Google Maps toont vanaf nu live ov-informatie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Google Maps toont vanaf nu live ov-informatie

Bericht door Thom91 »

Google Maps toont vanaf nu live ov-informatie

Google Maps toont vanaf nu actuele reisinformatie van het Nederlandse openbaar vervoer. Nederland is het eerste land dat deze mogelijkheid krijgt.

Het is al sinds 2010 mogelijk om via Google Maps ov-informatie op te vragen. Maar dit zijn standaard tijden en Google hield tot nu toe geen rekening met vertragingen of uitval; iets wat de reisplanner onder andere de NS wel doet.

Google belooft landelijke dekking, alle vervoerders doen volgens het bedrijf mee. Daarnaast werkt Google samen met 9292ov en OpenOV.

Melding bij vertraging

De functie is ook te vinden in de virtuele assistent Google Now. Via Now kun je straks ook meldingen ontvangen als er vertragingen zijn op je traject. Maps werkt met treinen, bussen, trams en de metro.

Bron en meer
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Google Maps toont vanaf nu live ov-informatie

Bericht door Geert »

Wat ik persoonlijk ook heel mooi vind is dat de data niet via 9292 wordt geleverd maar door Plannerstack, die de data levert op basis van open data (openOV en NDOV). Thumbs up!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Google Maps toont vanaf nu live ov-informatie

Bericht door Suus »

Visueel is het ook een stuk aantrekkelijker dan wat 9292 tot nu toe levert voor de kaart van GVB. Lijnen die een vaste lijnkleur hebben hebben in Google ook een kleurtje gekregen (zie Den Haag of Amsterdam).

Ondanks dat de perspresentatie voor Google Maps OV in de remise Lekstraat van GVB was werkt de website van GVB vreemd genoeg nog wel met 9292.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Google Maps toont vanaf nu live ov-informatie

Bericht door Somoht »

Metro's, waterbus en de lijnen van HTM/Groningen hebben idd lijnkleuren.
Verder komen de overstaptijden van NS nu wel goed over, dus komen reizen als Rotterdam-Eindhoven-Maastricht nu ook uit de google planner incl de 2 minuut overstap.
Oh en net als OVinfo bestemmingsnaam/koersbord per halte ipv rit wat de vorige leverancier deed. Dus niet meer via X als de bus al voorbij X is.

Oh en voor bijna elke lijn nette lijntjes tussen haltes ipv hemelsbrede lijnen door gebouwen :)
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Google Maps toont vanaf nu live ov-informatie

Bericht door Stéphane »

Handig :pos:
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Google Maps toont vanaf nu live ov-informatie

Bericht door Daniel »

Jammer wel dat´ie nog onzinlooproutes weergeeft. Vanaf m´n huis mag ik naar halte Amersfoort Centrum lopen als ik een reis met 276/296 plan terwijl ik onderweg naar die halte langs een andere halte van dezelfde lijnen kom die dichterbij is. Maar zelfs die halte is eigenlijk al nieteens de dichtstbijzijnde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Google Maps toont vanaf nu live ov-informatie

Bericht door Somoht »

Is het nog steeds zo? Ze hebben bug opgelost die ook wat rare adviezen opleverden rond Amsterdam Zuid (Van Google HQ op Zuidas via tram van 5 naar Amsterdam Zuid om de trein te pakken bv).
Als het nog steeds zo is kan ik het ze wel voorleggen.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Google Maps toont vanaf nu live ov-informatie

Bericht door Lijn65 »

Er zitten nog wel meer kinderziektes in. Zo vertrekt bijvoorbeeld lijn 8 in Groningen van spoor W
Basislijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Google Maps toont vanaf nu live ov-informatie

Bericht door Daniel »

Somoht schreef:Is het nog steeds zo?
Net even gekeken, het antwoord is soort van ja maar toch weer ook een beetje niet meer :wink: Ik zie dat ik nu niet meer naar "Amersfoort, Centrum" hoef te lopen volgens de planner maar dat 'ie me naar "Amersfoort, Zonnehof West" stuurt. Dat betekend in elk geval niet meer een halte waar de gewenste lijn ook stopt voorbijlopen.
Wat zie ik echter nog wel: voor 296 stuurt hij me naar Zonnehof West, maar voor 276 naar halte Van Stolbergpark. Vreemd want eigenlijk is het Van Stolbergpark dichterbij en sowieso zit je dan het kortst in de bus, daarnaast stoppen beide lijnen hier in de omgeving bij dezelfde haltes dus zou er puur op loopafstand gekozen moeten worden en niet per lijn anders.
Voor mijn gevoel is trouwens Van Stolbergpark ook dichterbij dan Zonnehof West, maar volgens Google is dat precies andersom.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fedde
Berichten: 8
Lid geworden op: do 04 jun 2015, 16:09

Re: Google Maps toont vanaf nu live ov-informatie

Bericht door Fedde »

Vind over het algemeen de Google Maps app prima werken. Gaat denk ik over een tijdje wel meer gebruikers dan 9292 genereren, want 9292 zal niet kunnen tippen aan de functies van Google. Geloof dat de planner nu al ov-data combineert met auto- en fietsroutes. In de toekomst willen ze het ook nog combineren met de lokale weersvoorspelling, dus dat je als advies krijgt de taxi te nemen ipv de OV-fiets als het regent. En ik heb ook gehoord dat ze het willen combineren met winkelinformatie, wat moet voorkomen dat je naar een winkel gaat en deze later gesloten blijkt te zijn. What's next? Ik denk dat we naar een volledig gepersonaliseerde routeplanner gaan. Dus dat je zelf aan kan geven of je wel of niet in het bezit bent van een auto (en zo ja, welke auto, wat is je rijgedrag etc), waar je voorkeur naar uitgaat en rekening houdend met allerlei externe factoren. Ik zie het al wel voor me hoor: ben je een eigenaar van een BMW cabrio (zo een: http://www.autoscout24.nl/auto/bmw/cabrio/ ), krijg je meteen te horen of je dakje open of dicht kan en wetend dat je meestal te hard rijdt, kan de Google Maps app je vertellen dat je exact op tijd bij de winkel aankomt? :P
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Google Maps toont vanaf nu live ov-informatie

Bericht door Geert »

Google Now combineert al aardig wat van die functies in één app...
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Google Maps toont vanaf nu live ov-informatie

Bericht door gliderfighter »

Het is alleen jammer dat Maps steeds die hele kaart wil downloaden, aangezien hij niet heel nederland gedetailleerd kan opslaan. Als ik steeds de app moet openen..
Ik zal het morgen toch eens proberen als ik vanuit Spijkenisse richting Ht moet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten