Pagina 2 van 5

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Geplaatst: do 18 jun 2015, 12:15
door Moshi
ICx achtige trein mits hij toegankelijk is?
Te snel (en dus te duur) en geen bewezen technologie (testrijden start pas in 2016). Denk eerder een Desiro-variant. Volgens mij in Europa alleen nog gebouwd met 160 kph maximum snelheid, maar in China al met 200 kph.

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Geplaatst: vr 19 jun 2015, 10:21
door reisthijs
Dat het om een nieuw type trein is betekend nog niet automatisch dat het geen "bewezen technologie" is.

Ik bedacht me net nog iets, in het kader van enkeldeks vs. dubbeldeks:
NS persbericht schreef:De instroom van de nieuwe treinen zorgt er verder voor dat de HSL efficiënter wordt benut dan aanvankelijk beoogd en ook dat de frequentie op sommige trajecten kan worden opgevoerd (Programma Hoogfrequent Spoor; PHS).
Dit hoeft, gezien de gewoonte van NS om materieel door te schuiven, niet per se te betekenen dat ICNG op de drukste PHS-corridors gaat rijden.

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Geplaatst: za 20 jun 2015, 00:19
door Meltrain
Ardan schreef:Zo vreselijk veel meer capaciteit heeft VIRM niet ten opzichte van bijvoorbeeld een ICM, bij gelijk aantal bakken. Het is natuurlijk wel meer, maar er wordt ook veel capaciteit opgeslokt door de trappen en de grotere balkons.
Maar grotere balkons betekent dus ook dat er meer mensen op de balkons kunnen staan en dat leidt weer tot een hogere capaciteit. ;)
Persoonlijk lijkt me de Omneo wel een interessant type voor Nederland, maar het type van Alstom vind ik het mooist.

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Geplaatst: za 20 jun 2015, 10:05
door Klaasje
Eens dat de Omneo een heel geschikt type voor Nederland zou zijn. Als die geitenbreiers in Utrecht dan niet de stomme eis stellen dat ze alleen maar enkeldeks willen.. Dan is het natuurlijk wachten op een suboptimaal ontwerp :X

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Geplaatst: zo 21 jun 2015, 20:50
door Mr-W
Meltrain schreef:
Ardan schreef:Zo vreselijk veel meer capaciteit heeft VIRM niet ten opzichte van bijvoorbeeld een ICM, bij gelijk aantal bakken. Het is natuurlijk wel meer, maar er wordt ook veel capaciteit opgeslokt door de trappen en de grotere balkons.
Maar grotere balkons betekent dus ook dat er meer mensen op de balkons kunnen staan en dat leidt weer tot een hogere capaciteit. ;)
Maar in intercity treinen mogen reizigers niet/een beperkte tijd staan :wink:
Meltrain schreef:Persoonlijk lijkt me de Omneo wel een interessant type voor Nederland, maar het type van Alstom vind ik het mooist.
Vind persoonlijk de Desiro HC met combidelen een mooiere trein dan de Omneo vanwege de zakelijkere uitstraling.Maar mijn persoonlijke favoriet blijft toch de Stadler Flirt.
Klaasje schreef:Eens dat de Omneo een heel geschikt type voor Nederland zou zijn. Als die geitenbreiers in Utrecht dan niet de stomme eis stellen dat ze alleen maar enkeldeks willen.. Dan is het natuurlijk wachten op een suboptimaal ontwerp :X

IC-NG gaat ICM en ICR vervangen, beide zijn enkeldekstreinen,dus zie het probleem niet zo.
reisthijs schreef:
NS persbericht schreef:De instroom van de nieuwe treinen zorgt er verder voor dat de HSL efficiënter wordt benut dan aanvankelijk beoogd en ook dat de frequentie op sommige trajecten kan worden opgevoerd (Programma Hoogfrequent Spoor; PHS).
Dit hoeft, gezien de gewoonte van NS om materieel door te schuiven, niet per se te betekenen dat ICNG op de drukste PHS-corridors gaat rijden.
Daarnaast rijdt er in de s3500 sinds dit jaar ICMm en hoor weinig klachten over een tekort aan capaciteit. Wel zijn veel reizigers blij met het hogere comfort.
Moshi schreef:
ICx achtige trein mits hij toegankelijk is?
Te snel (en dus te duur) en geen bewezen technologie (testrijden start pas in 2016)
Minstens 200 km/h dus harder is ook mogelijk. Misschien zijn daarmee bonuspunten te halen :wink:

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Geplaatst: zo 21 jun 2015, 20:55
door Thom91
Zodra er VIRM terug kan naar s3500 gaat dat wel terug hoor ;)

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Geplaatst: zo 21 jun 2015, 21:45
door Suus
Je hoeft geen materieel te verwachten dat harder dan 200km/u kan. Dan kan je namelijk geen dubbelbladsdeuren meer toepassen en dat is toch wel een keiharde eis.

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Geplaatst: zo 21 jun 2015, 22:51
door deadlock
Natuurlijk kan dat wel, het wordt alleen niet gedaan maar het is vrij eenvoudig om daar een slotmechanisme op te zetten dat onfeilbaar is.

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Geplaatst: ma 22 jun 2015, 00:34
door reisthijs
Als het niet wordt gedaan is het dus geen "bewezen techniek".
Mr-W schreef:Minstens 200 km/h dus harder is ook mogelijk.
NS vraagt expliciet om een maximumsnelheid van 200km/h.

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Geplaatst: ma 06 jul 2015, 20:19
door ArrivaBas
Zijn die Regina's niet te kort?

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Geplaatst: di 07 jul 2015, 00:12
door Z2N
Niemand zei dat het precies een Regina zou zijn, ook al kun je die gemakkelijk langer maken.

Aangezien alleen de technologie bewezen moet zijn, zou het prima kunnen zijn dat Bombardier een lagevloerstrein maakt met technologie uit meerdere treintypes, dus de motor van de Regio2N en de bouw van een Talent of een AGC.

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Geplaatst: di 07 jul 2015, 06:48
door ArrivaBas
Z2N schreef:Niemand zei dat het precies een Regina zou zijn, ook al kun je die gemakkelijk langer maken.

Aangezien alleen de technologie bewezen moet zijn, zou het prima kunnen zijn dat Bombardier een lagevloerstrein maakt met technologie uit meerdere treintypes, dus de motor van de Regio2N en de bouw van een Talent of een AGC.
Maar ik zeg niet dat die het wordt, maar op de site las dat ze in 2 en 3 rijtuigen leverbaar zijn.

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Geplaatst: di 07 jul 2015, 10:26
door reisthijs
Ik lees op de site dat ze 2- en 3-delig geleverd zijn maar indien nodig uitgebreid kunnen worden met extra rijtuigen. :wink:

Bestaande ontwerpen kunnen meestal wel aangepast worden aan de wensen van de klant.

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Geplaatst: di 07 jul 2015, 14:44
door OmniLezer
Zijn die GTW Stadler Flirt treinstellen niet beschikbaar. Die net als die van Regiobahn. Daar kan je toch ook wat mee. Of zijn die buitenspel nu.

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Geplaatst: di 07 jul 2015, 14:58
door reisthijs
Ja, dat is een mogelijkheid, zie dit topic.

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Geplaatst: di 07 jul 2015, 19:55
door ArrivaBas
OmniLezer schreef:Zijn die GTW Stadler Flirt treinstellen niet beschikbaar. Die net als die van Regiobahn. Daar kan je toch ook wat mee. Of zijn die buitenspel nu.
Als de NS per sé enkeldeks wil hebben is de FLIRT juist een kanshebber. Dat is trouwens ook makkelijk voor NedTrain als ze dezelfde elektrische installatie hebben.

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Geplaatst: di 07 jul 2015, 21:35
door Ardan
Jalache, twee uur in SLT-achtige meuque zitten. Of kun je die dingen ook nog een beetje luxe krijgen?

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Geplaatst: di 07 jul 2015, 21:37
door deadlock
Je kan ze zelfs met vergulde kranen krijgen als je dat zou willen, als je maar betaalt.

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Geplaatst: di 07 jul 2015, 23:45
door Suus
@Thom91: Er staat een foutje in je startpost, de Regina is wel geleverd op normaalspoor, maar met een breder omgrenzingsprofiel dan in Nederland van toepassing is (Nederland: 3,15 meter breed, Zweden 3,4 meter breed).

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Geplaatst: wo 08 jul 2015, 00:43
door dennistd
Ardan schreef:Jalache, twee uur in SLT-achtige meuque zitten. Of kun je die dingen ook nog een beetje luxe krijgen?
Je kent de Leo Express?

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Geplaatst: wo 08 jul 2015, 11:36
door Thom91
Bee schreef:@Thom91: Er staat een foutje in je startpost, de Regina is wel geleverd op normaalspoor, maar met een breder omgrenzingsprofiel dan in Nederland van toepassing is (Nederland: 3,15 meter breed, Zweden 3,4 meter breed).
Heb het aangepast, bedankt voor het aangeven! :pos:

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Geplaatst: wo 08 jul 2015, 11:54
door reisthijs
Breedte lijkt me geen groot issue, het gaat hier om het platform.
Het ontwerp kan vast nog wel wat bijgeschaafd worden (A)

De Nordic FLIRT uit de openingspost is trouwens ook te breed, als je volledig wilt zijn.

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Geplaatst: wo 08 jul 2015, 12:02
door Thom91
Ook ingevoegd. Opmerkingen en toevoegingen zijn uiteraard altijd welkom.

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Geplaatst: wo 08 jul 2015, 22:07
door ArrivaBas
dennistd schreef:
Ardan schreef:Jalache, twee uur in SLT-achtige meuque zitten. Of kun je die dingen ook nog een beetje luxe krijgen?
Je kent de Leo Express?
Da's dan weer iets té, maar het begint er al op te lijken.

Re: [Project] Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Geplaatst: do 09 jul 2015, 22:59
door Busfoto.nl
Was deze al eens langsgekomen; de AT200 van Hitachi? Kan 200, met de mogelijkheid tot meerdere spanningen. Daarnaast lijkt een gelijkvloerse instap mogelijk te zijn en zijn er mooi brede deuren. Daarnaast kan NS al een beetje kijken hoe Hitachi werkt; bij Abellio hebben ze er flink wat besteld voor een concessie in Schotland.

Afbeelding
Afbeelding

Moet alleen een iets groter omgrenzinsprofiel komen.