Korte vragen #15

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
avl
Berichten: 1449
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Korte vragen #15

Berichtdoor avl » Wo 08 Jul 2015, 15:31

reisthijs schreef:Voor alle vragen over poortjes: www.ns.nl/poortjes


Helaas niet compleet die lijst :(

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #15

Berichtdoor reisthijs » Wo 08 Jul 2015, 15:42

Wat ontbreekt er aan?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

avl
Berichten: 1449
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Korte vragen #15

Berichtdoor avl » Wo 08 Jul 2015, 16:20

In ieder geval Delft.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #15

Berichtdoor Suus » Wo 08 Jul 2015, 17:00

Er staat volgens mij geen lijst op de website met alle stations die poortjes hebben, alleen een lijst van de stations waar de poortjes 24/7 per dag gesloten zijn. Of is dat ook het geval in Delft?

Overigens zijn vanwege werkzaamheden bij de Amsterdamse metro de brede poortjes van Amsterdam Zuid en Diemen Zuid tot eind augustus weer geopend. De poortjes op die stations zijn pas begin juni gesloten...
Rame à l'approche

verfmeer
Berichten: 490
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen #15

Berichtdoor verfmeer » Wo 08 Jul 2015, 20:01

In Delft zijn de poortjes al sinds begin mei 24/7 dicht.

avl
Berichten: 1449
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Korte vragen #15

Berichtdoor avl » Wo 08 Jul 2015, 21:54

Al de week na de opening van het nieuwe station zijn ze permanent dichtgegaan.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7692
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Korte vragen #15

Berichtdoor webguy » Do 09 Jul 2015, 18:42

Bee schreef:Er staat volgens mij geen lijst op de website met alle stations die poortjes hebben, alleen een lijst van de stations waar de poortjes 24/7 per dag gesloten zijn.

Hier staat bij elk station of er poortjes, paaltjes of allebei zijn.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 939
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Korte vragen #15

Berichtdoor OmniLezer » Vr 10 Jul 2015, 06:22

Michael schreef:Alle Voith's lijken volgens mij wel op elkaar. Maar echt met zekerheid kan ik het niet zeggen aangezien we in Breda alleen maar bussen met een ZF versnellingsbak hebben.


Oh, rot. Maar thanx voor het uitleg.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

Milco
Berichten: 3563
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Korte vragen #15

Berichtdoor Milco » Vr 10 Jul 2015, 15:17

Ik lees op internet dat je met de Kruidvat OV-dagkaart bij iedere vervoerder in en uit moet checken, behalve bij Connexxion; daar is het een zichtkaart. Maar geldt dit bij Connexxion alleen voor de trein of hoeft er bij de bus van Connexxion ook niet in-/uitgecheckt te worden? Iemand die dit weet?
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3687
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Korte vragen #15

Berichtdoor regenmaker » Vr 10 Jul 2015, 18:29

Alleen in de treinen van Connexxion, dus alleen de Valleilijn.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Durashift
Berichten: 683
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Reizigersorganisaties

Berichtdoor Durashift » Za 11 Jul 2015, 21:12

Op een ander forum waar ik lid van ben.. poste iemand de vraag waarom 'de blauwe borden tussen de rails' maar aan 1 zijde te zien zijn..

Goede vraag.. en via deze link http://www.nicospilt.com/index_borden.htm kwam ik wel bij het antwoord waarvoor deze borden dienen.. Echter, antwoord op de vraag is er niet.
Ik zal even 2 foto's plaatsen (zijn wel wat groot)...

Foto 1. Het gaat dus om de blauwe cijferborden, in het midden van de grindbaan, tussen de sporen.
Ik weet intussen dat het dus de stopplaats aanduid van de trein, icm het aantal bakken

Afbeelding

Vraag van de lezer aldaar is dus..

Waarom staan de cijfers ook niet aan de andere zijde van het bord..
Om in de woorden van de lezer te blijven..

"Ik zat te wachten op de trein. En dan zie je op het spoor van die bordjes met cijfers er op.
Dus denk ik: dat is voor de machinist, dat hij/zij bv moet gaan remmen bij 10, en moet stilstaan bij 2 of zo (0 zie ik nooit).
Maar op het spoor dat je ziet op de foto, rijdt er een trein richting het noorden, en 1 richting het zuiden.
De stations voor beide richtingen bevinden zich op dezelfde hoogte.
Maar dan ziet de machinist die noordelijk rijdt, de bordjes van de achterkant, zonder zichtbaar cijfer.

Tsja dan vraag ik me toch af.
Krijgt zo'n machinist dan niet het gevoel dat hij/zij aan het spookrijden is?
Is de machinist die noordwaarts gaat, slimmer dan degene die koers zet richting het zuiden?
Nee dat kan het niet zijn.
De noorderling brengt andere noorderlingen toch ook naar het zuiden en rijdt dan weer huiswaarts.
En zuiderlingen rijden toch ook wel es naar het noorden waarbij ze dan de bordjes op de rug kijken?

Iemand een verklaring?"


Foto 2:
Afbeelding

Ik dacht zelf eerst dat er dan wel cijferborden aan het perron meubilair bevestigd zou zijn.. Ik kan dat echter niet zien op de foto.

Wie heeft er een uitleg?

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Reizigersorganisaties

Berichtdoor deadlock » Za 11 Jul 2015, 21:18

De machinist stopt de andere kant op aan het einde van het perron of net ervoor. Bakborden zijn sowieso niet altijd even bruikbaar op kleine stations.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Reizigersorganisaties

Berichtdoor Daniel » Za 11 Jul 2015, 21:21

Die cijferborden zijn bestemd voor het bepalen van de juiste stopplaats in een bepaalde richting, dus bij die op je foto moet een trein met 4 bakken stoppen om handig te staan t.o.v. de uitgangen of simpelweg om volledig langs het perron te staan.
Dat er in de tegenrichting geen bordjes zichtbaar zijn heeft vaak als reden dat in die richting toch alle treinen op dezelfde plek moeten stoppen. Bijvoorbeeld als beide perrons de uitgang aan één uiteinde hebben dan wil je in de ene richting de trein aan de achterkant t.h.v. die uitgang hebben staan, maar in de andere rijrichting volstaat het om met elke trein tot aan het uiteinde van het perron te rijden.
Overigens zijn er ook wel stations waar in beide richtingen cijferborden aanwezig zijn, maar die zullen dus vaak juist niet op gelijke plekken staan omdat het handig langs het perron uitkomen van de trein leidend is.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Reizigersorganisaties

Berichtdoor microshit » Za 11 Jul 2015, 21:25

Als ik op foto 2 goed kijk lijkt het erop dat het achterste bord volledig blauw is, oftewel stoppen voor alle trein lengtes. Mede doordat de perronopgang zo te zien aan één uiterste van het perron is.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9256
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Reizigersorganisaties

Berichtdoor Ardan » Za 11 Jul 2015, 22:01

Misschien maakt dit de situatie wat duidelijker, bovenste perron heeft de uitgang aan de linkerkant en het onderste perron heeft het in het midden.

Afbeelding

Het blanco bakbordje betekent dus niet per definitie 'alle lengtes hier stoppen', maar ook 'einde perron'. Maar heel soms zie je bakbordjes voorbij het perron, bijvoorbeeld in Oldenzaal een bordje '5'.

Een SLT heeft kortere bakken dan de andere treinen, een SLT met vier bakken moet stoppen bij bordje 3, een SLT met zes bakken bij bordje 4.
Laatst gewijzigd door Ardan op Za 11 Jul 2015, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Reizigersorganisaties

Berichtdoor Daniel » Za 11 Jul 2015, 22:04

Het meest unieke geval kan je aantreffen bij Blauwkapel Oost (tussen Overvecht en Bilthoven). Hier staan bakbordjes zonder perron t.b.v. de museumpendel die daar kopmaakt en dan natuurlijk wel volledig uit het wissel moet zijn om na kopmaken weer in de juiste richting verder te kunnen rijden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Durashift
Berichten: 683
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Reizigersorganisaties

Berichtdoor Durashift » Za 11 Jul 2015, 22:05

Mooi, bedankt voor de heldere uitleg mannen. :pos:

Ik zal het doorgeven.

Milco
Berichten: 3563
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Korte vragen #15

Berichtdoor Milco » Zo 12 Jul 2015, 18:25

Of ik in het goede topic zit weet ik even niet, maar ik stel de vraag hier maar even. :)

Gisteren was ik o.a. in Bergen op Zoom, alwaar ik bij de taxistandplaats voor het station dìt zag:
Afbeelding

Een oud treinspoor lijkt het op. Waar is dit van? Is dit een overblijfsel van een vroegere treindienst of iets dergelijks? Iemand die me hier meer over kan vertellen?
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9256
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #15

Berichtdoor Ardan » Zo 12 Jul 2015, 18:31

Als ik de satellietfoto en een sporenplan van 1965 erbij pak lijkt het me dat dat een kopspoor was vanwaaruit treinen van het voormalige emplacement een industrielijn opkonden.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Citaro
Berichten: 202
Lid geworden op: Di 01 Nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Korte vragen #15

Berichtdoor Citaro » Zo 12 Jul 2015, 19:20

Stond net in Tw om de 7000 naar Dv te pakken om 18:59. Omdat er niemand op het perron stond checkte ik de vertrekstaat en deze gaf aan dat er 1x/uur wordt gereden om :29. De SPR reed uiteraard wel gewoon om :59 en ook weer om :29. Hoe zit dit? Worden de vertrekstaten niet meteen of binnen afzienbare tijd vervangen na wijzigingen?

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Korte vragen #15

Berichtdoor MdJ » Zo 12 Jul 2015, 19:44

Citaro schreef:Stond net in Tw om de 7000 naar Dv te pakken om 18:59. Omdat er niemand op het perron stond checkte ik de vertrekstaat en deze gaf aan dat er 1x/uur wordt gereden om :29. De SPR reed uiteraard wel gewoon om :59 en ook weer om :29. Hoe zit dit? Worden de vertrekstaten niet meteen of binnen afzienbare tijd vervangen na wijzigingen?

Er wordt 2x per uur Apd-Aml gereden ivm werkzaamheden Aml-Hgl.
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3687
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Korte vragen #15

Berichtdoor regenmaker » Zo 12 Jul 2015, 19:53

MdJ schreef:Er wordt 2x per uur Apd-Aml gereden ivm werkzaamheden Aml-Hgl.


Wat mij betreft standaard de hele week zou moet gebeuren, dan wordt de trein in het avond/weekend een serieus alternatief voor de stadsbus.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Citaro
Berichten: 202
Lid geworden op: Di 01 Nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Korte vragen #15

Berichtdoor Citaro » Zo 12 Jul 2015, 20:00

Thx, maar waarom worden de SPR-stations tussen Apd en Aml tijdens de werkzaamheden op zondag dan extra bediend?

gliderfighter
Berichten: 369
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 21:22

Re: Korte vragen #15

Berichtdoor gliderfighter » Zo 12 Jul 2015, 22:05

Als ik met mijn studentenOV reis in de kortingsperiode, bijv Den Bosch-Rotterdam en ik check uit in breda, maar binnen 30(of was het 35?) minuten weer in en vervolg de reis naar Rotterdam, verandert er dan iets in de totale prijs?
Ik weet 95% zeker dat ik gewoon Ht-Rtd betaal, maar toch even zeker weten.
Chauffeur Arriva Brabant

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 911
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #15

Berichtdoor Tochjo » Zo 12 Jul 2015, 22:08

Inchecken binnen 35 minuten na uitchecken wordt gezien als overstap als tegen hetzelfde kortingstarief wordt ingecheckt (dus niet eerst in daluren en daarna in spitsuren). Lange-afstandskorting blijft gelden en je betaalt evenveel als wanneer je niet zou hebben uit- en ingecheckt. Je hebt dus gelijk.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast