Pagina 12 van 49

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: wo 21 jun 2017, 17:28
door VIRM
Wat wordt er dan extra toegevoegd/gewijzigd qua treinseries?

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: wo 21 jun 2017, 17:31
door MetroRET
Het plan voor de nieuwe dienstregeling is:
800: Schagen - Maastricht
3000: Den Helder - Nijmegen
3100: Schiphol Airport - Nijmegen
3500: Schiphol Airport - Venlo
3900: Enkhuizen - Heerlen

Hoe dat tijdens het testbedrijf zich zal vormgeven is afwachten.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: wo 21 jun 2017, 17:37
door Milco
Dat betekent dus 6x/uur een IC tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven waarbij dus 2x/uur met overstap in Utrecht Centraal? :?
Ik dacht eigenlijk dat de [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] ook vanaf Schiphol zou Airport rijden en dat de [serie=Intercity|2017|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] vanaf/naar Alkmaar en Den Helder zou gaan.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: wo 21 jun 2017, 17:56
door MetroRET
Nope... er blijft 2x/uur een cross platform overstap in het hele PHS-verhaal tussen Asd en Ehv.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: wo 21 jun 2017, 18:02
door SuperGhost
Volgens mij was dat helemaal in het begin en toen alleen het eindbeeld (als ook op Arnhem-Schiphol ETMET gereden zou worden).

Je kunt het natuurlijk lastig verkopen als Nijmegen/Arnhem/Ede (zolang daar nog een kwartiersdienst rijdt) én de rechtstreekse verbinding met Amsterdam C verliest én het aantal goede verbindingen omlaag gaat van 4 naar 2 per uur.

Maar ik dacht dat in het nieuwe eindbeeld de IC Nijmegen - Den Helder blijft bestaan. Al lijkt mij het beste om het gewoon om en om te doen (zoals in Zwolle gebeurd, maar dan dus vaker per uur)

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: wo 21 jun 2017, 23:16
door VIRM
MetroRET schreef:Het plan voor de nieuwe dienstregeling is:
800: Schagen - Maastricht
3000: Den Helder - Nijmegen
3100: Schiphol Airport - Nijmegen
3500: Schiphol Airport - Venlo
3900: Enkhuizen - Heerlen

Hoe dat tijdens het testbedrijf zich zal vormgeven is afwachten.
Dat is het plan voor de nieuwe dienstregeling, maar is dat ook het plan voor de periode van 6 september tot de nieuwe dienstregeling van start gaat?

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: wo 21 jun 2017, 23:35
door MetroRET
Lees de laatste zin ;-)

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: do 22 jun 2017, 08:39
door Zonnig
De negatieve gevolgen van het PHS kunnen tot bijna nul gereduceerd worden als de treinen niet 6 maar 8 keer per uur gaan rijden. Alle bestaande aansluitingen kunnen dan in tact blijven. Sterker nog in het stadsvervoer en beperkt in het frequente streekvervoer zullen ook bepaalde pieken verdwijnen / afvlakken.

ETMET zorgt voor het verbreken van vele aansluitingen met als gevolg meer congestie. NS wordt wakker voor jullie ontsporen!

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: do 22 jun 2017, 09:06
door Hainje
Ja wordt wakker NS!!!11!¡!

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: do 22 jun 2017, 09:12
door Z2N
Dat is leuk gezegd, maar je kan zoiets niet zeggen zonder te vertellen hoe dat dan moet. Met 8 IC-treinen per uur kan je geen sprinters meer op dezelfde sporen plannen zonder de planormen aan te vallen, op veel PHS-corridors kom je dan in de problemen.

Overigens gaat er iets gruwelijk scheef in je lemma: je krijgt niet een halvering van de aansluitingen als je 15-minutendienst met 10-minutendienst laat aansluiten, je krijgt een snelle aansluiting en een vijf minuten langere aansluiting. Een kleine pijn, zeker als je dat tegenover de reizigers zet die meer treinen krijgen, minder wachttijd bij het missen van de trein, en meer capaciteit. Het aantal reizigers dat een overstap maakt in de reis is in de minderheid, dus is het een erg makkelijk verdedigbare keuze.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: do 22 jun 2017, 09:42
door SLToilet
Tja, Rover en Rikus schreeuwen moord en brand maar wat ze vergeten is dat veel aansluitingen nu ook niet bestaan die uiteindelijk wél zullen bestaan. Van Ht naar Amf is het nu net niet, de veel te vroege aankomst in Utrecht van de 3500 uit Ht door de draconisch ruime dienstregeling geeft je nog een Usain Bolt-aansluiting voor de treinen naar Amfs en Es, de 800 geeft helemaal niks naar Amersfoort. Zometeen kun je op alle treinen naar Amersfoort goed reizen.

Hetzelfde voor sprinters uit Nijmegen bij Ht voor de 3500 naar Ut: de aansluiting is nu erg krap, dadelijk is er een aansluiting van ~10 minuten. Dat is een zegen! En soms sluiten zelfs twee treinen redelijk aan. Wie rent krijgt de eerste en wie langzaam loopt de tweede. Het wordt nogal eens vergeten dat vooral sprinters en andere vertakkingen op de corridor zelf nu juist perfect zullen aansluiten door de vele treinen.

Dat zijn vooralsnog meer reizigers dan er ten noorden van het Noordzeekanaal de dupe van zijn, maar die schreeuwen sowieso al vaak moord en brand waar wij dat in Brabant ten onrechte niet doen.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: do 22 jun 2017, 09:48
door Nitein-Repart
Dit betekent niet dat je ETMET zeven dagen per week moet invoeren. Zeker in het weekend voldoen de huidige kwartiersdiensten en als je met kwartiersdiensten in het weekend betere aansluitingen kan krijgen dan met ETMET, dan is het nut van ETMET in het weekend vrij beperkt.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: do 22 jun 2017, 10:29
door SLToilet
Ik denk van niet. Het creëert, ook al zijn de reizigers heel anders dan op andere dagen, zware inconsistentie, zeker op lijnen waar de treintijden worden afgestemd op ETMET. En de andere groep reizigers, waarvan ik er al een paar genoemd heb die er juist baat bij hebben met hun overstap, zijn er de dupe van. Het belang van de grote massa gaat vóór die van een paar rupsjesnooitgenoeg uit de kop van Noord-Holland. Want dat is wél het beeld wat ik ervan krijg omdat daar iedere keer de focus op ligt in nieuwsberichten. Limburgers hoor ik er niet over.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: vr 23 jun 2017, 09:14
door Michael 1988
Het heeft deels met dit programma te maken.

Prorail en de overheid willen een proef starten met flitspalen bij spoorwegovergangen.

'Flitspaal' om mensen die nog even snel het spoor oversteken te betrappen - http://nos.nl/l/2179542

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: za 24 jun 2017, 09:18
door sirvinniei
Mooi zo! vallen de boetes trouwens onder de autoriteit van Prorail of de wegbeheerder?

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: za 24 jun 2017, 12:10
door Vinny
ProRail heeft BOA's in dienst die de bevoegdheid hebben om overtredingen op de spoorwegovergangen te beboeten.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: vr 07 jul 2017, 20:04
door Wubbo
Hier de adviesaanvraag aan het Locov met informatie over de uitwerking tijdens de proef.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 10 jul 2017, 20:52
door VIRM
Interessant dat de proef-IC wordt doorgekoppeld aan de [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Hoorn - Enkhuizen14500[/serie] als ik het goed lees.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 10 jul 2017, 21:04
door JWM
Welja, een praktijkproef met een totaal andere dienstregeling dan die vanaf december 2017 gaat gelden. Net of het opeens rocket science is als op een baanvak 2 treinen per uur meer gaan rijden.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 10 jul 2017, 21:09
door Klaasje
Tussen Amsterdam en Eindhoven rijdt grofweg dezelfde dienstregeling als na december. Daaromheen juist niet. De huidige tijdligging van de [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Hoorn - Enkhuizen14500[/serie] is bijvoorbeeld de tijdligging van de toekomstige s3900.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 10 jul 2017, 21:20
door Hainje
JWM schreef:Welja, een praktijkproef met een totaal andere dienstregeling dan die vanaf december 2017 gaat gelden. Net of het opeens rocket science is als op een baanvak 2 treinen per uur meer gaan rijden.
Een-sneeuwdienstregeling-op-een-warme-najaarsdag-oefenen-2.0

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 10 jul 2017, 21:34
door JWM
Klaasje schreef:Tussen Amsterdam en Eindhoven rijdt grofweg dezelfde dienstregeling als na december.
Grofweg?
  • Vanaf december keren er geen IC's uit Utrecht in Eindhoven
  • Rijden de sprinters uit Tiel door naar Woerden
  • Rijden er extra spitssprinters naar Houten Castellum
Zomaar 3 dingen die nogal verschillen met deze proef. Het is natuurlijk makkelijk roepen vanaf de zijlijn zonder alle in's en out's te kennen maar ik zet toch echt mijn vraagtekens bij nut en noodzaak.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 10 jul 2017, 21:41
door Klaasje
Die kerende trein op Eindhoven heb je natuurlijk omdat het daarbuiten niet is aangepast. Lijkt me nogal wiedes. Dit maakt het overigens eerder meer storingsgevoelig dan minder storingsgevoelig.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 10 jul 2017, 21:46
door JWM
En dat is dus precies het punt wat ik tegen deze proef heb, dat veel dingen anders zijn dan vanaf december omdat inderdaad niet de hele dienstregeling 2018 elke woensdag al vast wordt gereden. Amsterdam - Eindhoven is geen eilandbedrijf binnen het spoornet.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 10 jul 2017, 21:52
door Klaasje
Het is daarentegen de perfecte proef voor de meest uitdagende zaken zoals het aanpassen van de treindienst als er een stremming is met de grotere hoeveelheid treinen of kijken hoe stabiel het baanvak Utrecht-Den Bosch is met deze opzet. Ja, het is niet perfect. Maar het is iets of niets. Ik snap het wel.