[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Daniel »

Mr-W schreef:Zelf geloof ik meer in enkele spitsritten tussen Tilburg en Amsterdam als versterking dan PHS.
Die zijn er ooit al geweest, maar ik neem aan dat het niet zonder reden was dat die eruit zijn gegaan toen de s3500 omgelegd werd naar Schiphol. Voorheen reed die nog naar Amsterdam en waren er in de spits treinen die uit Roosendaal kwamen of daarheen gingen. Dat waren deels ook vleugeltreinen, maar er waren er ook enkele bij waar geen deel uit Eindhoven bij kwam.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Hainje »

Dat was slechts één rit. Om 7:28u vanuit Tilburg. Over de bezetting weet ik eigenlijk niets, want toen zat ik of op school of sliep ik nog. :P
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Vinny »

De 3500 was een wandelende treinserie vroeger. Er werden naar willekeur extra ritten ingelegd. Er was er inderaad ook ééntje van en naar Roosendaal, maar van en naar Maastricht reden ze ook, waardoor er in de spits wel degelijk meer treinen in deze serie reden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Frank »

Over de 3500 staat vrij veel op de wiki :) . Een kleine ramp om in te voeren, die treinserie...
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door matti93 »

starx schreef:Het wordt nu duidelijk dat de bijsturingsmogelijkheden dusdanig verschraald worden, dat bij het minste of geringste alles in de soep loopt.
Kan je dat wat uitgebreider uitleggen? Ik lees dat er een nieuwe situatie ontstaat waarmee nog geen ervaring is. Waaruit wordt duidelijk dat de bijsturingsmogelijkheden dusdanig worden verschraald?
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door starx »

Ze weten het allemaal heel leuk uit te brengen met nieuwe bijsturingssystemen enzo, maar daarmee zeggen ze verkapt dat het bijsturen gewoon veel lastiger wordt. Bij Utrecht Centraal blijven straks niet meer dan 14 wissels over. Je hoeft geen expert te zijn om te snappen dat een kapotte trein of wissel dan hele treinseries kan blokkeren. Ook wordt het zo goed als onmogelijk om treinen te keren bij een versperring van een baanvak, omdat het station helemaal berekend is op doorstromen en niet op keringen.

Ik begrijp best dat er in de nieuwe situatie minder wissels nodig zijn, zeker als daarmee de snelheid omhoog kan. En ik begrijp ook dat dan niet elk perronspoor vanuit elke richting te bereiken is: de baanvakken zijn straks bijna allemaal viersporig en dan zijn er wel erg veel wissels nodig om alle sporen bereikbaar te houden. Maar wat ze nu van plan zijn is wel heel extreem en er is straks geen mogelijk meer om ook maar iets van de normale dienstregeling af te wijken.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:Die zijn er ooit al geweest, maar ik neem aan dat het niet zonder reden was dat die eruit zijn gegaan toen de s3500 omgelegd werd naar Schiphol.
In 2006 was er nog een vleugeltrein naar Rsd. Die is er uitgegaan vanwege invoering van de sprinters Den Bosch - Tilburg v.v.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Alargule

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Alargule »

Alsof de bijsturingsmogelijkheden nu zo geweldig worden benut. In theorie is zo'n volledig flexibele spoorindeling waarbij alle perrons vanuit alle richtingen te bereiken zijn misschien wel leuk, maar in de praktijk heb ik toch het idee dat als er zich één verstoring rond Utrecht voordoet, meteen de hele dienstregeling eruit klapt. En het is natuurlijk best ironisch als zo'n verstoring door een bijsturingswissel wordt veroorzaakt.

Als een doorstroom- (of corridor)principe verstoringen meer kan isoleren tot één traject lijkt mij dat ten opzichte van de huidige situatie alleen maar een vooruitgang. En verstoringen zonder reizigershinder zijn sowieso een illusie; je isoleert de hinder alleen wat meer tot een enkel traject.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door reisthijs »

Dat ligt bij een verstoring wel meteen de hele corridor plat, terwijl nu vaak nog een deel van treinen kan blijven rijden. Dat klinkt niet direct als een verbetering.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Alargule

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Alargule »

Ik heb het idee - maar direct toegegeven: geen cijfermatige onderbouwing - dat nu bij verstoringen op de ene 'corridor' ook de dienstregeling op de andere corridors wordt geraakt. Feitelijk verspreid je de overlast daarmee over veel meer reizigers dan alleen de reizigers van de getroffen corridor.

Het is dus kiezen tussen de overlast over alle reizigers verspreiden, zodat iedereen een beetje overlast ervaart, of de overlast op een corridor isoleren, zodat een beperkt aantal reizigers veel overlast ervaart. Kiezen tussen twee kwaden, maar dan denk ik maar vanuit de egoïst: waarom zou ik als reiziger tussen Amsterdam en Arnhem last moeten hebben van een verstoring op het traject Woerden - Amersfoort, om maar eens wat te noemen?

Nogmaals: ik heb geen cijfermatige onderbouwing. Als daaruit nu blijkt dat verstoringen nu ook al tot corridors geïsoleerd blijven, en verstoringen daar dankzij het flexibele model bij Utrecht ook sneller kunnen worden opgelost, kun je zo je vraagtekens plaatsen bij het DSSU-concept. Maar het lijkt mij toch dat men daar de hele business case van DSSU op heeft gebaseerd...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door reisthijs »

Huidige situatië:
Er is een wisselstoring bij Geldermalsen, s800 en s3500 rijden niet, maar de reizigers van Utrecht richting Alkmaar en Schiphol kunnen gelukkig nog gebruik maken van de s3000 en s3100.
Corridorrijden:
Er is een wisselstoring bij Geldermalsen, s800 en s3500 rijden niet, voor reizigers van Utrecht richting Schiphol is er niks aan de hand (die treinen komen dan allemaal uit Arnhem), reizigers van Utrecht richting Alkmaar hebben pech, er rijdt

Als je kijkt naar de huidige stituatie, DSSU is al gedeeltelijk ingevoerd en je merkt nu al de nadelen van beperkte mogelijkheden.
Het is bijvoorbeeld lastiger geworden om treinen te laten keren in Utrecht, waardoor nu al vaak in plaats van een treinserie te knippen, deze maar meteen helemaal opgeheven wordt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Daniel »

Sowieso heeft het ook geraakt worden van andere corridors bij een storing in Utrecht nu vooral met de personeelsdiensten te maken die de corridor niet volgen.
Wat je ook ziet is dat als door werkzaamheden een perronbak buiten dienst is er gelijk hele series sneuvelen. Of in geval van de NoordOost geknipt worden omdat ze weliswaar nog ergens anders kunnen aankomen maar daarvandaan niet meer in de gewenste richting kunnen vertrekken.

En ja, dat je vanuit Amersfoort op spoor 1 t/m 18 kon aankomen was wel wat overdreven. Maar het aantal mogelijkheden meer dan halveren ook (en dan is de achteruitgang voor deze corridor nog kleiner)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door starx »

Ik krijg de indruk dat hier het idee leeft dat het kiezen uit twee kwaden is bij verstoringen: ofwel een enkele corridor platleggen en de rest blijft normaal rijden, ofwel de ellende verdelen. Naar mijn stellige mening hoeft dat echt niet zo te zijn. Een keermogelijkheid voor een bepaalde treinserie inbouwen kan echt wel zonder dat andere corridors daar (veel) last van hebben. In het ergste geval moet een andere corridor dan doorkruist worden. Het enige dat daarvoor nodig is, is een aantal extra wissels die bij een normale dienstregeling niet of nauwelijks gebruikt worden. Dat geeft meer onderhoudskosten, maar maakt het systeem veel betrouwbaarder.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door reisthijs »

starx schreef:Ik krijg de indruk dat hier het idee leeft dat het kiezen uit twee kwaden is bij verstoringen: ofwel een enkele corridor platleggen en de rest blijft normaal rijden, ofwel de ellende verdelen.
Dat idee is simpelweg gebaseerd op de plannen zoals ze nu uitgevoerd worden, met zeer beperkte mogelijkheden om bij te sturen.
starx schreef:Naar mijn stellige mening hoeft dat echt niet zo te zijn.
Naar mijn mening, en die van vele anderen hier, ook.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

Wat uiteindelijk vooral ontbreekt is een goed ondersteuningssysteem voor de verkeersleiding. Veel wissels zijn leuk als je daar wat mee kan doen maar als je de gevolgen niet kan overzien kan je ze beter niet gebruiken. Zo is men ook naar versimpeld spoorgebruik en uiteindelijk een versimpeld spoorontwerp gegaan mede geïnspireerd door station Shinjuku en de gedachtengang dat als 1/3e van het aantal vertragingen wordt veroorzaakt door een andere vertraagde trein. Op zich is een snelle infra heel leuk, en het proberen te voorkomen van onderlinge hinder ook omdat dat het dempend effect bij kleine vertragingen sterk vergroot.

Het probleem is een beetje dat er geen goed idee is bij wat er moet gebeuren bij stremmingen. Men heeft wel nagedacht over wat voor dienstregeling je dan wel of niet zou kunnen rijden (excl. personeelsplanning) maar geen flauw idee wat je eigenlijk aanmoet met gestrande treinen, treinen die al onderweg zijn en niet meer terugkunnen e.d. Dat terwijl juist daar de échte betrouwbaarheid vandaan moet komen. Want een paar minuten later komen is vervelend maar dat een paar uur geen trein rijdt is gewoon niet te doen als je een afspraak hebt. Het getroffen gebied wil je dus zo klein mogelijk houden en het eromheen zo goed mogelijk laten rijden en het liefste ook nog zo dat er geen planning in de soep loopt.

Helaas lijkt er bij DSSU niet zo goed nagedacht te zijn over hoe dat te doen. Bij een storing bij Schiphol wil je toch eigenlijk niet dat vanaf Utrecht naar het Oosten en Zuiden uitgedund moet worden. Bij een stremming van het spoor bij Vaartsche Rijn willen we ook niet er maar 2 treinen per uur tussen Amsterdam en Utrecht kunnen rijden nadat er eerst 2 uur gestrande treinen zijn opgeruimd.
busje77
Berichten: 25
Lid geworden op: di 15 jul 2014, 20:29

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door busje77 »

Met PHS wordt gestopt met afwisselen van eindbestemmingen. Dat betekend dat op een corridor alle treinen zo ongeveer van het zelfde begin naar het zelfde eindpunt rijden. Bovendien wordt niet alleen Utrecht ingericht als DSS. Dus als ergens een defecte trein staat, staan vanzelf alle treinen op die corridor achter de defecte trein in de file.

Laatst zag ik dit bij een verstoring op de RR in Den Haag. In Zoetermeer reden uren geen trams, omdat alle trams voor de defecte tram in Zoetermeer gekeerd waren en terug gereden waren tot achter de defecte tram.

Heel handig een (halve) dag geen trein vanuit Maastricht. Alleen omdat de eerste niet defecte trein achter de defecte trein bij Geldermalsen staat en de laatste bij Sittard. Allemaal in de zelfde rijrichting. Voordat de eerste weer in Maasticht is, is de dag voorbij.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Wubbo »

starx schreef:Bij Utrecht Centraal blijven straks niet meer dan 14 wissels over.
Hoe tel jij? Ik zit naar de tekening op sporenplan.nl te kijken en tel er daar veel meer dan 14. Zelfs als je alle wissels bij spoor 1 t/m 4 niet meetelt.
starx schreef:Je hoeft geen expert te zijn om te snappen dat een kapotte trein of wissel dan hele treinseries kan blokkeren.
Dat kan nu ook al. 10 jaar geleden kon het dat ook. Als je nu (of 5 jaar geleden, voor de mensen die graag willen vergelijken met de situatie voordat er wissels in Utrecht gedeactiveerd werden) een trein richting Driebergen in de wisselstraat aan de zuidzijde kapot neerzet zijn de gevolgen zelfs groter dan wanneer je dat in de nieuwe situatie doet.
starx schreef:Ook wordt het zo goed als onmogelijk om treinen te keren bij een versperring van een baanvak, omdat het station helemaal berekend is op doorstromen en niet op keringen.
Even per corridor kijken:
  • Sprinters uit Overvecht keren sowieso, dus daar is het geen probleem
  • IC's uit Amersfoort keren sowieso, dus daar is het geen probleem
  • IC's uit Gouda/Woerden keren sowieso, dus daar is het geen probleem
  • Sprinters uit Woerden kunnen gewoon keren op spoor 20/21
  • Sprinters uit Maarssen kunnen gewoon keren op spoor 14
  • Sprinters uit Driebergen kunnen gewoon keren op spoor 7 t/m 15
  • IC's uit Arnhem kunnen gewoon keren op spoor 7 t/m 15 (al dan niet rijden via de sprintersporen)
  • IC's uit 's-Hertogenbosch kunnen gewoon keren op spoor 7 t/m 15 (vertrek via het sprinterspoor ri Driebergen, evt aankomst ook)
  • IC's uit Amsterdam kunnen keren op spoor 14 (via sprinterspoor van/naar Maarssen) of doorrijden in de richting die niet versperd is (Arnhem of 's-Hertogenbosch)
Er is dus voor elke corridor minimaal 1 keermogelijkheid.
starx schreef:Ik begrijp best dat er in de nieuwe situatie minder wissels nodig zijn, zeker als daarmee de snelheid omhoog kan. En ik begrijp ook dat dan niet elk perronspoor vanuit elke richting te bereiken is: de baanvakken zijn straks bijna allemaal viersporig en dan zijn er wel erg veel wissels nodig om alle sporen bereikbaar te houden. Maar wat ze nu van plan zijn is wel heel extreem en er is straks geen mogelijk meer om ook maar iets van de normale dienstregeling af te wijken.
De mogelijkheden worden in ieder geval minder, daar is iedereen het over eens. Wat dat betreft is het interessant om nu de normale dienstregeling te rijden op de nieuwe infra: als er straks tienminutendiensten worden gereden wordt keren sowieso lastiger (omdat je sneller in de weg staat voor de volgende trein), op welke infra je het ook doet.
reisthijs schreef:Huidige situatië:
Er is een wisselstoring bij Geldermalsen, s800 en s3500 rijden niet, maar de reizigers van Utrecht richting Alkmaar en Schiphol kunnen gelukkig nog gebruik maken van de s3000 en s3100.
Corridorrijden:
Er is een wisselstoring bij Geldermalsen, s800 en s3500 rijden niet, voor reizigers van Utrecht richting Schiphol is er niks aan de hand (die treinen komen dan allemaal uit Arnhem), reizigers van Utrecht richting Alkmaar hebben pech, er rijdt niks
Dat heeft meer te maken met corridorrijden dan met de nieuwe Utrechtse infra. Betekent dus ook dat je iets extra's moet in de bijsturing als je in corridors gaat rijden, al is het maar het maken van extra stops om overstaps mogelijk te maken.
starx schreef:Ik krijg de indruk dat hier het idee leeft dat het kiezen uit twee kwaden is bij verstoringen: ofwel een enkele corridor platleggen en de rest blijft normaal rijden, ofwel de ellende verdelen. Naar mijn stellige mening hoeft dat echt niet zo te zijn. Een keermogelijkheid voor een bepaalde treinserie inbouwen kan echt wel zonder dat andere corridors daar (veel) last van hebben. In het ergste geval moet een andere corridor dan doorkruist worden. Het enige dat daarvoor nodig is, is een aantal extra wissels die bij een normale dienstregeling niet of nauwelijks gebruikt worden. Dat geeft meer onderhoudskosten, maar maakt het systeem veel betrouwbaarder.
Het geeft niet alleen meer onderhoudskosten, ook een grotere storingskans (een wissel kan immers storen) en het kan er voor zorgen dat je niet meer met hoge snelheid binnen kan rijden (of uit kan rijden). Je moet daar dus, voor iedere situatie weer, een afweging in maken.


Ik realiseer me dat ik nu wel erg begin te klinken als iemand die voor doorstroomstations is. Dat is niet per definitie waar. Ik ben er wel voor dat je een goede afweging maakt. Ik ken in Nederland tientallen wissels die wat mij betreft echt geen nuttige functie hebben: die mag je best weghalen. Daarnaast zijn er heel veel wissels die simpelweg niet weg kunnen, en een heel stel waar je een goed gesprek over kunt hebben. Zolang je daarbij een bewuste afweging maakt, waarbij je alle kosten en opbrengsten, kansen en gevolgen meerekent, doe je volgens mij het juiste.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:IC's uit Amersfoort keren sowieso, dus daar is het geen probleem
IC's uit Gouda/Woerden keren sowieso, dus daar is het geen probleem
Toch wel een probleem. 't hangt er een beetje vanaf welke tekeningen je bekijkt (er zijn verschillende versies in omloop en het is even de vraag wat nu het meest actuele plan is). De infra is, uitgaande van wat op Sporenplan.nl te zien is, in deze corridor voor 99% ingericht op treinen uit Gouda die keren richting Amersfoort en andersom. Van de sporen 9-12 zou alleen spoor 9 geschikt voor zowel aankomen uit als vertrekken naar Gouda.
Vanaf de IC sporen vanuit Blauwkapel ben je beperkt tot spoor 8 en 9, waarbij je bij keren op 8 wel moet uitdunnen omdat je dan pas weer bij Overvecht op het spoor in de juiste rijrichting kunt komen (zonder uitdunning kom je tussen Centraal en Overvecht de eerstvolgende tegentrein alweer tegen).
Al moet ik er wel bij zeggen dat je natuurlijk in alle gevallen vanaf die sporen nog via OZ kunt keren maar dat zorgt wel voor kruisende corridors.
Sprinters uit Overvecht kunnen overigens zelfs nog op spoor 1 t/m 7 komen en bij deels rijden via IC-sporen zelfs op 1 t/m 9 wat dus qua beperkingen nog het meest meevalt van allemaal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

Het lullige is inderdaad dat je alleen na veel uitdunnen kunt keren. De grap is alleen dat al die treinen die je schrapt uit de dienstregeling fysiek natuurlijk ergens staan of rijden. Als je geen plan hebt om die ergens eruit te vissen stroopt het gigantisch op en met wat pech blokkeer je een keerroute met de file omdat een kerende trein een stuk links moet rijden. Als dat gebeurt duurt alleen het oplossen van die chaos al langer dan het oplossen van de verstoring, dan hebben we het nog niet gehad over het herstel van de dienstregeling. Iets zegt mij dat je dat dus niet moet willen.

Dan nog even over sneller rijden: Er is nu gekozen voor een ontwerp op basis van 80 km/h. De railverkeerstechnisch ideale snelheid is echter 60 km/h. Dat is namelijk een snelheid waarbij je met behoorlijk korte remwegen kunt werken en hogere snelheden haalt een trein bij vertrek langs een perron toch nauwelijks. Bij aankomst wel maar dan komt het gele sein zoveel eerder dat de winst negatief uitvalt. De grap is nu net dat je met 60 km/h heel veel meer wissels in dezelfde ruimte kwijt kunt. Je kan het emplacement dus wat beter maken voor kerende treinen of een eventueel nieuw ander dienstregelingsmodel.

Dan nog het punt van meer wissels=meer storingen: De meeste storingen treden op op het moment dat je ze wilt gebruiken en het niet werkt door bijvoorbeeld een rat tussen de tongen. Dat zijn geen storingen die ontstaan omdat er nu eenmaal meer wissels zijn maar dat zijn storingen die ontstaan doordat de wissels gebruikt worden waarvoor ze bedoelt zijn. In het plan van Utrecht zijn er minder wissels die meer gebruikt worden. Dat maakt dus geen groot verschil onder de streep. Tegelijkertijd ontstaan er nu beperkingen voor de dienstregeling.. Probeer een s8800 maar eens tussen de ETMET-frequenties van de sprinters Woerden-Geldermalsen door te proppen op spoor 20/21, dat is best een uitdaging, keren tussen de Noordoost is nog lastiger. De ene zit vast aan enkelspoor, de andere aan inhalingen in Gouda en Geldermalsen. Als het qua tijd niet precies past kan je het alleen oplossen met lange stilstanden voor sprinters onderweg op een viersporig baanvak. Wie gaat dat de reizigers uitleggen? Ik niet.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door wouter15 »

Rover stelt spoorboekloos treinen ter discussie

16 september 2015

Reizigersvereniging Rover maakt zich grote zorgen om de financiële strop bij ProRail. De vereniging denkt dat het daarom verstandig is om te stoppen met het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Ook vindt Rover dat er meer geld moet naar het spoor moet en minder naar de weg.


Voor het Programma Hoogfrequent Spoor is 4,5 miljard euro beschikbaar. Dat geld wordt geïnvesteerd in de infrastructuur zodat vervolgens op de belangrijkste trajecten iedere tien minuten een Sprinter en Intercity kan gaan rijden. "Ieder kwartier een trein is vaak genoeg, bovendien is het helemaal niet verstandig om bij deze staat van de infrastructuur zo vaak de trein te laten rijden. Laat ProRail eerst maar eens de vele storingen oplossen en NS de materieelproblemen," betoogt Rover-voorzitter Arriën Kruyt. Lees verder
Bemined
Berichten: 5827
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Tja, elke tien minuten een sprinter is op korte termijn ook een beetje overdreven misschien, aangezien er in alle PHS corridors op dit moment geen enkele sprinter op maximale treinlengte rijdt. Er is dus nog zeker groeiruimte over hier. Het langste wat nu ingezet wordt is 10 bakken SLT, terwijl vrijwel het gehele gebied waar men PHS wil invoeren voor 14 bakken SLT geschikt is veel stations zelfs SLT16 aankunnen (270 meter, wat tegenwoordig de standaardlengte van een sprinterperron is, en gezien de flinke afstand tussen kop en voorste deur heb je ook weinig doorschietlengte nodig bij SLT).

Op zich zou ik het prettig vinden als er elke 10 minuten of vaker een trein rijdt, maar de vraag of dit alle kosten wel waard is vind ik terecht.
j-ason
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:24

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door j-ason »

Op de corridor Utrecht-Nijmegen rijdt zelfs gedeeltelijk helemaal geen sprinter. Namelijk Maarn (Driebergen-Zeist) - Ede Wageningen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door deadlock »

j-ason schreef:Op de corridor Utrecht-Nijmegen rijdt zelfs gedeeltelijk helemaal geen sprinter. Namelijk Maarn (Driebergen-Zeist) - Ede Wageningen.
Er zijn dan ook geen sprinterstations tussen die stations. Als al die nutteloze stops straks worden afgeschaft is dat probleem over.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door reisthijs »

Bemined schreef:Tja, elke tien minuten een sprinter is op korte termijn ook een beetje overdreven misschien,
Dat kan best kloppen, maar PHS is geen plan voor de korte termijn.
wouter15 schreef:Dat geld wordt geïnvesteerd in de infrastructuur zodat vervolgens op de belangrijkste trajecten iedere tien minuten een Sprinter en Intercity kan gaan rijden. "Ieder kwartier een trein is vaak genoeg, bovendien is het helemaal niet verstandig om bij deze staat van de infrastructuur zo vaak de trein te laten rijden.
Niet bij de huidige staat nee, waarom moet er anders geïnvesteerd worden in de infrastructuur?
j-ason schreef:Op de corridor Utrecht-Nijmegen rijdt zelfs gedeeltelijk helemaal geen sprinter. Namelijk Maarn (Driebergen-Zeist) - Ede Wageningen.
Met PHS zou daar dus wel een Sprinter gaan rijden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Bemined
Berichten: 5827
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

reisthijs schreef:Dat kan best kloppen, maar PHS is geen plan voor de korte termijn.
Dat is zeker niet waar, invoering van de eerste PHS corridor was voorzien voor 2012. En dat was volgens mij al een herziene datum toen. Het is dus juist uitgesteld vanwege de kosten, en niet daadwerkelijk voorzien voor in de toekomst.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten