Pagina 15 van 49

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 05 feb 2018, 13:54
door AppleMoose
reisthijs schreef:
trolly schreef:Zo staat het wel in het artikel, ja. En eerlijk gezegd kan ik ze geen ongelijk geven — het zijn allemaal treinen, toch?
Ik geef ze wel ongelijk omdat de doorgaande reizigers niets aan die sprinters hebben.
Tussen Den Haag HS - Rotterdam Centraal heb je nu 7 reismogelijkheden per uur, in 2025 zijn het er 8.
Verderop in het artikel staat gewoon dat het om acht intercity's en zes sprinters gaat. De kop is gewoon prima, want er rijdt straks gewoon elke vijf minuten een trein. Een kop moet kort, kernachtig en pakkend zijn. In de rest van het artikel is dan ruimte voor detaillistisch geneuzel, maar de vraag is of je in een algemeen persbericht zover moet gaan om ook allerlei reizigersstromen te gaan benoemen etc.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 05 feb 2018, 15:04
door trolly
Dat. En je bent gek als je de flitsende tekst "elke vijf minuten een trein" verknoeit met nuances als "maar in de praktijk hebt u d'r weinig an".

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 05 feb 2018, 19:16
door VIRM
Zonder te kijken of het past of wat dan ook, zou je niet iets hebben aan een IC Den Haag Centraal - Dordrecht?
En er moest dacht ik nog een cijfde en zesde Sprinter bij tussen Den Haag en Rotterdam. Waarom niet de oude [serie=Sprinter|2018|Utrecht Centraal - Hilversum - Hoofddorp5700[/serie] nieuw leven inblazen door een Sprinter van Leiden naar Rotterdam/Dordrecht te laten rijden? Dan heb je weer een reeks rechtstreekse Sprinterverbindingen die wat jaartjes geleden waren vervallen doordat alle Sprinters vanuit Leiden naar Den Haag Centraal gingen rijden.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 05 feb 2018, 19:27
door Meltrain
Ik ben in elk geval blij met die extra Sprinters.
Hoe dan ook worden de overstappen op Rotterdam Centraal beter. :D

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 05 feb 2018, 20:37
door Daniel
Is dat zo? Ze zullen er gegarandeerd korter door worden ja, maar of dat ook betekend dat ze goed zijn? Een paar jaar terug kreeg men het nog voor elkaar om overstaptijden van een kwartier tussen drie kwartiersdiensten te creëren op Rotterdam Centraal.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: di 20 feb 2018, 15:46
door sirvinniei
Een vraagje over Schiphol-Nijmegen. Ik las dit in een kamerbrief https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... ridors.pdf:
Na de indienststelling van enkele cruciale infrastructuurprojecten noodzakelijk
voor onder meer PHS, waaronder het project Driebergen Zeist, kunnen vanaf eind
2021 een 5e en 6e
intercity tussen Schiphol – Utrecht – Arnhem gaan rijden. Vanaf
eind 2024 kunnen een 3e en 4e
intercity tussen Breda en Eindhoven gaan rijden.
De noodzakelijke infrastructuur voor het kunnen rijden van extra sprinters zal
later gereedkomen.
Betekent dit dat er vanaf 2021, tijdelijk, toch nog intercities blijven stoppen op Klp en Db? Zonder keerinfra is 6/6, lijkt me, moeilijk te verwezenlijken.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: di 20 feb 2018, 15:58
door Klaasje
Ede=Wageningen zou spoortechnisch in 2021 klaar moeten zijn. Driebergen een jaar eerder.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: di 20 feb 2018, 16:00
door SuperGhost
Wellicht dat dat zinnetje over extra sprinters dan ook over Breda-Tilburg(-Eindhoven) gaat?

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: di 20 feb 2018, 16:02
door Klaasje
Of het gaat om de Rhenense tak.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: di 20 feb 2018, 18:08
door sirvinniei
Tussen Breda en Tilburg komt er, voor zover ik op de wiki kan zien, geen extra infra.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: di 20 feb 2018, 18:38
door Wubbo
Station Tilburg krijgt wel een extra perronspoor, en de Zuidwestboog bij Meteren in combinatie met Vught Verdiept gaat zorgen voor minder goederenvervoer via Tilburg-Breda. Dat zou wel eens de ruimte kunnen opleveren voor die extra sprinters.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 11:18
door Klaasje
Men wil inderdaad de extra IC's Breda-Eindhoven naar voren trekken en met de sprinters de projecten afwachten. Moet ook wel. Je krijgt ze anders niet gepland. Ook voor de IC's geldt al dat het niet past als het extra perronspoor er niet is. Spoor 1 in Tilburg zit bommetje vol en heeft ook nog seinen in de route erheen op ongunstige plekken staan om lekker vlot op te kunnen volgen.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: do 22 feb 2018, 22:33
door Gothic-Writer
Dat, plus geloof mij maar, dat de gemeentes Gilze Rijen en Oosterhout dwars gaan liggen over extra treinen tussen Tilburg en Breda, want die gaan dan toch als kulargument zeggen dat de spoorwegovergangen te vaak dicht zijn, zodat het autoverkeer niet door kan rijden.

Dus die extra treinen in Brabant kan je wel vergeten, die komen er niet.

Ik zie nog eerder de A27 - A58 en A59 in vijftienbaans wegen veranderen, als dat er ook maar één trein of bus meer rijd in Brabant. (Ok, het is wat sterk overdreven, waar het niet dat zolang alles bepaald word door zogenaamde politici, het niet uitmaakt wat voor ideeën andere hebben, er word toch niet naar geluisterd.)

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: do 22 feb 2018, 23:10
door Wubbo
Er gaan ook niet meer treinen rijden, er gaan andere treinen rijden. Ze komen immers in de plaats van goederentreinen.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: do 22 feb 2018, 23:26
door Hainje
Oosterhout is makkelijk om de tuin te leiden, want eerst eten. :lol:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: vr 23 feb 2018, 08:03
door sirvinniei
Spoortunnels is de gemeente grotendeels zelf verantwoordelijk voor ;)

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: vr 23 feb 2018, 11:21
door Michael
Hainje schreef:Oosterhout is makkelijk om de tuin te leiden, want eerst eten. :lol:
Ach momenteel zal er toch wel weinig bij de gemeente Oosterhout gebeuren. De inwoners zijn het vertrouwen kwijt en zijn boos :lol: :lol:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: vr 23 feb 2018, 13:23
door Suus
sirvinniei schreef:Spoortunnels is de gemeente grotendeels zelf verantwoordelijk voor ;)
Er zijn her en der wel subsidiepotjes, de gemeentes hoeven meestal niet alles zelf te betalen.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: vr 23 feb 2018, 13:48
door ODRAIL
sirvinniei schreef:Spoortunnels is de gemeente grotendeels zelf verantwoordelijk voor ;)
Niet altijd. ProRail levert vaak een (kleine) bijdrage als men vindt dat er een overweg opgeheven kan worden.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: vr 23 feb 2018, 17:07
door SLToilet
Het is nog niet zo heel lang geleden dat er een plannetje voor een ongelijkvloerse kruising, ook voor motorvoertuigen, bij Rijen in de krant stond. Als dat er zou zijn is alleen nog die van de weg Rijen-Oosterhout en die middenin Dorst. Maar die zijn veel minder complex/druk. Andere overwegen hebben amper betekenis. Maar als we een beetje passend budget zouden geven (lees: meer dan de VVD ooit zou geven) dan had je ze allemaal kunnen weghalen en de snelheid op de lijn behoorlijk kunnen ophogen.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: za 23 jun 2018, 19:16
door wouter15

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 25 jun 2018, 07:54
door Roeland
Eerste potentiële bezuiniging-zonder-pijn: geen extra sporen op Ede-Wageningen, maar gewoon uitgaan van 6x/uur IC (met om-en-om stoppen op Driebergen en De Klomp) en de huidige sprinterdienst naar Rhenen (en in de spits naar Vndc).
Het wordt voor NS financieel toch nooit haalbaar om de hele dag, ook 's avonds, 4x/uur sprinters (die buiten de spits bijna leeg zijn) op Utrecht - Maarn te rijden, dus dan hoef je ook geen infra aan te leggen voor die hypothetische sprinter Utrecht - Ede.
Wanneer 4 van de 6 IC's op Driebergen stoppen (en 2 op Klp) hoeft de Rhenen-sprinter op Driebergen ook niet meer te worden ingehaald, omdat (met IC-stop op Driebergen) de sprinters tussen Utvr en De Haar aansluiting gewoon zonder inhaling passen.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 25 jun 2018, 08:01
door JothamvW
Staat dat ergens of is het gewoon een idee? Als het het eerste is zou ik het graag zelf ook willen lezen namelijk.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 25 jun 2018, 08:40
door Roeland
JothamvW schreef:Staat dat ergens of is het gewoon een idee? Als het het eerste is zou ik het graag zelf ook willen lezen namelijk.
Gewoon mijn idee. Komt trouwens niet zomaar uit de lucht vallen hoor. Zie bijv. de regionale wens dat Driebergen een overstapstation voor De Uithof blijft, om CS te ontlasten.
Kijk ook naar de reizigersaantallen van Bunnik en Maarn. En signaleer de 5e en 6e sprinter naar Geldermalsen, die er bij PHS "zou komen", maar inmiddels is verschrompeld tot alleen in de spits tot Htnc, met voor Cl en Gdm slechts een scheve kwartiersdienst. Vergelijk de reizigersaantallen van Cl en Gdm met die van Bnk en Mrn, en dan lijkt het mij niet zo moeilijk om tot het vermoeden te komen, dat die 7e en 8e trein tussen Utrecht en Ede er voorlopig niet zal komen.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 25 jun 2018, 10:10
door reisthijs
Roeland schreef:En signaleer de 5e en 6e sprinter naar Geldermalsen, die er bij PHS "zou komen", maar inmiddels is verschrompeld tot alleen in de spits tot Htnc, met voor Cl en Gdm slechts een scheve kwartiersdienst.
Bedenk wel dat ETMET op dit traject is ingevoerd terwijl nog alle PHS-maatregelen zijn uitgevoerd. Dat is het niet gek dat de huidige situatie nog niet overeenkomt met het beloofde eindbeeld.

Ik zie nog geen reden om aan te nemen dat die 5e en 6e sprinter naar Geldermalsen er niet gaan komen. PHS is nog lang niet klaar, de grote verbouwing van station Geldermalsen moet bijvoorbeeld nog gaan beginnen.