Pagina 20 van 49

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: vr 29 mar 2019, 18:41
door MetroRET
En zelfs helemaal door naar Den Helder.

IC Berlijn is zelf helemaal doorgetrokken naar Dordrecht.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: vr 29 mar 2019, 19:06
door Roeland
Volgens mij hebben ze, met dit plan, bij ProRail drie dingen heel goed gedaan:
- gekeken naar hoe je de beschikbare capaciteit zo goed mogelijk kunt benutten
- heel goed rondgekeken op dit forum (ik kom tenminste veel plan-onderdelen tegen die ik de afgelopen jaren ook op OViNL zag)
- verder durven kijken dat het twee-treinen-systeem, dat sinds 2007 de spoorsector domineert

Dan zien we meteen ook hoe beperkend het is, om de afgelopen jaren de spoor-infra teveel toe te bouwen naar één 6xIC-model, zoals bijv. op Driebergen het geval is...

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: vr 29 mar 2019, 19:18
door sirvinniei
reisthijs schreef:Kijk nog eens goed naar de kaart van ProRail.... Daar is de ICE volledig geïntegreerd in de IC-paden zonder stop in Ede-Wageningen!
Je hebt helemaal gelijk. Ik had de ICE niet als doorgaande lijn gezien.
Dan blijft nog mijn vraag: zal de toeslag voor de ICE afgeschaft worden?

Drietreinensysteem hebben we toch nu ook al: hst/icd, IC en sprinter. Alleen is de toeslag en reservering een beetje inconsequent.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: vr 29 mar 2019, 19:46
door Suus
De toeslag op de ICE is al praktisch afgeschaft, alleen mensen die een binnenlandse reis maken en niet beschikken over een abonnement/studentenkaart of met actiekaartjes reizen moeten de toeslag nog betalen.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: vr 29 mar 2019, 20:31
door sirvinniei
En dat is mijn definitie van inconsequent. Abonnementen hoeven niet betalen, maar losse kaartjes wel, terwijl bij de icderect iedereen toeslag moet betalen en bij de TGV je alleen met een reservering kan reizen.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: vr 29 mar 2019, 20:53
door Hainje
Roeland schreef: - heel goed rondgekeken op dit forum (ik kom tenminste veel plan-onderdelen tegen die ik de afgelopen jaren ook op OViNL zag)
En op Somda wellicht ook.
Zit het doortrekken van de Valleilijn naar Arnhem er eigenlijk ook bij? *duikt*

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: vr 29 mar 2019, 21:07
door JothamvW
Nee, en station Berghem Piekenhoef ook niet... _O-

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: vr 29 mar 2019, 21:10
door Hainje
Kan aan mij liggen, maar Berghem Piekenhoef erbij halen vind ik dan weer een beetje flauw.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: vr 29 mar 2019, 23:12
door sirvinniei
O en ze missen nog een stop bij de intercitylijn bij Hoogeveen.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: za 30 mar 2019, 10:57
door SuperGhost
Hoe kunnen we dat vergeten zijn? :shock:

Zoetermeer krijgt een IC, Harderwijk krijgt een IC, dan verdient Hoogeveen natuurlijk ook een IC :')

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: za 30 mar 2019, 13:58
door SLToilet
Roeland schreef:Inderdaad opvallend dat ze geen nieuwe stations intekenen.
Ik mis geplande stations zoals Hazerswoude en Leeuwarden-zuid. Maar ook evt. nieuwe stations tussen Tilburg en Den Bosch.
Mee eens dat het aantal stations dan ook een stuk omhoog zou kunnen, daar is niet echt naar gekeken. Door het weghalen van de overstap in Den Bosch zou een sprintercity Breda-Utrecht, puur gekeken naar het aantal uitgespaarde minuten, best een paar keer extra kunnen stoppen. Maar als de sprinter en de IC benoorden Den Bosch op 15 minuten van elkaar zitten, kun je tot 6 meer stations aandoen zonder kunstgrepen. Dat komt neer op maximaal drie toevoegingen, daarmee kun je leuk uit de voeten. Het grootste nadeel is dat iedere trein flink knijpt op de capaciteit tussen Tilburg en Breda, het idee van extra sporen bij Tilburg Reeshof van de provincie zou dan ook niet gek zijn.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: za 30 mar 2019, 14:29
door Roeland
Het leuke van het ProRail plan met alternerende IC-stops op Reeshof en Universiteit is, dat je die extra sporen niet nodig hebt. Ze gaan uit van 4 IC's Utrecht - Den Bosch - Tilburg - Breda, in een kwartiersdienst. Daarin past geen extra stop in Udenhout of Berkel-Enschot.
Waarmee ProRail meteen impliciet aangeeft, niet te verwachten dat er spoedig een A27-spoorlijn bij zou komen.

Een andere vraag: hoeveel reizigers vanaf Zaltbommel reizen rechtstreeks naar Utrecht, en hoeveel naar Geldermalsen / Culemborg / Houten? Als bijna al die Bommelaars naar Utrecht reizen, dan zou je die 4 Utrecht-Breda-IC's ook alternerend op Geldermalsen en Zaltbommel kunnen laten halteren (en kun je de sprinter tussen Gdm en Den Bosch schrappen).

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: za 30 mar 2019, 16:44
door samsam538
Roeland schreef:Waarmee ProRail meteen impliciet aangeeft, niet te verwachten dat er spoedig een A27-spoorlijn bij zou komen.
Terecht. Ik denk dat in het huidige politieke landschap er geen draagvlak is voor een nieuwe spoorlijn. Zeker omdat de complexiteit van het aanleggen van een spoorlijn t.o.v. een snelweg veel groter is.

Ik denk dat de sprinter toch beter is in dit geval, want anders wordt de Utrecht-Breda intercity nog langzamer.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: za 30 mar 2019, 20:02
door Vinny
Behalve dat de verbinding leuk op de kaart staat zal de spoorlijn Utrecht-Breda nauwelijks toegevoegde waarde hebben. Het wordt een ander verhaal als de tussengelegen steden en dorpen nog gaan uitbreiden en er langs de route universiteitscampussen en ziekenhuizen worden gerealiseerd. Voorlopig zie ik dat niet gebeuren.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: za 30 mar 2019, 20:47
door Daniel
Dat vraag ik me af: de regio Utrecht heeft een behoorlijke aantrekkingskracht qua werkgelegenheid maar tegelijk ook een behoorlijk probleem voor wat betreft huisvesting. In Utrecht zelf en direct er omheen is niet gek veel ruimte meer om nog uit te breiden, terwijl dat er in een regio als de Alblasserwaard meer is.
Juist een snelle treinverbinding kan dan net de trigger zijn om de ontwikkeling van nieuwe woonwijken te doen plaatsvinden aan bijvoorbeeld de westkant van Gorinchem waar een knooppunt met de MerwedeLingeLijn die je daar kruist ook de reistijden vanuit de rest van de regio drastisch kan inkorten.

Als je ziet hoeveel reizigers nu al vanuit Gorinchem naar Utrecht reizen, zowel via Geldermalsen als met de rechtstreekse bus, dan heb je maar weinig nodig om die verbinding een echte boost te geven en in elk geval een deel van het woonruimteprobleem van Utrecht op te lossen. Een sprinterstation ter hoogte van het huidige knooppunt Meerkerk zou daar trouwens ook nog aan kunnen bijdragen.
En vergeet ook niet dat je de verbinding van Utrecht naar België er ook ca. een half uur sneller mee maakt, nu Breda tegenwoordig ook internationale verbindingen heeft.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: za 30 mar 2019, 23:51
door RobertT
Roeland schreef:
RobertT schreef:Ook apart,de treinen Breda-Tilburg-sHertogenbosch stoppen of in Tilburg Reeshof,of in Tilburg Universiteit.Daarnaast een sprinter Breda-Tilburg-Eindhoven-Deurne.Geen rechtstreekse treinen meer vanuit de regio Tilburg richting Nijmegen/Arnhem.
En een IC Den Haag-Schiphol-Utrecht-sHertogenbosch-Tilburg-Breda.Breda krijgt dan verbindingen met Schiphol linksom via Rotterdam en helemaal rechtsom via sHertogenbosch
Is de reizigersvraag vanuit Tilburg naar NIjmegen dan groter dan naar Utrecht?
De reizigersvraag is weliswaar groter van/naar Utrecht,maar met name ook de Uni van Tilburg heeft veel reizigers uit de regio Arnhem/Nijmegen.
Hier zou beter 1 van de 2 IC's omgebogen kunnen worden naar de richting Nijmegen/Arnhem vanuit de richting Tilburg.Juist de 3600 kent nu ook veel doorgaande reizigers

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: zo 31 mar 2019, 23:00
door SuperGhost
Maar vanuit Arnhem/Nijmegen is natuurlijk ook een grote vraag naar de universiteit in Eindhoven. Ik denk dat Zwolle-Eindhoven logischer is. Alleen zou ik die dan niet verder naar Venlo doorsturen, want dat is niet logisch (dan neem je de Maaslijn natuurlijk). Ik zou dan de intercity vanuit Rotterdam naar Venlo doortrekken, of juist 2 van de 4 uit Utrecht en dan die uit Rotterdam naar Limburg door.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: zo 31 mar 2019, 23:20
door RobertT
Sowieso vraag ik me af wat er uiteindelijk gerealiseerd wordt,een en ander ook afhankelijk van de vraag of NS blijft rijden op het hoofdnet.Maar dat er heel andere verbindingen dan nu gaan komen lijkt me duidelijk

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 01 apr 2019, 07:56
door Roeland
Daniel schreef:Een sprinterstation ter hoogte van het huidige knooppunt Meerkerk zou daar trouwens ook nog aan kunnen bijdragen.
Een "knooppunt Meerkerk" bestaat niet, voorzover ik weet. Althans, qua reizigersvraag in ieder geval niet.
Ja, er is een busvervoerder die de rezigers op een voorheen rechtstreeks lijntje op een tochtige halte ergens in the middle of nowhere tussen Meerkerk en Noordeloos laat overstappen in de drg-2019 (en dat hopelijk weer repareert in de drg-2020).
Als er ooit een A27-spoorlijn zou komen, en als er dan een halte rond Meerkerk zou komen, moet die halte natuurlijk bij het dorp komen (viaduct Blommendaal), en niet ergens tussen de koeienvelden.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 01 apr 2019, 13:44
door Durashift
Welnee joh, daar naast de snelweg is juist ideaal.. Koop een koeienveld erbij en bouw een P+R garage. Mooie hub voor uit de auto de trein in. :lol:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 01 apr 2019, 13:55
door reisthijs
RobertT schreef:Sowieso vraag ik me af wat er uiteindelijk gerealiseerd wordt,een en ander ook afhankelijk van de vraag of NS blijft rijden op het hoofdnet.Maar dat er heel andere verbindingen dan nu gaan komen lijkt me duidelijk
Dat lijkt mij nog helemaal niet duidelijk... Ik verwacht dat het meeeste qua routes bij het oude blijft, alleen met hogere frequenties op sommige trajecten.
Bijvoorbeeld het idee om treinen uit Nijmegen naar Eindhoven te laten rijden in plaats van Tilburg ziet er misschien leuk uit als lijntje op de kaart, maar is als je uitgaat van de infrastructuur die er nu is (of op afzienbare termijn wordt gerealiseerd) lijkt dat geen praktische lijnvoering.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 01 apr 2019, 20:12
door Vinny
Je zit natuurlijk ook met fysieke beperkingen aan de infrastructuur: niet alle verbindingen die je theoretisch zou willen aanbieden zijn technisch (makkelijk) uitvoerbaar. Voor wat betreft de spoorlijn Utrecht-Breda lijkt me de afweging of je voor een integrale viersporigheid Utrecht-'s Hertogenbosch, plus een ongelijkvloerse aansluiting bij Vught en een sanering van alle spoorwegovergangen tussen Utrecht en Eindhoven gaat, waardoor deze lijn ook hogere maximumsnelheden en betere aansluitingen in Brabant mogelijk maakt of een geheel nieuwe lijn langs de A 27. Beiden zijn relatief erg duur omdat je forse uitgaven moet doen aan rivierkruisingen. Allebei of allebei een beetje lijkt me verspilling van geld.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: ma 01 apr 2019, 22:08
door SuperGhost
Je hebt in dat plan toch alleen viersporigheid tussen Utrecht en Geldermalsen nodig? Tussen Geldermalsen en 's-Hertogenbosch zou het toch prima met de bestaande infra moeten kunnen?

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: di 02 apr 2019, 06:39
door sirvinniei
Met snel genoeg sprintermatrieel heb je zelfs geen viersporigheid tussen Geldermalsen en houten nodig. Tussen castellum een den Bosch zitten 3 extra sprinterhaltes. Moet net te doen zijn in het treinpad van 7,5 minuut.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Geplaatst: di 02 apr 2019, 07:33
door Klaasje
Inhalen bij Geldermalsen en Houten en je bent er.