[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Overigens is de theorie achter PHS toch juist dat je minder materieel vaker inzet? Je ziet dat hogere frequenties meer reizigers opleveren/de ervaring is beter.
- AppleMoose
- Berichten: 6031
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Ja, maar als je die treinen vervolgens niet kunt laten rijden omdat de infrastructuur regelmatig in de storing vliegt of herstelwerkzaamheden aan moeten worden uitgevoerd of NS treinen moet schrappen omdat ze te weinig materieel hebben wegens defecten of andere redenen, jaag je ze net zo hard weer de trein uit. Wat dat betreft heeft Rover wel een punt. Wil je PHS succesvol invoeren zul je de eerder genoemde problemen moeten oplossen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Het probleem is dat er komende jaren te weinig geld gereserveerd is (50 miljoen euro per jaar). Het onderhoud zelf laat niet te wensen over, alle 'assets' (zoals dat dan wordt genoemd) voldoen volgens PWC aan de veiligheidsnormen.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Veilig is heel iets anders dan storingsvrij.Geert schreef:Het probleem is dat er komende jaren te weinig geld gereserveerd is (50 miljoen euro per jaar). Het onderhoud zelf laat niet te wensen over, alle 'assets' (zoals dat dan wordt genoemd) voldoen volgens PWC aan de veiligheidsnormen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Een doel van PHS is om op de lange termijn capaciteitsuitbreiding mogelijk te maken.Bemined schreef:Dat is zeker niet waar, invoering van de eerste PHS corridor was voorzien voor 2012. En dat was volgens mij al een herziene datum toen. Het is dus juist uitgesteld vanwege de kosten, en niet daadwerkelijk voorzien voor in de toekomst.reisthijs schreef:Dat kan best kloppen, maar PHS is geen plan voor de korte termijn.
Dat er op kortere termijn al onderdelen van het plan ingevoerd kunnen worden, zoals frequentieverhoging, doet niets af aan de langetermijndoelen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Het is niet zo dat er onderdelen ingevoerd worden, het volledige PHS had al ingevoerd moeten zijn volgens de oorspronkelijke plannen. Het is niet zo dat er nu investeringen gedaan moeten worden om in 2028 PHS in te voeren, de bouwtijd is slechts een fractie van de doorlooptijd van het project. In de praktijk zit een groot deel van de doorlooptijd van het project in plannen maken, vergunningen regelen en geld lospeuteren, en niet in de daadwerkelijke bouwtijd. Het is niet dat men nu al moet gaan bouwen om in 2028 vaker te rijden, wat bij een langetermijninvestering het geval zou zijn.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Onjuist! Bij elk plan voor PHS is sprake geweest van een gefaseerde invoering.Bemined schreef:Het is niet zo dat er onderdelen ingevoerd worden, het volledige PHS had al ingevoerd moeten zijn volgens de oorspronkelijke plannen.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Dat ontken ik toch ook niet? Alleen die fasering had in 2015 klaar moeten zijn.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Mompelt iets met crisis en zeer beperkte betrouwbaarheid op de infrastructuur die er toen lag
Komt wel goed schatje.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Onzin. Dit document is de eerste definitieve beslissing voor PHS: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... oorvervoer. Hier staat inderdaad 2012 in als ambitie (!) voor de eerste corridor. Verder staat alleen 2020 als datum vermeld.Bemined schreef:Dat ontken ik toch ook niet? Alleen die fasering had in 2015 klaar moeten zijn.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Voor je nog eens 'onzin' uitkraamt, de plannen zijn echt al iets ouder dan dat. De data die in dat document staan zijn dus al inclusief die tig keer uitstel. Dat de praktijk in Nederland is dat plannen altijd jarenlang in de politiek vastzitten wil niet zeggen dat het de ambitie was de plannen zo vaak te laten vertragen.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
PHS is gewoon een visie. Het is in feite de opvolger van Rail '21. De spoorsector zet nu in op hogere frequenties op veel gevraagde verbindingen in plaats van op een paar "racebanen voor bontjassen" (a.k.a. hogesnelheidsverbindingen). Ik vind de gekozen richting verdedigbaar, zeker gezien de ervaringen met o.m. de Fyra. Nederland is gewoon een land waarin het grootste deel van de vervoersvraag in het interregionale segment zit, en het is dan ook zinvol om hier op in te spelen met nieuwe plannen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Bron?Bemined schreef:Voor je nog eens 'onzin' uitkraamt, de plannen zijn echt al iets ouder dan dat. De data die in dat document staan zijn dus al inclusief die tig keer uitstel. Dat de praktijk in Nederland is dat plannen altijd jarenlang in de politiek vastzitten wil niet zeggen dat het de ambitie was de plannen zo vaak te laten vertragen.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Ik zal je een geheimpje vertellen: plannen worden nooit gemaakt om vertraagd te worden. Vertraging is iets dat je in het vastgekokerde land als Nederland gewoon vanzelf onderweg oploopt. Het is als het ware net een soort van trein... (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Het is wel zo dat de huidige plannen niet meer hetzelfde zijn als de oorspronkelijke. Het is wel zo dat de investeringen die nu gedaan worden nodig zijn om alles in 2028 ingevoerd werd te kunnen hebben.Bemined schreef:Het is niet zo dat er onderdelen ingevoerd worden, het volledige PHS had al ingevoerd moeten zijn volgens de oorspronkelijke plannen. Het is niet zo dat er nu investeringen gedaan moeten worden om in 2028 PHS in te voeren, de bouwtijd is slechts een fractie van de doorlooptijd van het project. In de praktijk zit een groot deel van de doorlooptijd van het project in plannen maken, vergunningen regelen en geld lospeuteren, en niet in de daadwerkelijke bouwtijd. Het is niet dat men nu al moet gaan bouwen om in 2028 vaker te rijden, wat bij een langetermijninvestering het geval zou zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Opnieuw tegenvaller voor spoorboekloos rijden
12 februari 2016
Er is opnieuw een tegenvaller in het geplaagde project omtrent spoorboekloos rijden. Er is meer geld nodig om de sporen aan te passen om treinen vaker te kunnen laten rijden. Staatssecretaris Dijksma gaat nu onderzoeken hoe er geld bezuinigd kan worden.
Vanaf de dienstregeling 2018 zou er iedere tien minuten een trein gaan rijden tussen Amsterdam - Eindhoven. Maar de kans lijkt zeer klein dat dit ook gaat gebeuren. De sporen rond Amsterdam moeten daarvoor op de schop, daarvoor is er een ontwerp Tracébesluit (OTB) nodig. "De planuitwerking voor de OTB is technisch zeer complex en zal geruime tijd in beslag nemen" staat in de 11e voortgangsrapportage van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Lees verder
12 februari 2016
Er is opnieuw een tegenvaller in het geplaagde project omtrent spoorboekloos rijden. Er is meer geld nodig om de sporen aan te passen om treinen vaker te kunnen laten rijden. Staatssecretaris Dijksma gaat nu onderzoeken hoe er geld bezuinigd kan worden.
Vanaf de dienstregeling 2018 zou er iedere tien minuten een trein gaan rijden tussen Amsterdam - Eindhoven. Maar de kans lijkt zeer klein dat dit ook gaat gebeuren. De sporen rond Amsterdam moeten daarvoor op de schop, daarvoor is er een ontwerp Tracébesluit (OTB) nodig. "De planuitwerking voor de OTB is technisch zeer complex en zal geruime tijd in beslag nemen" staat in de 11e voortgangsrapportage van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Lees verder
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Dus de reiziger wordt eigenlijk al jarenlang blijgemaakt met een halfdode mus, die ooit ergens in de toekomst wordt gereanimeerd?
Wordt er dan op z'n minst als tussenoplossing gedacht aan verlenging van de huidige treinen? Want anders maak je de trein niet aantrekkelijk (zowel in de spits als in het weekend).
Wordt er dan op z'n minst als tussenoplossing gedacht aan verlenging van de huidige treinen? Want anders maak je de trein niet aantrekkelijk (zowel in de spits als in het weekend).
Beul van de blindegeleidelijn
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Ik heb niet het idee dat er echt reizigers zijn die er van balen dat er elk kwartier een trein gaat in plaats van elke tien minuten, dus met die halfdode mus valt het wel mee.VIRM schreef:Dus de reiziger wordt eigenlijk al jarenlang blijgemaakt met een halfdode mus, die ooit ergens in de toekomst wordt gereanimeerd?
Wordt er dan op z'n minst als tussenoplossing gedacht aan verlenging van de huidige treinen? Want anders maak je de trein niet aantrekkelijk (zowel in de spits als in het weekend).
De lengte van treinen wordt bijgesteld aan de hand van de vraag. Dus ja, als er ergens capaciteit tekort is dan wordt er gedacht aan het verlengen van treinen. Maar dat is altijd al zo geweest en heeft niets met PHS te maken...
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Ik nodig je graag uit om mee te reizen op de A2-corridor in de spitsuren, maar de meeste treinen rijden daar al op lengte ([serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] tijdelijk met ICM, helaas), en nog is het er erg druk.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Als ik over de A2-corridor reis, is dat meestal in het weekend. Dan besluit NS ineens dat er veel minder mensen reizen, dus worden de treinen ook een heel stuk korter. Ook Amsterdam Centraal-Schiphol wordt in het weekend vaak genoeg bediend met een SGM3. Weekendjesmensen die van/naar Schiphol reizen bestaan dus ook kennelijk niet.
In de spits zie ik dat het regelmatig best knus kan zijn in de [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] en [serie=Sprinter|2016|Amsterdam Centraal - Uitgeest4700[/serie], die met SGM5/6 rijden. Deuren zat om in/uit te stappen, maar het blijft vaak stervensdruk. Had een paar jaar geleden vaak de [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] van 09:00: BAM, dat werd dan ineens met een enkel treinstel gereden en dan zat je lekker knus.
Melden heeft volgens mij echt weinig zijn. In de spits is er volgens mij weinig materieel om mee te verlengen. Geen idee waar alles 's weekends naartoe verdwijnt (gaat er echt zoveel het onderhoud in)? En bij de top-10 druktemeldingen zie je volgens mij met enige regelmaat dezelfde series voorbij komen.
Kun je de treinen theoretisch gezien niet nog langer maken (als de perronlengte het toelaat)?
In de spits zie ik dat het regelmatig best knus kan zijn in de [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] en [serie=Sprinter|2016|Amsterdam Centraal - Uitgeest4700[/serie], die met SGM5/6 rijden. Deuren zat om in/uit te stappen, maar het blijft vaak stervensdruk. Had een paar jaar geleden vaak de [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] van 09:00: BAM, dat werd dan ineens met een enkel treinstel gereden en dan zat je lekker knus.
Melden heeft volgens mij echt weinig zijn. In de spits is er volgens mij weinig materieel om mee te verlengen. Geen idee waar alles 's weekends naartoe verdwijnt (gaat er echt zoveel het onderhoud in)? En bij de top-10 druktemeldingen zie je volgens mij met enige regelmaat dezelfde series voorbij komen.
Kun je de treinen theoretisch gezien niet nog langer maken (als de perronlengte het toelaat)?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Als er voldoende materieel is wel, dat is dan ook de voornaamste reden om zoveel nieuw sprinter-materieel te bestellen (176 stellen om 140 stellen te vervangen, op een krimpend netwerk).
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Ik zeg niet dat de treinen niet te vol zitten. Maar zolang er niet structureel 14 bakken VIRM rijden op Utrecht - Eindhoven hoef je niet elke tien minuten een IC te rijden om dat probleem op te lossen, maar kan dat ook met meer materieel. Sterker nog, zonder meer materieel biedt vaker kortere treinen helemaal geen oplossing voor dat probleem.Z2N schreef:Ik nodig je graag uit om mee te reizen op de A2-corridor in de spitsuren, maar de meeste treinen rijden daar al op lengte ([serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] tijdelijk met ICM, helaas), en nog is het er erg druk.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
ICM in de [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] is niet tijdelijk.Z2N schreef:([serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] tijdelijk met ICM, helaas)
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
In 2017 ben je het sowiezo kwijt met de vernieuwe opzet, maar ICM is alleen maar in de 3500 gekomen omdat door werkzaanheden in Ut de 2800 en de (1)1700 gekoppeld moeten worden in Ut. ICM-6 is te kort voor de beide series ten westen van Ut, en langer dan zes bakken per tak kan niet vanwege beperkte spoorlengte. Als de werkzaamheden in Ut afgerond zijn komt het ICM weer terug, het VIRM verhuist dan naar de 3500.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Ik nodig je graag uit naar de dienstregeling te kijken, er rijdt één trein in de ochtendspits op maximale capaciteit, en dat is trein 822. De overige kunnen nog met 20-30% uitgebreid worden door ook hier VIRM12 in te zetten. In 2017 worden de [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] en [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] in Ehv gekoppeld en zal je sowieso veel meer VIRM12 krijgen (zoals nu tussen Ut en Dv waar dat totaal niet nodig is).Z2N schreef:Ik nodig je graag uit om mee te reizen op de A2-corridor in de spitsuren, maar de meeste treinen rijden daar al op lengte ([serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] tijdelijk met ICM, helaas), en nog is het er erg druk.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten