Boete voor zwartrijden wordt verdubbeld

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Boete voor zwartrijden wordt verdubbeld

Bericht door Suus »

'Boete voor zwartrijders verdubbeld'
De boete voor zwartrijden in het openbaar vervoer wordt verdubbeld van 35 naar 70 euro. Dat maakt staatssecretaris Mansveld vandaag bekend, volgens het AD. Ook de administratiekosten bij het te laat betalen van de boete worden verhoogd: van 10 naar 15 euro.

De Tweede Kamer had in april al gevraagd om een hogere boete voor zwartrijders. De Kamerleden vonden 35 euro niet afschrikwekkend genoeg.

Coulance
Mansveld wil met de hogere boete het aantal zwartrijders drastisch terugdringen. "Want 60 procent van de personen die overlast veroorzaken in het openbaar vervoer, rijdt zwart", zegt de staatssecretaris in het AD.
Bron: Nederlandse Omroep Stichting
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Boete voor zwartrijden wordt verdubbeld

Bericht door Klaasje »

Dit is zo ontzettend kortzichtig. Want zo worden mensen die zonder opzet iets verkeerd doen dus ook harder gestraft en zo weggejaagd. Een progressief boetesysteem zou veel beter zijn: Mensen die vaker gepakt worden hebben waarschijnlijk wel kwaad in de zin en moeten zo steeds meer betalen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Boete voor zwartrijden wordt verdubbeld

Bericht door CamilleKreemers »

Deze minister is kortzichtig, HSL Zuid werd zo aan NS gegund met HRN. Alle alternatieven werden niet eens bekeken.

De dieselmaatregel werd ook doorgevoerd en dat trof ook alleen de regionale partijen. BDU-index is stopgezet en alle bedrijven behalve NS hebben daar last van.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Boete voor zwartrijden wordt verdubbeld

Bericht door Klaasje »

Door dit soort dingen erbij te halen weet je nu al dat we over 3 seconden off-topic gaan omdat op lang niet al die punten vaststaat dat het allemaal kortzichtig is. :')
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Boete voor zwartrijden wordt verdubbeld

Bericht door ODRAIL »

Moet er bij zeggen dat ik die coulanceregeling wel zie zitten. Dit had naar mijn mening al gelijk ingevoerd moeten worden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Boete voor zwartrijden wordt verdubbeld

Bericht door deadlock »

Klaasje schreef:Door dit soort dingen erbij te halen weet je nu al dat we over 3 seconden off-topic gaan omdat op lang niet al die punten vaststaat dat het allemaal kortzichtig is. :')
Plus dat het geen kak te maken heeft met het onderwerp.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Boete voor zwartrijden wordt verdubbeld

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zie meer in het afhangen van de hoogte van de boete van het aantal overtredingen dat deze persoon maakt in de afgelopen maanden. Ik gebruik maar enkele forumnamen uit dit topic, zodat ik een voorbeeld kan maken. Ik zou kunnen indenken dat er gekeken wordt naar het aantal overtredingen in de afgelopen 3 maanden.

VB van gradatie bij boete:
Klaasje checkt voor de eerste keer niet in met deze kaart en krijgt een boete van 20 euro (of opdrukken 10x in de trein van Arriva). Dit gebeurt uiteraard nadat de oorzaak achterhaald is, zoals mogelijk kapotte chippaaltjes.
Deadlock zit naast hem en rijdt voor de 10e keer zwart in de afgelopen 3 maanden. Hierop krijgt ie een boete van 200 euro (10*20 euro).

Dan krijgen de notoire overtreders grotere overtredingen dan de incidentele reiziger.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Boete voor zwartrijden wordt verdubbeld

Bericht door Thom91 »

Dat is toch wat Klaasje zegt in zijn eerste reactie?
Komt wel goed schatje.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Boete voor zwartrijden wordt verdubbeld

Bericht door Gekko123 »

Ben het zelf eigenlijk ook wel eens met CamilleKreemers. Enig probleem is toch wel dat er bij de notoire zwartrijders een groep kale kippen zit. En die kun je moeilijk plukken.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Boete voor zwartrijden wordt verdubbeld

Bericht door Mr-W »

KM46 schreef:Moet er bij zeggen dat ik die coulanceregeling wel zie zitten. Dit had naar mijn mening al gelijk ingevoerd moeten worden.
Ik niet, de huidige regelingen bij vervoerders zoals Veolia, RET en NS is niet bepaald geweldig te noemen, gelukkig kun je wel bij Veolia over iedere klacht bezwaar maken.(ook afwijzing restitutie bijvoorbeeld wat bij cxx officieel niet kan, of het gedrag van het personeel enz).
Verder vind ik een verdubbeling vooral symboolpolitiek,dan schaf het helemaal af en pak dan meteen de OM sanctie van €90.
Daarnaast denk ik dat er weer een opleving van de controlekaarten komt omdat een groter deel van het personeel het boetebedrag te hoog vind en het laat bij waarschuwen/uit laten stappen om in te checken.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Boete voor zwartrijden wordt verdubbeld

Bericht door deadlock »

Gekko123 schreef:Ben het zelf eigenlijk ook wel eens met CamilleKreemers. Enig probleem is toch wel dat er bij de notoire zwartrijders een groep kale kippen zit. En die kun je moeilijk plukken.
Met Klaasje bedoel je. CK krijgt pas kudo's als hij kapt met blaaskaken :P

En wat je zegt klopt maar ik weet niet of daar überhaupt iets heel constructiefs aan te doen valt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Boete voor zwartrijden wordt verdubbeld

Bericht door nvdw »

NOS schreef:De hogere boete gaat pas in als er een betere coulanceregeling is voor reizigers met een abonnement die vergeten waren om in te checken. Die krijgen daar nu soms een boete voor. De Kamer wil dat daar een eind aan komt.
En hoe moet dat dan weer in een regeling gegoten worden? Hoeveel keer mag je vergeten in te checken? Drie keer? Tien keer? Altijd?

Los daarvan is het toverwoord pakkans. De boete voor rijden met de lultalie in je hand is meermalen verhoogd en is nu 230 eypo, maar dat is blijkbaar nog niet afschrikwekkend genoeg als ik in het verkeer zo om me heen kijk.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Boete voor zwartrijden wordt verdubbeld

Bericht door zone5324bericht... »

met een relatief kleine pakkans moet je de straf wel verhogen om het aantal keren zonder problemen zwart gereden te hebben te compenseren voor die ene keer, dat je wel gepakt wordt.

en niet in kunnen checken is dus eerst bij de conducteur melden.
vergeten in te checken (bij reizen zonder geldig abonnement) = wel gewoon een boete, maar dan met de aangekondigde coulance regeling. dus via vervoerbedrijf boete laten verrekenen.

sowieso moet het bedrag wel verhoogd worden, als je bedenkt, dat die 35 euro van nu niet eens de kosten dekt van het uitschrijven en verwerken van zo'n boete.

maar je zult altijd discussies houden over dit onderwerp.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Boete voor zwartrijden wordt verdubbeld

Bericht door deadlock »

zone5324bericht... schreef:sowieso moet het bedrag wel verhoogd worden, als je bedenkt, dat die 35 euro van nu niet eens de kosten dekt van het uitschrijven en verwerken van zo'n boete.
Je moet niet alles geloven wat je verteld wordt ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Boete voor zwartrijden wordt verdubbeld

Bericht door CamilleKreemers »

deadlock schreef:
Gekko123 schreef:Ben het zelf eigenlijk ook wel eens met CamilleKreemers. Enig probleem is toch wel dat er bij de notoire zwartrijders een groep kale kippen zit. En die kun je moeilijk plukken.
Met Klaasje bedoel je. CK krijgt pas kudo's als hij kapt met blaaskaken :P

En wat je zegt klopt maar ik weet niet of daar überhaupt iets heel constructiefs aan te doen valt.
ik houd me wel stil. Mansveld maakt mij maar een zwakke indruk.

OPlossing: Pakkans zwaar vergroten?
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Boete voor zwartrijden wordt verdubbeld

Bericht door atbrg »

deadlock schreef:
zone5324bericht... schreef:sowieso moet het bedrag wel verhoogd worden, als je bedenkt, dat die 35 euro van nu niet eens de kosten dekt van het uitschrijven en verwerken van zo'n boete.
Je moet niet alles geloven wat je verteld wordt ;)
Deadlock heeft op de Grote School geleerd dat dat een kwestie is van toerekenen. Mogelijk dat grote opdrachtgevers zoals de vervoerbedrijven bovendien nog kwantumkorting kunnen bedingen bij het OM per te verwerken transactie.
Kaart ongeldig err. 007
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Boete voor zwartrijden wordt verdubbeld

Bericht door zone5324bericht... »

atbrg schreef:
deadlock schreef:
zone5324bericht... schreef:sowieso moet het bedrag wel verhoogd worden, als je bedenkt, dat die 35 euro van nu niet eens de kosten dekt van het uitschrijven en verwerken van zo'n boete.
Je moet niet alles geloven wat je verteld wordt ;)
Deadlock heeft op de Grote School geleerd dat dat een kwestie is van toerekenen. Mogelijk dat grote opdrachtgevers zoals de vervoerbedrijven bovendien nog kwantumkorting kunnen bedingen bij het OM per te verwerken transactie.
toerekenen is sowieso al het toverwoord in de hele economie, dus dat is niet alleen hierop van toepassing ;-)

maar ik persoonlijk was al veel langer voorstander van verhogen van de boete, want die 35 euro schrikt sowieso niet af.
vooral niet met een zo kleine pakkans als er nu is.

ik zit dan wel niet meer dagelijks in de trein, maar toen ik dat nog wel regelmatig deed, werd ik misschien maar 1 op de 10 keer gecontroleerd.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Boete voor zwartrijden wordt verdubbeld

Bericht door atbrg »

Mij kan het niet zo veel schelen hoe hoog die boete is, voel me ook niet per sé gedupeerd door calculerende (mede)reizigers. Denk dat we de laatste weken hebben kunnen vaststellen dat veel van de problemen binnen het OV zich op een ander niveau afspelen. Ben benieuwd naar de rol van OM in die gevallen (coulance).
Kaart ongeldig err. 007
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Boete voor zwartrijden wordt verdubbeld

Bericht door Hainje »

CamilleKreemers schreef:Deze minister is kortzichtig
Sinds wanneer is Mansveld minister? Afbeelding
🍉
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Boete voor zwartrijden wordt verdubbeld

Bericht door deadlock »

zone5324bericht... schreef:want die 35 euro schrikt sowieso niet af.
Boetes schrikken sowieso niet af, hoge pakkans schrikt wel af.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Boete voor zwartrijden wordt verdubbeld

Bericht door Mr-W »

atbrg schreef:Mij kan het niet zo veel schelen hoe hoog die boete is, voel me ook niet per sé gedupeerd door calculerende (mede)reizigers. Denk dat we de laatste weken hebben kunnen vaststellen dat veel van de problemen binnen het OV zich op een ander niveau afspelen. Ben benieuwd naar de rol van OM in die gevallen (coulance).
Doel je op Agressie?
deadlock schreef:
zone5324bericht... schreef:want die 35 euro schrikt sowieso niet af.
Boetes schrikken sowieso niet af, hoge pakkans schrikt wel af.
Precies en alleen daarom is dit idee van staatssecretaris Mansveld belachelijk.
Extra investeren in OV politie om de pakkans te vergroten is beter.
En voor de calculerende zwartrijder wordt het in sommige gevallen zelfs goedkoper om de OM boete te betalen ipv €70 + ritprijs :wink:
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Boete voor zwartrijden wordt verdubbeld

Bericht door CamilleKreemers »

oh ja , Mansveld is secretaris. Ik vind haar optreden soms zeer zwak ogen. haar HSL-enquete vond ik vreselijk om te bekijken.

Hoe gaat de secretaris ervoor zorgen dat de pakkans groter wordt, danwel het personeel veiliger zijn werk kan doen? Deze maatregel kan ook meer geweld veroorzaken.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Boete voor zwartrijden wordt verdubbeld

Bericht door AppleMoose »

CamilleKreemers schreef:oh ja , Mansveld is secretaris. Ik vind haar optreden soms zeer zwak ogen. haar HSL-enquete vond ik vreselijk om te bekijken.
Mansveld (Staatssecretaris) leidde niet de Fyra-enquête, dat deed Madeleine van Toorenburg. Kamerlid van het CDA.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Boete voor zwartrijden wordt verdubbeld

Bericht door Mr-W »

Ronaldussen schreef:
CamilleKreemers schreef:oh ja , Mansveld is secretaris. Ik vind haar optreden soms zeer zwak ogen. haar HSL-enquete vond ik vreselijk om te bekijken.
Mansveld (Staatssecretaris) leidde niet de Fyra-enquête, dat deed Madeleine van Toorenburg. Kamerlid van het CDA.
Ach, politiek is niet CK's sterkste punt :wink:
CamilleKreemers schreef:Deze minister is kortzichtig, HSL Zuid werd zo aan NS gegund met HRN. Alle alternatieven werden niet eens bekeken.
De dieselmaatregel werd ook doorgevoerd en dat trof ook alleen de regionale partijen. BDU-index is stopgezet en alle bedrijven behalve NS hebben daar last van.
De Tweede kamer kan haar natuurlijk ook terugfluiten,daarnaast is ze lid van de PVDA die het minder hebben op privatiseren dan bijvoorbeeld CDA of D66.
CamilleKreemers schreef: Hoe gaat de secretaris ervoor zorgen dat de pakkans groter wordt, danwel het personeel veiliger zijn werk kan doen? Deze maatregel kan ook meer geweld veroorzaken.
Door de gebiedsagent op de grote NS stations. Vooral op de afgelegen lijnen van NS met maar 1 conducteur kunnen er meer problemen ontstaan. Op de regionale lijnen en in het busvervoer verwacht ik minder problemen doordat ze altijd in duo's werken.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Boete voor zwartrijden wordt verdubbeld

Bericht door regenmaker »

CamilleKreemers schreef:VB van gradatie bij boete:
Klaasje checkt voor de eerste keer niet in met deze kaart en krijgt een boete van 20 euro (of opdrukken 10x in de trein van Arriva). Dit gebeurt uiteraard nadat de oorzaak achterhaald is, zoals mogelijk kapotte chippaaltjes.
Deadlock zit naast hem en rijdt voor de 10e keer zwart in de afgelopen 3 maanden. Hierop krijgt ie een boete van 200 euro (10*20 euro).
Nee, dan wil je natuurlijk geen lineair verband maar een exponentieel verband. Mijn wiskundige formule helpt hierbij: f(n) = e^(n-1) * 10 met n het aantal keer dat je gepakt wordt, dan moet het wel afschrikken. :D

Zal even een lijstje maken voor de niet wiskundigen:
n=1 -> 10 euro
n=2 -> 27,18
n=3 -> 73,89
n=4 -> 200,85
n=5 -> 545,98
etc.

Kijk wiskunde is wel handig. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Citea en 45 gasten