Pagina 8 van 49

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: zo 25 sep 2016, 22:15
door JWM
Ook al zijn de treinen naar Nijmegen relatief traag door het kopmaken in Arnhem, ik denk er toch wel voldoende vervoersvraag Nijmegen - Randstad is om minimaal 2x/u een directe Intercity te laten rijden.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: zo 25 sep 2016, 22:19
door Wubbo
Vanaf half december rijdt er al 6x per uur een IC tussen Arnhem en Nijmegen. Niet in een tienminutenligging, maar het zijn wel degelijk 6 IC's.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: zo 25 sep 2016, 22:26
door Nitein-Repart
Bij zo'n Sprinter ETMET krijg je
.05 Sprinter Arnhem -> Nijmegen .23
.15 Sprinter Arnhem -> Nijmegen .33
.22 Intercity Arnhem -> Nijmegen .36
.25 Sprinter Arnhem -> Nijmegen .43

.07 Sprinter Nijmegen -> Arnhem .25
.17 Sprinter Nijmegen -> Arnhem .35
.24 Intercity Nijmegen -> Arnhem .38
.27 Sprinter Nijmegen -> Arnhem .45

De reisrelatie Nijmegen-Liemers/Achterhoek wordt hierdoor wel een paar minuten trager en ik denk niet dat Nijmegen erg blij zou zijn als ze de directe verbinding met Utrecht verliezen. Ik denk dat zowel ETMET als Plan sirvinniei achteruitgang betekent voor de reiziger ten opzichte van de huidige situatie.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: zo 25 sep 2016, 22:32
door Nitein-Repart
Vinny schreef:Het probleem van Veenendaal-de Klomp is dat het het intercitystation van Veenendaal is. De vervoerswaarde ontleent het aan het feit dat mensen uit heel Veenendaal liever direct op een intercity stappen dan eerst met de sprinter te reizen en dan nog eens over te stappen. Daarom denk ik dat je op de hele lijn Utrecht-Arnhem beter een drietreinensysteem kunt hebben, want ook Driebergen-Zeist en zelfs Ede-Wageningen zijn eigenlijk geen echte IC-waardige stations.
Ede-Wageningen vind ik gezien de reizigersaantallen toch wel een IC-waardig station. Er zijn zat IC-stations die minder reizigers verwerken. Ook in het belang van de bereikbaarheid van de Wageningen Universiteit is het ook wenselijk dat Ede-Wageningen door 4 IC's per uur bedient wordt.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: zo 25 sep 2016, 23:12
door sirvinniei
Erno-BE schreef:Bij zo'n Sprinter ETMET krijg je
.05 Sprinter Arnhem -> Nijmegen .23
.15 Sprinter Arnhem -> Nijmegen .33
.22 Intercity Arnhem -> Nijmegen .36
.25 Sprinter Arnhem -> Nijmegen .43

.07 Sprinter Nijmegen -> Arnhem .25
.17 Sprinter Nijmegen -> Arnhem .35
.24 Intercity Nijmegen -> Arnhem .38
.27 Sprinter Nijmegen -> Arnhem .45

De reisrelatie Nijmegen-Liemers/Achterhoek wordt hierdoor wel een paar minuten trager en ik denk niet dat Nijmegen erg blij zou zijn als ze de directe verbinding met Utrecht verliezen. Ik denk dat zowel ETMET als Plan sirvinniei achteruitgang betekent voor de reiziger ten opzichte van de huidige situatie.
Ach ja, Nijmegen met z'n wensen. Nijmegen-Utrecht is toch niet bepaald een forenzentraject, de reistijd is net te groot.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 26 sep 2016, 07:35
door Vinny
Erno-BE schreef:
Vinny schreef:Het probleem van Veenendaal-de Klomp is dat het het intercitystation van Veenendaal is. De vervoerswaarde ontleent het aan het feit dat mensen uit heel Veenendaal liever direct op een intercity stappen dan eerst met de sprinter te reizen en dan nog eens over te stappen. Daarom denk ik dat je op de hele lijn Utrecht-Arnhem beter een drietreinensysteem kunt hebben, want ook Driebergen-Zeist en zelfs Ede-Wageningen zijn eigenlijk geen echte IC-waardige stations.
Ede-Wageningen vind ik gezien de reizigersaantallen toch wel een IC-waardig station. Er zijn zat IC-stations die minder reizigers verwerken. Ook in het belang van de bereikbaarheid van de Wageningen Universiteit is het ook wenselijk dat Ede-Wageningen door 4 IC's per uur bedient wordt.
Dat kan prima, wat mij betreft rijden er 2 ICE treinen, 4 IC (sneltreinen) en een zooitje sprinters per uur. De ICE stopt nu ook niet in Ede-Wageningen en dat hoeft de opvolger ook niet te doen.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 26 sep 2016, 09:09
door Roeland
SuperGhost schreef:Ik zou ik er ook niets op tegen hebben om van Driebergen-Zeist een volledig IC-station te maken. Veenendaal-De Klomp kan wel gewoon afgewaardeerd worden tot sprinterstation.

De sprinters in Driebergen-Zeist moeten dan wellicht iets langer stilstaan, maar daar staat wel tegenover dat veruit de meeste reizigers vanuit die sprinters (vrijwel iedereen reist naar Utrecht of verder) iets tot veel sneller zijn. Daarnaast wordt Utrecht Centraal dan ook iets ontlast doordat enerzijds reizigers in Driebergen al op de IC naar Amsterdam of Schiphol kunnen stappen en anderzijds studenten voor de Uithof komende vanaf Arnhem met de IC al in Driebergen uit kunnen stappen i.p.v. naar Utrecht Centraal moeten reizen.
Dat pleit dan toch weer ervoor, om bij de ETMET-drg de 6 IC's om-en-om op Db en Klp te laten stoppen:
* Db overdag 4/uur en avond/weekend 2x/uur (om de Uithof-overstappers in de spits beter te bedienen)
* Klp zowel overdag als avond/weekend 2x/uur
Bijkomend voordeel voor de sprinters is, dat je die sprinter Ut - Ed helemaal niet nodig hebt, en dat de sprinters Ut - Rhn (doordat 4 van de 6 IC's rond Db ca. 3 minuten langzamer worden) gewoon tussen de IC's door passen, zonder 5 minuten wortel te schieten op Db.

De reistijdeffecten van "6x/uur alternerend" t.o.v. ETMET zijn:
* Ut - Ed / Ah / Nm --> 2 minuten langzamer
* Ut - Db --> 3 minuten sneller
* Db - Ed / Ah / Nm --> 3 tot 10 minuten sneller
* Klp - Ah --> 5 tot 10 minuten sneller
* Klp - Ut --> 10 minuten sneller
* Db / Klp - Asd --> 5 tot 15 minuten sneller
* Rhn / Vndc / Mrn - Ut --> 4 minuten sneller
En dan hebben we het nog niet over de forse besparing die NS kan maken op de sprinterinzet.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 26 sep 2016, 09:47
door sirvinniei
Zoals ik al eerder zei: alternerende intercities/sneltreinen worden zoveel mogelijk door de ns weggewerkt.
Daarnaast blijf je in deze situatie vanuit maarn om moeten rijden om in Arnhem te komen, wat ook niet volledig voordelig is

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 26 sep 2016, 13:25
door SuperGhost
Vinny schreef:want ook Driebergen-Zeist en zelfs Ede-Wageningen zijn eigenlijk geen echte IC-waardige stations.
Ede-Wageningen IC-onwaardig? :shock:
Dat station heeft 17.599 dagelijkse in/uitstappers (alleen NS, Valleilijn zit hier nog niet eens bij). Daarmee is het ongeveer slechts net iets minder druk dan IC-stations Deventer, Enschede en Groningen en (iets) drukker dan IC-stations als Apeldoorn, Rotterdam Alexander, Maastricht, Lelystad Centrum.
Ik vrees dat je de waarde van Ede-Wageningen (behoorlijk) onderschat Vinny :wink:
Vinny schreef:Het probleem van Veenendaal-de Klomp is dat het het intercitystation van Veenendaal is. De vervoerswaarde ontleent het aan het feit dat mensen uit heel Veenendaal liever direct op een intercity stappen dan eerst met de sprinter te reizen en dan nog eens over te stappen.
Daarom zie ik (zodra een sprinter Utrecht-Ede mogelijk wordt) de sprinter Utrecht-Rhenen ook het liefst geschrapt worden en daarvoor in de plaats de IC Den Haag Centraal - Utrecht Centraal doorgetrokken worden naar Rhenen (non-stop tot Driebergen-Zeist, daarna stoptrein naar Rhenen).

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 26 sep 2016, 15:27
door sirvinniei
De stad Ede is niet intercitywaardig, maar qua reizigersaantallen (grotendeels door de valleilijn bus) het station inderdaad wel.
Ik zie dan eerder de spitstreinen als sneltrein rijden Ut - Db - (Vndw) - Vnd en als je consistent met het OV beleid wilt zijn zonder stop Db

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 26 sep 2016, 17:09
door SuperGhost
sirvinniei schreef:De stad Ede is niet intercitywaardig, maar qua reizigersaantallen (grotendeels door de valleilijn bus) het station inderdaad wel.
De stad Ede heeft al 70.933 inwoners (cijfer uit 2015). Dat is (veel) meer dan 'IC-steden' Oss (57k), Roermond (57k), Sittard (37k), Assen (67k), Zutphen (38k), Castricum (34k), Heemstede & Aerdenhout (samen 31k), Heerenveen (28k) en vrijwel net zoveel als bijv. Gouda (71k) en Almelo (72k).

Ik denk dat het hier dus ook wel weer mee valt :wink:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 26 sep 2016, 17:22
door sirvinniei
En volgens die logica moet Veenendaal ook een intercity stop krijgen , en dan kan je wel door blijven gaan: Zeist, Houten, Soest etc. etc.
Als je kijkt naar aantal inwoners voor een intercity stop is het eerder boven de 100.000, dan is het echt een "City."
Echter wat ik probeerde te zeggen was dat niet een stad een intercity status moet krijgen maar een station om de regionale functie en het aantal reizigers dat daar uit voort komt.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 26 sep 2016, 17:31
door The best
Wanneer iets echt een 'city' is, kun je natuurlijk eeuwig door discussiëren.

SuperGhost noemt als voorbeeld Heerenveen dat een intercitystation is, maar die plaats heeft dan ook een hele belangrijke regiofunctie qua openbaar vervoer, net zoals bijvoorbeeld Assen en Almelo.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 26 sep 2016, 17:36
door SuperGhost
Ik zei ik niet dat de stadsgrootte bepalend moest zijn, ik sprak alleen tegen dat Ede zonder dat achterland nooit een IC zou kunnen hebben.

Maar vooral het achterland erbij en de overstapfunctie op de Valleilijn maakt Ede onmisbaar als IC-stop. Dat alles bij elkaar genereert gewoon veel reizigers, zoals we zien. Dan kun je niet met de IC hier voorbij razen.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 26 sep 2016, 18:20
door Wubbo
sirvinniei schreef:Ach ja, Nijmegen met z'n wensen. Nijmegen-Utrecht is toch niet bepaald een forenzentraject, de reistijd is net te groot.
Iedereen die ik ken die in Nijmegen woont of heeft gewoond, heeft in die tijd ook geforenst naar Utrecht. Ik denk dus dat je die stroom onderschat.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 26 sep 2016, 18:29
door sirvinniei
Werkelijk? Zijn er mensen die exclusief voor- en natransport op een dag 1 uur heen en terug reizen?

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 26 sep 2016, 18:39
door Daniel
Ja hoor genoeg. Ik zie geregeld wel dezelfde mensen in m'n trein zitten die dan er al vanaf Apeldoorn in zaten en na Utrecht ook blijven zitten. Dan ga je al gauw over het uur heen qua treinreis.
Zelf trouwens ook anderhalf jaar lang een treinreis van iets meer dan een uur in m'n woon-werkverkeer gehad, maar ben op een zeker moment toen wel dichter bij m'n werk gaan wonen.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 26 sep 2016, 18:45
door Wubbo
sirvinniei schreef:Werkelijk? Zijn er mensen die exclusief voor- en natransport op een dag 1 uur heen en terug reizen?
Een deel van die mensen woont nog buiten Nijmegen ook...

Ik heb (in Utrecht) collega's uit de omgeving Hoorn, uit Haarlem, uit omgeving Heerhugowaard, uit Zwolle, uit Roermond, heel veel uit omgeving Eindhoven, uit Breda, uit Nijmegen en omgeving, etcetera. Die halen het uur dus ook.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 26 sep 2016, 18:49
door JWM
Ga voor de lol eens 's ochtends heel vroeg in Enschede of Groningen kijken bij de eerste trein naar de Randstad. Genoeg mensen die in die treinen hun nachtrust nog even verlengen voordat ze aan de slag gaan.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 26 sep 2016, 18:59
door Chrysa
Dan is jouw idee van 'lol' toch iets anders dan de mijne.

In de laatste treinen slapen ook al veel mensen, want je moet toch wat.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 26 sep 2016, 19:01
door Daniel
Wubbo schreef:Ik heb (in Utrecht) collega's uit de omgeving Hoorn, uit Haarlem, uit omgeving Heerhugowaard, uit Zwolle, uit Roermond, heel veel uit omgeving Eindhoven, uit Breda, uit Nijmegen en omgeving, etcetera. Die halen het uur dus ook.
Is ook niet persé van het soort bedrijf afhankelijk, denk nog meer van het opleidingsniveau (hoe hoger, hoe verder er gereisd wordt). Heb zelf (eveneens in Utrecht, maar heel andere sector) bv. collega's uit Haarlem, Sassenheim, Leiden, Rotterdam, Almere, Best, Tilburg, Etten-Leur en Hardinxveld. Haalt niet allemaal het uur en reist ook lang niet allemaal per trein, maar het geeft een beetje een beeld van de variatie in afstanden die er alsnog in zit. Letterlijk om de hoek wonen komt bv. ook nog gewoon voor onder m'n collega's.

Denk dat je het een beetje onderschat sirvinnei hoeveel mensen nog een eind reizen naar hun werk.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 26 sep 2016, 19:04
door reisthijs
Ik werk in Amsterdam en had daar een collega die jarenlang elke dag met de trein uit Groningen kwam.
SuperGhost schreef: Maar vooral het achterland erbij en de overstapfunctie op de Valleilijn maakt Ede onmisbaar als IC-stop. Dat alles bij elkaar genereert gewoon veel reizigers, zoals we zien. Dan kun je niet met de IC hier voorbij razen.
De vraag waar het hier eigenlijk om draait: is er een goed alternatief? Als de grootste stroom reizigers adequaat vervoerd kan worden met sprinters (bijv. Hoofddorp, Houten) of een andere modaliteit (bijv. Zoetermeer, Purmerend) kan de IC er gerust voorbij razen.
Bij Ede-Wageningen ontkom je in het gekozen model niet aan een IC-stop omdat alleen 2x/uur een sprinter onvoldoende is.
Driebergen-Zeist is in de PHS-plannen een twijfelgeval: als er een IC blijft stoppen hoeven er geen zes sprinters naar Utrecht te rijden / als er zes sprinters naar Utrecht rijden hoeft er geen IC te stoppen.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 26 sep 2016, 19:37
door sirvinniei
Ik had een vuistregel gehoord dat een uur nog acceptabel is als afstand om te forenzen.

Ik vermoed overigens dat overstappen niet zoveel uitmaakt als nijmegenaren elke tien minuten richting Utrecht kunnen (en door ETMET sprinters geld dit ook voor Elst Wijchen goffert en dukenburg) en het voorkomt lege intercitys

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 26 sep 2016, 19:53
door Klaasje
Dat uur is een gemiddelde..

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 26 sep 2016, 20:16
door SuperGhost
Reken er maar op dat zodra ETMET in de toekomst ingaat hier, dat Nijmegenaren vooral de 4 rechtstreekse IC's nemen en dat de overige 2 (IJssellijn+overstap in Arnhem) veel minder reizigers Nijmegen<->Utrecht en verder zal vervoeren.

Reizigers hebben toch vaak liever een overstaploze verbinding, zeker bij frequentere verbindingen.

En ETMET per sprinter op Arnhem-Wijchen zie ik niet gebeuren, zo druk zijn die sprinterstations nu ook weer niet. De huidige drukte komt omdat 2 van die 4 stoppende treinen een doorgaande IC is en die andere 2 een sprinter is die niet op lengte kan rijden (i.v.m. perronlengte Zutphen). Vanaf volgend jaar zal dat al beter zijn doordat de eerste 2 vervangen worden door een sprinter die Arnhem Centraal als eindpunt heeft en dus weinig doorgaande reizigers zal hebben.
Hooguit dat er ETMET tussen Elst en Arnhem kan komen, indien ze de sprinters Arnhem-Nijmegen en Arnhem-Tiel goed combineren en die laatste de kans geven om op Arnhem Zuid te stoppen. Cargo's zouden dan bij Elst vlak na een IC en vlak voor de Tiel-express moeten invoegen ri. Arnhem (het 3e perronspoor in Elst kan door goed bij helpen om de benodigde ruimte te creëren).