Pagina 1 van 11

Korte vragen #16

Geplaatst: di 04 aug 2015, 20:13
door Mr-W
De 24e ga ik naar Düsseldorf, heen met de IC Bus en terug met de ICE 8-)
Kan ik voor de poortjes op station Helmond ergens een sleutelkaart krijgen? Mijn DB-ticket voor de ICE heeft geen barcode.
Heeft iemand tips voor Düsseldorf ?

Re: Korte vragen #15

Geplaatst: di 04 aug 2015, 20:20
door Aking
Door de poortjes met een keycard

Niet alle internationale tickets van buitenlandse spoorwegmaatschappijen bevatten werkende vierkante barcodes. Daarom worden KeyCards uitgereikt aan internationale reizigers met een geldig internationaal treinticket zonder werkende vierkante barcode, om de poortjes te openen.

Uitreiking KeyCards in de trein

Op grensoverschrijdende trajecten die gereden worden in samenwerking met NS, reiken medewerkers in de Nederland inkomende treinen KeyCards uit tijdens de kaartcontrole. Hiermee kunnen alle poortjes in Nederland geopend worden, zowel bij aankomst als bij aanvang. Voor een eventuele terugreis dient de reiziger de KeyCard goed te bewaren zodat hiermee de poortjes op de terugweg ook geopend kunnen worden.



Vanaf het eerste kwartaal van 2015 ontvangen reizigers die met IC Brussel, IC Berlijn of ICE International reizen een KeyCard in de trein.
Met Thalys en Eurostar voert NS gesprekken die afgerond zullen zijn als de poortjes op de stations Rotterdam Centraal, Schiphol en Amsterdam Centraal volledig in gebruik zijn. Reizigers in deze treinen hebben altijd een vervoerbewijs dat eindigt op deze stations, of ze hebben een werkende vierkante barcode voor een vervolgbestemming met poortjes.
Over de CityNightline is afgesproken dat wanneer alle poortjes op de stations waar deze trein stopt (Arnhem, Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal) in gebruik zijn, er op de trein ook KeyCards beschikbaar zijn.

Hulp op het station

Het is mogelijk dat reizigers geen werkende vierkante barcode hebben op het internationale ticket en in de trein ook geen KeyCard hebben ontvangen. Deze reizigers kunnen zich melden bij een Informatiezuil bij de poortjes en op de blauwe knop drukken voor hulp. De reiziger kan zich ook melden bij een servicemedewerker als die op het station aanwezig is.

Op andere wijze uitgereikt:

Reizigers die met een NS Chartertrain reizen, krijgen vooraf een ticket met de vierkante barcode uitgereikt, of een KeyCard van de organisatie die het vervoer regelt.

Re: Korte vragen #15

Geplaatst: ma 10 aug 2015, 14:38
door les7
Vraagje. Binnenkort ga ik naar Londen. Ik heb gezien dat ik zowel een Oyster Card kan halen, of contactloos kan betalen met mijn ING-pas. Is er nog een voordeel voor de Oyster wat ik mis zou lopen als ik mijn pinpas gewoon gebruik?

Re: Korte vragen #15

Geplaatst: ma 10 aug 2015, 15:27
door deadlock
Er stond expliciet in vermeld dat Nederlandse contactloze passen niet zouden functioneren, dat was drie maanden geleden, kan zijn dat het nu wel werkt! Ik zou gewoon contactloos betalen met mijn eigen pas in ieder geval, scheelt gewoon gezeik.

Re: Korte vragen #15

Geplaatst: ma 10 aug 2015, 15:43
door reisthijs
TfL geeft nu aan dat sommige Nederlandse kaarten niet werken. Dan is er dus een kans dat jouw kaart wel werkt.

Re: Korte vragen #15

Geplaatst: ma 10 aug 2015, 21:00
door webguy
ING werkt niet. Heb ik al geprobeerd in oktober. Gewoon een Oyster Card kopen dus. Kost wel 5 pond ofzo (dat vertellen ze je pas later :) )
Het probleem is dat we in Nederland zo goed als geen ondersteuning hebben voor credit transacties of reserveringen - Nederlands EMV (contactloos betalen) werkt altijd op basis van debit.

Re: Korte vragen #15

Geplaatst: di 11 aug 2015, 11:21
door huibe
Het contactloos betalen per pas en Oyster kaart levert per saldo geen verschillen op.

De 5 pond die je voor de Oysterkaart betaald krijg je met het resterende saldo terug als je deze inlevert aan het loket.

Re: Korte vragen #15

Geplaatst: di 11 aug 2015, 11:51
door webguy
Klopt, maar ze vertellen je niet dat je 5 pond + 5 pond saldo gaat afrekenen als je die in de automaat koopt.

Re: Korte vragen #15

Geplaatst: wo 12 aug 2015, 21:21
door TomSteyl
Ik weet dat er hier mensen zich bezig houden met historische dienstregelingen en busboekjes. Nu heb ik een partijtje oude busboekjes die ik kwijt wil. Heeft er iemand belang bij?

Re: Korte vragen #15

Geplaatst: wo 12 aug 2015, 21:55
door Thom91
Handig om te vermelden welke je hebt ;)

Re: Korte vragen #15

Geplaatst: wo 12 aug 2015, 23:12
door TomSteyl
Dat zal ik eens moeten gaan opzoeken. Mijn idee erbij was de hele handel te schenken t.b.v. de Wiki.

Re: Korte vragen #15

Geplaatst: wo 12 aug 2015, 23:59
door Suus
Informeer eens bij Etienne ofzo, ik geloof dat die ondertussen een half pakhuis aan busboekjes op de wiki heeft gezet :P

Re: Korte vragen #15

Geplaatst: do 13 aug 2015, 12:36
door Etienne
Bee schreef:Informeer eens bij Etienne ofzo, ik geloof dat die ondertussen een half pakhuis aan busboekjes op de wiki heeft gezet :P
Oude busboekjes verzamel ik inderdaad :pos: :pos:

Stuur per PB maar een overzichtje of wat je globaal hebt. Dan kijk ik in m'n archief wel wat ik wel/niet heb. :wink:

Re: Korte vragen #15

Geplaatst: do 13 aug 2015, 20:57
door ODRAIL
TomSteyl schreef:Ik weet dat er hier mensen zich bezig houden met historische dienstregelingen en busboekjes. Nu heb ik een partijtje oude busboekjes die ik kwijt wil. Heeft er iemand belang bij?
Als je info heb over de VAGU (Oudewater) en Van Gog (Capelle aan den IJssel) dan houd ik me aanbevolen. Van deze twee bedrijven zoek ik ook informatie.

Re: Korte vragen #15

Geplaatst: vr 14 aug 2015, 20:44
door MLouter
Ik zag bij de Thaly's van vandaag dat er gereden werd met een dubbel treinstel. Is dit normaal? Wist niet dat de vraag/capaciteit zodanig was dat dit nodig was.
Op het reisinformatiepaneel stond ook een dubbel treinstel!

Re: Korte vragen #15

Geplaatst: vr 14 aug 2015, 20:50
door webguy
Vanuit Amsterdam of Parijs? Meestal twee stellen vanuit Parijs waarvan er dan een tot Brussel gaat.

Re: Korte vragen #15

Geplaatst: vr 14 aug 2015, 20:55
door Suus
Er is een trein op vrijdag en een trein op zondag met een dubbel stel.

Re: Korte vragen #15

Geplaatst: vr 14 aug 2015, 21:10
door Ronald
Hoe kom ik het makkelijkst (en het goedkoopst) aan een kaartje naar Emmerich/grens?

Re: Korte vragen #15

Geplaatst: vr 14 aug 2015, 22:57
door MLouter
Bee schreef:Er is een trein op vrijdag en een trein op zondag met een dubbel stel.
Nou ja dat is vandaag dus, richting Parijs! Maar is dat om materieelonderhoud redenen, of echt omdat de capaciteit nodig is?

Re: Korte vragen #15

Geplaatst: za 15 aug 2015, 00:11
door Thom91
Trein naar Parijs en naar Lille rijden aan elkaar en worden in Brussel gesplitst.

Re: Korte vragen #15

Geplaatst: za 15 aug 2015, 07:31
door Stadsbus
Ronald schreef:Hoe kom ik het makkelijkst (en het goedkoopst) aan een kaartje naar Emmerich/grens?
Het makkelijkst: een kaartje kopen
Of het goedkoopst: een kaartje vinden (nadeel die zijn meestal niet meer geldig)
:D

Re: Korte vragen #15

Geplaatst: za 15 aug 2015, 07:38
door Stadsbus
Ik kwam laatst op station Leidschenveen een DD-Z en een DD-AR tegen aan en kaar gekoppeld maar ze hadden bijde toch andere koppelingen? (De e-loc zat aan de ddz vast) (alle treinen die naar NedTrain Leidschendam moeten moeten langs Leidschenveen)

Re: Korte vragen #15

Geplaatst: za 15 aug 2015, 08:10
door Suus
Ronald schreef:Hoe kom ik het makkelijkst (en het goedkoopst) aan een kaartje naar Emmerich/grens?
Ik vrees dat je bij het loket moet zijn. Binnenland verkoopt ze ook als het goed is.

Re: Korte vragen #15

Geplaatst: za 15 aug 2015, 08:27
door Suus
Renebussen schreef:Ik kwam laatst op station Leidschenveen een DD-Z en een DD-AR tegen aan en kaar gekoppeld maar ze hadden bijde toch andere koppelingen? (De e-loc zat aan de ddz vast) (alle treinen die naar NedTrain Leidschendam moeten moeten langs Leidschenveen)
Bij de revisie is de koppeltechniek niet aangepast, er is alleen een verbod op gekoppeld rijden van DDZ met DD-AR in de exploitatie.

Re: Korte vragen #15

Geplaatst: za 15 aug 2015, 10:55
door huibe
TomSteyl schreef:Ik weet dat er hier mensen zich bezig houden met historische dienstregelingen en busboekjes. Nu heb ik een partijtje oude busboekjes die ik kwijt wil. Heeft er iemand belang bij?
Voor boekjes uit Zuid-Nederland, van de Interliner of NZH-Noord heb ik wel interesse.