[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Vinny » Vr 01 Jul 2016, 18:23

Voor zover ik begrepen heb is het lijnnet van de NS nog te veel in ontwikkeling. Voor het hele circus over PHS losbarstte, was men al bezig met de vermeteroing van het spoorwegnet, dus geen wandelende treinseries meer, zoveel mogelijk vaste begin- en eindpunten en een strakker onderscheid tussen het snelle en langzame segment (IC en Sprinters). Als er teveel uitzonderingen zijn werkt het systeem niet meer klantvriendelijk.

Ik zie zelf overigens het meest in het Duitse model: met S nummers voor de S-bahn en nummerloze lange afstandsverbindingen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

j-ason
Berichten: 48
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:24

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor j-ason » Vr 01 Jul 2016, 20:18

Vinny schreef: met S nummers voor de S-bahn en nummerloze lange afstandsverbindingen.


De lange ic verbindingen hebben weldegelijk lijnnummers.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2093
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Zugführer » Vr 01 Jul 2016, 20:33

Die worden echter nauwelijks gebruikt in de communicatie naar de reizigers toe. In tegenstelling tot de S/RB/RE nummers.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor reisthijs » Vr 01 Jul 2016, 21:18

Nou hebben we in Nederland nauwelijks echte langeafstandstreinen, onze IC's zijn vergelijkbaar met de Duitse RE's, en zouden volgens het Duitse model dus een lijnnummer kunnen krijgen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Z2N » Vr 01 Jul 2016, 21:48

Bovendien heeft het Fernverkehr wel gewoon nummers, alleen dan treinummers (die naar de reizigers gecommuniceerd worden).
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Hainje » Vr 01 Jul 2016, 21:49

*pakt de IC naar Ontopic* 8-)
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Alargule
Berichten: 1697
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Alargule » Za 02 Jul 2016, 23:23

*fapfapfapfapfapfapfapfap*

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Klaasje » Di 05 Jul 2016, 12:28

Ik heb de laatste tijd naar meerdere uitwerkingen van dienstregelingen met PHS gekeken maar op trajecten waarop sprinters vaker moeten worden ingehaald dan nu met een kwartierdienst zet ik toch mijn vraagtekens bij de wenselijkheid van PHS. Op Amsterdam-Utrecht is het niet zo'n probleem en tot aan Den Bosch gaat het ook goed maar richting Arnhem en in OV-SAAL doorgetrokken naar Den Haag gaan de dienstregelingen er eerder van op achteruit dan op vooruit. Dan vergeet ik even effecten die er spelen op aansluitende trajecten die ook niet altijd positief uitkomen. Is PHS niet inmiddels meer een doel op zich dan een daadwerkelijk goede uitwerking van het verhogen van de vervoerscapaciteit en het aantrekkelijker maken van de trein? Ik ben een beetje bang van wel..

starx
Berichten: 430
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor starx » Di 05 Jul 2016, 16:11

Als ERTMS is aangelegd dan kan de opvolgtijd waarschijnlijk omlaag van 3 naar 2 minuten. Dan kunnen sprinters één extra station aandoen zonder te hoeven worden ingehaald.

Op Utrecht - Arnhem - Nijmegen vind ik ook dat een tienminutendienst meer kwaad dan goed doet. De aansluitingen op Arnhem-Doetinchem en Nijmegen-Boxmeer (die beide een kwartierdienst kennen) wordt daarmee slechter. Veel liever zie ik een extra trein rijden in het ICE-pad en eigenlijk zie ik de hele ICE ook liever vervangen worden door een normale IC die een uurdienst rijdt. Op een druk spoornet als het Nederlandse zijn treinen die eens in de twee uur rijden gewoon absoluut niet handig.

Bij OV-SAAL is het grootste probleem de onwil om Almere - Weesp te verdubbelen. Uiteraard mag het ministerie zijn eigen prioriteiten stellen maar dat betekent volgens mij gewoon dat de frequentie niet omhoog kan zonder veel kunst en vliegwerk.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Vinny » Di 05 Jul 2016, 22:46

Ik denk dat je meer maatwerk moet toepassen. Maar ik vrees dat PHS zodanig zijn eigen leven is gaan leiden dat alles er aan ondergeschikt wordt gemaakt. Utrecht-Arnhem vind ik ook zo'n mooi voorbeeld van vlees noch visch. Er wordt de komende jaren nogal wat aangekloot daar, terwijl de echte problemen niet worden aangepakt. Dus je houdt op die corridor een suboptimale dienstregeling met of onnodig lange rijtijden of extra overstappen of lagere frequenties...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor SuperGhost » Di 05 Jul 2016, 22:49

Wellicht dat je in het ideeëntopic dan kan schetsen hoe jij het zou willen zien op die as?

wouter15
Berichten: 845
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor wouter15 » Di 19 Jul 2016, 10:25

Volgens http://www.ovpro.nl/trein/2016/07/19/ns ... nt-rijden/ gaan er vanaf december 2017 meer treinen gaan rijden tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven en vanaf 2018 ook meer treinen tussen Utrecht en Houten. Dan krijg je dus (vermoed ik) deze dienstregeling:
*2x/uur een IC Enkhuizen - Eindhoven
*2x/uur een IC Maastricht - Alkmaar
*2x/uur een IC Heerlen - Schiphol.

Over de laatste twijfel ik een beetje door dit stukje tekst: "Als de treinen hoogfrequent gaan rijden, blijven de intercity’s tussen Eindhoven en Maastricht gewoon doorrijden naar Maastricht en Heerlen of naar Venlo. Net zoals nu ook het geval is, blijven er op deze verbindingen twee intercity’s per uur rijden. In het noorden gaan de treinen rijden naar Den Helder, Alkmaar en Enkhuizen. Ook voor Arnhem en Nijmegen heeft dit geen gevolgen; deze twee steden blijven een directe verbinding houden met Amsterdam Centraal en met Schiphol Airport."

Vanaf 2018 gaan er ook meer treinen rijden tussen Utrecht en Houten. Dan krijg je dus waarschijnlijk de volgende dienstregeling:
*2x/uur SPR Den Haag - Gouda - Woerden - Utrecht - Houten - Geldermalsen - Den Bosch
*2x/uur SPR Utrecht - Houten (in de ochtendspits naar Utrecht en in de middagspits naar Houten)
*2x/uur SPR Woerden - Utrecht - Geldermalsen - Tiel

Ik denk trouwens niet dat de nieuwe Sprinter Utrecht - Houten gaat doorrijden naar Woerden maar dat weet ik niet zeker.

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor SuperGhost » Di 19 Jul 2016, 13:58

Als men dan slim is, laat men de avondtrein op Amsterdam Centraal - Limburg dan doorrijden naar Enkhuizen i.p.v. Alkmaar indien mogelijk, zodat je dan 's avonds niet losse treinen Enkhuizen-Amsterdam en Amsterdam-Maastricht hoeft te krijgen, dat scheelt keringen op Amsterdam Centraal en Sloterdijk behoudt dan ook 4x p/u een rechtstreekse trein met Utrecht, al dan niet met een iets langere wachttijd op Amsterdam Centraal op dat moment.

Die langere wachttijd zou je dan kunnen verkorten door ri. Enkhuizen iets eerder te vertrekken en ook op Zaandam te stoppen, zodat dat station ook 4x p/u een rechtstreekse IC met Utrecht behoudt. Ook zou je dan die IC extra op Duivendrecht en Bijlmer ArenA kunnen laten stoppen om daar een overstap te geven op een trein naar A'dam Zuid en Schiphol + Bijlmer 4x p/u van/naar Utrecht te verbinden. De losse avond-IC Utrecht-Schiphol sluit dan aan op de IC Nijmegen-Den Helder. Zo heb je dan vanaf beide takken 's avonds een verbinding naar Schiphol.

Je krijgt dan overdag:
2x IC Den Helder - Nijmegen (aansluitend: IC Schiphol - Venlo)
2x IC Enkhuizen - Maastricht
2x IC (Schagen-)Alkmaar - Heerlen (15 min. na Den Helder-Nijmegen op Alkmaar-Amsterdam C, 20 minuten erna op Amsterdam-Utrecht)
en tussen die laatste 2 in rijdt dan ook nog 2x p/u de IC Schiphol - Nijmegen.

In de late avond en zondag's vroeg krijg je dan:
2x IC Den Helder - Nijmegen, stopt extra op Driebergen-Zeist (aansluitend: Schiphol - Utrecht C)
2x IC Enkhuizen - Maastricht, stopt extra op Zaandam, Duivendrecht en Amsterdam Bijlmer ArenA (op Duivendrecht overstap op trein van/naar Schiphol)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31479
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Suus » Di 19 Jul 2016, 14:31

wouter15 schreef:Volgens http://www.ovpro.nl/trein/2016/07/19/ns ... nt-rijden/ gaan er vanaf december 2017 meer treinen gaan rijden tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven en vanaf 2018 ook meer treinen tussen Utrecht en Houten. Dan krijg je dus (vermoed ik) deze dienstregeling:
*2x/uur een IC Enkhuizen - Eindhoven
*2x/uur een IC Maastricht - Alkmaar
*2x/uur een IC Heerlen - Schiphol.

De trein die bij jou in Eindhoven eindigt gaat naar Venlo rijden, Venlo wordt vanaf december 2016 in Eindhoven gekoppeld aan de treinen richting Utrecht en verder
Rame à l'approche

Jonkervoort
Berichten: 120
Lid geworden op: Ma 06 Jan 2014, 17:39

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Jonkervoort » Wo 20 Jul 2016, 03:44

wouter15 schreef:Ik denk trouwens niet dat de nieuwe Sprinter Utrecht - Houten gaat doorrijden naar Woerden maar dat weet ik niet zeker.

Lijkt me van niet, want tot de oplevering van de tweede brug over het Amsterdam-Rijnkanaal kunnen er geen extra treinen meer rijden daar. Was voor later wel de bedoeling dacht ik.

VIRM
Berichten: 3401
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor VIRM » Wo 20 Jul 2016, 10:05

Is het dan de bedoeling dat je een IC Amersfoort - Amsterdam Centraal - Almere Centrum zal krijgen? Lijkt mij een beetje onpraktisch om de IC Vlissingen - Haarlem - Amsterdam Centraal door te laten rijden naar Almere, aangezien je in Amsterdam dan de PHS-lijnen moet kruisen.
Beul van de blindegeleidelijn

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Klaasje » Wo 20 Jul 2016, 11:57

Dat gebeurt al vanaf aanstaande december. Dus nog eerder dan dat ETMET wordt ingevoerd op Amsterdam-Eindhoven.

sneltram
Berichten: 140
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor sneltram » Vr 22 Jul 2016, 13:30

Afbeelding

DSSA *O*

Dan kunnen we conflictvrij van Haarlem naar Amersfoort / Almere. :Y

Bemined
Berichten: 725
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Bemined » Vr 22 Jul 2016, 17:09

Jonkervoort schreef:Lijkt me van niet, want tot de oplevering van de tweede brug over het Amsterdam-Rijnkanaal kunnen er geen extra treinen meer rijden daar. Was voor later wel de bedoeling dacht ik.

Die brug was volgens mij inderdaad pas dienstregeling 2019. Misschien dat een extra trein nog wel kan, maar dan niet in een regelmatige 10 minuten frequentie dus je schiet er ook niet veel meer op. Uiteindelijk zou de frequentie op het gehele stuk Woerden - Geldermalsen omhoog moeten gaan, maar daarvoor moeten er ook eerst extra perrons te Geldermalsen komen.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 801
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor trolly » Vr 22 Jul 2016, 17:23

VIRM schreef:... een IC Amersfoort - Amsterdam Centraal - Almere Centrum ...

:shock:
Het lukt mij niet de voorgestelde verbinding tot stand te brengen. Wat begrijp ik niet?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31479
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Suus » Vr 22 Jul 2016, 17:40

Je maakt kop op Amsterdam Centraal, dus de twee treinseries zouden daar dan op elkaar keren (wat overigens niet altijd even handig is als je de 140 in de 1500 geïntegreerd houdt). Ik heb al een vermoeden hoe de spoorindeling wordt, maar ik ben er niet zeker van.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 801
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor trolly » Vr 22 Jul 2016, 20:19

Ah, op dat rijwiel. Ik dacht even dat iemand er stiekem een boog bij had gelegd bij de Nieuwe Meer.

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor MdJ » Vr 22 Jul 2016, 22:41

Bee schreef:Je maakt kop op Amsterdam Centraal, dus de twee treinseries zouden daar dan op elkaar keren (wat overigens niet altijd even handig is als je de 140 in de 1500 geïntegreerd houdt). Ik heb al een vermoeden hoe de spoorindeling wordt, maar ik ben er niet zeker van.

Het wordt inderdaad Deventer-Amsterdam C-Almere. Eenvoudig te verklaren doordat de IC Amsterdam-Almere anders een kwartier moet keren en de IC Deventer-Amsterdam in 3-4 minuten. Dat wordt straks 2x 9 minuten (.22-31 en .29-37). Indien er een 140 rijdt, keert de IC Almere-Amsterdam gewoon op zichzelf (een kwartier) en de 140 van en naar de Zaanstraat.
Bij twijfel: gebruik beton.

Alargule
Berichten: 1697
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Alargule » Za 23 Jul 2016, 09:56

trolly schreef:Ah, op dat rijwiel. Ik dacht even dat iemand er stiekem een boog bij had gelegd bij de Nieuwe Meer.


:lol:

Bemined
Berichten: 725
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Bemined » Za 23 Jul 2016, 10:42

Het lijkt me ook niet dat je die verbinding aan moet gaan duiden als Amersfoort - Amsterdam - Almere, want je bent met overtap in Hilversum meer dan 20 minuten sneller en zelfs met de sprinter in Weesp overstappen is sneller. Dit is net zoiets als zeggen dat er een intercity Gouda - Utrecht - Bodegraven rijdt (in het weekend keert de 2000 op de 8800 in Utrecht), in theorie klopt het, in de praktijk heb je er niets aan.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten