[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door webguy »

Overigens is de theorie achter PHS toch juist dat je minder materieel vaker inzet? Je ziet dat hogere frequenties meer reizigers opleveren/de ervaring is beter.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door AppleMoose »

Ja, maar als je die treinen vervolgens niet kunt laten rijden omdat de infrastructuur regelmatig in de storing vliegt of herstelwerkzaamheden aan moeten worden uitgevoerd of NS treinen moet schrappen omdat ze te weinig materieel hebben wegens defecten of andere redenen, jaag je ze net zo hard weer de trein uit. Wat dat betreft heeft Rover wel een punt. Wil je PHS succesvol invoeren zul je de eerder genoemde problemen moeten oplossen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Geert »

Het probleem is dat er komende jaren te weinig geld gereserveerd is (50 miljoen euro per jaar). Het onderhoud zelf laat niet te wensen over, alle 'assets' (zoals dat dan wordt genoemd) voldoen volgens PWC aan de veiligheidsnormen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door deadlock »

Geert schreef:Het probleem is dat er komende jaren te weinig geld gereserveerd is (50 miljoen euro per jaar). Het onderhoud zelf laat niet te wensen over, alle 'assets' (zoals dat dan wordt genoemd) voldoen volgens PWC aan de veiligheidsnormen.
Veilig is heel iets anders dan storingsvrij.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door reisthijs »

Bemined schreef:
reisthijs schreef:Dat kan best kloppen, maar PHS is geen plan voor de korte termijn.
Dat is zeker niet waar, invoering van de eerste PHS corridor was voorzien voor 2012. En dat was volgens mij al een herziene datum toen. Het is dus juist uitgesteld vanwege de kosten, en niet daadwerkelijk voorzien voor in de toekomst.
Een doel van PHS is om op de lange termijn capaciteitsuitbreiding mogelijk te maken.

Dat er op kortere termijn al onderdelen van het plan ingevoerd kunnen worden, zoals frequentieverhoging, doet niets af aan de langetermijndoelen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Het is niet zo dat er onderdelen ingevoerd worden, het volledige PHS had al ingevoerd moeten zijn volgens de oorspronkelijke plannen. Het is niet zo dat er nu investeringen gedaan moeten worden om in 2028 PHS in te voeren, de bouwtijd is slechts een fractie van de doorlooptijd van het project. In de praktijk zit een groot deel van de doorlooptijd van het project in plannen maken, vergunningen regelen en geld lospeuteren, en niet in de daadwerkelijke bouwtijd. Het is niet dat men nu al moet gaan bouwen om in 2028 vaker te rijden, wat bij een langetermijninvestering het geval zou zijn.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Moshi »

Bemined schreef:Het is niet zo dat er onderdelen ingevoerd worden, het volledige PHS had al ingevoerd moeten zijn volgens de oorspronkelijke plannen.
Onjuist! Bij elk plan voor PHS is sprake geweest van een gefaseerde invoering.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Dat ontken ik toch ook niet? Alleen die fasering had in 2015 klaar moeten zijn.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Thom91 »

Mompelt iets met crisis en zeer beperkte betrouwbaarheid op de infrastructuur die er toen lag
Komt wel goed schatje.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Moshi »

Bemined schreef:Dat ontken ik toch ook niet? Alleen die fasering had in 2015 klaar moeten zijn.
Onzin. Dit document is de eerste definitieve beslissing voor PHS: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... oorvervoer. Hier staat inderdaad 2012 in als ambitie (!) voor de eerste corridor. Verder staat alleen 2020 als datum vermeld.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Voor je nog eens 'onzin' uitkraamt, de plannen zijn echt al iets ouder dan dat. De data die in dat document staan zijn dus al inclusief die tig keer uitstel. Dat de praktijk in Nederland is dat plannen altijd jarenlang in de politiek vastzitten wil niet zeggen dat het de ambitie was de plannen zo vaak te laten vertragen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Vinny »

PHS is gewoon een visie. Het is in feite de opvolger van Rail '21. De spoorsector zet nu in op hogere frequenties op veel gevraagde verbindingen in plaats van op een paar "racebanen voor bontjassen" (a.k.a. hogesnelheidsverbindingen). Ik vind de gekozen richting verdedigbaar, zeker gezien de ervaringen met o.m. de Fyra. Nederland is gewoon een land waarin het grootste deel van de vervoersvraag in het interregionale segment zit, en het is dan ook zinvol om hier op in te spelen met nieuwe plannen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Moshi »

Bemined schreef:Voor je nog eens 'onzin' uitkraamt, de plannen zijn echt al iets ouder dan dat. De data die in dat document staan zijn dus al inclusief die tig keer uitstel. Dat de praktijk in Nederland is dat plannen altijd jarenlang in de politiek vastzitten wil niet zeggen dat het de ambitie was de plannen zo vaak te laten vertragen.
Bron?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Vinny »

Ik zal je een geheimpje vertellen: plannen worden nooit gemaakt om vertraagd te worden. Vertraging is iets dat je in het vastgekokerde land als Nederland gewoon vanzelf onderweg oploopt. Het is als het ware net een soort van trein... (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door reisthijs »

Bemined schreef:Het is niet zo dat er onderdelen ingevoerd worden, het volledige PHS had al ingevoerd moeten zijn volgens de oorspronkelijke plannen. Het is niet zo dat er nu investeringen gedaan moeten worden om in 2028 PHS in te voeren, de bouwtijd is slechts een fractie van de doorlooptijd van het project. In de praktijk zit een groot deel van de doorlooptijd van het project in plannen maken, vergunningen regelen en geld lospeuteren, en niet in de daadwerkelijke bouwtijd. Het is niet dat men nu al moet gaan bouwen om in 2028 vaker te rijden, wat bij een langetermijninvestering het geval zou zijn.
Het is wel zo dat de huidige plannen niet meer hetzelfde zijn als de oorspronkelijke. Het is wel zo dat de investeringen die nu gedaan worden nodig zijn om alles in 2028 ingevoerd werd te kunnen hebben.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door wouter15 »

Opnieuw tegenvaller voor spoorboekloos rijden

12 februari 2016

Er is opnieuw een tegenvaller in het geplaagde project omtrent spoorboekloos rijden. Er is meer geld nodig om de sporen aan te passen om treinen vaker te kunnen laten rijden. Staatssecretaris Dijksma gaat nu onderzoeken hoe er geld bezuinigd kan worden.


Vanaf de dienstregeling 2018 zou er iedere tien minuten een trein gaan rijden tussen Amsterdam - Eindhoven. Maar de kans lijkt zeer klein dat dit ook gaat gebeuren. De sporen rond Amsterdam moeten daarvoor op de schop, daarvoor is er een ontwerp Tracébesluit (OTB) nodig. "De planuitwerking voor de OTB is technisch zeer complex en zal geruime tijd in beslag nemen" staat in de 11e voortgangsrapportage van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Lees verder
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door VIRM »

Dus de reiziger wordt eigenlijk al jarenlang blijgemaakt met een halfdode mus, die ooit ergens in de toekomst wordt gereanimeerd?

Wordt er dan op z'n minst als tussenoplossing gedacht aan verlenging van de huidige treinen? Want anders maak je de trein niet aantrekkelijk (zowel in de spits als in het weekend).
Beul van de blindegeleidelijn
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Moshi »

VIRM schreef:Dus de reiziger wordt eigenlijk al jarenlang blijgemaakt met een halfdode mus, die ooit ergens in de toekomst wordt gereanimeerd?

Wordt er dan op z'n minst als tussenoplossing gedacht aan verlenging van de huidige treinen? Want anders maak je de trein niet aantrekkelijk (zowel in de spits als in het weekend).
Ik heb niet het idee dat er echt reizigers zijn die er van balen dat er elk kwartier een trein gaat in plaats van elke tien minuten, dus met die halfdode mus valt het wel mee.

De lengte van treinen wordt bijgesteld aan de hand van de vraag. Dus ja, als er ergens capaciteit tekort is dan wordt er gedacht aan het verlengen van treinen. Maar dat is altijd al zo geweest en heeft niets met PHS te maken...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Z2N »

Ik nodig je graag uit om mee te reizen op de A2-corridor in de spitsuren, maar de meeste treinen rijden daar al op lengte ([serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] tijdelijk met ICM, helaas), en nog is het er erg druk.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door VIRM »

Als ik over de A2-corridor reis, is dat meestal in het weekend. Dan besluit NS ineens dat er veel minder mensen reizen, dus worden de treinen ook een heel stuk korter. Ook Amsterdam Centraal-Schiphol wordt in het weekend vaak genoeg bediend met een SGM3. Weekendjesmensen die van/naar Schiphol reizen bestaan dus ook kennelijk niet.

In de spits zie ik dat het regelmatig best knus kan zijn in de [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] en [serie=Sprinter|2016|Amsterdam Centraal - Uitgeest4700[/serie], die met SGM5/6 rijden. Deuren zat om in/uit te stappen, maar het blijft vaak stervensdruk. Had een paar jaar geleden vaak de [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] van 09:00: BAM, dat werd dan ineens met een enkel treinstel gereden en dan zat je lekker knus.

Melden heeft volgens mij echt weinig zijn. In de spits is er volgens mij weinig materieel om mee te verlengen. Geen idee waar alles 's weekends naartoe verdwijnt (gaat er echt zoveel het onderhoud in)? En bij de top-10 druktemeldingen zie je volgens mij met enige regelmaat dezelfde series voorbij komen.

Kun je de treinen theoretisch gezien niet nog langer maken (als de perronlengte het toelaat)?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Z2N »

Als er voldoende materieel is wel, dat is dan ook de voornaamste reden om zoveel nieuw sprinter-materieel te bestellen (176 stellen om 140 stellen te vervangen, op een krimpend netwerk).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Moshi »

Z2N schreef:Ik nodig je graag uit om mee te reizen op de A2-corridor in de spitsuren, maar de meeste treinen rijden daar al op lengte ([serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] tijdelijk met ICM, helaas), en nog is het er erg druk.
Ik zeg niet dat de treinen niet te vol zitten. Maar zolang er niet structureel 14 bakken VIRM rijden op Utrecht - Eindhoven hoef je niet elke tien minuten een IC te rijden om dat probleem op te lossen, maar kan dat ook met meer materieel. Sterker nog, zonder meer materieel biedt vaker kortere treinen helemaal geen oplossing voor dat probleem.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Michael »

Z2N schreef:([serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] tijdelijk met ICM, helaas)
ICM in de [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] is niet tijdelijk.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Z2N »

In 2017 ben je het sowiezo kwijt met de vernieuwe opzet, maar ICM is alleen maar in de 3500 gekomen omdat door werkzaanheden in Ut de 2800 en de (1)1700 gekoppeld moeten worden in Ut. ICM-6 is te kort voor de beide series ten westen van Ut, en langer dan zes bakken per tak kan niet vanwege beperkte spoorlengte. Als de werkzaamheden in Ut afgerond zijn komt het ICM weer terug, het VIRM verhuist dan naar de 3500.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Z2N schreef:Ik nodig je graag uit om mee te reizen op de A2-corridor in de spitsuren, maar de meeste treinen rijden daar al op lengte ([serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] tijdelijk met ICM, helaas), en nog is het er erg druk.
Ik nodig je graag uit naar de dienstregeling te kijken, er rijdt één trein in de ochtendspits op maximale capaciteit, en dat is trein 822. De overige kunnen nog met 20-30% uitgebreid worden door ook hier VIRM12 in te zetten. In 2017 worden de [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] en [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] in Ehv gekoppeld en zal je sowieso veel meer VIRM12 krijgen (zoals nu tussen Ut en Dv waar dat totaal niet nodig is).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten