[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Er zijn genoeg dingen die wel te testen zijn, zoals hoe je omgaat met verstoringen als je zo vaak rijdt tussen Amsterdam en Eindhoven. Er zijn ook niet echt alternatieven, tenzij je iedere woensdag van Den Helder tot Maastricht een andere dienstregeling wil rijden of geen proef wil doen.
EDIT Wat Klaasje ook zegt.
EDIT Wat Klaasje ook zegt.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Maar wat maakt een Den Bosch - Utrecht zo specifiek dat daar van te voren van alles getest moet worden of compleet nieuwe procedures voor nodig zijn? Tussen Den Haag en Rotterdam rijden ook 10-12 treinen per uur op een grotendeels twee-sporig baanvak en voordat die gingen rijden zijn er toch ook nooit testdagen geweest?
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Tussen Utrecht en Gouda rijden sprinters en intercity's wel gedeeltelijk over hetzelfde spoor, maar kunnen intercity's de sprinters bij elk tussengelegen station inhalen. En alle aansluitingen zijn ongelijkvloers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Alleen heeft JWM het over de lijn Rotterdam - Den Haag, niet de lijnen vanuit die plaatsen naar Utrecht Die lijn Rotterdam - Den Haag heeft zelfs voor een aardig deel dezelfde karakteristieken: eerst een stuk viersporig tussen Den Haag en Rijswijk, dan tweesporig door naar Rotterdam. Net als dat Utrecht - Den Bosch eerst viersporig is tot Houten en dan tweesporig door.
Het voornaamste verschil is dan nog dat je op het tweesporige deel van Utrecht - Den Bosch nog een inhaalmogelijkheid hebt op Geldermalsen, waar ook nog in twee richtingen treinen gelijkvloers overkruisen naar de aftakkingen richting Leerdam en Tiel.
Het voornaamste verschil is dan nog dat je op het tweesporige deel van Utrecht - Den Bosch nog een inhaalmogelijkheid hebt op Geldermalsen, waar ook nog in twee richtingen treinen gelijkvloers overkruisen naar de aftakkingen richting Leerdam en Tiel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
De spoorlijn Utrecht - Eindhoven valt natuurlijk niet te vergelijken met Den Haag - Rotterdam. Utrecht - Eindhoven is over een lengte van 50,8 kilometer dubbelsporig (Houten Castellum - Boxtel), twee inhaalmogelijkheden (Geldermalsen en Den Bosch), drie overige tussenstations (Culemborg, Zaltbommel en Vught), gelijkvloerse aansluitingen bij Geldermalsen, Betuweroute en Vught en een redelijk groot aandeel goederentreinen.
De spoorlijn Den Haag - Rotterdam is maar over 17 kilometer dubbelsporig (Delft Aansluting - Rotterdam (Hoekse Lijn niet meegeteld)), er zijn slechts drie tussenstations waarvan er op één tussenstation door (bijna) alle ICs gestopt wordt (Delft) en op één tussenstation door een deel van de ICs (Schiedam Centrum): dat betekent dat de ICs nauwelijks sneller zijn dan de SPR en dat er dus ook geen inhaalmogelijkheden nodig zijn. Verder zijn er eigenlijk geen gelijkvloerse aansluitingen (behalve de enkelsporige verbindingsboog Utrecht - Schiedam) en het aandeel goederentreinen ligt volgens mij veel lager.
Kortom, dat 10-12 treinen tussen Den Haag - Rotterdam over dubbelspoor past is geen garantie dat 10-12 treinen ook tussen Utrecht - Eindhoven over dubbelspoor past.
De spoorlijn Den Haag - Rotterdam is maar over 17 kilometer dubbelsporig (Delft Aansluting - Rotterdam (Hoekse Lijn niet meegeteld)), er zijn slechts drie tussenstations waarvan er op één tussenstation door (bijna) alle ICs gestopt wordt (Delft) en op één tussenstation door een deel van de ICs (Schiedam Centrum): dat betekent dat de ICs nauwelijks sneller zijn dan de SPR en dat er dus ook geen inhaalmogelijkheden nodig zijn. Verder zijn er eigenlijk geen gelijkvloerse aansluitingen (behalve de enkelsporige verbindingsboog Utrecht - Schiedam) en het aandeel goederentreinen ligt volgens mij veel lager.
Kortom, dat 10-12 treinen tussen Den Haag - Rotterdam over dubbelspoor past is geen garantie dat 10-12 treinen ook tussen Utrecht - Eindhoven over dubbelspoor past.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Ik vraag me vooral af wat deze proef toevoegt aan de eerdere proeven die op dit traject zijn gedaan.
In 2010 is er een maand lang elke werkdag geoefend, met meer treinen (toen reed er ook elke 10 minuten een sprinter tussen Utrecht en Geldermalsen) op minder infrastructuur (Utrecht-Houten was nog niet viersporig).
Er zijn nu meer inhaalmogelijkheden en minder gelijkvloerse aansluitingen dan toen, je zou toch denken dat het alleen maar makkelijker is geworden.
In 2010 is er een maand lang elke werkdag geoefend, met meer treinen (toen reed er ook elke 10 minuten een sprinter tussen Utrecht en Geldermalsen) op minder infrastructuur (Utrecht-Houten was nog niet viersporig).
Er zijn nu meer inhaalmogelijkheden en minder gelijkvloerse aansluitingen dan toen, je zou toch denken dat het alleen maar makkelijker is geworden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Wat ik heb meegekregen was dat er uit die proef nog een aantal punten kwamen waardoor het niet realistisch was om ETMET te rijden. Deze test is dan een prima kans om te kijken of de infrastructuur er nu wel geschikt voor is. Aangezien er destijds heel geheimzinnig is gedaan over wat er wel en niet goed liep kunnen we niets vergelijken.
🍉
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Die eerdere proeven waren geen succes. Maar er is in de tussentijd wel het nodige veranderd:
- Utrecht-Houten viersporig
- vrije kruising boven Den Bosch
- ombouw Utrecht Centraal
En destijds reden er ook 6 sprinters per uur tussen Utrecht en Geldermalsen, en dat gaat nu ook voorlopig nog niet gebeuren.
- Utrecht-Houten viersporig
- vrije kruising boven Den Bosch
- ombouw Utrecht Centraal
En destijds reden er ook 6 sprinters per uur tussen Utrecht en Geldermalsen, en dat gaat nu ook voorlopig nog niet gebeuren.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Die eerdere proeven waren wel een succes. Ze hebben namelijk de informatie opgeleverd die men wilde.
Komt deze test daar niet een beetje te laat voor? Men heeft immers al besloten om het in december in te voeren. Dit lijkt meer een test om de puntjes op de i te zetten.Hainje schreef:Deze test is dan een prima kans om te kijken of de infrastructuur er nu wel geschikt voor is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Wat nogal dubieus is voor een spoorvervoerder
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Wat ik ervan begreep gaan ze nu onder andere toetsen of de bedachte bijsturings- en versperringsmaatregelen werken. Meer treinen over dezelfde infra, met de genoemde beperkingen, betekent een andere manier van bijsturen. Er is natuurlijk al van alles gesimuleerd, maar in het echt werkt het toch anders. Door niet gelijk 7 dagen in de week te rijden heb je meer tijd om een storing (of een bijsturingskeuze) te evalueren en aan te passen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Lijkt me knap lastig testen... Ze gaan neem ik aan geen pop op het spoor gooien om een aanrijding te simuleren. Er moet dus maar net een grote storing optreden op zo'n testdag wil je dat echt kunnen testen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Met zoveel testdagen is de kans groot dat er een keer iets gebeurt. Het hoeft geen aanrijding te zijn, een defecte trein is ook goed. Of een machinist die te laat is. Of wachten op een ambulance. Er zijn echt heel veel redenen waarom een trein een tijdje stil kan staan, en waar je dus een afhandelscenario voor nodig hebt.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Dat is in 2017 ook al het geval (A)JWM schreef: [*] Rijden de sprinters uit Tiel door naar Woerden
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Nee, tijdens de proefdagen op woensdag dus niet.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Per wanneer zijn de testdagen in de reisplanner verwerkt? :)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Tien dagen van te voren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Als de dienstregeling op de gebruikelijke data bijgewerkt wordt zal dat rond 10/11 augustus zijn.VIRM schreef:Per wanneer zijn de testdagen in de reisplanner verwerkt? :)
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Het nieuwsbericht die je wist dat zou komen.
Ze hebben mij overigens niets gevraag en ik ben het er niet helemaal mee eens. Vooral die treinen met losse viertjes midden in de avondspits bevallen me niet zo goed. Ik plan mijn reis daar nu omheen (waardoor ik dus alsnog vier reële reismogelijkheden per uur overhoud). Hopelijk wordt het materieel gelijkmatiger verdeeld in de nieuwe dienstregeling...
Dit schrijft NS er zelf over:
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers oordelen positief
Ze hebben mij overigens niets gevraag en ik ben het er niet helemaal mee eens. Vooral die treinen met losse viertjes midden in de avondspits bevallen me niet zo goed. Ik plan mijn reis daar nu omheen (waardoor ik dus alsnog vier reële reismogelijkheden per uur overhoud). Hopelijk wordt het materieel gelijkmatiger verdeeld in de nieuwe dienstregeling...
Dit schrijft NS er zelf over:
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers oordelen positief
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
De dienstregeling wordt dan ook anders dan nu en de 3500 rijdt dan niet langer, voor zover, onnodig met dubbele stellen en de extra IC met solo viertjes.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
De NS woordvoerder vanochtend op radio 1 had wel een positieve instelling. De 10 procent die nog niet tevreden was moest gewoon nog even wennen. Lijkt mij een goede instelling, het ligt niet aan ons maar aan de reiziger.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 170 gasten