[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Mr-W »

NS heeft een zeer goede PR afdeling die van vrijwel alles een positief verhaal kunnen maken, hoe slecht de prestatie ook is.
Alargule

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Alargule »

Ja, met cijfers kun je natuurlijk alle kanten op. 90% klinkt bijna als een Noord-Koreaanse of Catalaanse uitslag. Dus dat roept vooral vragen op. Welke reizigers zijn bijvoorbeeld bevraagd? Alleen degenen die van deze verbinding gebruik maakten, of ook overstappende reizigers en reizigers die niet van deze verbinding gebruik maakten maar voor wie de dienstregeling wel werd geraakt? Hoe is de vraag gesteld? Konden reizigers thuis in alle rust eens nadenken over een antwoord, of werd de vraag door Mikos tijdens zijn controlerondje gesteld? (Zo mevrouwtjeeh...en, zijn we een beetje tevreden met de nieuwe dienstregeling van NS? Hmmm??! Euh...ik eh...ja... Ja WAT!!!??! Euh ja meneer de conducteur?) En welke antwoorden konden gegeven worden? Was het een binaire ja/nee vraag, of kon er een cijfer worden gegeven? En indien het laatste het geval is: vanaf welk cijfer wordt het resultaat dan als 'tevreden' meegenomen (op de middelbare school had je een 'voldoende' vanaf 5,5 of hoger)? En hoe is de verdeling van de cijfers dan geweest (vooral zesjes of vooral tienen)?

En nu heeft NS zeven dagen getest, op een relatief rustige dag met relatief goed weer. Ik ben benieuwd wat er met de klanttevredenheid gaat gebeuren als de treinen straks iedere dag rijden onder minder optimale weersomstandigheden.

We gaan het zien.
PHS

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door PHS »

De borstklopperij van NS is natuurlijk niet helemaal onverdiend, want de grote rampscenario's die sommigen hier schetsten zijn uitgebleven. De test is wat mij betreft succesvol, ook omdat het merendeel van de reizigers gewoon tevreden is. Stilstand is in dezen achteruitgang.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Merendeel van de reizigers zal het waarschijnlijk worst wezen, een deel zal het waarschijnlijk ondanks de berichtgeving nog niet eens door hebben. Die mensen klagen niet, maar worden er ook niet wijzer van, als de NS nog enkele jaren zou wachten met de invoering van PHS zouden ze dat ook prima vinden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Daniel »

olof schreef:De borstklopperij van NS is natuurlijk niet helemaal onverdiend, want de grote rampscenario's die sommigen hier schetsten zijn uitgebleven. De test is wat mij betreft succesvol, ook omdat het merendeel van de reizigers gewoon tevreden is. Stilstand is in dezen achteruitgang.
Tja, NS heeft ook wel alles op alles gezet op het laten slagen van deze test. Tot extra bijsturingscapaciteit aan toe, het is maar de vraag of die er nog is als het allemaal definitief wordt doorgevoerd.
En ook de huidige maatregelen bij verstoringen voorspellen niet veel goeds: naar het schijnt mogen samenstellingen niet meer aangepast worden om maar alle treinen (maar dan wat korter) te kunnen blijven rijden en vindt men tegenwoordig standaard 2x/uur rijden bij een storing voldoende in plaats van maatwerk met wat met een beetje moeite past. Krijg je dan bij een storing op het PHS-traject voortaan 2x/uur een los zesje? Dat lijkt me wat problematisch worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Wubbo »

Dat laatste deel kan ik niet plaatsen? Ik ken legio versperringsmaatregelen waar meer dan 2x per uur een trein blijft rijden?

Vandaag was testdag 7, maar er waren geen mensen in hesjes meer aanwezig op Utrecht Centraal. Of er nog extra bijsturingscapaciteit was weet ik niet, maar langzamerhand wordt dus steeds meer de normale situatie getest op de testdagen.
PHS

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door PHS »

Op het beleid van de NS bij verstoringen is natuurlijk heel wat op af te dingen. Dat beleid geldt voor het hele land, niet alleen voor PHS. Hoe alles in de praktijk gaat uitpakken, is sowieso een kwestie van afwachten. De omstandigheden tijdens de testdagen zijn tot nu toe over het algemeen erg goed geweest. Je kunt dan wel van alles gaan simuleren met modellen, maar de werkelijkheid is toch vaak anders, ook omdat je in de modellen niet alle factoren kunt meenemen. We gaan het zien.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Dat laatste deel kan ik niet plaatsen? Ik ken legio versperringsmaatregelen waar meer dan 2x per uur een trein blijft rijden?
Naar het schijnt zouden die er juist niet meer zijn, maar wordt een standaard halfuursdienst voldoende geacht bij een verstoring.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Wubbo »

Daar geloof ik niets van, er zit een hele batterij mensen bij ProRail die die dingen maakt.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door webguy »

Ben vast een van de weinigen die hier last van heeft, maar ik moet tegenwoordig bijna dagelijks naar Muiderpoort vanaf Ede. Ergens vinden de planner de overstap niet meer zo fijn, en dus ga je van 4 naar 2 reismogelijkheden per uur op die verbinding. Zo zullen er denk ik voor meer forenzen handige verbindingen wegvallen...
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door waldo79 »

Nee, bepaald geen hosannageluiden van mij. Geen verminderd aantal reismogelijkheden, maar wel een substantiële reistijdverlenging :)
Gelukkig wordt die deels verzacht komende december, maar het blijft ten koste gaan van "quality time" :(
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door trolly »

ProRail krijgt 43 miljoen voor spoorboekloos rijden op twee nieuwe trajecten

https://nos.nl/artikel/2214587-schiphol ... kloos.html
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

webguy schreef:Ben vast een van de weinigen die hier last van heeft, maar ik moet tegenwoordig bijna dagelijks naar Muiderpoort vanaf Ede. Ergens vinden de planner de overstap niet meer zo fijn, en dus ga je van 4 naar 2 reismogelijkheden per uur op die verbinding. Zo zullen er denk ik voor meer forenzen handige verbindingen wegvallen...
Naja op zich rijden de sprinters 4x per uur strak achter de IC aan vanaf Bijlmer naar CS dus dan zal het puur liggen aan dat er nog geen ETMET op Utrecht-Arnhem is.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Durashift »

Het is, voor mij, nog een beetje een 'maf' beeld.. een VIRM IV iets na half zeven 's avonds over de boog bij Breukelen, op weg naar Utrecht, voorbij te zien rijden.. zo'n kort treinstel op dat tijdstip past nog niet helemaal in mijn beeldvorming.. :? :)
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door verfmeer »

trolly schreef:ProRail krijgt 43 miljoen voor spoorboekloos rijden op twee nieuwe trajecten

https://nos.nl/artikel/2214587-schiphol ... kloos.html
Er wordt wel gesproken over Breda-Eindhoven maar ik mis Den Haag-Rotterdam. Daar moeten toch ook 8 ICs gaan rijden?
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SLToilet »

Ach wat is 43 miljoen, voor dat stukje zal weer een andere injectie moeten komen dunkt me...

Of het is de RET-maffia geweest die eisen dat eerst hun nieuwe kindje wordt geboren :twisted:
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door reisthijs »

verfmeer schreef:Er wordt wel gesproken over Breda-Eindhoven maar ik mis Den Haag-Rotterdam. Daar moeten toch ook 8 ICs gaan rijden?
Ja, maar het gaat nu over de trajecten waarvoor de financiering nog niet rond was.
Den Haag-Rotterdam is een ander project.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door trolly »

verfmeer schreef:Er wordt wel gesproken over Breda-Eindhoven maar ik mis Den Haag-Rotterdam. Daar moeten toch ook 8 ICs gaan rijden?
Alsjeblieft.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door reisthijs »

"Elke vijf minuten een trein"(!) Hoe komen ze daar nu weer bij? Gooien ze de IC's en sprinters op 1 hoop?

Verder mis ik nog wat belangrijke details, is die 300 miljoen bijvoorbeeld ook genoeg om er voor te zorgen dat er IC's in Schiedam kunnen blijven stoppen?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Roeland »

Hoe worden die 8 IC's verdeeld over het uur?
4x/uur Den Haag CS - Eindhoven en 4x/uur Amsterdam - Dordrecht (- Vlissingen)?
Of 2x/uur Den Haag CS - Eindhoven en 6x/uur Amsterdam - Dordrecht (- Vlissingen)?
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door verfmeer »

Omdat Breda-Eindhoven ook meer ICs krijgt denk ik dat het 4x per uur Den Haag-Eindhoven wordt en 4x per uur Amsterdam-Dordrecht/Vlissingen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door trolly »

reisthijs schreef:"Elke vijf minuten een trein"(!) Hoe komen ze daar nu weer bij? Gooien ze de IC's en sprinters op 1 hoop?
Zo staat het wel in het artikel, ja. En eerlijk gezegd kan ik ze geen ongelijk geven — het zijn allemaal treinen, toch?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Suus »

verfmeer schreef:Omdat Breda-Eindhoven ook meer ICs krijgt denk ik dat het 4x per uur Den Haag-Eindhoven wordt en 4x per uur Amsterdam-Dordrecht/Vlissingen.
Zover ik weet wordt er voor Breda - Eindhoven nu gekeken naar een verlenging van de IC Direct (de 900) of een nieuwe pendeltrein tussen Breda en Eindhoven.

Dat roept wel de vraag op wat de 11e en 12e trein wordt tussen Den Haag HS en Rotterdam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door regenmaker »

Misschien een pendeltrein Den Haag CS - Rotterdam CS?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door reisthijs »

En 4 keer per dag de Benelux!
trolly schreef:Zo staat het wel in het artikel, ja. En eerlijk gezegd kan ik ze geen ongelijk geven — het zijn allemaal treinen, toch?
Ik geef ze wel ongelijk omdat de doorgaande reizigers niets aan die sprinters hebben.
Tussen Den Haag HS - Rotterdam Centraal heb je nu 7 reismogelijkheden per uur, in 2025 zijn het er 8.
Suus schreef:Zover ik weet wordt er voor Breda - Eindhoven nu gekeken naar een verlenging van de IC Direct (de 900) of een nieuwe pendeltrein tussen Breda en Eindhoven.
Dat zal best, maar 2025 is nog ver weg, ze kunnen altijd nog wat anders bedenken. Het is ook nog eens afhankelijk van wat er in de nieuwe concessie wordt afgesproken voor wat betreft welke diensten er over HSL moeten rijden. En dan hebben we het nog niet eens over de vraag, welke vervoerder er dan rijdt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten