[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 4021
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Ronaldussen » Ma 05 Feb 2018, 13:54

reisthijs schreef:
trolly schreef:Zo staat het wel in het artikel, ja. En eerlijk gezegd kan ik ze geen ongelijk geven — het zijn allemaal treinen, toch?
Ik geef ze wel ongelijk omdat de doorgaande reizigers niets aan die sprinters hebben.
Tussen Den Haag HS - Rotterdam Centraal heb je nu 7 reismogelijkheden per uur, in 2025 zijn het er 8.

Verderop in het artikel staat gewoon dat het om acht intercity's en zes sprinters gaat. De kop is gewoon prima, want er rijdt straks gewoon elke vijf minuten een trein. Een kop moet kort, kernachtig en pakkend zijn. In de rest van het artikel is dan ruimte voor detaillistisch geneuzel, maar de vraag is of je in een algemeen persbericht zover moet gaan om ook allerlei reizigersstromen te gaan benoemen etc.
Doei.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 2772
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor trolly » Ma 05 Feb 2018, 15:04

Dat. En je bent gek als je de flitsende tekst "elke vijf minuten een trein" verknoeit met nuances als "maar in de praktijk hebt u d'r weinig an".
È pericoloso sporgersi.

VIRM
Berichten: 4089
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor VIRM » Ma 05 Feb 2018, 19:16

Zonder te kijken of het past of wat dan ook, zou je niet iets hebben aan een IC Den Haag Centraal - Dordrecht?
En er moest dacht ik nog een cijfde en zesde Sprinter bij tussen Den Haag en Rotterdam. Waarom niet de oude 5700 nieuw leven inblazen door een Sprinter van Leiden naar Rotterdam/Dordrecht te laten rijden? Dan heb je weer een reeks rechtstreekse Sprinterverbindingen die wat jaartjes geleden waren vervallen doordat alle Sprinters vanuit Leiden naar Den Haag Centraal gingen rijden.
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 12870
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Meltrain » Ma 05 Feb 2018, 19:27

Ik ben in elk geval blij met die extra Sprinters.
Hoe dan ook worden de overstappen op Rotterdam Centraal beter. :D
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Belangrijke data:
22-07: opening Noord/Zuidlijn (Amsterdam)
09-12: opening Crossrail (London)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 29189
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Daniel » Ma 05 Feb 2018, 20:37

Is dat zo? Ze zullen er gegarandeerd korter door worden ja, maar of dat ook betekend dat ze goed zijn? Een paar jaar terug kreeg men het nog voor elkaar om overstaptijden van een kwartier tussen drie kwartiersdiensten te creëren op Rotterdam Centraal.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

sirvinniei
Berichten: 1878
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor sirvinniei » Di 20 Feb 2018, 15:46

Een vraagje over Schiphol-Nijmegen. Ik las dit in een kamerbrief https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2018/01/31/volgende-phs-corridors/volgende-phs-corridors.pdf:
Na de indienststelling van enkele cruciale infrastructuurprojecten noodzakelijk
voor onder meer PHS, waaronder het project Driebergen Zeist, kunnen vanaf eind
2021 een 5e en 6e
intercity tussen Schiphol – Utrecht – Arnhem gaan rijden. Vanaf
eind 2024 kunnen een 3e en 4e
intercity tussen Breda en Eindhoven gaan rijden.
De noodzakelijke infrastructuur voor het kunnen rijden van extra sprinters zal
later gereedkomen.

Betekent dit dat er vanaf 2021, tijdelijk, toch nog intercities blijven stoppen op Klp en Db? Zonder keerinfra is 6/6, lijkt me, moeilijk te verwezenlijken.

Klaasje
Berichten: 6485
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Klaasje » Di 20 Feb 2018, 15:58

Ede=Wageningen zou spoortechnisch in 2021 klaar moeten zijn. Driebergen een jaar eerder.

SuperGhost
Berichten: 2368
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor SuperGhost » Di 20 Feb 2018, 16:00

Wellicht dat dat zinnetje over extra sprinters dan ook over Breda-Tilburg(-Eindhoven) gaat?

Klaasje
Berichten: 6485
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Klaasje » Di 20 Feb 2018, 16:02

Of het gaat om de Rhenense tak.

sirvinniei
Berichten: 1878
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor sirvinniei » Di 20 Feb 2018, 18:08

Tussen Breda en Tilburg komt er, voor zover ik op de wiki kan zien, geen extra infra.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 11200
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Wubbo » Di 20 Feb 2018, 18:38

Station Tilburg krijgt wel een extra perronspoor, en de Zuidwestboog bij Meteren in combinatie met Vught Verdiept gaat zorgen voor minder goederenvervoer via Tilburg-Breda. Dat zou wel eens de ruimte kunnen opleveren voor die extra sprinters.

Klaasje
Berichten: 6485
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Klaasje » Wo 21 Feb 2018, 11:18

Men wil inderdaad de extra IC's Breda-Eindhoven naar voren trekken en met de sprinters de projecten afwachten. Moet ook wel. Je krijgt ze anders niet gepland. Ook voor de IC's geldt al dat het niet past als het extra perronspoor er niet is. Spoor 1 in Tilburg zit bommetje vol en heeft ook nog seinen in de route erheen op ongunstige plekken staan om lekker vlot op te kunnen volgen.

Gothic-Writer
Berichten: 176
Lid geworden op: Zo 02 Nov 2014, 18:59

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Gothic-Writer » Do 22 Feb 2018, 22:33

Dat, plus geloof mij maar, dat de gemeentes Gilze Rijen en Oosterhout dwars gaan liggen over extra treinen tussen Tilburg en Breda, want die gaan dan toch als kulargument zeggen dat de spoorwegovergangen te vaak dicht zijn, zodat het autoverkeer niet door kan rijden.

Dus die extra treinen in Brabant kan je wel vergeten, die komen er niet.

Ik zie nog eerder de A27 - A58 en A59 in vijftienbaans wegen veranderen, als dat er ook maar één trein of bus meer rijd in Brabant. (Ok, het is wat sterk overdreven, waar het niet dat zolang alles bepaald word door zogenaamde politici, het niet uitmaakt wat voor ideeën andere hebben, er word toch niet naar geluisterd.)

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 11200
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Wubbo » Do 22 Feb 2018, 23:10

Er gaan ook niet meer treinen rijden, er gaan andere treinen rijden. Ze komen immers in de plaats van goederentreinen.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 7979
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Hainje » Do 22 Feb 2018, 23:26

Oosterhout is makkelijk om de tuin te leiden, want eerst eten. :lol:
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
19-04-2018: Trein: 7441,9 km * Bus: 816,42 km

sirvinniei
Berichten: 1878
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor sirvinniei » Vr 23 Feb 2018, 08:03

Spoortunnels is de gemeente grotendeels zelf verantwoordelijk voor ;)

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 10301
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Michael » Vr 23 Feb 2018, 11:21

Hainje schreef:Oosterhout is makkelijk om de tuin te leiden, want eerst eten. :lol:


Ach momenteel zal er toch wel weinig bij de gemeente Oosterhout gebeuren. De inwoners zijn het vertrouwen kwijt en zijn boos :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 36158
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Suus » Vr 23 Feb 2018, 13:23

sirvinniei schreef:Spoortunnels is de gemeente grotendeels zelf verantwoordelijk voor ;)

Er zijn her en der wel subsidiepotjes, de gemeentes hoeven meestal niet alles zelf te betalen.
Rame à l'approche

KM46
Berichten: 10339
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor KM46 » Vr 23 Feb 2018, 13:48

sirvinniei schreef:Spoortunnels is de gemeente grotendeels zelf verantwoordelijk voor ;)

Niet altijd. ProRail levert vaak een (kleine) bijdrage als men vindt dat er een overweg opgeheven kan worden.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1025
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor SLToilet » Vr 23 Feb 2018, 17:07

Het is nog niet zo heel lang geleden dat er een plannetje voor een ongelijkvloerse kruising, ook voor motorvoertuigen, bij Rijen in de krant stond. Als dat er zou zijn is alleen nog die van de weg Rijen-Oosterhout en die middenin Dorst. Maar die zijn veel minder complex/druk. Andere overwegen hebben amper betekenis. Maar als we een beetje passend budget zouden geven (lees: meer dan de VVD ooit zou geven) dan had je ze allemaal kunnen weghalen en de snelheid op de lijn behoorlijk kunnen ophogen.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 2 gasten