Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door Vinny »

Bij drukte wordt er vaak twee keer gefloten, alleen het betekenisverschil zal voor 90% van de reizigers onduidelijk zijn. In het buitenland wordt er wel duidelijk onscheid gemaakt in de soorten geluidssignalen. Het zou een idee kunnen zijn om dat in Nederand ook in te voeren. Volgens mij hoeft dat niet veel geld te kosten, en wellicht kun je dit soort incidenten daarmee uitsluiten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door AppleMoose »

@Moshi: Treinen rijden wel binnen de kortste keren allemaal met flinke vertraging, maar het is wel werkbaar, veilig en klantvriendelijk! :wink:

@Vinny: Doe geen moeite. Nederlanders doen toch geen moeite om te luisteren als het niet in hun voordeel is. Weggegooid geld dus.

Maar laten we maar weer on topic gaan...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door Geert »

Ronaldussen schreef:@Vinny: Doe geen moeite. Nederlanders doen toch geen moeite om te luisteren als het niet in hun voordeel is. Weggegooid geld dus.
Dit soort stereotyperingen helpt de discussie niet echt vooruit.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door Suus »

Gelukkig hebben steeds meer treinen een sluitgeluid dat klinkt als de conducteur zijn sleutel draait, als je dat hoort ben je zeker te laat en moet je ook geen poging meer gaan wagen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door AppleMoose »

Geert schreef:
Ronaldussen schreef:@Vinny: Doe geen moeite. Nederlanders doen toch geen moeite om te luisteren als het niet in hun voordeel is. Weggegooid geld dus.
Dit soort stereotyperingen helpt de discussie niet echt vooruit.
Alle reacties té serieus nemen ook niet :wink:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door Daniel »

Ennes schreef:Ik stel voor dat conducteurs voortaan echt wachten met fluiten tot er echt niemand meer aanstalten maakt om in te stappen.

Ik kan niet wachten op het effect! Vooral in de spits. :twisted:
Er is natuurlijk een essentieel verschil tussen een hele mensenmassa die nog bezig is in te stappen of een losse reiziger. In het eerste geval zorgt dat zenuwachtig laten fluiten van de deuren alleen maar voor meer gedrang waardoor het instappen eerder langzamer gaat dan sneller. In het tweede geval kan het echter wel degelijk nuttig zijn om een signaaltje te geven.
Ronaldussen schreef:HC's krijgen weldegelijk instructie hoe ze moeten fluiten. Lang-kort-lang. Bekend riedeltje die bijna iedere Nederlander wel kent.
Leuk dat ze de instructie krijgen, maar erg vaak wordt die alleen niet meer toegepast. Trouwens leuk om toontjes te herkennen als je in Vroomshoop instapt, maar heb je het ook weleens geprobeerd op een druk station? Helemaal bij een cross-platform situatie met vrijwel gelijk vertrek zoals dat bv. in Amersfoort voorkomt. Ik heb me ook al meer dan eens vergist daar: dan merkte ik bv. pas aan het sluiten van de deuren dat het fluitsignaal bij de trein op spoor 7 hoorde terwijl ik zelf dacht die van spoor 6 net gemist te hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door JWM »

Op de Utrechtse sneltram wordt het gewoon omgeroepen dat men niet meer in mag stappen. In Duitsland hoor je dat ook vaak. Kan er in iedergeval geen misverstand meer over ontstaan.

https://www.youtube.com/watch?v=O6fTuyrAXIY
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door AppleMoose »

Ik denk dat dat beter werkt dan verschillende geluidssignalen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door ODRAIL »

JWM schreef:Op de Utrechtse sneltram wordt het gewoon omgeroepen dat men niet meer in mag stappen.
Dat gebeurd bij de Rotterdamse metro ook wel eens bij grote drukte (als er een bijvoorbeeld een storing geweest is). Wel lekker handig als je daarna meer als een half uur moet wachten op de volgende metro :? (spreekt uit eigen ervaring).
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door JWM »

Waarschijnlijk roepen ze dat om omdat anders de deuren niet dicht kunnen. Jij hebt liever dat de RET eerst treinduwers inzet?
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door huibf »

Ze bestaan echt in Japan. Been there.
Maar alleen in de spits hoor bij een summier aantal stations.
Afbeelding
Durashift
Berichten: 5640
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door Durashift »

VIRM schreef:(..)

Met 460 euro hadden Sue-Yin en haar vriend overigens veel Primark-troep kunnen kopen hier in Zaandam. Dan had je echt een serieuze opstopping bij die deur gehad. :mrgreen:
Ik lees in het openingsbericht dat het om 'een papieren tas(je) van haar vriend ging'. Zou dus zomaar een Primark (kartonnen) tas kunnen zijn.. Als daar weinig 'gewicht' in zit.. en je gaat rennen naar de trein.. dan kan ik mij heel goed voorstellen dat dit heen en weer gaat zwiepen.. Vervolgens 'jump' je de trein is (wat voor type trein zou het geweest kunnen zijn? gelijkvloers of hoge instap?) en die tas zwiept nét naar achteren.. op het moment dat de deur dicht gaat.. Feitelijk 'drukt' de deur de tas dan weer naar binnen.. maar kennelijk onvoldoende...

Bizarre (in euro's) boete wat mij betreft.. Zet dat bedrag er dan maar in bij de betreffende 'treinregels'..

Dat stukje uitstekende karton zal echt niet tot storing in de tunnel leiden, verwacht ik..

Overigens, áls het daadwerkelijk om de een Primark tas zou gaan.. die winkel heb je in Amsterdam toch ook? Ze gingen terug naar.. hun stad.. Amsterdam..
:roll:

-----------------------

Fluitsignaal:
Ik ben toch wel een frequent treinreiziger geweest in de loop der jaren.. herken het patroon in fluitsignalen niet direct..
Soms wordt er op een verlaten station, in de avonduren, een korte toon geblazen.. want wat heeft het voor zin om voor 'jan doedel' kort-lang-kort te fluiten? Lijkt mij zinvol op een druk en vol spitsperron.. zodat mensen het opmerken en horen in de drukte..

In Amersfoort heb ik ook meegemaakt dat er al gefloten wordt om te vertrekken toen ik nog buiten stond..
Inderdaad, de trein (ICm) was al een minuut of wat op het perron aanwezig.. maar de 'uitlopers' schoten niet erg op..
IK zat in een twijfelmoment.. doorlopen naar andere deur of niet.
Ik schreeuwde toen ook verontwaardigd naar de conducteur.."heej, wij moeten nog instappen man"....
Het zal wel nodig zijn geweest om de vertraging te beperken.. wellicht ook om mensen op de toegangstrap 'aan te sporen'?

Enfin, iedereen kon mee..

Tot slot.. prima als er afgesproken wordt dat niemand meer na het fluitsignaal in mag stappen.. laat de NS dan ook subiet de 'service- klantgerichte conducteurs' berispen die na het sluiten van de deuren, mensen nog in laat stappen bij de deur waar hij of zij staat én nog net niet dicht is.. Dat komt ook nog weleens voor..


----------------------------
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door Hainje »

Ik hoor eerlijk gezegd alleen in de SLT het verschil tussen de sluittonen. Verder eigenlijk niet. Maar ook nooit echt op gelet. Ga ik eens doen de komende tijd.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door Suus »

SGM en SLT hebben twee verschillende sluittonen voor de deuren omdat er daar twee redenen kunnen zijn dat deuren sluiten. Ander materieel van NS heeft slechts een sluittoon.

De Primark in Amsterdam is nog niet geopend trouwens, die komt eind dit jaar of begin volgend jaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door CamilleKreemers »

Ennes schreef:Ik stel voor dat conducteurs voortaan echt wachten met fluiten tot er echt niemand meer aanstalten maakt om in te stappen.

Ik kan niet wachten op het effect! Vooral in de spits. :twisted:
Alle treinen van NS met dikke vertraging in de dienstregeling en de reizigers nog pissiger op de NS.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door matti93 »

Durashift schreef:Tot slot.. prima als er afgesproken wordt dat niemand meer na het fluitsignaal in mag stappen.. laat de NS dan ook subiet de 'service- klantgerichte conducteurs' berispen die na het sluiten van de deuren, mensen nog in laat stappen bij de deur waar hij of zij staat én nog net niet dicht is.. Dat komt ook nog weleens voor..
Dit is naar mijn idee precies het probleem. Conducteurs doen de ene keer alsof het heel normaal is (en heel vriendelijk van de conducteur) om na het fluitsignaal naar de deur waar zij staan te rennen en daar in te stappen, en de andere keer geven ze voor datzelfde een boete. Dat kan je niet uitleggen aan je reizigers en daarmee leg je een bom onder de huisregels.
En zeg nou niet dat dit geval anders is omdat er deze keer iets tussen de deur zat. Dat is niet zo, want er zat één object tussen de deur terwijl twee reizigers een boete kregen. Eén van die boetes is dus alleen gegeven omdat de reiziger na het fluitsignaal instapte - één van die reizigers deed dus niets anders dan de meeste van ons wel eens zullen doen.
Sowieso, de boete was geen 460 euro, maar €230. Als er 10 zwartrijders gepakt worden gaat ook niemand huilen dat de boete 10 x zo hoog is, want dat is gewoon niet zo.
Alargule

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door Alargule »

Helaas is niemand die zich hier door zijn (haar?) emoties laat meevoeren erbij geweest. We hebben via een vrij twijfelachtige zender een verhaaltje gehoord dat eenzijdig van de kant van de beboete komt. NS reageert hier begrijpelijkerwijs niet op, want ik neem aan dat men hier eerst onderzoek naar wil doen. Ik ben op zich wel benieuwd naar de lezing van de conducteur die de boete heeft uitgeschreven. Volgens mij ga je niet zomaar voor je lol twee mensen een hoge boete opleggen en doe je dat zelfs niet als je een hele slechte dag hebt. Dus ik vermoed dat in dit verhaal dingen niet zijn verteld die het besluit om deze reizigers wél te beboeten kunnen verklaren. Misschien hielden ze de deuren wel open of forceerden ze ze om alsnog binnen te komen. We weten het niet.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door Jef400 »

Juist, precies dat Alargule. Ik ben het volledig met je eens.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door fogeltje »

Ik zag in de media ook veel berichten met de strekking:

"Het fluitsignaal is helemaal geen signaal dat je niet meer mag instappen, maar een teken van vertrek voor de machinist. Zolang de deuren open zijn mag je gewoon instappen."

Ik mag aannemen dat dit lulkoek is? Ik ging er altijd vanuit dat fluitsignaal (lang kort lang, zoiets staat me wel bij, eerdere berichten hier lezend) betekent dat je officieel niet meer mag instappen omdat de deuren gaan sluiten (en daarmee voorkomen dat mensen tussen de deuren komen).

Als er in de huisregels staat dat je na fluitsignaal niet meer mag instappen, dan hebben deze mensen geen poot om op te staan. Het feit dat het "anders wel mag" is natuurlijk geen argument. Dat is net zoiets als boos worden als je een kaartje in de bus moet kopen als je chipkaart stuk is terwijl je van andere chauffeurs "mag doorlopen".

Daarbij bestaan die procedures bij klemzittende stukken niet voor niets. Het maakt niet uit of het mijn grote roze rugzak of het hoekje van een Primark-tas is. Feit is en blijft dat er een foreign object tussen de deuren zit en als om wat voor reden dan ook de deur tijdens de rit open vliegt, dan zijn de koeien aan het dansen (of de reizigers naar buiten aan het vliegen). Het is zuur voor de mensen dat ze gelijk op de bon geslingerd worden, maar dat recht had de conducteur blijkbaar. Als ze er ook nog eens bij had uitgelegd waarom de boete gegeven wordt, dan had dat geholpen, maar misschien ook niet. Die sensatiezoekers lijken me niet mensen die het willen begrijpen.

Maar goed, misschien was het NS-personeel ook heel lomp, of juist andersom. Ik heb het niet gezien. Maar hierbij mijn visie over waarom ik me in een boete kan vinden (mits de huisregel inderdaad is "fluitje is niet meer instappen" .
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door Mikos »

Wat een emotie allemaal om een halfbakken bericht. Tijdens een controle van politie en Veiligheid&Service is geconstateerd dat er een deur werd open gehouden, terwijl de vertrekprocedure in gang was gezet. Dit in combinatie met een erg grote mond naar de agenten en Veiligheid&Service-beambten maakte dat er een boete voor het verstoren van de goede bedrijfsgang (wet personenvervoer 2000, artikel 72) werd uitgeschreven.

Het heeft dus niets met een fluitje te maken, dat maakt de media er van. Dat is ook de reden dat NS nooit inhoudelijk op zulke zaken in gaat; er speelt veel meer en ze krijgen toch wel de zwarte piet toegespeeld.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door Anne »

Aan deze vrij hopeloze discussie wil ik alleen het volgende gegeven toevoegen.

Te vinden in "Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS)" Artikel 4.1
In aanvulling op de huisregels bent u verplicht om in ieder geval de volgende voorschriften in acht te nemen:
• Vanaf het moment dat het fluitsignaal voor uw trein klinkt, mag u niet meer instappen. Dit is
voor uw eigen veiligheid en die van uw medereizigers. U begrijpt dat de deuren van de trein eerder kunnen sluiten dan de geplande vertrektijd. Overigens geeft een meertonig signaal niet het vertrek van de trein aan maar het sluiten van de deuren, in sommige materieeltypen;
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door AppleMoose »

Mikos schreef:Wat een emotie allemaal om een halfbakken bericht. Tijdens een controle van politie en Veiligheid&Service is geconstateerd dat er een deur werd open gehouden, terwijl de vertrekprocedure in gang was gezet. Dit in combinatie met een erg grote mond naar de agenten en Veiligheid&Service-beambten maakte dat er een boete voor het verstoren van de goede bedrijfsgang (wet personenvervoer 2000, artikel 72) werd uitgeschreven.
Bedankt voor het delen van dit verhaal. Nu valt er al beter een conclusie te trekken of een boete al dan niet terecht is opgelegd (als je al conclusies wilt trekken)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door ODRAIL »

Mikos schreef:Wat een emotie allemaal om een halfbakken bericht. Tijdens een controle van politie en Veiligheid&Service is geconstateerd dat er een deur werd open gehouden, terwijl de vertrekprocedure in gang was gezet. Dit in combinatie met een erg grote mond naar de agenten en Veiligheid&Service-beambten maakte dat er een boete voor het verstoren van de goede bedrijfsgang (wet personenvervoer 2000, artikel 72) werd uitgeschreven.

Het heeft dus niets met een fluitje te maken, dat maakt de media er van. Dat is ook de reden dat NS nooit inhoudelijk op zulke zaken in gaat; er speelt veel meer en ze krijgen toch wel de zwarte piet toegespeeld.
Bedankt voor het bericht. Goed dat de NS (voorlopig) niet op de zaak wil ingaan.

Maar wat ik wel vind is dat de NS na een goed onderzoek over de zaak na een paar weken met hun kant van de zaak (en of conclusies) naar buiten mag komen.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door Anne »

Ik schreef mijn bericht net toen dat van Mikos werd geplaatst (en dat dus niet gelezen). Dat is een zeer nuttige toevoeging.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door fogeltje »

@AVL: thanks voor de quote. Dat lijkt me ook duidelijk te maken dat je bij het horen van het fluitsignaal gewoon niet meer mag instappen (dat veel mensen het toch doen en ermee wegkomen betekent natuurlijk niet dat het mag of je boete onterecht is).
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten