[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Vinny »

Voor zover ik begrepen heb is het lijnnet van de NS nog te veel in ontwikkeling. Voor het hele circus over PHS losbarstte, was men al bezig met de vermeteroing van het spoorwegnet, dus geen wandelende treinseries meer, zoveel mogelijk vaste begin- en eindpunten en een strakker onderscheid tussen het snelle en langzame segment (IC en Sprinters). Als er teveel uitzonderingen zijn werkt het systeem niet meer klantvriendelijk.

Ik zie zelf overigens het meest in het Duitse model: met S nummers voor de S-bahn en nummerloze lange afstandsverbindingen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
j-ason
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:24

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door j-ason »

Vinny schreef: met S nummers voor de S-bahn en nummerloze lange afstandsverbindingen.
De lange ic verbindingen hebben weldegelijk lijnnummers.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Zugführer »

Die worden echter nauwelijks gebruikt in de communicatie naar de reizigers toe. In tegenstelling tot de S/RB/RE nummers.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door reisthijs »

Nou hebben we in Nederland nauwelijks echte langeafstandstreinen, onze IC's zijn vergelijkbaar met de Duitse RE's, en zouden volgens het Duitse model dus een lijnnummer kunnen krijgen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Z2N »

Bovendien heeft het Fernverkehr wel gewoon nummers, alleen dan treinummers (die naar de reizigers gecommuniceerd worden).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Hainje »

*pakt de IC naar Ontopic* 8-)
🍉
Alargule

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Alargule »

*fapfapfapfapfapfapfapfap*
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

Ik heb de laatste tijd naar meerdere uitwerkingen van dienstregelingen met PHS gekeken maar op trajecten waarop sprinters vaker moeten worden ingehaald dan nu met een kwartierdienst zet ik toch mijn vraagtekens bij de wenselijkheid van PHS. Op Amsterdam-Utrecht is het niet zo'n probleem en tot aan Den Bosch gaat het ook goed maar richting Arnhem en in OV-SAAL doorgetrokken naar Den Haag gaan de dienstregelingen er eerder van op achteruit dan op vooruit. Dan vergeet ik even effecten die er spelen op aansluitende trajecten die ook niet altijd positief uitkomen. Is PHS niet inmiddels meer een doel op zich dan een daadwerkelijk goede uitwerking van het verhogen van de vervoerscapaciteit en het aantrekkelijker maken van de trein? Ik ben een beetje bang van wel..
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door starx »

Als ERTMS is aangelegd dan kan de opvolgtijd waarschijnlijk omlaag van 3 naar 2 minuten. Dan kunnen sprinters één extra station aandoen zonder te hoeven worden ingehaald.

Op Utrecht - Arnhem - Nijmegen vind ik ook dat een tienminutendienst meer kwaad dan goed doet. De aansluitingen op Arnhem-Doetinchem en Nijmegen-Boxmeer (die beide een kwartierdienst kennen) wordt daarmee slechter. Veel liever zie ik een extra trein rijden in het ICE-pad en eigenlijk zie ik de hele ICE ook liever vervangen worden door een normale IC die een uurdienst rijdt. Op een druk spoornet als het Nederlandse zijn treinen die eens in de twee uur rijden gewoon absoluut niet handig.

Bij OV-SAAL is het grootste probleem de onwil om Almere - Weesp te verdubbelen. Uiteraard mag het ministerie zijn eigen prioriteiten stellen maar dat betekent volgens mij gewoon dat de frequentie niet omhoog kan zonder veel kunst en vliegwerk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Vinny »

Ik denk dat je meer maatwerk moet toepassen. Maar ik vrees dat PHS zodanig zijn eigen leven is gaan leiden dat alles er aan ondergeschikt wordt gemaakt. Utrecht-Arnhem vind ik ook zo'n mooi voorbeeld van vlees noch visch. Er wordt de komende jaren nogal wat aangekloot daar, terwijl de echte problemen niet worden aangepakt. Dus je houdt op die corridor een suboptimale dienstregeling met of onnodig lange rijtijden of extra overstappen of lagere frequenties...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Wellicht dat je in het ideeëntopic dan kan schetsen hoe jij het zou willen zien op die as?
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door wouter15 »

Volgens http://www.ovpro.nl/trein/2016/07/19/ns ... nt-rijden/ gaan er vanaf december 2017 meer treinen gaan rijden tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven en vanaf 2018 ook meer treinen tussen Utrecht en Houten. Dan krijg je dus (vermoed ik) deze dienstregeling:
*2x/uur een IC Enkhuizen - Eindhoven
*2x/uur een IC Maastricht - Alkmaar
*2x/uur een IC Heerlen - Schiphol.

Over de laatste twijfel ik een beetje door dit stukje tekst: "Als de treinen hoogfrequent gaan rijden, blijven de intercity’s tussen Eindhoven en Maastricht gewoon doorrijden naar Maastricht en Heerlen of naar Venlo. Net zoals nu ook het geval is, blijven er op deze verbindingen twee intercity’s per uur rijden. In het noorden gaan de treinen rijden naar Den Helder, Alkmaar en Enkhuizen. Ook voor Arnhem en Nijmegen heeft dit geen gevolgen; deze twee steden blijven een directe verbinding houden met Amsterdam Centraal en met Schiphol Airport."

Vanaf 2018 gaan er ook meer treinen rijden tussen Utrecht en Houten. Dan krijg je dus waarschijnlijk de volgende dienstregeling:
*2x/uur SPR Den Haag - Gouda - Woerden - Utrecht - Houten - Geldermalsen - Den Bosch
*2x/uur SPR Utrecht - Houten (in de ochtendspits naar Utrecht en in de middagspits naar Houten)
*2x/uur SPR Woerden - Utrecht - Geldermalsen - Tiel

Ik denk trouwens niet dat de nieuwe Sprinter Utrecht - Houten gaat doorrijden naar Woerden maar dat weet ik niet zeker.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Als men dan slim is, laat men de avondtrein op Amsterdam Centraal - Limburg dan doorrijden naar Enkhuizen i.p.v. Alkmaar indien mogelijk, zodat je dan 's avonds niet losse treinen Enkhuizen-Amsterdam en Amsterdam-Maastricht hoeft te krijgen, dat scheelt keringen op Amsterdam Centraal en Sloterdijk behoudt dan ook 4x p/u een rechtstreekse trein met Utrecht, al dan niet met een iets langere wachttijd op Amsterdam Centraal op dat moment.

Die langere wachttijd zou je dan kunnen verkorten door ri. Enkhuizen iets eerder te vertrekken en ook op Zaandam te stoppen, zodat dat station ook 4x p/u een rechtstreekse IC met Utrecht behoudt. Ook zou je dan die IC extra op Duivendrecht en Bijlmer ArenA kunnen laten stoppen om daar een overstap te geven op een trein naar A'dam Zuid en Schiphol + Bijlmer 4x p/u van/naar Utrecht te verbinden. De losse avond-IC Utrecht-Schiphol sluit dan aan op de IC Nijmegen-Den Helder. Zo heb je dan vanaf beide takken 's avonds een verbinding naar Schiphol.

Je krijgt dan overdag:
2x IC Den Helder - Nijmegen (aansluitend: IC Schiphol - Venlo)
2x IC Enkhuizen - Maastricht
2x IC (Schagen-)Alkmaar - Heerlen (15 min. na Den Helder-Nijmegen op Alkmaar-Amsterdam C, 20 minuten erna op Amsterdam-Utrecht)
en tussen die laatste 2 in rijdt dan ook nog 2x p/u de IC Schiphol - Nijmegen.

In de late avond en zondag's vroeg krijg je dan:
2x IC Den Helder - Nijmegen, stopt extra op Driebergen-Zeist (aansluitend: Schiphol - Utrecht C)
2x IC Enkhuizen - Maastricht, stopt extra op Zaandam, Duivendrecht en Amsterdam Bijlmer ArenA (op Duivendrecht overstap op trein van/naar Schiphol)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Suus »

wouter15 schreef:Volgens http://www.ovpro.nl/trein/2016/07/19/ns ... nt-rijden/ gaan er vanaf december 2017 meer treinen gaan rijden tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven en vanaf 2018 ook meer treinen tussen Utrecht en Houten. Dan krijg je dus (vermoed ik) deze dienstregeling:
*2x/uur een IC Enkhuizen - Eindhoven
*2x/uur een IC Maastricht - Alkmaar
*2x/uur een IC Heerlen - Schiphol.
De trein die bij jou in Eindhoven eindigt gaat naar Venlo rijden, Venlo wordt vanaf december 2016 in Eindhoven gekoppeld aan de treinen richting Utrecht en verder
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Jonkervoort »

wouter15 schreef: Ik denk trouwens niet dat de nieuwe Sprinter Utrecht - Houten gaat doorrijden naar Woerden maar dat weet ik niet zeker.
Lijkt me van niet, want tot de oplevering van de tweede brug over het Amsterdam-Rijnkanaal kunnen er geen extra treinen meer rijden daar. Was voor later wel de bedoeling dacht ik.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door VIRM »

Is het dan de bedoeling dat je een IC Amersfoort - Amsterdam Centraal - Almere Centrum zal krijgen? Lijkt mij een beetje onpraktisch om de IC Vlissingen - Haarlem - Amsterdam Centraal door te laten rijden naar Almere, aangezien je in Amsterdam dan de PHS-lijnen moet kruisen.
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

Dat gebeurt al vanaf aanstaande december. Dus nog eerder dan dat ETMET wordt ingevoerd op Amsterdam-Eindhoven.
sneltram
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door sneltram »

Afbeelding

DSSA *O*

Dan kunnen we conflictvrij van Haarlem naar Amersfoort / Almere. :Y
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Jonkervoort schreef:Lijkt me van niet, want tot de oplevering van de tweede brug over het Amsterdam-Rijnkanaal kunnen er geen extra treinen meer rijden daar. Was voor later wel de bedoeling dacht ik.
Die brug was volgens mij inderdaad pas dienstregeling 2019. Misschien dat een extra trein nog wel kan, maar dan niet in een regelmatige 10 minuten frequentie dus je schiet er ook niet veel meer op. Uiteindelijk zou de frequentie op het gehele stuk Woerden - Geldermalsen omhoog moeten gaan, maar daarvoor moeten er ook eerst extra perrons te Geldermalsen komen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door trolly »

VIRM schreef:... een IC Amersfoort - Amsterdam Centraal - Almere Centrum ...
:shock:
Het lukt mij niet de voorgestelde verbinding tot stand te brengen. Wat begrijp ik niet?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Suus »

Je maakt kop op Amsterdam Centraal, dus de twee treinseries zouden daar dan op elkaar keren (wat overigens niet altijd even handig is als je de [serie=Internationale trein|2016|Berlin Ostbahnhof - Bad Bentheim - Amsterdam Centraal140[/serie] in de [serie=Intercity|2016|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Enkhuizen1500[/serie] geïntegreerd houdt). Ik heb al een vermoeden hoe de spoorindeling wordt, maar ik ben er niet zeker van.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door trolly »

Ah, op dat rijwiel. Ik dacht even dat iemand er stiekem een boog bij had gelegd bij de Nieuwe Meer.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door MdJ »

Bee schreef:Je maakt kop op Amsterdam Centraal, dus de twee treinseries zouden daar dan op elkaar keren (wat overigens niet altijd even handig is als je de [serie=Internationale trein|2016|Berlin Ostbahnhof - Bad Bentheim - Amsterdam Centraal140[/serie] in de [serie=Intercity|2016|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Enkhuizen1500[/serie] geïntegreerd houdt). Ik heb al een vermoeden hoe de spoorindeling wordt, maar ik ben er niet zeker van.
Het wordt inderdaad Deventer-Amsterdam C-Almere. Eenvoudig te verklaren doordat de IC Amsterdam-Almere anders een kwartier moet keren en de IC Deventer-Amsterdam in 3-4 minuten. Dat wordt straks 2x 9 minuten (.22-31 en .29-37). Indien er een 140 rijdt, keert de IC Almere-Amsterdam gewoon op zichzelf (een kwartier) en de 140 van en naar de Zaanstraat.
Bij twijfel: gebruik beton.
Alargule

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Alargule »

trolly schreef:Ah, op dat rijwiel. Ik dacht even dat iemand er stiekem een boog bij had gelegd bij de Nieuwe Meer.
:lol:
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Het lijkt me ook niet dat je die verbinding aan moet gaan duiden als Amersfoort - Amsterdam - Almere, want je bent met overtap in Hilversum meer dan 20 minuten sneller en zelfs met de sprinter in Weesp overstappen is sneller. Dit is net zoiets als zeggen dat er een intercity Gouda - Utrecht - Bodegraven rijdt (in het weekend keert de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] op de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] in Utrecht), in theorie klopt het, in de praktijk heb je er niets aan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten