[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 4088
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Ronaldussen » Ma 05 Feb 2018, 13:54

reisthijs schreef:
trolly schreef:Zo staat het wel in het artikel, ja. En eerlijk gezegd kan ik ze geen ongelijk geven — het zijn allemaal treinen, toch?
Ik geef ze wel ongelijk omdat de doorgaande reizigers niets aan die sprinters hebben.
Tussen Den Haag HS - Rotterdam Centraal heb je nu 7 reismogelijkheden per uur, in 2025 zijn het er 8.

Verderop in het artikel staat gewoon dat het om acht intercity's en zes sprinters gaat. De kop is gewoon prima, want er rijdt straks gewoon elke vijf minuten een trein. Een kop moet kort, kernachtig en pakkend zijn. In de rest van het artikel is dan ruimte voor detaillistisch geneuzel, maar de vraag is of je in een algemeen persbericht zover moet gaan om ook allerlei reizigersstromen te gaan benoemen etc.
Tiedät että haluan sun palaavan

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3461
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor trolly » Ma 05 Feb 2018, 15:04

Dat. En je bent gek als je de flitsende tekst "elke vijf minuten een trein" verknoeit met nuances als "maar in de praktijk hebt u d'r weinig an".
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

VIRM
Berichten: 4199
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor VIRM » Ma 05 Feb 2018, 19:16

Zonder te kijken of het past of wat dan ook, zou je niet iets hebben aan een IC Den Haag Centraal - Dordrecht?
En er moest dacht ik nog een cijfde en zesde Sprinter bij tussen Den Haag en Rotterdam. Waarom niet de oude 5700 nieuw leven inblazen door een Sprinter van Leiden naar Rotterdam/Dordrecht te laten rijden? Dan heb je weer een reeks rechtstreekse Sprinterverbindingen die wat jaartjes geleden waren vervallen doordat alle Sprinters vanuit Leiden naar Den Haag Centraal gingen rijden.
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13465
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Meltrain » Ma 05 Feb 2018, 19:27

Ik ben in elk geval blij met die extra Sprinters.
Hoe dan ook worden de overstappen op Rotterdam Centraal beter. :D
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30253
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Daniel » Ma 05 Feb 2018, 20:37

Is dat zo? Ze zullen er gegarandeerd korter door worden ja, maar of dat ook betekend dat ze goed zijn? Een paar jaar terug kreeg men het nog voor elkaar om overstaptijden van een kwartier tussen drie kwartiersdiensten te creëren op Rotterdam Centraal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

sirvinniei
Berichten: 1948
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor sirvinniei » Di 20 Feb 2018, 15:46

Een vraagje over Schiphol-Nijmegen. Ik las dit in een kamerbrief https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2018/01/31/volgende-phs-corridors/volgende-phs-corridors.pdf:
Na de indienststelling van enkele cruciale infrastructuurprojecten noodzakelijk
voor onder meer PHS, waaronder het project Driebergen Zeist, kunnen vanaf eind
2021 een 5e en 6e
intercity tussen Schiphol – Utrecht – Arnhem gaan rijden. Vanaf
eind 2024 kunnen een 3e en 4e
intercity tussen Breda en Eindhoven gaan rijden.
De noodzakelijke infrastructuur voor het kunnen rijden van extra sprinters zal
later gereedkomen.

Betekent dit dat er vanaf 2021, tijdelijk, toch nog intercities blijven stoppen op Klp en Db? Zonder keerinfra is 6/6, lijkt me, moeilijk te verwezenlijken.

Klaasje
Berichten: 6532
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Klaasje » Di 20 Feb 2018, 15:58

Ede=Wageningen zou spoortechnisch in 2021 klaar moeten zijn. Driebergen een jaar eerder.

SuperGhost
Berichten: 2588
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor SuperGhost » Di 20 Feb 2018, 16:00

Wellicht dat dat zinnetje over extra sprinters dan ook over Breda-Tilburg(-Eindhoven) gaat?

Klaasje
Berichten: 6532
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Klaasje » Di 20 Feb 2018, 16:02

Of het gaat om de Rhenense tak.

sirvinniei
Berichten: 1948
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor sirvinniei » Di 20 Feb 2018, 18:08

Tussen Breda en Tilburg komt er, voor zover ik op de wiki kan zien, geen extra infra.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11614
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Wubbo » Di 20 Feb 2018, 18:38

Station Tilburg krijgt wel een extra perronspoor, en de Zuidwestboog bij Meteren in combinatie met Vught Verdiept gaat zorgen voor minder goederenvervoer via Tilburg-Breda. Dat zou wel eens de ruimte kunnen opleveren voor die extra sprinters.

Klaasje
Berichten: 6532
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Klaasje » Wo 21 Feb 2018, 11:18

Men wil inderdaad de extra IC's Breda-Eindhoven naar voren trekken en met de sprinters de projecten afwachten. Moet ook wel. Je krijgt ze anders niet gepland. Ook voor de IC's geldt al dat het niet past als het extra perronspoor er niet is. Spoor 1 in Tilburg zit bommetje vol en heeft ook nog seinen in de route erheen op ongunstige plekken staan om lekker vlot op te kunnen volgen.

Gothic-Writer
Berichten: 176
Lid geworden op: Zo 02 Nov 2014, 18:59

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Gothic-Writer » Do 22 Feb 2018, 22:33

Dat, plus geloof mij maar, dat de gemeentes Gilze Rijen en Oosterhout dwars gaan liggen over extra treinen tussen Tilburg en Breda, want die gaan dan toch als kulargument zeggen dat de spoorwegovergangen te vaak dicht zijn, zodat het autoverkeer niet door kan rijden.

Dus die extra treinen in Brabant kan je wel vergeten, die komen er niet.

Ik zie nog eerder de A27 - A58 en A59 in vijftienbaans wegen veranderen, als dat er ook maar één trein of bus meer rijd in Brabant. (Ok, het is wat sterk overdreven, waar het niet dat zolang alles bepaald word door zogenaamde politici, het niet uitmaakt wat voor ideeën andere hebben, er word toch niet naar geluisterd.)

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11614
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Wubbo » Do 22 Feb 2018, 23:10

Er gaan ook niet meer treinen rijden, er gaan andere treinen rijden. Ze komen immers in de plaats van goederentreinen.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8778
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Hainje » Do 22 Feb 2018, 23:26

Oosterhout is makkelijk om de tuin te leiden, want eerst eten. :lol:
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
08-09-2018: Trein: 10606,5 km * Bus: 1484,36 km * Metro: 62,2 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

sirvinniei
Berichten: 1948
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor sirvinniei » Vr 23 Feb 2018, 08:03

Spoortunnels is de gemeente grotendeels zelf verantwoordelijk voor ;)

Michael
Berichten: 10438
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Michael » Vr 23 Feb 2018, 11:21

Hainje schreef:Oosterhout is makkelijk om de tuin te leiden, want eerst eten. :lol:


Ach momenteel zal er toch wel weinig bij de gemeente Oosterhout gebeuren. De inwoners zijn het vertrouwen kwijt en zijn boos :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37527
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Suus » Vr 23 Feb 2018, 13:23

sirvinniei schreef:Spoortunnels is de gemeente grotendeels zelf verantwoordelijk voor ;)

Er zijn her en der wel subsidiepotjes, de gemeentes hoeven meestal niet alles zelf te betalen.
Rame à l'approche

KM46
Berichten: 10997
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor KM46 » Vr 23 Feb 2018, 13:48

sirvinniei schreef:Spoortunnels is de gemeente grotendeels zelf verantwoordelijk voor ;)

Niet altijd. ProRail levert vaak een (kleine) bijdrage als men vindt dat er een overweg opgeheven kan worden.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1213
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor SLToilet » Vr 23 Feb 2018, 17:07

Het is nog niet zo heel lang geleden dat er een plannetje voor een ongelijkvloerse kruising, ook voor motorvoertuigen, bij Rijen in de krant stond. Als dat er zou zijn is alleen nog die van de weg Rijen-Oosterhout en die middenin Dorst. Maar die zijn veel minder complex/druk. Andere overwegen hebben amper betekenis. Maar als we een beetje passend budget zouden geven (lees: meer dan de VVD ooit zou geven) dan had je ze allemaal kunnen weghalen en de snelheid op de lijn behoorlijk kunnen ophogen.
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

wouter15
Berichten: 1041
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor wouter15 » Za 23 Jun 2018, 19:16


Roeland
Berichten: 763
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Roeland » Ma 25 Jun 2018, 07:54

Eerste potentiële bezuiniging-zonder-pijn: geen extra sporen op Ede-Wageningen, maar gewoon uitgaan van 6x/uur IC (met om-en-om stoppen op Driebergen en De Klomp) en de huidige sprinterdienst naar Rhenen (en in de spits naar Vndc).
Het wordt voor NS financieel toch nooit haalbaar om de hele dag, ook 's avonds, 4x/uur sprinters (die buiten de spits bijna leeg zijn) op Utrecht - Maarn te rijden, dus dan hoef je ook geen infra aan te leggen voor die hypothetische sprinter Utrecht - Ede.
Wanneer 4 van de 6 IC's op Driebergen stoppen (en 2 op Klp) hoeft de Rhenen-sprinter op Driebergen ook niet meer te worden ingehaald, omdat (met IC-stop op Driebergen) de sprinters tussen Utvr en De Haar aansluiting gewoon zonder inhaling passen.

JothamvW
Berichten: 144
Lid geworden op: Zo 14 Feb 2016, 11:10

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor JothamvW » Ma 25 Jun 2018, 08:01

Staat dat ergens of is het gewoon een idee? Als het het eerste is zou ik het graag zelf ook willen lezen namelijk.
Frequent reiziger in de regio Arnhem Nijmegen, in het bijzonder de lijnen 57, 80 en 331. Ook vaak op vrijdagen in de Arnhemse lijn 4 of 7 en in de weekenden lijn 1 en diverse treinen.

Roeland
Berichten: 763
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Roeland » Ma 25 Jun 2018, 08:40

JothamvW schreef:Staat dat ergens of is het gewoon een idee? Als het het eerste is zou ik het graag zelf ook willen lezen namelijk.

Gewoon mijn idee. Komt trouwens niet zomaar uit de lucht vallen hoor. Zie bijv. de regionale wens dat Driebergen een overstapstation voor De Uithof blijft, om CS te ontlasten.
Kijk ook naar de reizigersaantallen van Bunnik en Maarn. En signaleer de 5e en 6e sprinter naar Geldermalsen, die er bij PHS "zou komen", maar inmiddels is verschrompeld tot alleen in de spits tot Htnc, met voor Cl en Gdm slechts een scheve kwartiersdienst. Vergelijk de reizigersaantallen van Cl en Gdm met die van Bnk en Mrn, en dan lijkt het mij niet zo moeilijk om tot het vermoeden te komen, dat die 7e en 8e trein tussen Utrecht en Ede er voorlopig niet zal komen.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4672
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor reisthijs » Ma 25 Jun 2018, 10:10

Roeland schreef:En signaleer de 5e en 6e sprinter naar Geldermalsen, die er bij PHS "zou komen", maar inmiddels is verschrompeld tot alleen in de spits tot Htnc, met voor Cl en Gdm slechts een scheve kwartiersdienst.
Bedenk wel dat ETMET op dit traject is ingevoerd terwijl nog alle PHS-maatregelen zijn uitgevoerd. Dat is het niet gek dat de huidige situatie nog niet overeenkomt met het beloofde eindbeeld.

Ik zie nog geen reden om aan te nemen dat die 5e en 6e sprinter naar Geldermalsen er niet gaan komen. PHS is nog lang niet klaar, de grote verbouwing van station Geldermalsen moet bijvoorbeeld nog gaan beginnen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten