[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
PHS
Berichten: 2023
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor PHS » Di 02 Apr 2019, 09:11

En laat het nou net Geldermalsen zijn dat op de schop gaat in het kader van PHS :wink:

Roeland schreef:Als er ooit een A27-spoorlijn zou komen, en als er dan een halte rond Meerkerk zou komen, moet die halte natuurlijk bij het dorp komen (viaduct Blommendaal), en niet ergens tussen de koeienvelden.

Bij de A27 afslag Noordeloos heb je wel een veel betere aansluiting met de Alblasserwaard, ook voor de buslijnen die daar sneller en makkelijker kunnen komen. Mijn voorkeur zou dat dan ook hebben.
- vertrokken -

Roeland
Berichten: 934
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Roeland » Di 02 Apr 2019, 11:22

PHS schreef:
Roeland schreef:Als er ooit een A27-spoorlijn zou komen, en als er dan een halte rond Meerkerk zou komen, moet die halte natuurlijk bij het dorp komen (viaduct Blommendaal), en niet ergens tussen de koeienvelden.

Bij de A27 afslag Noordeloos heb je wel een veel betere aansluiting met de Alblasserwaard, ook voor de buslijnen die daar sneller en makkelijker kunnen komen. Mijn voorkeur zou dat dan ook hebben.

Welke buslijnen? De 387 vervalt natuurlijk met zo'n spoorlijn. En de 81 heeft alleen maar de functie om Meerkerk met Utrecht (en met de rest van de wereld) te verbinden, dus die wordt dan ook opgeheven met een station Meerkerk-dorp. Dan heb je nagenoeg geen buslijnen meer over om überhaupt van een knooppunt-Meerkerk te kunnen spreken. Alleen nog maar de 388 en een paar laagfrequente midibusjes.

waldo79
Berichten: 4875
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor waldo79 » Di 02 Apr 2019, 16:38

Wat heeft knooppunt Meerkerk met PHS te maken? Overigens komt het wel vaker voor dat busstations op wat unheimische plekken zijn gesitueerd...
Mij best :)

starx
Berichten: 607
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor starx » Di 02 Apr 2019, 18:59

Ik zie wel in dat het er iets mee te maken heeft: het gaat om een dilemma tussen het aanleggen van een nieuwe verbinding (Utrecht-Breda) of het versterken van een bestaande verbinding (Utrecht-Den Bosch). Bij een eventuele verbinding Utrecht-Breda is het zeker relevant of er ook mogelijke tussenhaltes mogelijk zijn om de lijn rendabel te maken.

Maar PHS richt zich wel behoorlijk op het verzwaren van de bestaande verbindingen en dat vind ik ergens wel jammer. Het is voor de korte termijn zeker handiger en goedkoper. Maar Utrecht-Breda en Rhenen-Nijmegen zouden juist ervoor kunnen zorgen dat de bestaande verbindingen wat worden ontlast. Bovendien wordt het netwerk daarmee meer storingsproof omdat er meer omreismogelijkheden ontstaan.

SuperGhost
Berichten: 2899
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor SuperGhost » Di 02 Apr 2019, 23:26

Nadeel van dat soort verbindingen (met name bijv. Nijmegen-Utrecht via Rhenen) is dat je het vooral voor maar één stad doet en je daardoor een flink lagere frequentie hebt dan anders. Je moet dan dus forse investeringen doen voor weliswaar een paar minuten winst, maar wel met een (fors) lagere verbinding. En dan bedoel ik niet alleen voor Nijmegen, maar dan ook voor Arnhem natuurlijk.

Utrecht-Breda is al anders, omdat je daar ook wat grotere tussenkernen kan bedienen (Oosterhout, Raamsdonksveer, Gorinchem, Vianen en evt. Nieuwegein).

Voor wat de invulling op die afbeelding:
- ik denk dat het een goed idee om bij 8 treinen per uur op Utrecht-'s-Hertogenbosch er 4 naar Breda te laten afbuigen. Wel zou ik dan alle 4 een overstap ri. Eindhoven geven i.p.v. 2. Je zou bijv. de sprinter Arnhem-'s-Hertogenbosch na laatstgenoemde als intercity kunnen doorsturen naar Eindhoven (en de sprinter uit Geldermalsen dan als sprinter door naar Eindhoven)
- Van de 8 IC's op Utrecht - Amsterdam is het vreemd dat je er 4 laat eindigen op Amsterdam en 4 doorstuurt, terwijl er ook nog kerende treinen zijn uit Alkmaar en Enkhuizen, zeker gezien de beperkte ruimte op Amsterdam Centraal. Laat de overige 4 uit Utrecht doorrijden naar Enkhuizen en laat die andere 4 uit Alkmaar naar Schiphol doorgaan (met overstap in Zaandam op de IC naar Amsterdam-Utrecht uit Enkhuizen)
- Ik zou naar Zwolle eindelijk eens een kwartiersdienst willen zien, waarbij op beide takken (vanuit Amersfoort en Lelystad) ze ten noorden van Zwolle als stoptrein verder rijden. In Zwolle kun je dan een halve knoop creëren, waarbij dus ook Meppel een kwartiersdienst krijgt.
- Het aantal rechtstreekse intercity's Utrecht<->Deventer gaat weer omlaag (in de spits althans), terwijl er vanaf Deventer en Apeldoorn vooral vraag naar Utrecht is. De 'korte slag' naar Deventer zou ik dus altijd uit Utrecht laten komen. Ook zou ik die dan als stoptrein naar Almelo door laten rijden.
- Die extra losse sprinter Utrecht-Hilversum zou ik liever zien dat ze hem zo inzetten dat je van de huidige sprinter Utrecht-Almere een intercity kan maken.

reisthijs
Berichten: 4948
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor reisthijs » Wo 03 Apr 2019, 10:36

Deze kaart is niet het wensbeeld, noch de belofte van ProRail, maar dient als basis voor gesprekken met onze partners in de sector.

Dus let vooral niet te veel op alle details... Dan zie je overal dingen die helemaal niet realistisch zijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Alargule
Berichten: 3238
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57
Contact:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Alargule » Wo 03 Apr 2019, 10:58

Dit is OVinNL hè. Dé plek waar alles letterlijk genomen wordt, sinds 1993.

Ik vond de kleurstelling voor de regio Amsterdam niet heel duidelijk - teveel lijnen die hetzelfde kleurtje kregen - dus heb ik dat een beetje aangepast:

Afbeelding
Voortdurend schakelen in het midden van verschillende schaalniveaus.

reisthijs
Berichten: 4948
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor reisthijs » Wo 03 Apr 2019, 11:13

Nu ben ik ineens heel benieuwd hoe dat er uit komt te zien na de verbouwing van Amsterdam Centraal tot doorstroomstation.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Alargule
Berichten: 3238
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57
Contact:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Alargule » Wo 03 Apr 2019, 11:32

Ik weet niet of er al een definitief ontwerp is (online kan ik er niets over vinden), maar volgens mij moet de treinenloop toch goed inpasbaar zijn in het hieronder geschetste scenario 'INT Zuid, S-baan Westtak'.

Afbeelding
Voortdurend schakelen in het midden van verschillende schaalniveaus.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7175
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Z2N » Wo 03 Apr 2019, 15:01

Ik vind het toch jammer dat bij deze schetsen nergens uit is gegaan van het schrappen van de sprinters op de westtak (bij verlengde NZL). Juist dat zou een verbetering van de capaciteit kunnen betekenen, omdat je dan twee sprinter-bundels ten westen en ten oosten van Asd hebt, en je dus geen kerende sprinterseries zou krijgen onder de kap.

Naar mijn idee zou de bundel uit Weesp echt kunnen profiteren als zij naar Sloterdijk en verder doorgekoppeld blijven. Dan zou je bijvoorbeeld Weesp e.v.-Centraal-Zaandam e.v. en Breukelen e.v.-Centraal-Haarlem e.v. kunnen aanbieden, waarbij de sprinters dan ook geen nieuwe viaducten nodig hebben.
Journey of a night time

Flickr!

SuperGhost
Berichten: 2899
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor SuperGhost » Wo 03 Apr 2019, 21:11

De sprinters uit Weesp en Haarlem doorkoppelen lijkt me inderdaad een erg handige. Niet alleen vanwege kerende bewegingen, maar ook voor het rechtstreeks maken van de verbindingen Weesp<->Sloterdijk en Haarlem<->Science Park

Alargule
Berichten: 3238
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57
Contact:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Alargule » Do 04 Apr 2019, 11:08

Dat is ook wat in het langeretermijnperspectief (2040) wordt voorgesteld:

Afbeelding

meer info
Voortdurend schakelen in het midden van verschillende schaalniveaus.

Klaasje
Berichten: 6622
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Klaasje » Do 04 Apr 2019, 11:38

Dat moet in de praktijk dan vervolgens wel goed uitvoerbaar zijn. Daarbij is de beschikbaarheid van maar drie halve sporen voor Haarlem wel een issue, zeker aangezien op spoor 1 geen IC's van 12 bakken passen. De sporen onder de kap zijn nodig om IC's te keren én om sprinters over door te laten rijden. Dat gaat niet met de voorziene frequenties.

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 616
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Bastiaan » Do 04 Apr 2019, 11:46

Alargule schreef:Dat is ook wat in het langeretermijnperspectief (2040) wordt voorgesteld:

In het meest ambitieuze scenario inderdaad, maar deze is wel erg over de top en scoort qua vervoerwaarde ten opzichte van de investeringen lang niet zo goed. Er zijn ook wat "bescheidener" scenario's die meer overeenkomen met het plaatje van ProRail.

vries809
Berichten: 10
Lid geworden op: Za 30 Apr 2016, 23:20

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor vries809 » Do 04 Apr 2019, 15:48

Misschien een domme vraag, maar wat is de betekenis van de grijze stippellijn(en) en de daarop aansluitende doorgetrokken lijn in de kaart in het item van 11:08 uur?

starx
Berichten: 607
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor starx » Do 04 Apr 2019, 16:02

Het lijkt me inderdaad een prima idee om de Ringlijn te sluiten (met extra station bij het Westerpark), maar daar zou dan inderdaad tegenover moeten staan dat NS dan geen sprinters meer laat rijden tussen Centraal en Schiphol.

T.o.v. de huidige dienstregeling betekent dat ongeveer:
- 3300 blijft als enige sprinter over de westtak rijden.
- minstens eenmaal per half uur stopt er een IC-direct in Sloterdijk.
- 4600 en 5800 rijden niet meer tussen Schiphol en Amsterdam Centraal. De 4300 of de 5700 wordt doorgekoppeld richting Leiden.
- eventueel worden de 14600 en 15800 gekoppeld aan de 4800 en 5400.

Daan!
Berichten: 31
Lid geworden op: Do 12 Jan 2017, 11:21

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Daan! » Do 04 Apr 2019, 16:52

Waarom zouden er dan geen NS sprinters meer mogen rijden?

diederickx
Berichten: 869
Lid geworden op: Vr 02 Sep 2016, 22:59

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor diederickx » Za 06 Apr 2019, 09:02

vries809 schreef:Misschien een domme vraag, maar wat is de betekenis van de grijze stippellijn(en) en de daarop aansluitende doorgetrokken lijn in de kaart in het item van 11:08 uur?

Goederenpaden. Doorgetrokken 1x/u, gestippeld 1x/2u of minder.

ykc
Berichten: 4
Lid geworden op: Vr 21 Sep 2018, 22:49

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor ykc » Do 09 Mei 2019, 12:02

Ministerie beperkt miljoenentekort PHS met versoberingsmaatregelen:
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2019/ ... atregelen/

Ik ben benieuwd welke versoberingsmaatregelen er helaas komen.

sirvinniei
Berichten: 2209
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor sirvinniei » Do 09 Mei 2019, 14:49

Is er al bekend of er 6/4 of 6/2/2 gereden gaat worden op Nijmegen-Schiphol?
Ik heb geen onderschrift

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12228
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Wubbo » Vr 10 Mei 2019, 20:51

Dat traject is nogal lang, beide varianten komen voor onderweg (en er zijn ook stukken zonder sprinters zoals Bijlmer-RAI).

wouter15
Berichten: 1064
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor wouter15 » Di 14 Mei 2019, 19:57

Financiële tekorten hinderen tienminutentrein: https://www.treinreiziger.nl/financiele ... utentrein/

samsam538
Berichten: 75
Lid geworden op: Wo 28 Aug 2013, 23:51

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor samsam538 » Wo 11 Sep 2019, 19:43

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... n-openbaar
De volgende projecten van PHS staan op 'on hold' door de stikstofuitspraak:
  • Programma Hoogfrequent Spoorvervoer: Alkmaar - Amsterdam
  • Programma Hoogfrequent Spoorvervoer: Amsterdam Centraal
  • Programma Hoogfrequent Spoorvervoer: Eindhoven - Breda
  • Programma Hoogfrequent Spoorvervoer: Meteren - Boxtel
  • Programma Hoogfrequent Spoorvervoer: Nijmegen
Ook spoor 11 en 12 van Den Haag Centraal staat in het lijstje en Schiedam Centrum - Rotterdam Centraal.

reisthijs
Berichten: 4948
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor reisthijs » Wo 11 Sep 2019, 19:53

Kan iemand uitleggen hoe bouwprojecten midden in de stad nadelige gevolgen kunnen hebben voor natuurgebieden ver daarbuiten?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7175
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Z2N » Wo 11 Sep 2019, 20:17

Omdat Stikstof kilometers ver kan meegaan met de wind. Zulke uitstoot moet worden getoetst, omdat er anders schade kan ontstaan in Natura 2000-gebieden.
Journey of a night time

Flickr!


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 5 gasten