Pagina 2 van 5

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 17:56
door JWM
Ik zal er eens goed op gaan letten hoe er exact gefloten wordt :D

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 17:59
door Wubbo
Dit soort topics zijn voorspelbaar. Iemand krijgt een boete (met welke reden doet er niet toe) van welke vervoerder dan ook wat op de een of andere manier tot een nieuwsbericht leidt, en vervolgens springen altijd dezelfde mensen in de hoogste boom om te beweren dat het totaal onterecht is dat die vervoerder die boete uitdeelt, dat het niet de schuld is van degene die de boete uitdeelt en dat een willekeurige andere vervoerder het altijd allemaal beter doet. Zo gaat het ook hier in dit topic. Zo voorspelbaar.

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 18:02
door chemie
Goede samenvatting Wubbo.

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 18:09
door Ennes
Maar iedereen klaagt massaal dat de treinen ALTIJD te laat zijn, als deze reizigers dan de trein dreigen te missen zodat ze tussen de sluitende deuren moeten springen, dan waren deze echt te laat toch? :Y :twisted:

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 18:09
door JWM
Wubbo schreef:Zo voorspelbaar.
Ow, moet ik mij aangesproken voelen :mrgreen:

Of die boete terecht is of niet ga ik mij trouwens ook niet over uit spreken. Bij gevaarzetting zou ik zo'n boete terecht vinden, anders niet.

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 18:14
door AppleMoose
Ennes schreef:Maar iedereen klaagt massaal dat de treinen ALTIJD te laat zijn, als deze reizigers dan de trein dreigen te missen zodat ze tussen de sluitende deuren moeten springen, dan waren deze echt te laat toch? :Y :twisted:
Ja, maar natuurlijk niet hun eigen schuld want de andere trein/bus was te laat of de fiets kon niet in het eerste rekje van de fietsenstalling of de stoplichten sprongen allemaal voor hun neus op rood (zonder fluitsignaal vooraf, schande!) om ze te pesten :twisted:

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 18:16
door AppleMoose
JWM schreef:[
Of die boete terecht is of niet ga ik mij trouwens ook niet over uit spreken. Bij gevaarzetting zou ik zo'n boete terecht vinden, anders niet.
Daarom ben ik ook wel benieuwd naar de kant van het verhaal van de HC's. Met het eenzijdige verhaal van de "bekeurden" kan ik niet zoveel mee.

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 18:17
door Ennes
Ronaldussen schreef:
Ennes schreef:Maar iedereen klaagt massaal dat de treinen ALTIJD te laat zijn, als deze reizigers dan de trein dreigen te missen zodat ze tussen de sluitende deuren moeten springen, dan waren deze echt te laat toch? :Y :twisted:
Ja, maar natuurlijk niet hun eigen schuld want de andere trein/bus was te laat of de fiets kon niet in het eerste rekje van de fietsenstalling of de stoplichten sprongen allemaal voor hun neus op rood (zonder fluitsignaal vooraf, schande!) om ze te pesten :twisted:
En vast was er ook nog een andere klant voor hen bij de Starbucks, waardoor het halen van een hippe Frappucino iets langer duurde dan verwacht.

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 18:29
door JWM
Of misschien nog wel even een ernstige lening aan het aanvragen?

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 18:31
door Moshi
Ronaldussen schreef:Er is maar één vertreksignaal en dat geeft de conducteur doormiddel van een lang-kort-lang signaal via de fluit. Reizigers aansporen tot instappen geschiedt meestal door meerdere korte signalen achterelkaar of door de deursignalen meerdere korte signalen achterelkaar af te geven. Als de deuren daadwerkelijk sluiten volgt er een lang signaal. Daarnaast is het zo dat het signaal bij de deuren niet het officiële vertreksignaal is, maar het signaal dat deuren nu echt sluiten. Dat is dus een aanvulling op het vertreksignaal die de HC daarvóór al geeft.
Zo moeilijk te herkennen is dat toch niet?
Doe ff normaal, je kan toch niet serieus van treinreizigers verwachten dat ze verschillende soorten fluitsignalen uit elkaar gaan houden??? Hoop niet dat je zelf bij NS werkt, want dan heeft de beroepsdeformatie zwaar bij je toegeslagen... In ieder geval is het kennelijk een uitdaging voor je om je in andere mensen te verplaatsen.

De kern van het probleem zijn de conducteurs die vaak al fluiten om mensen op te laten schieten, zelfs als reizigers gewoon nog bezig zijn met instappen. Hierdoor verliest het signaal de betekenis dat de deuren sluiten. Die conducteurs zouden ze zo'n boete moeten geven! Vanmiddag nog met eentje een discussie gehad nadat hij driftig begon te fluiten terwijl mensen die al op het perron stonden al voor de trein aankwam nog aan het instappen waren. Hem gevraagd waar hij het lef vandaan haalde mij op het perron te willen laten staan... "Nee, dat was niet de bedoeling". Hoe ik dan kon weten wanneer ik wel het risico liep op een enorme boete wist hij ook niet uit te leggen. Incompetent!

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 19:02
door Hainje
Moshi schreef:Hem gevraagd waar hij het lef vandaan haalde mij op het perron te willen laten staan
Hoop niet dat je het in die bewoording hebt gevraagd, want dat is echt HET recept voor mot. :P

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 19:23
door Moshi
Hehe, nee. Maar hem wel laten weten dat het ronduit asociaal is dat hij mij laat kiezen tussen of de trein voorbij te laten gaan enkel omdat ik van hem niet de gelegenheid krijg in te stappen of ik het risico moet nemen op 230 euro boete. En ik snap dat de trein op tijd moet vertrekken maar dat opgefokte gefluit terwijl mensen gewoon bezig zijn met instappen vind ik sowieso een beetje zinsloos. Wat wil hij, dat er mensen omver gelopen worden? Instappen kost gewoon tijd, en daar kunnen meestal alleen de mensen die al ingestapt zijn iets aan doen, maar niet de mensen die nog in moeten stappen...

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 19:24
door huibf
Moshi schreef: De kern van het probleem zijn de conducteurs die vaak al fluiten om mensen op te laten schieten, zelfs als reizigers gewoon nog bezig zijn met instappen. Hierdoor verliest het signaal de betekenis dat de deuren sluiten. Die conducteurs zouden ze zo'n boete moeten geven!
Inderdaad dát gebeurd vaak... nog niet gebeurd dat ie de deuren te vroeg sloot met nog instappende reizigers... denk dat het deurtje dan wel een probleem heeft.

Nogmaals of de boete terecht is of niet. Het had er gewoon afgekund met een uitleg, en wellicht daarna een mededeling via de intercom waarom ze zo laat waren vertrokken. Dan weten gelijk meer reizigers het issue rondom het vertreksignaal.
Nogmaals NS en dan bedoel ik alle medewerkers moet wat meer klantvriendelijk worden op allerlei vlakken.
Ennes schreef:
Ronaldussen schreef:
Ennes schreef:Maar iedereen klaagt massaal dat de treinen ALTIJD te laat zijn, als deze reizigers dan de trein dreigen te missen zodat ze tussen de sluitende deuren moeten springen, dan waren deze echt te laat toch? :Y :twisted:
Of gewoon te vroeg voor de volgende trein omdat de vertraagde trein +25 had ?

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 20:08
door AppleMoose
Moshi schreef: Doe ff normaal, je kan toch niet serieus van treinreizigers verwachten dat ze verschillende soorten fluitsignalen uit elkaar gaan houden???
Nee. We kunnen inderdaad niet verwachten dat een mens die met de trein reist zijn zintuigen en mogelijkheden tot nadenken gebruikt. Twee soorten fluittoontjes herkennen/onthouden, is dát nou zo moeilijk?
Hoop niet dat je zelf bij NS werkt, want dan heeft de beroepsdeformatie zwaar bij je toegeslagen... In ieder geval is het kennelijk een uitdaging voor je om je in andere mensen te verplaatsen.
Nee. Ik werk niet bij NS en kan me prima in anderen verplaatsen. (Ook een vereiste om mijn werk goed te kunnen doen) Waar ik niet tegen kan is dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid volledig aan de kant kunnen schuiven zodra die verantwoordelijkheid men dwingt tot iets wat men minder prettig vindt.
De kern van het probleem zijn de conducteurs die vaak al fluiten om mensen op te laten schieten, zelfs als reizigers gewoon nog bezig zijn met instappen.
Nee. Kern van het probleem is dat de reiziger eist dat NS op tijd rijdt, maar zelf regelmatig voor vertraging zorgt en verder totaal lak heeft aan een paar simpele basisregels.

Over het voorval die jij aanhaalt kan ik niet oordelen, ben ik zelf niet bij geweest.
huibf schreef: Nogmaals of de boete terecht is of niet. Het had er gewoon afgekund met een uitleg, en wellicht daarna een mededeling via de intercom waarom ze zo laat waren vertrokken. Dan weten gelijk meer reizigers het issue rondom het vertreksignaal.
Misschien gaf de HC ook wel eerst een uitleg en wilde het daar bij laten, maar gaf de reactie van de reiziger de HC de aanleiding om alsnog een boete uit te schrijven? Wellicht was het toch wel iets ernstiger dan de betreffende reiziger voordoet in de media? We weten het niet, dus we kunnen wat dat betreft nog geen enkele conclusie trekken of de boete al dan niet terecht is gegeven en of het wellicht met een gesprek had aangekund.
Nogmaals NS en dan bedoel ik alle medewerkers moet wat meer klantvriendelijk worden op allerlei vlakken.
Op sommige punten geef ik je hier in gelijk maar ik ben ook heel wat medewerkers tegengekomen die zeer klantvriendelijk waren en heb ik sowieso weinig negatieve ervaringen opgedaan op dat vlak. Natuurlijk zijn mijn ervaringen niet genoeg om te oordelen over of een bedrijf als NS klantvriendelijk is, net zo min als jouw negatieve ervaringen het tegendeel bewijzen, en het is altijd goed om te blijven investeren in klantvriendelijkheid. Maar je mag ook best wat eigen verantwoordelijkheidsgevoel verwachten bij een reiziger en dat ie zich aan wat simpele regels kan houden. Klantvriendelijkheid betekent niet dat klant alles maar mag en NS dat maar te accepteren heeft.

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 20:10
door VIRM
Misschien is 460 euro een beetje over the top, maar het getuigt weer de ikke-ikke-mentaliteit van vele reizigers in het OV: lak hebben aan de regels en andere reizigers.
Overigens vraag ik mij af wat de gevolgen zijn van een stukje papieren tas voor de deur. Kunnen die dan makkelijk in de storing vliegen daardoor?

Met 460 euro hadden Sue-Yin en haar vriend overigens veel Primark-troep kunnen kopen hier in Zaandam. Dan had je echt een serieuze opstopping bij die deur gehad. :mrgreen:

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 20:24
door Moshi
Ronaldussen schreef:Nee. We kunnen inderdaad niet verwachten dat een mens die met de trein reist zijn zintuigen en mogelijkheden tot nadenken gebruikt. Twee soorten fluittoontjes herkennen/onthouden, is dát nou zo moeilijk?
Je kunt er wel een karikatuur van maken, maar ja, dat is zo moeilijk:
- Veel mensen rijden maar af en toe met de trein;
- Het fluitsignaal kan op 100m+ afstand zijn;
- Er bestaat helemaal geen regel over soorten fluittoontjes, alleen in jouw perceptie of hoogstens als gebruik onder sommige conducteurs. De regels van NS zijn: fluitsignaal = niet meer instappen.
Waar ik niet tegen kan is dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid volledig aan de kant kunnen schuiven zodra die verantwoordelijkheid men dwingt tot iets wat men minder prettig vindt.
De discussie is deels wie verantwoordelijk is... De conducteurs die massaal afbreuk doen aan de officiële betekenis van het fluitsignaal of de passagiers die het fluitsignaal negeren. Om dan te zeggen dat je niet tegen mensen kan die hun verantwoordelijkheid aan de kant schuiven is nogal een dooddoener... De verantwoordelijkheid van de conducteurs dan? Volgens de regels mogen ze vast niet fluiten terwijl mensen nog aan het instappen zijn.
Nee. Kern van het probleem is dat de reiziger eist dat NS op tijd rijdt, maar zelf regelmatig voor vertraging zorgt en verder totaal lak heeft aan een paar simpele basisregels.
Punt is nou juist dat de conducteurs ervoor gezorgd hebben dat 'fluitsignaal = niet meer instappen' geen basisregel meer is door vaak al te fluiten terwijl er nog wordt ingestapt.
Over het voorval die jij aanhaalt kan ik niet oordelen, ben ik zelf niet bij geweest.
Hoeft ook niet, waarschijnlijk heb je maar een treinreis nodig om te constateren dat conducteurs fluiten terwijl er nog mensen in aan het stappen zijn. Je gaf zelf ook al aan het fenomeen te kennen.

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 20:36
door AppleMoose
Moshi schreef:
Ronaldussen schreef:Nee. We kunnen inderdaad niet verwachten dat een mens die met de trein reist zijn zintuigen en mogelijkheden tot nadenken gebruikt. Twee soorten fluittoontjes herkennen/onthouden, is dát nou zo moeilijk?
Je kunt er wel een karikatuur van maken, maar ja, dat is zo moeilijk:
- Veel mensen rijden maar af en toe met de trein;
- Het fluitsignaal kan op 100m+ afstand zijn;
- Er bestaat helemaal geen regel over soorten fluittoontjes, alleen in jouw perceptie of hoogstens als gebruik onder sommige conducteurs. De regels van NS zijn: fluitsignaal = niet meer instappen.
HC's krijgen weldegelijk instructie hoe ze moeten fluiten. Lang-kort-lang. Bekend riedeltje die bijna iedere Nederlander wel kent. En als je niet zo vaak met de trein reist, lijkt mij dat je juist minder risico's neemt. Niet vaak met de trein reizen is géén excuus om maar te doen wat je zelf het beste uitkomt.
Waar ik niet tegen kan is dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid volledig aan de kant kunnen schuiven zodra die verantwoordelijkheid men dwingt tot iets wat men minder prettig vindt.
De discussie is deels wie verantwoordelijk is... De conducteurs die massaal afbreuk doen aan de officiële betekenis van het fluitsignaal of de passagiers die het fluitsignaal negeren. Om dan te zeggen dat je niet tegen mensen kan die hun verantwoordelijkheid aan de kant schuiven is nogal een dooddoener... De verantwoordelijkheid van de conducteurs dan? Volgens de regels mogen ze vast niet fluiten terwijl mensen nog aan het instappen zijn.[/quote]
Nogmaals, er zijn meerdere fluittonen. Het officiële vertreksignaal mag je niet geven als mensen nog instappen. Dat klopt.
Nee. Kern van het probleem is dat de reiziger eist dat NS op tijd rijdt, maar zelf regelmatig voor vertraging zorgt en verder totaal lak heeft aan een paar simpele basisregels.
Punt is nou juist dat de conducteurs ervoor gezorgd hebben dat fluitsignaal = niet meer instappen geen basisregel meer is.
Reizigers zijn daar mede-verantwoordelijk voor en nogmaals, er is een verschil in fluittoon. Is niet moeilijk te onthouden, probeer het maar eens. En het punt blijft staan, de reiziger accepteert geen minuut vertraging meer, gevolg: HC's manen reizigers aan om vaart te maken met instappen.

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 20:40
door Vinny
Ronaldussen schreef:
Bee schreef:Deuren mechanisch forceren zorgt ook bij een GTW voor defecten. Alle deuren kunnen kapot.
Nee. Want GTW is Arriva en Arriva is geweldig en NS gewoon k*t. :twisted: Dat weet je toch wel? :twisted:
:')
In Arrivaland worden voor deze vergrijpen ook boetes uitgedeeld van 230 euro.

Ik vind het overigens een totaal buitenproportionele sanctie: de boete voor zwartrijden is vele malen lager.
Wubbo schreef:Dit soort topics zijn voorspelbaar. Iemand krijgt een boete (met welke reden doet er niet toe) van welke vervoerder dan ook wat op de een of andere manier tot een nieuwsbericht leidt, en vervolgens springen altijd dezelfde mensen in de hoogste boom om te beweren dat het totaal onterecht is dat die vervoerder die boete uitdeelt, dat het niet de schuld is van degene die de boete uitdeelt en dat een willekeurige andere vervoerder het altijd allemaal beter doet. Zo gaat het ook hier in dit topic. Zo voorspelbaar.
Anders lees je gewoon een keer het flitsservice forum. Daar winden automobilisten zich op over boetes voor 108 km/h rijden op een 100-km/h weg... ;)
(overigens heeft ondergetekende daar ook last van gehad, maar ik heb mijn boete voor deze wanddaad gewoon wel betaald)

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 20:45
door Moshi
Wel heel apart dat zelfs een NS woordvoerder slechts 'het fluitje' kent, en niet refereert aan het soort signaal.
De NS wil niet reageren op dit specifieke geval, maar volgens een woordvoerder kan een dergelijke boete opgelegd worden bij "ernstige verhindering" van het treinverkeer. "Het is heel gevaarlijk om na het fluitje in te stappen en bovendien is het verboden. In het verleden zijn daar ernstige ongelukken mee gebeurd."
Ook de huisregels kennen slechts 'het fluitsignaal'.
In verband met uw veiligheid is het verboden om in en uit te stappen na het klinken van het fluitsignaal.
(...)
Staat de trein er al en hoort u het fluitsignaal voor u kunt instappen? Dan zit er niets anders op dan te wachten op de volgende trein.
Kun je 1 bron noemen die het bestaan van meerdere soorten fluitsignalen en de betekenis daarvan bevestigd? Jouw hele argumentatie valt of staat met die verschillende fluitsignalen, maar ik ben er nog nooit iets over tegen gekomen...

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 20:48
door Ennes
Ik stel voor dat conducteurs voortaan echt wachten met fluiten tot er echt niemand meer aanstalten maakt om in te stappen.

Ik kan niet wachten op het effect! Vooral in de spits. :twisted:


Wat betreft deze situatie, hebben we alleen een kant van het verhaal gehoord, als je echter tijdens het sluiten van de deuren nog instapt, en dan wel zo dat je en/of bagage klem komt te zitten tussen de deuren, een gevaarlijke situatie voor vooral jezelf creëert. Dat is nog net even anders dan instappen tussen het moment van fluitsignaal en het daadwerkelijk sluiten van de deuren. En aangezien dit 2 reizigers betreft, zou ik mij ook kunnen voorstellen dat dit gepaard zou zijn gegaan met het openhouden van de deur, echter het precieze verhaal van de situatie kennen we niet, dus zullen we alleen uitkomen op aannames.

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 20:54
door Moshi
NRC, 2001:
Een woordvoerder van NS erkent dat. In de praktijk wordt de fluit bij drukte vaak eerst gebruikt om reizigers te manen snel in te stappen. Het volgende, identieke signaal luidt dan het verbod om in te stappen in. ,,Dit werkt overigens uitstekend, want jaarlijks wordt er een miljard keer in- en uitgestapt en dat leidt slechts enkele tientallen malen tot klachten over klemzitten. Die variëren van een uiting van de schrik tot klachten over beschadiging van kleding of lichte verwondingen'', aldus de NS-zegsman.

In het Handboek Hoofdconducteur staat dat de hoofdconducteur voor vertrek moet zorgen dat hij zicht heeft op in- en uitstappende reizigers, het perron nabij de trein en op de deuren. De ene keer staat hij daarvoor op het perron, de andere keer hangt hij uit de trein. Pas als de deuren vrij zijn, hoort hij het fluitsignaal te geven.
Aha, Ronaldussen. Die soorten signalen bestaan dus echt alleen in jouw hoofd. Of ga je me laten zien waar staat dat het sindsdien is veranderd??? Niks waar dus van die 'paar simpele basisregels' van jou.

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 20:58
door AppleMoose
Moshi schreef:Kun je 1 bron noemen die het bestaan van meerdere soorten fluitsignalen en de betekenis daarvan bevestigd? Jouw hele argumentatie valt of staat met die verschillende fluitsignalen, maar ik ben er nog nooit iets over tegen gekomen...
Instructieboekje voor HC's zegt over het vertreksignaal dat het een lang-korte-lange toon is.

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 21:02
door Moshi
Uitstekend! Maar dat is dan dus het enige fluitsignaal. En die andere fluitsignalen van jou dan. Zelf verzonnen? Of weet zelfs een woordvoerder van de NS niet waarvan jij zegt "dat iedere Nederlander dat wel kent"?

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 21:06
door AppleMoose
Er zit niks van mij bij ;) Maar die andere toon herken ik uit eigen ervaring. Maar je kunt blijven bakkeleien over een fluittoontje, als je het heel strikt wil stellen dien je na een fluitsignaal gewoon niet meer in te stappen. En anders gaan HC's het gewoon doen zoals Ennes zegt, strikt aan de regels houden en pas fluiten wanneer niemand meer aanstalten maakt om in te stappen. vertraging moet je dan maar voor lief nemen. Heel klantvriendelijk toch? *O*

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Geplaatst: zo 14 jun 2015, 21:09
door Moshi
Juistem! Dat is duidelijk en veilig: niet meer instappen na het fluitsignaal. Maar dat werkt natuurlijk alleen als er niet meer gefloten wordt terwijl mensen nog aan het instappen zijn... En dan bedoel ik een massa mensen die gewoon op de trein stond te wachten en niet de paar mensen die op het laatste moment een trein willen halen, best werkbaar zolang het maar consequent wordt uitgevoerd.