet al niet aan de eisen voor de HSL. Dit in tegenstelling tot de V250 en TRAXX+ICR. Dat de Thalys er rijdt is te danken aan een combinatie van aanpassingen en een ontheffing. Op binnenlandse verbindingen is het nadeel van TGV's dat ze door de lange halteertijden met de weinige en smalle deuren de winst van sneller rijden ten opzichte van V160-materieel teniet gedaan wordt. Verder komt de Atlantique nu pas beschikbaar en moeten die nog aangepast en toegelaten worden terwijl dat circus met TRAXX+ICR inmiddels over is.

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: ma 22 jan 2018, 23:22
door Bjarte
Mikos schreef:
Karl schreef:Maar is het nu het vertrekmoment bepalend of dat een deel van die rit tussen Rtd en Shl (vv) in het genoemde tijdsblok valt?
Net als met de andere tijdsgrenzen is het moment van inchecken leidend.
Toch nog even dit onderwerp naar boven schoppen hoor. Want er is bij mij wat verwarring.

De bedoeling is dat je altijd langs het paaltje gaat. De paaltjes zijn zo ingesteld dat er tussen 09:25 en 16:05 een toeslag op je kaart wordt geladen van €0,00. Dit heeft een aantal rare gevolgen. Zo is de trein van 16:11 van Rtd naar Spl een toeslag verplicht, maar zal een deel van de reizigers alsnog toeslagvrij reizen omdat de kaart al voor 16:05 voor de paal is gehouden. Tegelijkertijd, en dat is veel kwalijker, zijn er reizigers die de toeslagvrije trein van 19:04 willen nemen, maar al bij de rode paal zijn om 18:54 waardoor er doodleuk €2,40 wordt afgeschreven.

Nog frappanter is dat als je vanaf Amsterdam de trein om 09:22 neemt, de toeslag wel degelijk wordt afgeschreven terwijl volgens de Reisplanner deze trein toeslagvrij is. Het advies om toch altijd je kaart voor de paal te houden is daarom een opvallend onvriendelijk advies. Maar er valt ook voordeel uit te halen als je het een beetje handig doet.

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: ma 22 jan 2018, 23:53
door Mikos
Volgens mij zijn de voorwaarden heel helder; Tussen 06.30 en 09.30 uur en tussen 16.00 en 19.00 uur is er de standaard toeslag, daarbuiten is de toeslag gratis. Iedereen krijgt 5 minuten respijt, dus je kunt 5 minuten voor die tijd al naar de toeslagzuil om een gratis toeslag te halen. Wanneer jouw trein om 19.04 uur vertrekt, kan ik me niet voorstellen dat het dan niet mogelijk is pas om 18.55 uur de toeslag te laden; die zuilen staan immers op het perron van vertrek. Het 'nadeel' voor de reiziger zie ik dus niet.

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: di 23 jan 2018, 07:05
door Daniel
Die trein van 9.22 uit Amsterdam is echter wel een geval apart. Immers, die vertrekt weliswaar voor 9.30 uur maar de toeslag is pas vanaf Schiphol van toepassing waar je na 9.30 uur pas bent.
Dit is immers weer een andere situatie als de tijdgrenzen met kortingskaarten: korting heb je wel of niet en dat geldt voor de hele reis en niet een stukje. Daarnaast zullen reizigers die na zeg maar 9.08 inchecken bij de toeslagzuil altijd in een toeslagvrije trein stappen. Er vertrekt in de tussentijd immers geen andere ICd.

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: di 23 jan 2018, 08:51
door Bjarte
Mikos schreef:Wanneer jouw trein om 19.04 uur vertrekt, kan ik me niet voorstellen dat het dan niet mogelijk is pas om 18.55 uur de toeslag te laden; die zuilen staan immers op het perron van vertrek. Het 'nadeel' voor de reiziger zie ik dus niet.
Hoe moeten die reizigers dat nou weten? :? Staat nergens in de voorwaarden beschreven wanneer de paaltjes wel of geen toeslag afschrijven, alleen dat als je hem langs de paal haalt je altijd de juiste toeslag hebt. Dat is dus niet zo, dat kan positief en negatief uitvallen voor de reiziger.

En wat betreft die trein uit Amsterdam. Dan kun je dus beter óf helemaal geen toeslag laden, óf snel op Schiphol naar het paaltje lopen.

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: di 23 jan 2018, 09:00
door Suus
Er staat een uitleg op de paaltjes

Afbeelding

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: di 23 jan 2018, 11:31
door Mikos
Bjarte schreef:Hoe moeten die reizigers dat nou weten? :?
Zoals Suus al laat zien, staat het netjes op de zuil op welke tijden de toeslagen uit een bedrag bestaan en op welke niet. En dan krijg je ook nog eens 5 minuten respijt (in het voordeel van de reiziger), dat kan bijna niet missen, dat gaat namelijk voor alle andere voordeelabonnementen ook op. Ga voor de grap rond 18.25 uur op Den Haag Centraal (of een ander groot station) eens kijken bij de poortjes; daar staat steevast een groep reizigers te wachten tot het tijd is voor ze inchecken, om vervolgens naar hun trein te rennen.

Wanneer het om wel of geen korting gaat, weet de reiziger héél snel precies hoe het werkt. Maak je geen zorgen. :|

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: di 23 jan 2018, 13:02
door dennistd
Maar wat als je in de toeslagvrije periode nou zonder toeslag wordt gecontroleerd in de ICd? Krijg je dan een boete van €0 met wettelijke verhoging van €50 omdat je geen gratis toeslag hebt? :roll:

Verder mag je toch ook met een papieren toeslag reizen bij je OV-chipkaart? Benieuwd of de kaartautomaat dan wel papieren toeslagen van €0 uitgeeft :mrgreen:

En https://www.ns.nl/abonnementen/overig/i ... eslag.html meldt dan weer:
Reist u tussen 10 december 2017 en 28 februari 2018 in de Daluren met de Intercity direct? Dan hoeft u tijdelijk geen toeslag te betalen. De daluren zijn van maandag t/m vrijdag tussen 9.30 en 16.00 uur en tussen 19.00 en 6.30 uur en op zaterdag, zondag en feestdagen de gehele dag. In deze periode hoeft u in de daluren dus geen los Toeslagbewijs aan te schaffen. Houd wel uw OV-chipkaart of NS-Business Card voor de Toeslagzuil? De toeslag is dan automatisch € 0.
Daaruit lees ik meer: hou je je chipkaart wel per ongeluk voor de zuil in de periode dat het niet hoeft, dan wordt er €0 toeslag gerekend.

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: di 23 jan 2018, 13:05
door Stefan
Mikos schreef:Ga voor de grap rond 18.25 uur op Den Haag Centraal (of een ander groot station) eens kijken bij de poortjes; daar staat steevast een groep reizigers te wachten tot het tijd is voor ze inchecken, om vervolgens naar hun trein te rennen.
Ik doe dat ook hoor, vrijdagavond 18:25.... De keuze tussen 100% betalen of gratis reizen, is niet zo moeilijk. :P

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: di 23 jan 2018, 13:12
door Mikos
dennistd schreef:
Houd wel uw OV-chipkaart of NS-Business Card voor de Toeslagzuil? De toeslag is dan automatisch € 0.
Daaruit lees ik meer: hou je je chipkaart wel per ongeluk voor de zuil in de periode dat het niet hoeft, dan wordt er €0 toeslag gerekend.
Dat vraagteken hoort daar niet te staan; je dient te allen tijde bij gebruik van Intercity Direct je chipkaart langs de toeslagzuil te halen, net als anders.

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: di 23 jan 2018, 13:22
door Stefan
Precies, is ook de reden waarom ze het zo doen... Anders krijg je helemaal een kromme situatie....

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: di 23 jan 2018, 18:47
door Wubbo
Dat probleem-Amsterdam is prima op te lossen door daar de tijdsvensters aan te passen (schuift dan ongeveer een kwartier naar voren om te compenseren voor het stuk tot Schiphol). Verder zou deze discussie niet gevoerd worden als in plaats van "reist u tussen" de formulering "checkt u in tussen" gebruikt zou worden (inclusief dat er altijd ingecheckt moet worden), dan is het namelijk voor iedereen helder.

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: di 23 jan 2018, 21:28
door SLToilet
Gewoon zoiets (in een verkorte versie):

U dient uw OV-chipkaart langs de zuil te halen. Het tarief bedraagt maximaal €2,40.

Iedere afwijking naar beneden, om welke reden dan ook en op welk tijdstip dan ook, is mooi meegenomen :D

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: di 23 jan 2018, 21:41
door Suus
Eerlijk gezegd hoop ik dat deze hele toestand eind februari definitief voorbij is en dat er weer de hele dag de toeslag is.

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: di 23 jan 2018, 21:47
door Chrysa
Waarom? Jij hebt er toch geen last van in de spits?

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: di 23 jan 2018, 21:55
door Suus
Ik reis ook wel eens aan de randen van de spits en dan zijn er altijd weer mensen die geen toeslag hebben maar het wel moeten hebben of andersom. Moet de conducteur weer boetes uitschrijven, reiziger wordt boos, V&S-medewerkers erbij :')

Bovendien heb ik ook persoonlijk voordeel van de toeslag. De kosten daarvan krijg ik aan het eind van het jaar belastingvrij vergoed, betaald vanuit mijn anders met bijzonder belastingtarief geheven levenslooppremieuitbetaling :wink:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: di 23 jan 2018, 22:21
door Mdk
3x woordwaarde

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: vr 23 feb 2018, 10:11
door Meltrain
De periode dat buiten de spitsuren geen toeslag wordt geheven is verlengd t/m 8 april.
De reden hiervoor is, volgens het AD, dat het geld van het boete-bedrag nog niet volledig op was.
(Overigens gat het grootste deel van het artikel erover dat Rikus Spithorst klaagt dat reizigers een toeslag van €0,- moeten kopen.)

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: vr 23 feb 2018, 11:18
door Michael
Ach. Die Rikus Spithorst kan niks anders dan klagen. Het is het enige wat hij doet. Die reizigersvereniging van hem zou juist geboycot moeten worden in plaats van die toeslag op je chipkaart laden terwijl die toch €0 is.

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: vr 23 feb 2018, 22:46
door SLToilet
Nou, het probleem is dat Rikus de problemen noemt die hij zelf een probleem vindt maar totaal voorbijgaat aan andere, soms best cruciale missers.

Ik had het een keertje vanuit Breda: ik pak daar om 9:15 een IC-Direct maar ik wist dat als je dan naar de zuil gaat jouw geld in rook opgaat, omdat de toeslag pas nodig is voorbij Rotterdam waar je pas ná 9:30 komt. Dus ik heb maar lekker plaatsgenomen zonder langs de rode zuil te gaan. Maar ik moest door naar Schiphol. Ik probeerde nog snel om me heen te kijken of ik een zuil zie, maar in Rotterdam Centraal is het gewoon zó druk op het perron dat je, net op de verkeerde plek, staat te worstelen om door de reizigers heen te komen. Met wat pech wordt alweer gefloten terwijl je keihard hebt gerend. En doei zitplek.

In deze situatie kun je je zure centjes besparen door het gewoon te vertikken. Maar op ieder ander tijdstip ga ik gewoon langs de zuil (tot nu toe bij mij 1x voorgekomen).

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: vr 23 feb 2018, 22:47
door Chrysa
Als de trein die je neemt in de toeslagvrije periode over de HSL gaat, kan je 5 minuten voor vertrek van deze trein je chipkaart langs de rode zuil halen en dan kost het je niets. Geldt voor zowel Amsterdam Centraal als Breda.

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: za 24 feb 2018, 00:18
door Durashift
^^^^ Ja? Is dat RFID chipje in die zuil zo intelligent dat deze 'weet' dat de betreffende ICD na vertrek in een toeslagvrij tijdsvak over het traject rijdt waarvoor de toeslag op de OV kaart verplicht is?

Kan die chip ook omgaan met eventuele vertragingen?
:)

~~~~~~~~~
Wel sneu voor Suus.. nog lánger irritatie van toeslagontwijkende reizigers.. én een kleiner bedrag inzetbaar voor verlaging van haar belastingdruk. :?

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: za 24 feb 2018, 00:26
door Chrysa
Is gewoon een timer hoor, niets intelligents aan. :p
Als de trein dusdanig vertraagd is dat ie na 9:30 over de HSL rijdt dan klopt het toch gewoon dat je er geen toeslag voor betaalt? ;)

Moet trouwens wel zeggen dat ik het zelf niet geprobeerd heb, maar heb hierover gepraat met de verantwoordelijke persoon bij NS. Die zei echter ook dat ze het al hadden opgegeven om boetes uit te delen aan mensen die de €0 toeslag niet hadden. :')

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: za 24 feb 2018, 00:31
door trolly
Slim. Lijkt me ook geen sterke zaak in de rechtzaal _O-

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Geplaatst: za 24 feb 2018, 03:04
door Suus
Volgens mij heeft NS het boetes geven aan reizigers zonder toeslag überhaupt opgegeven. Vorig jaar in februari/maart werd er nog hardcore gecontroleerd, nu is het meer een mirakel als er gecontroleerd wordt.

En volgens mij is het commentaar van Rikus de verkeerde kritiek. Niet het gebruik maken van de paal is hier een probleem, de incidentele reiziger krijgt er een leuke korting voor een snellere reis voor terug, het negeren van de vaste klanten is hier het werkelijke probleem. Die ziet zijn compensatie voor drie maanden te veel betalen nu opeens een compensatie voor vier maanden teveel betalen worden. Dat staat niet meer in verhouding met de originele afspraken met de reizigersverenigingen.

En de kwaliteit van het product staat de laatste tijd onder druk door werkzaamheden, inkorting van de Benelux, testritten met de Eurostar (deze heeft nu al meerdere keren op het hoogtepunt van de avondspits kapot gestaan bij Hoofddorp) en het schrappen van specifieke ritten verspreid over de dag wegens testritten, ook op tijdstippen die bij de ICD gelden als spitsuren (zoals de 1043 van 16:28 uit Rotterdam en de 1053 van 18:57 uit Rotterdam).