Pagina 1 van 1

ProRail-topman: treinen sneller verder na zelfdoding

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 18:04
door Thom91
ProRail-topman: treinen sneller verder na zelfdoding

Treinen moeten na een oponthoud zo snel mogelijk weer verder, ook bij verdachte pakketjes en zelfs na een incident waarbij iemand voor de trein springt. Dat zei ProRail-directeur Pier Eringa woensdag tijdens de Dag van de Rail in het NS-hoofdkantoor in Utrecht. Wat betreft hem is er eerder te veel veiligheid op en rond het spoor dan te weinig. Dat zorgt soms voor oponthoud waar dat niet nodig is.

“Als ik na een zelfmoord een smsje krijg, denk ik: verdorie, waarom niet een minder druk tijdstip uitgekozen?”, zei Eringa. Volgens hem is het helemaal niet nodig dat een trein uren stil staat vanwege iemand die voor de trein springt. Ook verdachte pakketjes zijn vaak geen reden om het verkeer uren stil te leggen en stations te ontruimen. “Laat die treinen toch rijden.”

Aanrijding

Wanneer er weer eens een aanrijding is tussen Stroe en Apeldoorn, is er meestal ook niets aan de hand volgens de ProRail-directeur. “Daar wonen geen mensen, dus je kunt dan op je vingers natellen dat het om een wild zwijn gaat. Gewoon even controleren en weer verder gaan”, was het advies.

Pier Eringa stond woensdag precies 85 dagen aan het roer bij ProRail. Hij presenteerde zich als iemand die niks moet hebben van protocollen en regels. “We moeten sneller handelen bij problemen. Personeel moet denken: ‘Waar ben ik nodig?’ Volgens Eringa is er bij ProRail onvoldoende ‘pitstopmentaliteit’ en wil hij die proberen aan te jagen.

Verstoringen

Overigens is het aantal verstoringen van ProRail historisch laag, zei Eringa. Hij beloofde geen perfectie, want het ‘blijft mensenwerk’. Liever zet hij in op een verkorting van de verstoringen. Hij wil die van gemiddeld drie uur terugbrengen naar één uur.

Bron en meer

Re: ProRail-topman: treinen sneller verder na zelfdoding

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 18:13
door Durashift
Thom91 schreef:ProRail-topman: treinen sneller verder na zelfdoding
(..)

Aanrijding

Wanneer er weer eens een aanrijding is tussen Stroe en Apeldoorn, is er meestal ook niets aan de hand volgens de ProRail-directeur. “Daar wonen geen mensen, dus je kunt dan op je vingers natellen dat het om een wild zwijn gaat. Gewoon even controleren en weer verder gaan”, was het advies.

(..)
Ik kan de insteek van de beste man wel begrijpen.

Echter, vorig jaar ben ik dat stuk spoor, via een onbeveiligde overgang, overgestoken tijdens een fietstocht in dat gebied.
Er wonen dan misschien geen mensen in de directe nabijheid.. recreëren doet men daar wel.

Re: ProRail-topman: treinen sneller verder na zelfdoding

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 22:37
door Vinny
Er is gewoon een heel boekwerk over incidentenafhandeling, en treindienstleidingsprocedures. Leestip voor de nieuwe topman :)

Het probleem is dat de werkelijkheid weerbarstiger is dan de theorie voorschrijft. En als hij echt procedures wil versnellen door de in zijn ogen vertragende veiligheidsprocedures te schrappen dan wens ik hem veel succes met de veiligheidsjihad. Er hoeft maar één tiener niet uit zijn doppen te kijken op de hier bovengenoemde spoorwegovergang tot tomatensoep wordt verwerkt terwijl er iemand aan de knoppen denkt dat het een wild zwijn is, en er komen kamervragen en de topman wordt rücktsichlos naar huis gestuurd. Want ja, hij heeft de cultuur veroorzaakt waarin dit allemaal mogelijk werd...

Want zo gaat dat in het Nederland van nu :')

Re: ProRail-topman: treinen sneller verder na zelfdoding

Geplaatst: do 25 jun 2015, 13:13
door Durashift
Precies.

Je zou de vraag al kunnen stellen wat de (versnelde) desinvesteringskosten zullen zijn voor, bijvoorbeeld, zo'n Volvo Fm Calamiteiten truck.. Die heb je dan ook niet meer nodig.. :roll:

Re: ProRail-topman: treinen sneller verder na zelfdoding

Geplaatst: do 25 jun 2015, 18:30
door Thom91
ProRail-topman ‘wilde niet kwetsen’ met uitspraak over zelfdoding

ProRail-directeur Pier Eringa heeft niemand willen kwetsen met zijn opmerking over zelfdoding op het spoor. Hij vertelde donderdag tijdens de Dag van de Rail bij een melding in de spits wel eens te denken: “Verdorie, waarom niet een minder druk tijdstip uitgekozen?” Spoorpersoneel heeft op de site van vakblad SpoorPro en Facebook heftig gereageerd op zijn uitspraak.

Eringa zegt vrijdag in een reactie voorbeelden van storingen te hebben gegeven op het spoor om de discussie aan te zwengelen om als sector nog meer te doen om storingen te voorkomen en sneller op te lossen wanneer deze zich voordoen. “Suïcide op het spoor is een ernstig probleem. Ernstig voor de mensen die het betreft, nabestaanden, machinisten en conducteurs. Tegelijkertijd levert suïcide op het spoor enorme hinder op voor het treinverkeer. Zo’n tweehonderd per jaar komt het voor en dan is er uren lang geen treinverkeer mogelijk in beide richtingen op een traject”, zegt hij in zijn reactie.

Bron en meer

Re: ProRail-topman: treinen sneller verder na zelfdoding

Geplaatst: do 25 jun 2015, 19:42
door Wubbo
Toch moet die afhandeling van storingen sneller en sneller kunnen. Ik heb het idee dat er heel veel tijd verloren gaat met communicatie en met wachten tot de juiste persoon met de juiste bevoegdheid of de juiste sleutel eindelijk ter plekke is: daar zit echt wel winst in zonder dat je het veiligheidsniveau geweld aan doet.

Re: ProRail-topman: treinen sneller verder na zelfdoding

Geplaatst: do 25 jun 2015, 22:01
door regenmaker
Ze hadden gewoon nooit pro-rail en NS moeten scheiden, die communicatie loopt gewoon niet lekker.

Re: ProRail-topman: treinen sneller verder na zelfdoding

Geplaatst: do 25 jun 2015, 22:04
door Thom91
Ik denk dat je het eerder wijten aan het verdwijnen van de spoorpolitie. Specialistische kennis ontbreekt nu waardoor er alleen maar vanuit protocollen geredeneerd kan worden.

Re: ProRail-topman: treinen sneller verder na zelfdoding

Geplaatst: do 25 jun 2015, 22:11
door ODRAIL
regenmaker schreef:Ze hadden gewoon nooit pro-rail en NS moeten scheiden, die communicatie loopt gewoon niet lekker.
Thom91 schreef:Ik denk dat je het eerder wijten aan het verdwijnen van de spoorpolitie. Specialistische kennis ontbreekt nu waardoor er alleen maar vanuit protocollen geredeneerd kan worden.
Het is gewoon een combinatie van factoren die hierboven genoemd zijn waardoor communicatie bij stremmingen (in het algemeen) stroef verloopt.

Re: ProRail-topman: treinen sneller verder na zelfdoding

Geplaatst: do 25 jun 2015, 22:21
door Suus
Ik denk niet dat de scheiding het probleem is, maar het feit dat er:
a.) Een streng veiligheidsprotocol is waardoor het treinverkeer dubbelsporig wordt stilgelegd terwijl dat in bijvoorbeeld België en Duitsland minder snel gebeurd, daar kan het ongeluk vaak nog stapvoets via enkelspoor gepasseerd worden. Daardoor zijn de gevolgen van een aanrijding impactvoller dan in andere landen.
b.) De desintegratie van de spoorwegpolitie met de spoorwegen. De landelijke afdelingen van de Nationale Politie hebben geen flauw benul wat er op/bij het spoor gebeurt sinds de reorganisatie is ingezet. Daardoor wordt het protocol te dwangmatig als afchecklijst afgegaan wat langer duurt dan strikt noodzakelijk.

De communicatie tussen NS en ProRail wat betreft ongelukken is wel op orde. Trein heeft een ongeluk, verkeer wordt stilgelegd en binnen een paar minuten is er een storingsmelding, worden treinen opgeheven/omgeleid/ingekort. De treindienst komt na de afhandeling ook weer snel op gang, het is alleen dat het verstoringsgat in de praktijk door protocolgeneuzel toch al snel twee uur is en daarmee bijvoorbeeld een volledige avondspits in duigen valt.

Re: ProRail-topman: treinen sneller verder na zelfdoding

Geplaatst: vr 26 jun 2015, 09:01
door Vinny
Bijsturing van de NS zat ook in hetzelfde kantoor als de verkeersleiding van ProRail. Uiteindelijk heb je er alsnog betrekkelijk weinig aan: als er een verstoring is dan zijn beide organisaties te druk bezig met het uitvoeren van hun taak om zich te laten afleiden door gesprekken. Dat is ook een beetje het gevolg van de automatisering. Als er niets gebeurd kun je als treindienstleider of als bijstuurder lekker koffie drinken en op het beeldscherm bewonderen wat ARI doet, echter zodra er iets spannends gebeurd dan moeten rijwegen handmatig worden ingelegd. en de mens- en materieelplanning herzien worden.
Ja en dat gaat dus regelmatig fout. Dat wisten we 10 jaar geleden ook al, en dat is nog steeds niet adequaat opgelost... :cry:

Re: ProRail-topman: treinen sneller verder na zelfdoding

Geplaatst: vr 26 jun 2015, 17:35
door huibf
Er vallen een hoop geitenwollensokken figuren over zijn uitspraak.
Maar hij zegt toch niets verkeerd?

Re: ProRail-topman: treinen sneller verder na zelfdoding

Geplaatst: vr 26 jun 2015, 18:26
door Wubbo
Dat is een beetje afhankelijk van hoe je het uitlegt. Als het je dagelijks werk is om na ongevallen (of storingen) zo snel mogelijk het treinverkeer aan de gang te krijgen, en iemand zegt dat je dat lang niet snel genoeg doet, kan ik me voorstellen dat je dat vervelend vindt.

Re: ProRail-topman: treinen sneller verder na zelfdoding

Geplaatst: vr 26 jun 2015, 19:12
door busje77
Onder deze directeur verwacht ik geen verbeteringen van ProRail. Wijzen op het historisch lage aantal storingen. En zeggen dat het spoor sneller vrijgegeven dient te worden bij een verstoring waar ProRail niets aan kan doen.

Dat hij zijn tijd besteed aan het verbeteren van het onderhoud. Die spoedreparaties tijdens de spits zijn veel erger. Bovendien veroorzaken die historisch lage aantal storingen historisch veel overlast zonder bijsturingsmogelijkheden.

Re: ProRail-topman: treinen sneller verder na zelfdoding

Geplaatst: vr 26 jun 2015, 21:57
door Wubbo
Dan is het toch juist goed als de hersteltijd naar beneden gaat? Of mis ik iets?

Re: ProRail-topman: treinen sneller verder na zelfdoding

Geplaatst: di 30 jun 2015, 12:12
door Durashift
Ik weet niet op welk deel van het traject de beste man of vrouw 'gesprongen' is.. maar tussen Apeldoorn en Amersfoort ligt het stil tot minimaal 14:30..

http://www.prorail.nl/werkzaamheden-en-storingen

Ik hoorde het zojuist op het nieuws van 12 uur.. Dus van moment van hulpdienst inschakelen zal wel ergens rond half 12 gebeurd zijn.. Een intervaltijd van 3 uur is gebruikelijk?

Re: ProRail-topman: treinen sneller verder na zelfdoding

Geplaatst: di 30 jun 2015, 12:15
door Thom91
Min of meer, uur 2 ben je zeker kwijt.