[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 4191
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor VIRM » Wo 21 Jun 2017, 17:28

Wat wordt er dan extra toegevoegd/gewijzigd qua treinseries?
Beul van de blindegeleidelijn

MetroRET
Berichten: 1250
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor MetroRET » Wo 21 Jun 2017, 17:31

Het plan voor de nieuwe dienstregeling is:
800: Schagen - Maastricht
3000: Den Helder - Nijmegen
3100: Schiphol Airport - Nijmegen
3500: Schiphol Airport - Venlo
3900: Enkhuizen - Heerlen

Hoe dat tijdens het testbedrijf zich zal vormgeven is afwachten.

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 4775
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Milco » Wo 21 Jun 2017, 17:37

Dat betekent dus 6x/uur een IC tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven waarbij dus 2x/uur met overstap in Utrecht Centraal? :?
Ik dacht eigenlijk dat de 3000 ook vanaf Schiphol zou Airport rijden en dat de 3500 vanaf/naar Alkmaar en Den Helder zou gaan.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 02-09-2018
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 01-09-2018

Informatie Keolis Almere: http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

MetroRET
Berichten: 1250
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor MetroRET » Wo 21 Jun 2017, 17:56

Nope... er blijft 2x/uur een cross platform overstap in het hele PHS-verhaal tussen Asd en Ehv.

SuperGhost
Berichten: 2568
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor SuperGhost » Wo 21 Jun 2017, 18:02

Volgens mij was dat helemaal in het begin en toen alleen het eindbeeld (als ook op Arnhem-Schiphol ETMET gereden zou worden).

Je kunt het natuurlijk lastig verkopen als Nijmegen/Arnhem/Ede (zolang daar nog een kwartiersdienst rijdt) én de rechtstreekse verbinding met Amsterdam C verliest én het aantal goede verbindingen omlaag gaat van 4 naar 2 per uur.

Maar ik dacht dat in het nieuwe eindbeeld de IC Nijmegen - Den Helder blijft bestaan. Al lijkt mij het beste om het gewoon om en om te doen (zoals in Zwolle gebeurd, maar dan dus vaker per uur)

VIRM
Berichten: 4191
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor VIRM » Wo 21 Jun 2017, 23:16

MetroRET schreef:Het plan voor de nieuwe dienstregeling is:
800: Schagen - Maastricht
3000: Den Helder - Nijmegen
3100: Schiphol Airport - Nijmegen
3500: Schiphol Airport - Venlo
3900: Enkhuizen - Heerlen

Hoe dat tijdens het testbedrijf zich zal vormgeven is afwachten.


Dat is het plan voor de nieuwe dienstregeling, maar is dat ook het plan voor de periode van 6 september tot de nieuwe dienstregeling van start gaat?
Beul van de blindegeleidelijn

MetroRET
Berichten: 1250
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor MetroRET » Wo 21 Jun 2017, 23:35

Lees de laatste zin ;-)

Zonnig
Berichten: 483
Lid geworden op: Do 16 Jun 2011, 14:09

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Zonnig » Do 22 Jun 2017, 08:39

De negatieve gevolgen van het PHS kunnen tot bijna nul gereduceerd worden als de treinen niet 6 maar 8 keer per uur gaan rijden. Alle bestaande aansluitingen kunnen dan in tact blijven. Sterker nog in het stadsvervoer en beperkt in het frequente streekvervoer zullen ook bepaalde pieken verdwijnen / afvlakken.

ETMET zorgt voor het verbreken van vele aansluitingen met als gevolg meer congestie. NS wordt wakker voor jullie ontsporen!

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8742
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Hainje » Do 22 Jun 2017, 09:06

Ja wordt wakker NS!!!11!¡!
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
08-09-2018: Trein: 10606,5 km * Bus: 1484,36 km * Metro: 62,2 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5264
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Z2N » Do 22 Jun 2017, 09:12

Dat is leuk gezegd, maar je kan zoiets niet zeggen zonder te vertellen hoe dat dan moet. Met 8 IC-treinen per uur kan je geen sprinters meer op dezelfde sporen plannen zonder de planormen aan te vallen, op veel PHS-corridors kom je dan in de problemen.

Overigens gaat er iets gruwelijk scheef in je lemma: je krijgt niet een halvering van de aansluitingen als je 15-minutendienst met 10-minutendienst laat aansluiten, je krijgt een snelle aansluiting en een vijf minuten langere aansluiting. Een kleine pijn, zeker als je dat tegenover de reizigers zet die meer treinen krijgen, minder wachttijd bij het missen van de trein, en meer capaciteit. Het aantal reizigers dat een overstap maakt in de reis is in de minderheid, dus is het een erg makkelijk verdedigbare keuze.
Watch a sunrise at least once a day. ~ Phil's-osophy

Flickr!

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1200
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor SLToilet » Do 22 Jun 2017, 09:42

Tja, Rover en Rikus schreeuwen moord en brand maar wat ze vergeten is dat veel aansluitingen nu ook niet bestaan die uiteindelijk wél zullen bestaan. Van Ht naar Amf is het nu net niet, de veel te vroege aankomst in Utrecht van de 3500 uit Ht door de draconisch ruime dienstregeling geeft je nog een Usain Bolt-aansluiting voor de treinen naar Amfs en Es, de 800 geeft helemaal niks naar Amersfoort. Zometeen kun je op alle treinen naar Amersfoort goed reizen.

Hetzelfde voor sprinters uit Nijmegen bij Ht voor de 3500 naar Ut: de aansluiting is nu erg krap, dadelijk is er een aansluiting van ~10 minuten. Dat is een zegen! En soms sluiten zelfs twee treinen redelijk aan. Wie rent krijgt de eerste en wie langzaam loopt de tweede. Het wordt nogal eens vergeten dat vooral sprinters en andere vertakkingen op de corridor zelf nu juist perfect zullen aansluiten door de vele treinen.

Dat zijn vooralsnog meer reizigers dan er ten noorden van het Noordzeekanaal de dupe van zijn, maar die schreeuwen sowieso al vaak moord en brand waar wij dat in Brabant ten onrechte niet doen.
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2437
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Nitein-Repart » Do 22 Jun 2017, 09:48

Dit betekent niet dat je ETMET zeven dagen per week moet invoeren. Zeker in het weekend voldoen de huidige kwartiersdiensten en als je met kwartiersdiensten in het weekend betere aansluitingen kan krijgen dan met ETMET, dan is het nut van ETMET in het weekend vrij beperkt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1200
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor SLToilet » Do 22 Jun 2017, 10:29

Ik denk van niet. Het creëert, ook al zijn de reizigers heel anders dan op andere dagen, zware inconsistentie, zeker op lijnen waar de treintijden worden afgestemd op ETMET. En de andere groep reizigers, waarvan ik er al een paar genoemd heb die er juist baat bij hebben met hun overstap, zijn er de dupe van. Het belang van de grote massa gaat vóór die van een paar rupsjesnooitgenoeg uit de kop van Noord-Holland. Want dat is wél het beeld wat ik ervan krijg omdat daar iedere keer de focus op ligt in nieuwsberichten. Limburgers hoor ik er niet over.
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2224
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Michael 1988 » Vr 23 Jun 2017, 09:14

Het heeft deels met dit programma te maken.

Prorail en de overheid willen een proef starten met flitspalen bij spoorwegovergangen.

'Flitspaal' om mensen die nog even snel het spoor oversteken te betrappen - http://nos.nl/l/2179542

sirvinniei
Berichten: 1941
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor sirvinniei » Za 24 Jun 2017, 09:18

Mooi zo! vallen de boetes trouwens onder de autoriteit van Prorail of de wegbeheerder?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11965
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Vinny » Za 24 Jun 2017, 12:10

ProRail heeft BOA's in dienst die de bevoegdheid hebben om overtredingen op de spoorwegovergangen te beboeten.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11580
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Wubbo » Vr 07 Jul 2017, 20:04

Hier de adviesaanvraag aan het Locov met informatie over de uitwerking tijdens de proef.

VIRM
Berichten: 4191
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor VIRM » Ma 10 Jul 2017, 20:52

Interessant dat de proef-IC wordt doorgekoppeld aan de 14500 als ik het goed lees.
Beul van de blindegeleidelijn

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor JWM » Ma 10 Jul 2017, 21:04

Welja, een praktijkproef met een totaal andere dienstregeling dan die vanaf december 2017 gaat gelden. Net of het opeens rocket science is als op een baanvak 2 treinen per uur meer gaan rijden.

Klaasje
Berichten: 6530
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Klaasje » Ma 10 Jul 2017, 21:09

Tussen Amsterdam en Eindhoven rijdt grofweg dezelfde dienstregeling als na december. Daaromheen juist niet. De huidige tijdligging van de 14500 is bijvoorbeeld de tijdligging van de toekomstige s3900.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8742
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Hainje » Ma 10 Jul 2017, 21:20

JWM schreef:Welja, een praktijkproef met een totaal andere dienstregeling dan die vanaf december 2017 gaat gelden. Net of het opeens rocket science is als op een baanvak 2 treinen per uur meer gaan rijden.

Een-sneeuwdienstregeling-op-een-warme-najaarsdag-oefenen-2.0
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
08-09-2018: Trein: 10606,5 km * Bus: 1484,36 km * Metro: 62,2 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor JWM » Ma 10 Jul 2017, 21:34

Klaasje schreef:Tussen Amsterdam en Eindhoven rijdt grofweg dezelfde dienstregeling als na december.

Grofweg?

  • Vanaf december keren er geen IC's uit Utrecht in Eindhoven
  • Rijden de sprinters uit Tiel door naar Woerden
  • Rijden er extra spitssprinters naar Houten Castellum

Zomaar 3 dingen die nogal verschillen met deze proef. Het is natuurlijk makkelijk roepen vanaf de zijlijn zonder alle in's en out's te kennen maar ik zet toch echt mijn vraagtekens bij nut en noodzaak.

Klaasje
Berichten: 6530
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Klaasje » Ma 10 Jul 2017, 21:41

Die kerende trein op Eindhoven heb je natuurlijk omdat het daarbuiten niet is aangepast. Lijkt me nogal wiedes. Dit maakt het overigens eerder meer storingsgevoelig dan minder storingsgevoelig.

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor JWM » Ma 10 Jul 2017, 21:46

En dat is dus precies het punt wat ik tegen deze proef heb, dat veel dingen anders zijn dan vanaf december omdat inderdaad niet de hele dienstregeling 2018 elke woensdag al vast wordt gereden. Amsterdam - Eindhoven is geen eilandbedrijf binnen het spoornet.

Klaasje
Berichten: 6530
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Klaasje » Ma 10 Jul 2017, 21:52

Het is daarentegen de perfecte proef voor de meest uitdagende zaken zoals het aanpassen van de treindienst als er een stremming is met de grotere hoeveelheid treinen of kijken hoe stabiel het baanvak Utrecht-Den Bosch is met deze opzet. Ja, het is niet perfect. Maar het is iets of niets. Ik snap het wel.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten