[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Roeland »

Dat klopt, ooit zullen er wel 6 sprinters naar Gdm rijden.
Maar dan nog blijft het feit, dat de reizigersaantallen in 2016:
Htn 7.400
Htnc 4.000
Cl 8.300
Gdm 6.100
van een heel andere grootte zijn dan bij:
Bnk 2.000
Db 9.300
Mrn 1.500
De aantallen op Bunnik en Maarn zijn nog lager dan op Ut - Bkl, waar NS vorig jaar de frequentie (buiten de spits) juist heeft verlaagd naar 2x/uur:
Utzl 1.300
Mas 4.300
Bkl 5.200
PHS

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door PHS »

De 5e en 6e sprinter komen inderdaad pas als de verbouwing van station Geldermalsen klaar is. Nu past dat niet met de perrons en de MerwedeLingeLijn. Straks ligt de MLL echter los met een derde spoor en een eigen perron. Zie ook het Tracébesluit.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

Dat bezien zie ik een herijking van de toekomstige dienstregeling van Utrecht-Arnhem ontstaan. Met te weinig reizigers op de sprinterstations is 4x per uur in het dal meer dan genoeg en 6x per uur in de spits ook niet nodig. Dan ligt het voor de hand om in de spits 4x Utrecht-Veenendaal te rijden met uitloop van 2x per uur naar Rhenen en de kwartierdienst in het dal in te korten tot Driebergen. Dan wordt het stoppen te Driebergen en Veenendaal de Klomp ingevuld met de extra IC Utrecht-Arnhem zodat de IC's Utrecht-Nijmegen versneld kunnen worden en nog slechts te Ede en Arnhem hoeven te stoppen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Vinny »

Dus dan krijg je toch een drietreinensysteemexploitatie op de lijn Utrecht-Arnhem. Heerlijk die consistentie -o-
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat 3 verschillende treinen die allemaal 'intercity' heten erg verwarrend gaat worden. Dat zie ik dus niet gebeuren.

Daarnaast krijg je dan voor Nijmegen helemaal geen versnelling, want op Arnhem-Nijmegen moet die alsnog een 10-minutendienst gaan vormen met een van die andere IC's die dus een stop meer hebben. Die stop minder zou dan alleen maar in een langere haltering op Arnhem Centraal gaan zitten.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

Voor het al te onduidelijk wordt:
Sprinters rijden naar Veenendaal/Rhenen
4 IC's rijden Utrecht-Ede-Arnhem-Nijmegen
2/4 IC's rijden een afwijkend stoppatroon om sprinters overbodig te maken ten oosten van De Haar aansluiting.
verfmeer
Berichten: 776
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door verfmeer »

Nieuws uit het MIRT 2019 wat betreft Schiedam-Rotterdam (pagina 219):
Opgave
Provincie Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) willen een goede
bereikbaarheid van de Zuidelijke Randstad. In dat kader hebben zij de wens dat het baanvak
tussen Rotterdam en Den Haag ter hoogte van station Schiedam Centrum viersporig blijft
(uitgangspunt voor Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) is tweesporig ter hoogte van
station Schiedam Centrum). Daarnaast bestaat de wens dat Schiedam Centrum als intercity
station gehandhaafd blijft na invoering van PHS ter plaatse in 2024.

Oplossing
Cofinanciering van het ministerie van IenW, de provincie en MRDH en gezamenlijke opdrachtverstrekking
aan ProRail voor het uitwerken van de opgave tot het niveau van realisatiebesluit.
Op basis hiervan kan – bij positieve studieresultaten - een realisatiebesluit worden
genomen. Dit project heeft raakvlakken met het project PHS Rijswijk – Rotterdam.
Bijdrage oplossing aan beleidsdoelstelling Verbeteren van de deur-tot-deur reistijd,
verbeteren van het reisgemak, verbeteren regie over eigen reis.
Men wil dus het emplacement van Rotterdam gaan verbouwen om viersporigheid tussen Schiedam en Rotterdam te realiseren.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Jultar »

*te behouden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Wubbo »

Ik lees alleen iets over een viersporig Schiedam Centrum, niets over een viersporig Schiedam - Rotterdam.
verfmeer
Berichten: 776
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door verfmeer »

De titel van het hoofdstuk is "sporen Schiedam-Rotterdam."
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Jultar schreef:*te behouden.
Te laat, een van de vier sporen is namelijk al gedeeltelijk gesaneerd ten behoeven van de Eurostar. Goed, gaat om enkele tientallen meters, maar genoeg om te kunnen stellen dat Schiedam - Rotterdam niet integraal viersporig meer is.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Jultar »

Nee hoor. Op dit moment kunnen alle sporen tussen Schiedam en Rotterdam nog gebruikt worden. Ik maak er zelf met enige regelmaat gebruik van.
Of doel je op het feit dat de Hoekse Lijn sporen nu allebei op spoor 2 uitkomen op Rotterdam?
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Ik beschouw iets pas als viersporig als alle vier de sporen onafhankelijk van elkaar te gebruiken zijn. Dus zeg maar zodra je vier treinen parallel aan elkaar kan laten rijden zonder dat ze elkaar in de weg zitten. Overigens heeft het nooit gekund om met vier treinen parallel aan elkaar van Schiedam naar Dordrecht te rijden, want de twee lage sporen kwamen op het wisselcomplex na Rotterdam Centraal richting Rotterdam Blaak uit op hetzelfde wissel. Met de komst van de Eurostar is dat wissel verplaatst (beter gezegd, wissel aan de Blaak kant is verwijderd en er is een nieuw wissel geplaatst aan de Schiedam kant) naar de andere kant van het station. Effectief gaat het dus kort terug van vier naar drie sporen om na Rotterdam weer naar vier sporen te gaan.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Wubbo »

Het zou in ieder geval een flinke investering kosten om van de Hoekse Lijn-sporen naar het binnenspoor in de Willemsspoortunnel te kunnen komen, waarbij gezien de hoge frequenties de kruising met de treinen van de HSL naar het buitenspoor in de tunnel ongelijkvloers moet zijn. Ik zou wel nuttiger dingen kunnen bedenken voor dat geld.

Het viersporig kunnen gebruiken van de perronsporen van Schiedam Centrum is wel nuttig trouwens.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

De sprinters gaan 6x per uur rijden, en er zijn tot 7 treinen per uur die vanaf de HSL en/of goederenboog komen en het buitenspoor richting Blaak willen bereiken. Zonder fly-over legt dat inderdaad de nodige beperkingen op in de dienstregeling, en de kans is redelijk groot dat je dan ten minste 2x per uur de sprinter een langere stop zou moeten geven dan gewenst om zo'n conflict op te lossen, met een ongelijkmatige verdeling over het uur tot gevolg. Een fly-over (één enkelsporige fly-over lijkt me voldoende) is het beste, bijvoorbeeld om van Schiedam spoor 1 naar Rotterdam spoor 6 te gaan met gelijktijdigheid van Sdm2 naar Rtd3, Rtd8 naar Sdm3 en Rtd9 naar Sdm5.

De vraag is welke spoorindeling niet alleen nu, maar ook in de toekomst optimaal is. Zoals bekend heeft de politiek regelmatig wilde plannen voor deze lijn, bijna 10 jaar geleden had men al het Stedenbaan plan met 16 sprinters per uur, recent heeft men dit oude plan nieuwe leven ingeblazen door het 'lightrail' te noemen (waarbij het alleen nog over Den Haag - Dordrecht gaat, het Stedenbaan plan omvatte ook Den Haag - Leiden en Dordrecht - Lage Zwaluwe als één hoogfrequente sprintercorridor). Bij een hoogfrequente lijnvoering is het logischer om de viersporigheid in lijn- i.p.v. richtingsbedrijf te gebruiken, dus SPR-SPR-IC-IC i.p.v. bijvoorbeeld IC-SPR-SPR-IC. Dat vraagt om fly-overs op een geheel andere plek.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Daniel »

Is het trouwens niet handiger om juist de HSL-treinen naar spoor 2 en 3 te sturen, die moeten immers naar de buitensporen. Dan heb je 4 als extra spoor voor treinen ri. Dordrecht ter beschikking, bijvoorbeeld als je die tussen twee HSL-treinen door naar het buitenspoor wilt sturen. 6/7 is juist weer goed voor treinen naar het binnenspoor in de Willemstunnel te gebruiken.
Dan zijn de aanpassingen vooral tussen Schiedam en Rotterdam nodig. Er zit nog een behoorlijke ruimte tussen de wissels bij Dhs en de fly-overs, daarin zou je wel een samenkomst van sporen AD en BD middels een hogesnelheidswissel naar spoor CC kunnen realiseren. En vanaf spoor DC zou het HS-wissel dan precies andersom het spoor vanaf de fly-over moeten opsplitsen in sporen CD en DD.

Met twee sporen per richting op Schiedam Centrum kan je immers korter opvolgen tussen Rijswijk en Schiedam (omdat de treinen niet op hetzelfde spoor binnen hoeven komen) en zou je ze dan met diezelfde korte opvolging weer achter elkaar aan de fly-overs bij Rotterdam Centraal over kunnen sturen. Dan zou je de investering beperken tot sneller te berijden wissels ter verbetering van de opvolgtijden en hoef je geen dure nieuwe fly-overs te bouwen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Daniel schreef:Is het trouwens niet handiger om juist de HSL-treinen naar spoor 2 en 3 te sturen, die moeten immers naar de buitensporen.
Dat is precies waar die fly-over voor is :wink: Je steekt zo namelijk vanaf een van de sporen van de Hoekse Lijn de HSL over zodat je vanuit Den Haag richting Dordrecht in het midden uitkomt terwijl de HSL en Den Haag - Eindhoven aan de buitenkant uitkomen. Enige vraagteken is hoe je die 7e en 8e intercity Den Haag - Rotterdam Centraal wil laten rijden, die zou namelijk moeten gaan keren in Rotterdam en doet dat bij voorkeur ook in het midden. En dat is het grootste probleem, er is volgens mij geen lay-out denkbaar die in elke toekomstige lijnvoering perfect is.
Daniel schreef:Met twee sporen per richting op Schiedam Centrum kan je immers korter opvolgen tussen Rijswijk en Schiedam (omdat de treinen niet op hetzelfde spoor binnen hoeven komen) en zou je ze dan met diezelfde korte opvolging weer achter elkaar aan de fly-overs bij Rotterdam Centraal over kunnen sturen.
Met alleen viersporigheid op Schiedam heb je te weinig tijd voor een inhaling, het verschil tussen doorrijden en stoppen te Schiedam is maar 90 seconden. Zelfs als je de opvolgtijd op de vrije baan verkort van 3 naar 2 minuten moet de sprinter bij zo'n inhaling een geplande stop van 3 minuten krijgen, wat gevolgen heeft voor de dienstregeling (kans bestaat dat de volgende intercity dan weer de sprinter te dicht nadert). Daarnaast is een viersporig Schiedam en dan bij Delfshavense Schie weer terug naar twee sporen erg riskant voor de exploitatie, de kans op sneeuwbaleffect bij vertraging neemt fors toe.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door MetroRET »

Bemined schreef:
Daniel schreef:Is het trouwens niet handiger om juist de HSL-treinen naar spoor 2 en 3 te sturen, die moeten immers naar de buitensporen.
Dat is precies waar die fly-over voor is :wink: Je steekt zo namelijk vanaf een van de sporen van de Hoekse Lijn de HSL over zodat je vanuit Den Haag richting Dordrecht in het midden uitkomt terwijl de HSL en Den Haag - Eindhoven aan de buitenkant uitkomen. Enige vraagteken is hoe je die 7e en 8e intercity Den Haag - Rotterdam Centraal wil laten rijden, die zou namelijk moeten gaan keren in Rotterdam en doet dat bij voorkeur ook in het midden. En dat is het grootste probleem, er is volgens mij geen lay-out denkbaar die in elke toekomstige lijnvoering perfect is.
Kan die extra IC niet keren op Rtst ?

Maar... ik had ergens vernomen dat met 4x/uur Gvc - Ehv wilde gaan rijden, want wat is het praktische nut van een "pendel"trein Gvc-Rtd.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Kan ook zijn dat men vier reismogelijkheden per uur bedoeld en dat die twee pendeltreinen een cross-platformoverstap op de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] gaan bieden in Rotterdam. In dat geval zullen ze leeg moeten omrijden om in beide richtingen cross-platform te worden, of men moet ze laten keren op de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] als dat uitkomt in de dienstregeling (waarbij de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] richting Schiphol dan altijd vanaf spoor 3 vertrekt en die vanuit Schiphol op 11 aankomt). Leeg omrijden via Rotterdam Stadion is ook geen toekomstvaste oplossing want daar wil men in Rotterdam een regulier station van maken.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door MetroRET »

Dan het keerspoor achter Rlb weer in gebruik nemen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Daniel »

Bemined schreef:Met alleen viersporigheid op Schiedam heb je te weinig tijd voor een inhaling, het verschil tussen doorrijden en stoppen te Schiedam is maar 90 seconden. Zelfs als je de opvolgtijd op de vrije baan verkort van 3 naar 2 minuten moet de sprinter bij zo'n inhaling een geplande stop van 3 minuten krijgen, wat gevolgen heeft voor de dienstregeling (kans bestaat dat de volgende intercity dan weer de sprinter te dicht nadert).
Lees m'n bericht nog een keer en quote dan even de zin waarin ik het heb over een inhaling, veel succes met zoeken daarvan :wink:

Waar ik wel op doelde: In de huidige situatie moeten twee treinen die in Schiedam stoppen een bepaalde tijd achter elkaar zitten na Delft Zuid, zodat als de 1e trein in Schiedam stopt de tweede niet gelijk voor een rood sein achteraan het perron staat te wachten tot de eerste weg is. Als je op Schiedam alternerend spoorgebruik kunt toepassen kan die opvolgtijd korter worden, immers hoeft de opvolging dan alleen nog maar zodanig te zijn dat de trein binnengekomen is in Schiedam en hoeft de halteertijd er niet meer ook nog bij.
Zolang de treinen dan zoveel mogelijk even lang in Schiedam halteren kan je ze gewoon in volgorde van binnenkomst weer over één spoor naar Rotterdam sturen met gelijk gebleven opvolgtijd. Dat past prima bij het voorstel om Schiedam als IC-stop te behouden aangezien dan alles (op de [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] na net als nu) er blijft stoppen. Pas als niet alles er meer zou stoppen hoef je aan inhalingen te gaan denken.
Bemined schreef:Dat is precies waar die fly-over voor is :wink: Je steekt zo namelijk vanaf een van de sporen van de Hoekse Lijn de HSL over zodat je vanuit Den Haag richting Dordrecht in het midden uitkomt terwijl de HSL en Den Haag - Eindhoven aan de buitenkant uitkomen.
De bestaande fly-over doet exact hetzelfde al, en zie verder hierboven.
Enige vraagteken is hoe je die 7e en 8e intercity Den Haag - Rotterdam Centraal wil laten rijden, die zou namelijk moeten gaan keren in Rotterdam en doet dat bij voorkeur ook in het midden. En dat is het grootste probleem, er is volgens mij geen lay-out denkbaar die in elke toekomstige lijnvoering perfect is..
Welk probleem? Als je zoals ik in m'n vorige bericht al beschreef de HSL op 2/3 hebt, treinen naar Dordrecht op 4 en 6 zet en die naar Den Haag op 8/9 houdt kan je de kerende ICs uit Den Haag mooi op spoor 7 kwijt. Is nieteens een infra-aanpassing voor nodig, want de huidige wissels laten een binnenkomst uit Den Haag op 7 en vertrek naar Den Haag van 7 al toe zonder ergens links te hoeven rijden. Je kunt vanaf 7 en 8 beide bestaande fly-overs bereiken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Je mist het hele punt, je creëert infrastructuur die slechts voor een specifieke dienstregeling werkt. Alternerend spoorgebruik werkt alleen als beide treinen stoppen, bij een stoppende en doorgaande trein heb je er niets aan. Er is volgens mij nooit sprake van geweest dat alle intercity's in Schiedam gaan stoppen, je zou 4 stoppende en 4 doorgaande intercity's krijgen, mogelijk nog een 5e doorgaande afhankelijk van hoe de Benelux in dit verhaal ingepast gaat worden. Dat men hier ongelijke frequenties wil gaan rijden tussen sprinter en intercity (tienminutendienst en kwartierdienst) maakt het al lastig genoeg, dat men elk jaar met nieuwe plannen komt voor dit traject zorgt ervoor dat elke beslissing om hier te investeren een risico vormt, want mogelijk heb je er een paar jaar later niets meer aan.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Karl »

Als je Den Haag C. - Dordrecht hoogfrequent wilt rijden, kan je dan niet beter de westelijke sporen daar geschikt voor maken? Dan heb je bij Den Haag HS geen gelijkvloerse kruising nodig en los je met één verbouwing (toevoeging) wellicht meerdere problemen op? Dan heb je twee dubbele lijnen, eentje Den Haag C. - Den Haag HS - Rotterdam C. - verder en Den Haag Laan van NOI - Den Haag HS - Rotterdam C. en verder.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Daniel »

Bemined schreef:Je mist het hele punt, je creëert infrastructuur die slechts voor een specifieke dienstregeling werkt.
Datzelfde geldt voor fly-overs bijbouwen, die zijn ook alleen nuttig voor een dienstregelingsmodel waarin de treinen doorgaand naar Dordrecht de binnensporen op gaan, want als je later treinen vanuit Schiedam-spoor 1 de buitensporen op wilt sturen beperk je er juist de mogelijkheden mee. Immers zou zo'n fly-over ergens rond de huidige laagste opstelbundel moeten komen (als dat überhaupt al past, zoveel plek is daar niet) en dan kan je vanuit die fly-over juist maar een beperkt aantal sporen bereikbaar maken omdat meer wissels er niet tussen passen.
Alternerend spoorgebruik werkt alleen als beide treinen stoppen, bij een stoppende en doorgaande trein heb je er niets aan.
Dat ligt maar net aan de volgorde van de treinen, als er eerst een doorgaande langskomt en daarna twee stoppende kort achter elkaar (bv. een Sprinter en een IC) dan heb je er wel degelijk wat aan.
Er is volgens mij nooit sprake van geweest dat alle intercity's in Schiedam gaan stoppen, je zou 4 stoppende en 4 doorgaande intercity's krijgen
Wat is daar zo schokkend anders aan dan de huidige situatie, waarin over één spoor per richting vier stoppende en 3 doorgaande intercity's rijden op tijden dat de Benelux rijdt uit Den Haag? Bij een symmetrische dienstregeling zal er immers ook nu al een pad bestaan op het halfuur dat de Benelux niet rijdt en heb je dus al vier stoppende en vier doorgaande paden voor ICs.
dat men elk jaar met nieuwe plannen komt voor dit traject zorgt ervoor dat elke beslissing om hier te investeren een risico vormt, want mogelijk heb je er een paar jaar later niets meer aan.
Vooralsnog zijn het alleen plannen van Stadsregio en Provincie, ik heb NS nog niet over het rijden van meer treinen gehoord. Sterker nog, die zijn in de afgelopen jaren zelfs minder treinen van Den Haag via Rotterdam richting Dordrecht gaan rijden in plaats van meer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Extra fly-overs zorgen voor viersporigheid, en dat is wat er nu dus niet is. Natuurlijk blijven je mogelijkheden beperkt want je gaat niet overal dubbele vorkaansluitingen aanleggen, maar dat gaf ik ook al aan hierboven. Er is echter een verschil tussen een lijnvoering vastleggen in je infrastructuur en de dienstregeling vastleggen. De eerste optie bied nog mogelijkheden om frequenties te verhogen of de tijden aan te passen, het tweede bied weinig tot geen flexibiliteit omdat je gewoon klem zit tussen de verschillende knooppunten.

Er zijn trouwens wel degelijk PHS varianten geweest met meer sprinters tussen Den Haag en Rotterdam, een van de andere varianten van PHS had 8 sprinters per uur. Sowieso is PHS niet het eindstation, na 2030 zal verdere uitbreiding nodig zijn. Het lijkt me dus zeer gewenst dat men de visie van na 2030 alvast meeneemt in de overwegingen hier.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 14 gasten