[Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

[Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Berichtdoor Thom91 » Wo 17 Jun 2015, 11:42

Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Door het verouderen van het huidige ICM materieel is er een nieuwe trein nodig die dit Intercity materieel gaat vervangen. Door het wegvallen van de Fyra zijn bijkomende eisen over rijden op de HSL-Zuid toegevoegd.


  • Informatie
    Uit de nieuwsberichten blijkt dat NS vier leveranciers heeft geselecteerd voor het leveren van het materieel. In de huidige fase (Juni 2015) worden de offertes aangevraagd bij de diverse leveranciers. De aanbesteding wordt in 2016 afgerond. De ICNG gaat een deel van de TRAXX+rijtuigen op de HSL-Zuid vervangen en zal een deel van het IC treinstellenpark overnemen.

    Eisen van NS
    • Eerste order ca. 25.000 zitplaatsen
    • Enkeldeks materieel
    • Gelijkvloerse instap (76cm)
    • Deel vloot HSL toegankelijk
    • Stopcontacten
    • Wi-Fi

  • Afbeeldingen
    -

  • Speculatie
    Suggesties voor mogelijke ICNG treinen.

    Bombardier
    TWINDEXX platform (SBB Referentie)
    Omneo platform
    Afbeelding
    Bron

    • 140-200 km/h
    • 80 - 135 meter
    • 360 - 780 zitplaatsen
    • Combinatie enkel- en dubbeldeks

    Regina platform
    Afbeelding
    Bron

    • 180-200 km/h
    • 54 meter (2 rijtuigen)
    • 180 zitplaatsen
    • Normaalspoor geleverd maar breder omgrenzingsprofiel

    Alstom
    Alstom Coradio Liner
    Afbeelding
    Bron

    • 200 km/h
    • 6, 8, 9 of 10 rijtuigen
    • Enkeldeks

    Stadler
    Stadler KISS (Westbahn referentie)
    Stadler Flirt (MTR Zweden referentie)
    Afbeelding
    Bron

    • 200 km/h
    • 5 rijtuigen
    • Enkeldeks
    • 244 zitplaatsen
    • Breder omgrenzingsprofiel dan in Nederland

    Siemens
    Afbeelding
    [url=http://www.siemens.com/press/en/presspicture/?press=/en/presspicture/2015/mobility/2015-03-RRX/im2015030551moen.htm&content[]=MO]Bron[/url]

    • 160 km/h (Versie 200 km/h?)
    • Combinatie enkel- en dubbeldeks
Laatst gewijzigd door Thom91 op Zo 12 Jul 2015, 11:48, 8 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.

Durashift
Berichten: 690
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Berichtdoor Durashift » Wo 17 Jun 2015, 13:08

Ik zou gaan voor minimaal dubbeldeks (met een comfortabele stoelindeling en voldoende bagagecapaciteit) & en een mooie neus.. Die koppelstukken op de Omneo en de Stadler maken de trein 'lelijker' dan nodig, wat mij betreft.

Bombardier zou mijn favoriet zijn, op basis van het plaatje.

Wellicht is het verstandig dat de NS nog ff wacht op het Fyra parlementair rapport, dit najaar.. Mogelijk staan er wat adviezen in betrekking tot het selectieproces van treinen die HSL 'proof' moeten zijn :wink:

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Berichtdoor reisthijs » Wo 17 Jun 2015, 13:36

NS kennende zal ICNG vast geen standaardneus krijgen.

Deze dubbeldekkers zijn wel een beetje problematisch wat betreft de toegankelijkheidseisen. Bij de Omneo is daar een oplossing voor bedacht, die is leverbaar met enkeldeks tussenbakken met gelijkvloerse instap.

Heeft iemand een idee wat Siemens zou kunnen bieden?

Thom91 schreef:Door het wegvallen van de Fyra zijn bijkomende eisen over rijden op de HSL-Zuid toegevoegd mede met snelheidswensen als 200 km/h.
Die snelheidswens is geen bijkomende eis, dat was altijd al de bedoeling met ICNG.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Berichtdoor Thom91 » Wo 17 Jun 2015, 14:13

reisthijs schreef:NS kennende zal ICNG vast geen standaardneus krijgen.

Deze dubbeldekkers zijn wel een beetje problematisch wat betreft de toegankelijkheidseisen. Bij de Omneo is daar een oplossing voor bedacht, die is leverbaar met enkeldeks tussenbakken met gelijkvloerse instap.

Heeft iemand een idee wat Siemens zou kunnen bieden?

Thom91 schreef:Door het wegvallen van de Fyra zijn bijkomende eisen over rijden op de HSL-Zuid toegevoegd mede met snelheidswensen als 200 km/h.
Die snelheidswens is geen bijkomende eis, dat was altijd al de bedoeling met ICNG.

Heb het aangepast.

Siemens heeft wel een Venturio getoond ooit, maar daar is niets meer van te vinden op de Siemens website. Een Desiro HC zou nog kunnen maar ik kan niets vinden over 200 km/h, slechts Vmax 160 km/h.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Berichtdoor Z2N » Wo 17 Jun 2015, 17:49

Mooi overzichtje! Alleen vrees ik dat de Twindexx en Kiss afvallen, omdat deze alleen een versie hebben met instap op 55 cm...
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Berichtdoor Thom91 » Wo 17 Jun 2015, 20:55

Uit meest recente bron blijkt dat NS om enkeldeks materieel vraagt, mijn opties zijn niet zo groot en ik heb eigenlijk 2 opties op het oog dan terwijl er 4 bieders zijn. Meer mensen suggesties?
Komt wel goed schatje.

Moshi
Berichten: 179
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Berichtdoor Moshi » Wo 17 Jun 2015, 21:29

meest recente bron


Welke?

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Berichtdoor Thom91 » Wo 17 Jun 2015, 21:48

Zie de OP
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Berichtdoor Z2N » Wo 17 Jun 2015, 21:59

Misschien kunnen we nog wat verwachten van Pesa? Zij hebben net een enkeldeks-intercitytreinstel gepresenteerd voor de Poolse spoorwegen, de DART, en dit materieel is geschikt voor snelheden van 200 km/h. Verder heb je misschien nog Hitachi, maar daar zit het orderboek vrij vol door een order uit het VK.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Berichtdoor reisthijs » Wo 17 Jun 2015, 22:08

Nee, die doen niet mee.
Er zijn nu vier fabrikanten geselecteerd, volgens eerdere berichten zijn dat Alstom, Bombardier, Siemens en Stadler.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Berichtdoor Thom91 » Wo 17 Jun 2015, 22:22

Aldus Wikipedia zijn er 200 km/h Stadler Flirts, maar daar kan ik niets over vinden op de website van Stadler zelf. Verder zie ik geen enkeldeks 200 km/h trein op de site van Bombardier staan..
Komt wel goed schatje.

Moshi
Berichten: 179
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Berichtdoor Moshi » Wo 17 Jun 2015, 22:34

Thom91 schreef:Zie de OP
Het zou me niet verbazen als een communicatiemedewerker van de NS iets te stellig is geweest. Er staat ook in dat nieuwsbericht dat de treinen op PHS trajecten ingezet gaan worden. En 1 van de redenen PHS in te voeren is nou juist dat uit een capaciteitsanalyse blijkt dat in de toekomst de capaciteit op sommige trajecten en tijdstippen (Utrecht-Den Bosch bv) zonder maatregelen tekort schiet. Lijkt me dan raar een trein in te zetten met aanzienlijk minder capaciteit.

Uit de aankondiging voor de aanbesteding bleek al dat er minimaal 1 enkeldeks rijtuig zou moeten zijn, maar die liet een combinatie met dubbeldeks open. Zie http://www.tenderned.nl/tenderned-web/a ... cid/547776

In dat nieuwsbericht van NS staat ook:
Een deel van de nieuwe treinen moet zowel op de HSL als conventioneel spoor (het zogeheten Hoofdrailnet) kunnen rijden.
Dat is ook nieuw. Tot nu toe was bekend dat de eerste order geschikt moest zijn voor de HSL, en mogelijk vervolgorders alleen op het HoofdRailNet.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Berichtdoor Z2N » Wo 17 Jun 2015, 22:38

Ah, dan heb ik een berichtje gemist... :oops:

Van Stadler kun je natuurlijk een geüpgrade Flirt verwachten, voor de NSB is al een versie gemaakt voor 200 km/h, dus technisch kan het. Voor Nedtrain zou het dan ook schaalvoordelen geven in combinatie met de Sprinter-Flirts.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Berichtdoor webguy » Wo 17 Jun 2015, 22:40

Sinds de Fyra faal weten we dat toch? Voor de s1900 ontkom je daar haast niet aan.
Reisinformatie/nerd

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Berichtdoor Wubbo » Wo 17 Jun 2015, 22:45

Sowieso kun je op de HSL niet rijden als je niet ook op het hoofdrailnet kan rijden (je moet immers Amsterdam - Schiphol en Rotterdam Centraal - Rotterdam Stadion ook rijden) dus dat het deel dat de HSL op kan ook op het hoofdrailnet moet kunnen lijkt me evident (en altijd zo geweest). Hoogstens is het aantal treinen dat beide moet kunnen nu hoger.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Berichtdoor Suus » Wo 17 Jun 2015, 22:46

Dat laatste is gewoon anders geformuleerd maar inhoudelijk hetzelfde.

@Thom91: De Flirt-treinen voor MTR in Zweden en de NSB in Noorwegen zijn geschikt voor 200 km/uur. De NSB-Flirt is een voorloopserie van de Flirt3, de MTR-treinen zijn rasechte Flirt3-treinen.

Bombardier heeft nog wel als 200 km/u enkeldekstreinstel de Regina, maar deze is in de basis ontworpen voor het Scandinavische ruimteprofiel, wat groter is dan het West-Europees profiel.

Alstom zal wel met de Alstom Coradia Polyvalent op de proppen komen, Siemens is mij nog wel onduidelijk. Een Desiro-variant?
Laatst gewijzigd door Suus op Wo 17 Jun 2015, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Rame à l'approche

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Berichtdoor Thom91 » Wo 17 Jun 2015, 22:46

Moshi schreef:
Thom91 schreef:Zie de OP
Het zou me niet verbazen als een communicatiemedewerker van de NS iets te stellig is geweest. Er staat ook in dat nieuwsbericht dat de treinen op PHS trajecten ingezet gaan worden. En 1 van de redenen PHS in te voeren is nou juist dat uit een capaciteitsanalyse blijkt dat in de toekomst de capaciteit op sommige trajecten en tijdstippen (Utrecht-Den Bosch bv) zonder maatregelen tekort schiet. Lijkt me dan raar een trein in te zetten met aanzienlijk minder capaciteit.

Laatst zag ik dat een Siemens trein (Volgens mij Desiro HC, weet niet zeker meer) per m1 trein meer mensen kon vervoeren dan een VIRM. Lijkt mij zonder meer nogal stellig om direct te zeggen dat er puur dubbelduksmaterieel aangerukt moet worden.
Komt wel goed schatje.

Moshi
Berichten: 179
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Berichtdoor Moshi » Wo 17 Jun 2015, 23:15

Ik bedoelde niet stellig te zijn. Enkel opmerkelijk dat je PHS invoert omdat je voorziet dat met dubbeldeksmatrieel de capaciteit tekort gaat schieten en dan PHS wil uitvoeren met enkeldeksmatrieel.

Is Desiro HC geen combinatie van enkel- en dubbeldeks?

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9273
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Berichtdoor Ardan » Wo 17 Jun 2015, 23:41

Zo vreselijk veel meer capaciteit heeft VIRM niet ten opzichte van bijvoorbeeld een ICM, bij gelijk aantal bakken. Het is natuurlijk wel meer, maar er wordt ook veel capaciteit opgeslokt door de trappen en de grotere balkons.

Ik hoorde eens dat voor ICNG ook de eis was dat de instap gelijkvloers moet zijn, is dat nog steeds zo?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Berichtdoor Geert » Do 18 Jun 2015, 00:29

Lijkt me wel, NS is verplicht is om materieel te bestellen dat geschikt is voor rolstoelers (om zelfstandig in te stappen).

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9273
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Berichtdoor Ardan » Do 18 Jun 2015, 00:53

Ha okee :) Hierop verder bordurend, alle perronhoogtes in Nederland zijn/worden aangepast naar Europese standaard, 76cm boven bovenkant spoorstaaf (in plaats van 84). Betekent dit dat in heel Europa álle nieuwe treinen in het vervolg standaard met een instaphoogte van 76cm uitgerust zullen worden?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Berichtdoor Karl » Do 18 Jun 2015, 07:58

Tot recent (en nu nog?) was er een hoge standaard (die in NL van toepassing is) en een lage standaard. Dus het hoeft niet perse zo te zijn dat er overal wordt gewerkt aan een 76 cm perronhoogte.

Verder: goed topic.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Berichtdoor reisthijs » Do 18 Jun 2015, 09:27

Deze Europese standaarden zijn nog maar vrij recent ingevoerd.
In diverse landen wordt toegewerkt naar de lage standaard, 55cm. Daar zijn de nieuwe dubbeldekkers in de OP voorbeelden van.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

[Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Berichtdoor Suus » Do 18 Jun 2015, 09:44

Voor perrons waar HSL-treinen stoppen wordt 76 centimeter op termijn verplicht. Europa heeft verder een standaard uitgevaardigd voor perrons van 76 en 55 centimeter maar onder druk van de lidstaten is er geen verplichting opgenomen. Uiteraard werken veel landen wel aan hun perrons, ook omdat je heel moeilijk nog standaardmaterieel kan krijgen dat niet aan deze normen voldoet.

Het VK en Ierland zijn uitgezonderd, die hebben een perronhoogte van ongeveer 1 meter. Omdat het ook een ander ruimteprofiel heeft is dat verder ook niet zo problematisch, er moeten toch al andere treinen gebouwd worden dan voor de rest van Europa.

En idd, Nederland had tot voor kort 84 cm als norm. Bij sommige stations zie je nu dat dit heel lastig te veranderen is: bijvoorbeeld op Duivendrecht is er een hoogteverschil tussen SLT en het perron. En het spoor ligt er in een vaste baan waardoor de Hilversumse oplossing, de sporen ophogen, ook geen optie is.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2382
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Berichtdoor Mr-W » Do 18 Jun 2015, 11:16

Karl schreef:Tot recent (en nu nog?) was er een hoge standaard (die in NL van toepassing is) en een lage standaard. Dus het hoeft niet perse zo te zijn dat er overal wordt gewerkt aan een 76 cm perronhoogte.

Verder: goed topic.

Inderdaad een goed topic, nou zit ik me af te vragen hoe ze omgaan met verschillen in perronhoogte op een traject, (Belgie, Duitsland enz) om de trein toch toegankelijk te krijgen.
Ardan schreef:Zo vreselijk veel meer capaciteit heeft VIRM niet ten opzichte van bijvoorbeeld een ICM, bij gelijk aantal bakken. Het is natuurlijk wel meer, maar er wordt ook veel capaciteit opgeslokt door de trappen en de grotere balkons.

Daarnaast is er ook meer capaciteit door de krappere stoelafstand in VIRM.
Thom91 schreef:
reisthijs schreef:NS kennende zal ICNG vast geen standaardneus krijgen.

Deze dubbeldekkers zijn wel een beetje problematisch wat betreft de toegankelijkheidseisen. Bij de Omneo is daar een oplossing voor bedacht, die is leverbaar met enkeldeks tussenbakken met gelijkvloerse instap.

Heeft iemand een idee wat Siemens zou kunnen bieden?

Thom91 schreef:Door het wegvallen van de Fyra zijn bijkomende eisen over rijden op de HSL-Zuid toegevoegd mede met snelheidswensen als 200 km/h.
Die snelheidswens is geen bijkomende eis, dat was altijd al de bedoeling met ICNG.

Heb het aangepast.

Siemens heeft wel een Venturio getoond ooit, maar daar is niets meer van te vinden op de Siemens website. Een Desiro HC zou nog kunnen maar ik kan niets vinden over 200 km/h, slechts Vmax 160 km/h.

ICx achtige trein mits hij toegankelijk is?


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten