[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11983
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Vinny » Ma 24 Sep 2018, 11:21

Het belangrijkste probleem is dat er geen duidelijk wensbeeld ligt waaraan de dienstregeling op de middellange termijn moet voldoen, waardoor het niet duidelijk is welke infrastructuur gebouwd moet worden. OV-SAAL heeft daar ook wat last van. Wat mij betreft zou het simpeler kunnen door het oude eindbeeld te formuleren dat de op de as Den Haag-Delft-Rotterdam 6 IC's stoppen op Den Haag Centraal, Hollands Spoor, Delft, Schiedam, Rotterdam en 6 sprinters met een extra station Schiedam-Kethel. En vervolgens kijken hoe dit precies vormgegeven kan worden. Waarschijnlijk is integrale viersporigheid niet nodig, maar moet er wel flink wat bijgebouwd worden.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

MetroRET
Berichten: 1273
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor MetroRET » Ma 24 Sep 2018, 11:24

En waar zijn de IC's naar Leiden e.v. in jouw verhaal ?

Bjarte
Berichten: 376
Lid geworden op: Wo 20 Nov 2013, 16:15

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Bjarte » Ma 24 Sep 2018, 14:54

Ik snap niet dat iemand nu heeft bedacht om in te zetten op hoogfrequent rijden met IC-diensten. De metropoolregio heeft ooit de wens uitgesproken om de Oude Lijn (Sdm - Dt) viersporig te maken, waarvan twee voor intercity treinen en twee voor lichter materieel. Mogelijk metro, mogelijk lightrail.

Het is zo'n kleine afstand tussen Den Haag en Rotterdam, dat moet je helemaal niet hoogfrequent willen rijden met VIRM of ander soortgelijk materieel. Met de aanleg van viersporig en introductie van lightrail kunnen Schiedam Kethel en Rijswijk Zuid dan ook mooi ingepast worden.

Bemined
Berichten: 1631
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Bemined » Ma 24 Sep 2018, 17:00

Waarom zou je dat niet willen? Als er voldoende behoefte is aan een verbinding tussen de intercitystations voor 6x per uur of vaker dan moet dat gewoon aangeboden worden. Het weglaten van intercity's ten bate van hoogfrequente stoptreinen heeft alleen zin indien er speciale infrastructuur nodig is, maar als het sowieso viersporig is kan je net zo goed die intercitysporen ook optimaal benutten.

Bjarte
Berichten: 376
Lid geworden op: Wo 20 Nov 2013, 16:15

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Bjarte » Ma 24 Sep 2018, 17:19

Ik zeg ook niet dat je geen hoogfrequente sneldiensten aan zou moeten bieden, maar ik vraag mij af of je daar zwaar materieel voor zou moeten gebruiken. Het is naar mijn mening veel aantrekkelijker als je met dezelfde trein die jou eerst op een razendsnelle manier van Den Haag naar Schiedam brengt, door kan in het ondergrondse van Rotterdam. Aanvullend aan de doorgaande IC-diensten die gewoon via het normale spoor blijven rijden. Stoptreinen op het normale spoor worden dan overbodig waardoor er ook meer ruimte is voor het verhogen van de frequentie van intercity's.

Bemined
Berichten: 1631
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Bemined » Ma 24 Sep 2018, 17:55

Bij een 'ombouw' tot lightrail zal de route niet wijzigen, een koppeling aan het bestaande metronet acht ik hoogst onwaarschijnlijk. Het gaat vooral om hogere frequentie en extra stations, en om dat haalbaar en vooral betaalbaar te maken moeten er goedkopere voertuigen en personeel op ingezet gaan worden, oftewel lightrail.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11983
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Vinny » Di 25 Sep 2018, 18:47

MetroRET schreef:En waar zijn de IC's naar Leiden e.v. in jouw verhaal ?

Uit oogpunt van beknoptheid heb ik de volledige bediening niet vermeld. Het gaat puur om het stukje spoor tussen Den Haag en Rotterdam. Dat moet worden uitgebreid ;)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

MetroRET
Berichten: 1273
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor MetroRET » Di 25 Sep 2018, 19:18

Maar jij noemde Den Haag C als uitgangspunt ipv het algemenere Den Haag HS.

playertwo
Berichten: 1051
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor playertwo » Wo 26 Sep 2018, 12:09

Dan zou ik er voor gaan om de gehele route Den Haag - Dordrecht viersporig te maken, dus ook Delft - Schiedam zodat sprinters en IC's eigen sporen hebben. De IC's hoeven dan niet meer te worden uitgebogen en kunnen dan tot 10x per uur gaan rijden, na Gv 4x naar Ledn en 6x naar Gvc. De sprinters kunnen afhankelijk van de vraag 10 - 12x per uur rijden. Wellicht op termijn zelfs vaker, maar dan met dynamisch spoorgebruik op Gv. Ten zuiden van Den Haag zal er een flyover noodzakelijk zijn om de treinen vanuit Rotterdam naar Den Haag te sturen, want overkruisen zal te krap worden.

Tot slot zal de route Gouda - Utrecht ook integraal viersporig moeten worden zodat er een betere spreiding van de treinen mogelijk is, inclusief een frequentieverhoging. Hier zouden op termijn dan ook 8 tot 10 IC's kunnen rijden en 8 sprinters kunnen rijden

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 4542
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor ArrivaBas » Wo 26 Sep 2018, 16:08

Wat je hier zegt omtrent de infra is of al gezegd, of in planning. (A)
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

Bemined
Berichten: 1631
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Bemined » Wo 26 Sep 2018, 18:22

Inderdaad, en hoewel iedereen het eens zal zijn dat viersporigheid gewoon het fijnste is voor de dienstregeling, is het gewoon niet realistisch dat men hier miljarden in gaat steken. Ik kan nog wel een aantal corridors opnoemen waar extra treinen fijn zouden zijn en waar extra sporen zeer welkom zouden zijn. Net als er ook nog diverse missende schakels in de spoorkaart zitten die fijn zouden zijn. Maar er is slechts geld voor één van die projecten.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11983
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Vinny » Wo 26 Sep 2018, 20:40

Ik denk dat - op zichzelf - flyovers bij Rotterdam en Den Haag zinvoller zijn dan viersporigheid. Sterker nog, zonder station Schiedam Ketel kunnen de treinen tussen Delft en Schiedam netjes achter elkaar aan rijden. Omdat er maar één tussenstop is (Delft-Zuid) zullen de sprinters de intercity's niet in de weg zitten.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Bemined
Berichten: 1631
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Bemined » Wo 26 Sep 2018, 20:49

Delft-Zuid wordt ook viersporig. Een ongelijkvloerse kruising bij Den Haag HS is naar mijn idee nu nog niet nodig, met de geplande lijnvoering zijn er slechts 4 kruisende bewegingen per uur.

Gebruikersavatar
PHS
Berichten: 1327
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor PHS » Do 27 Sep 2018, 08:43

En dat gaat met de extra sprinters en intercity's best druk worden. Maar waren er niet sowieso plannen om de sporenbundel op Den Haag Centraal aan te passen? Op dit moment is de situatie verre van optimaal, vooral ook traag en er kan gemakkelijk extra capaciteit gecreëerd worden.

Bemined
Berichten: 1631
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Bemined » Do 27 Sep 2018, 17:11

Het emplacement van Den Haag Centraal moet uiterlijk 2025 vernieuwd zijn, waarbij ook de sporen 11 en 12 weer in dienst komen. Naast een nieuwe indeling waarbij de sporen 11 en 12 bereikbaar worden wil men ook de snelheid verhogen, al zal dat vooral voor de andere twee corridors zijn, richting HS heb je een dusdanig krappe boog dat harder dan 50km/u er niet in zal zitten denk ik. Overkruisingen zullen zeker een uitdaging blijven in de dienstregeling, zeker met die strenge plannormen. Met alleen sprinters zou het meevallen (bij metro's is het heel normaal om meer dan 10 kruisende bewegingen per uur te hebben op een eindpunt) maar er zitten dus ook intercity's tussen, en sprinter en intercity hebben een andere basisfrequentie.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten