Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete
Geplaatst: zo 14 jun 2015, 17:56
Ik zal er eens goed op gaan letten hoe er exact gefloten wordt :D
Het OVNL-forum
https://ovinnederland.nl/
Ow, moet ik mij aangesproken voelenWubbo schreef:Zo voorspelbaar.
Ja, maar natuurlijk niet hun eigen schuld want de andere trein/bus was te laat of de fiets kon niet in het eerste rekje van de fietsenstalling of de stoplichten sprongen allemaal voor hun neus op rood (zonder fluitsignaal vooraf, schande!) om ze te pestenEnnes schreef:Maar iedereen klaagt massaal dat de treinen ALTIJD te laat zijn, als deze reizigers dan de trein dreigen te missen zodat ze tussen de sluitende deuren moeten springen, dan waren deze echt te laat toch? :Y
Daarom ben ik ook wel benieuwd naar de kant van het verhaal van de HC's. Met het eenzijdige verhaal van de "bekeurden" kan ik niet zoveel mee.JWM schreef:[
Of die boete terecht is of niet ga ik mij trouwens ook niet over uit spreken. Bij gevaarzetting zou ik zo'n boete terecht vinden, anders niet.
En vast was er ook nog een andere klant voor hen bij de Starbucks, waardoor het halen van een hippe Frappucino iets langer duurde dan verwacht.Ronaldussen schreef:Ja, maar natuurlijk niet hun eigen schuld want de andere trein/bus was te laat of de fiets kon niet in het eerste rekje van de fietsenstalling of de stoplichten sprongen allemaal voor hun neus op rood (zonder fluitsignaal vooraf, schande!) om ze te pestenEnnes schreef:Maar iedereen klaagt massaal dat de treinen ALTIJD te laat zijn, als deze reizigers dan de trein dreigen te missen zodat ze tussen de sluitende deuren moeten springen, dan waren deze echt te laat toch? :Y
Doe ff normaal, je kan toch niet serieus van treinreizigers verwachten dat ze verschillende soorten fluitsignalen uit elkaar gaan houden??? Hoop niet dat je zelf bij NS werkt, want dan heeft de beroepsdeformatie zwaar bij je toegeslagen... In ieder geval is het kennelijk een uitdaging voor je om je in andere mensen te verplaatsen.Ronaldussen schreef:Er is maar één vertreksignaal en dat geeft de conducteur doormiddel van een lang-kort-lang signaal via de fluit. Reizigers aansporen tot instappen geschiedt meestal door meerdere korte signalen achterelkaar of door de deursignalen meerdere korte signalen achterelkaar af te geven. Als de deuren daadwerkelijk sluiten volgt er een lang signaal. Daarnaast is het zo dat het signaal bij de deuren niet het officiële vertreksignaal is, maar het signaal dat deuren nu echt sluiten. Dat is dus een aanvulling op het vertreksignaal die de HC daarvóór al geeft.
Zo moeilijk te herkennen is dat toch niet?
Hoop niet dat je het in die bewoording hebt gevraagd, want dat is echt HET recept voor mot.Moshi schreef:Hem gevraagd waar hij het lef vandaan haalde mij op het perron te willen laten staan
Inderdaad dát gebeurd vaak... nog niet gebeurd dat ie de deuren te vroeg sloot met nog instappende reizigers... denk dat het deurtje dan wel een probleem heeft.Moshi schreef: De kern van het probleem zijn de conducteurs die vaak al fluiten om mensen op te laten schieten, zelfs als reizigers gewoon nog bezig zijn met instappen. Hierdoor verliest het signaal de betekenis dat de deuren sluiten. Die conducteurs zouden ze zo'n boete moeten geven!
Of gewoon te vroeg voor de volgende trein omdat de vertraagde trein +25 had ?Ennes schreef:Ronaldussen schreef:Ennes schreef:Maar iedereen klaagt massaal dat de treinen ALTIJD te laat zijn, als deze reizigers dan de trein dreigen te missen zodat ze tussen de sluitende deuren moeten springen, dan waren deze echt te laat toch? :Y
Nee. We kunnen inderdaad niet verwachten dat een mens die met de trein reist zijn zintuigen en mogelijkheden tot nadenken gebruikt. Twee soorten fluittoontjes herkennen/onthouden, is dát nou zo moeilijk?Moshi schreef: Doe ff normaal, je kan toch niet serieus van treinreizigers verwachten dat ze verschillende soorten fluitsignalen uit elkaar gaan houden???
Nee. Ik werk niet bij NS en kan me prima in anderen verplaatsen. (Ook een vereiste om mijn werk goed te kunnen doen) Waar ik niet tegen kan is dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid volledig aan de kant kunnen schuiven zodra die verantwoordelijkheid men dwingt tot iets wat men minder prettig vindt.Hoop niet dat je zelf bij NS werkt, want dan heeft de beroepsdeformatie zwaar bij je toegeslagen... In ieder geval is het kennelijk een uitdaging voor je om je in andere mensen te verplaatsen.
Nee. Kern van het probleem is dat de reiziger eist dat NS op tijd rijdt, maar zelf regelmatig voor vertraging zorgt en verder totaal lak heeft aan een paar simpele basisregels.De kern van het probleem zijn de conducteurs die vaak al fluiten om mensen op te laten schieten, zelfs als reizigers gewoon nog bezig zijn met instappen.
Op sommige punten geef ik je hier in gelijk maar ik ben ook heel wat medewerkers tegengekomen die zeer klantvriendelijk waren en heb ik sowieso weinig negatieve ervaringen opgedaan op dat vlak. Natuurlijk zijn mijn ervaringen niet genoeg om te oordelen over of een bedrijf als NS klantvriendelijk is, net zo min als jouw negatieve ervaringen het tegendeel bewijzen, en het is altijd goed om te blijven investeren in klantvriendelijkheid. Maar je mag ook best wat eigen verantwoordelijkheidsgevoel verwachten bij een reiziger en dat ie zich aan wat simpele regels kan houden. Klantvriendelijkheid betekent niet dat klant alles maar mag en NS dat maar te accepteren heeft.huibf schreef: Nogmaals of de boete terecht is of niet. Het had er gewoon afgekund met een uitleg, en wellicht daarna een mededeling via de intercom waarom ze zo laat waren vertrokken. Dan weten gelijk meer reizigers het issue rondom het vertreksignaal.Misschien gaf de HC ook wel eerst een uitleg en wilde het daar bij laten, maar gaf de reactie van de reiziger de HC de aanleiding om alsnog een boete uit te schrijven? Wellicht was het toch wel iets ernstiger dan de betreffende reiziger voordoet in de media? We weten het niet, dus we kunnen wat dat betreft nog geen enkele conclusie trekken of de boete al dan niet terecht is gegeven en of het wellicht met een gesprek had aangekund.
Nogmaals NS en dan bedoel ik alle medewerkers moet wat meer klantvriendelijk worden op allerlei vlakken.
Je kunt er wel een karikatuur van maken, maar ja, dat is zo moeilijk:Ronaldussen schreef:Nee. We kunnen inderdaad niet verwachten dat een mens die met de trein reist zijn zintuigen en mogelijkheden tot nadenken gebruikt. Twee soorten fluittoontjes herkennen/onthouden, is dát nou zo moeilijk?
De discussie is deels wie verantwoordelijk is... De conducteurs die massaal afbreuk doen aan de officiële betekenis van het fluitsignaal of de passagiers die het fluitsignaal negeren. Om dan te zeggen dat je niet tegen mensen kan die hun verantwoordelijkheid aan de kant schuiven is nogal een dooddoener... De verantwoordelijkheid van de conducteurs dan? Volgens de regels mogen ze vast niet fluiten terwijl mensen nog aan het instappen zijn.Waar ik niet tegen kan is dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid volledig aan de kant kunnen schuiven zodra die verantwoordelijkheid men dwingt tot iets wat men minder prettig vindt.
Punt is nou juist dat de conducteurs ervoor gezorgd hebben dat 'fluitsignaal = niet meer instappen' geen basisregel meer is door vaak al te fluiten terwijl er nog wordt ingestapt.Nee. Kern van het probleem is dat de reiziger eist dat NS op tijd rijdt, maar zelf regelmatig voor vertraging zorgt en verder totaal lak heeft aan een paar simpele basisregels.
Hoeft ook niet, waarschijnlijk heb je maar een treinreis nodig om te constateren dat conducteurs fluiten terwijl er nog mensen in aan het stappen zijn. Je gaf zelf ook al aan het fenomeen te kennen.Over het voorval die jij aanhaalt kan ik niet oordelen, ben ik zelf niet bij geweest.
HC's krijgen weldegelijk instructie hoe ze moeten fluiten. Lang-kort-lang. Bekend riedeltje die bijna iedere Nederlander wel kent. En als je niet zo vaak met de trein reist, lijkt mij dat je juist minder risico's neemt. Niet vaak met de trein reizen is géén excuus om maar te doen wat je zelf het beste uitkomt.Moshi schreef:Je kunt er wel een karikatuur van maken, maar ja, dat is zo moeilijk:Ronaldussen schreef:Nee. We kunnen inderdaad niet verwachten dat een mens die met de trein reist zijn zintuigen en mogelijkheden tot nadenken gebruikt. Twee soorten fluittoontjes herkennen/onthouden, is dát nou zo moeilijk?
- Veel mensen rijden maar af en toe met de trein;
- Het fluitsignaal kan op 100m+ afstand zijn;
- Er bestaat helemaal geen regel over soorten fluittoontjes, alleen in jouw perceptie of hoogstens als gebruik onder sommige conducteurs. De regels van NS zijn: fluitsignaal = niet meer instappen.
De discussie is deels wie verantwoordelijk is... De conducteurs die massaal afbreuk doen aan de officiële betekenis van het fluitsignaal of de passagiers die het fluitsignaal negeren. Om dan te zeggen dat je niet tegen mensen kan die hun verantwoordelijkheid aan de kant schuiven is nogal een dooddoener... De verantwoordelijkheid van de conducteurs dan? Volgens de regels mogen ze vast niet fluiten terwijl mensen nog aan het instappen zijn.[/quote]Waar ik niet tegen kan is dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid volledig aan de kant kunnen schuiven zodra die verantwoordelijkheid men dwingt tot iets wat men minder prettig vindt.
Reizigers zijn daar mede-verantwoordelijk voor en nogmaals, er is een verschil in fluittoon. Is niet moeilijk te onthouden, probeer het maar eens. En het punt blijft staan, de reiziger accepteert geen minuut vertraging meer, gevolg: HC's manen reizigers aan om vaart te maken met instappen.Punt is nou juist dat de conducteurs ervoor gezorgd hebben dat fluitsignaal = niet meer instappen geen basisregel meer is.Nee. Kern van het probleem is dat de reiziger eist dat NS op tijd rijdt, maar zelf regelmatig voor vertraging zorgt en verder totaal lak heeft aan een paar simpele basisregels.
:')Ronaldussen schreef:Nee. Want GTW is Arriva en Arriva is geweldig en NS gewoon k*t. Dat weet je toch wel?Bee schreef:Deuren mechanisch forceren zorgt ook bij een GTW voor defecten. Alle deuren kunnen kapot.
Anders lees je gewoon een keer het flitsservice forum. Daar winden automobilisten zich op over boetes voor 108 km/h rijden op een 100-km/h weg... ;)Wubbo schreef:Dit soort topics zijn voorspelbaar. Iemand krijgt een boete (met welke reden doet er niet toe) van welke vervoerder dan ook wat op de een of andere manier tot een nieuwsbericht leidt, en vervolgens springen altijd dezelfde mensen in de hoogste boom om te beweren dat het totaal onterecht is dat die vervoerder die boete uitdeelt, dat het niet de schuld is van degene die de boete uitdeelt en dat een willekeurige andere vervoerder het altijd allemaal beter doet. Zo gaat het ook hier in dit topic. Zo voorspelbaar.
Ook de huisregels kennen slechts 'het fluitsignaal'.De NS wil niet reageren op dit specifieke geval, maar volgens een woordvoerder kan een dergelijke boete opgelegd worden bij "ernstige verhindering" van het treinverkeer. "Het is heel gevaarlijk om na het fluitje in te stappen en bovendien is het verboden. In het verleden zijn daar ernstige ongelukken mee gebeurd."
Kun je 1 bron noemen die het bestaan van meerdere soorten fluitsignalen en de betekenis daarvan bevestigd? Jouw hele argumentatie valt of staat met die verschillende fluitsignalen, maar ik ben er nog nooit iets over tegen gekomen...In verband met uw veiligheid is het verboden om in en uit te stappen na het klinken van het fluitsignaal.
(...)
Staat de trein er al en hoort u het fluitsignaal voor u kunt instappen? Dan zit er niets anders op dan te wachten op de volgende trein.
Aha, Ronaldussen. Die soorten signalen bestaan dus echt alleen in jouw hoofd. Of ga je me laten zien waar staat dat het sindsdien is veranderd??? Niks waar dus van die 'paar simpele basisregels' van jou.Een woordvoerder van NS erkent dat. In de praktijk wordt de fluit bij drukte vaak eerst gebruikt om reizigers te manen snel in te stappen. Het volgende, identieke signaal luidt dan het verbod om in te stappen in. ,,Dit werkt overigens uitstekend, want jaarlijks wordt er een miljard keer in- en uitgestapt en dat leidt slechts enkele tientallen malen tot klachten over klemzitten. Die variëren van een uiting van de schrik tot klachten over beschadiging van kleding of lichte verwondingen'', aldus de NS-zegsman.
In het Handboek Hoofdconducteur staat dat de hoofdconducteur voor vertrek moet zorgen dat hij zicht heeft op in- en uitstappende reizigers, het perron nabij de trein en op de deuren. De ene keer staat hij daarvoor op het perron, de andere keer hangt hij uit de trein. Pas als de deuren vrij zijn, hoort hij het fluitsignaal te geven.
Instructieboekje voor HC's zegt over het vertreksignaal dat het een lang-korte-lange toon is.Moshi schreef:Kun je 1 bron noemen die het bestaan van meerdere soorten fluitsignalen en de betekenis daarvan bevestigd? Jouw hele argumentatie valt of staat met die verschillende fluitsignalen, maar ik ben er nog nooit iets over tegen gekomen...