Korte vragen #16

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Lijn65
Berichten: 486
Lid geworden op: Do 14 Mei 2015, 18:27

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Lijn65 » Di 08 Sep 2015, 18:07

Door te slepen kun je lijnen tussen lagen verplaatsen. Als je met de muis op een laag gaat staan (niet klikken) komt er rechts naast de naam in de legenda een symbooltje te staan. Daarmee kun je de kleur en lijndikte aanpassen
Groningen - Zoutkamp

Milco
Berichten: 3588
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Milco » Za 12 Sep 2015, 16:16

Afgelopen donderdag kwam ik deze bus tegen bij de grens Vaals/Aachen:
Afbeelding

Is deze bus van ASEAG of van een ander busbedrijf in Duitsland (Wolle Hartmuth?) en wat is het wagenparknummer? Dat kon ik helaas niet ontdekken. Wellicht hier iemand die dit weet? :)
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Hainje » Za 12 Sep 2015, 16:42

Met reclame voor de Efteling, het mooiste park van de wereld. 8-)
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Daniel » Za 12 Sep 2015, 17:25

Wolle Hartmuth is een winkel in handwerkbenodigdheden aldus Google, dus da's gewoon reclame :wink:

Maar het kenteken verklapt al een hoop want in Duitsland heb je keuzekentekens. En bij deze bus staat "TA" dus voor Taeter Aachen wat één van de vele bedrijven is die de ASEAG inhuurt voor het uitvoeren van hun lijnennet. Busnummers gebruiken ze bij dat bedrijf zo te zien niet, de bussen worden vaak o.b.v. hun kenteken geïdentificeerd.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Meltrain » Zo 13 Sep 2015, 10:13

Afgaand op een bericht dat er vandaag geen treinen stoppen te Rtst, ben ik nog even verder gaan kijken en zag ik dat de 900 niet tussen Rtd en Bd rijdt en de 1900 niet ten noorden van Ddr rijdt.
Maar weet iemand waar er dan precies werkzaamheden zijn die met dit alles te maken hebben?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9280
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Ardan » Zo 13 Sep 2015, 11:18

Waarom hadden er daar vandaag treinen moeten stoppen dan? Moet Feyenoord voetballen?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9573
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Wubbo » Zo 13 Sep 2015, 11:20

Er zijn werkzaamheden in de Willemsspoortunnel (2 sporen buiten dienst) en op het emplacement van station Dordrecht.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9100
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Michael » Zo 13 Sep 2015, 14:54

Ardan schreef:Waarom hadden er daar vandaag treinen moeten stoppen dan? Moet Feyenoord voetballen?


Die moet inderdaad tegen een balletje aantrappen vandaag.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9280
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Ardan » Zo 13 Sep 2015, 14:58

Tsja, 'voetballen' kun je het niet noemen inderdaad :') *wegduikt*
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
MarkNL
Berichten: 142
Lid geworden op: Wo 24 Sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse
Contact:

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor MarkNL » Zo 20 Sep 2015, 00:15

Vraagje over iets van vroeger. Nu wist ik al dat in de RSR lijn E tijd dat op het Hofpleinviaduct spoor 2 niet meer werd gebruikt. Ik was altijd in de veronderstelling dat dat een beslissing van de RET was, maar ik zag op wat oude (niet zo oude) foto's dat dit ook het geval was in de NS-tijd. De fotograaf vermeldt in het bijschrift dat het spoor al een gelangere tijd buiten dienst was. Wat waren de redenen om een spoor buiten dienst te stellen toendertijd?

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Meltrain » Zo 20 Sep 2015, 00:51

Al zo lang ik me kan herinneren is dat spoor niet meer in dienst.
De reden lijkt me vrij simpel: tussen Kleiweg en Hofplein paste enkelspoor rijden precies (zelfs met de extra sneltrein tijdens de spitsuren) dus dan is het goedkoper om één spoor maar gewoon niet meer te gebruiken, zodat het ook niet onderhouden hoeft te worden.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor deadlock » Zo 20 Sep 2015, 01:37

Ardan schreef:Tsja, 'voetballen' kun je het niet noemen inderdaad :') *wegduikt*

Eind vorig schooljaar gingen we op werkbezoek bij een biologische boerderij en er gingen ook ouders mee. Toen een van de ouders erachter kwam dat ik uit Zwolle kwam zei hij; "Noem mij een ding wat Zwolle heeft wat Deventer niet heeft!" en ik antwoordde; Een voetbalclub in de eredivisie. Het was twee of drie dagen na de degradatie van kowet. Man heeft de hele avond niets meer tegen me gezegd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor SuperGhost » Ma 21 Sep 2015, 19:01

Hij had natuurlijk ook wel kunnen counteren dat Deventer een voetbalploeg had die Europees voetbal mocht spelen :wink:

Reiziger Delft
Berichten: 1014
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Reiziger Delft » Zo 27 Sep 2015, 21:31

Vraagje over de volgende situatie:

-2 personen die op interrail Hannover - Amersfoort per IC berlijn doen op een zondag.
-persoon 1 heeft weekend-vrij, traject in Nederland dus ook afgedekt
-persoon 2 heeft geen abonnement.

Vraag: mag persoon 2 nu een meereiskaartje gebruiken om het Nederlandse traject af te dekken? Inchecken op de grens lukt uiteraard niet, en ook niet op tussenstations. Reisdatum valt uiteraard in de geldigheidsperiode van het meereiskaartje.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Daniel » Zo 27 Sep 2015, 21:35

Ja, want het meereiskaartje heeft als enige voorwaarde dat je meereist met iemand die een geldig vervoerbewijs heeft. En voor internationale reizen is het, gezien je niet in kunt checken, voldoende als je je chipkaart met afgekocht reisrecht kunt tonen samen met je internationale ticket om een geldig vvb te hebben.
Enige vraag die dan nog resteert is of het meereiskaartje ook geldig is op grensbaanvakken, maar dat weet ik zo even niet.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3248
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Ronald » Zo 27 Sep 2015, 21:39

Daniel schreef:Enige vraag die dan nog resteert is of het meereiskaartje ook geldig is op grensbaanvakken, maar dat weet ik zo even niet.

Laatst naar Antwerpen geen problemen mee gehad (meereiskaartje + retour Antwerpen met 100% korting in NL).

Citaro
Berichten: 202
Lid geworden op: Di 01 Nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Citaro » Ma 28 Sep 2015, 21:59

Zag op Sporenplan.nl dat Vs een wasmachine heeft, vond dit opmerkelijk aangezien Vs me nou geen bolwerk van uitlopende treinen lijkt. Hoeveel treinen lopen er uit en starten er 's ochtends weer op en wordt de wasmachine nog gebruikt?

MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor MdJ » Ma 28 Sep 2015, 22:08

Vs is een standplaats en er wordt materieel gestald dat niet in Rsd meer kan staan. Vroeger stond er in het weekend altijd een paar stammen ICR van de 3600 over.
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31534
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Suus » Ma 28 Sep 2015, 23:25

Er vertrekken in Vlissingen op een werkdag vier treinen richting Roosendaal voordat er überhaupt eentje uit Roosendaal aankomt, dus dat is de minimale nachtverstand, maar waarschijnlijk is het nog wel meer.

NedTrain heeft in Vlissingen steeds één rangeermedewerker actief die echter niet met de trein de wasstraat in mag, dus ik vermoed dat het wassen er minimaal zal zijn, voornamelijk een machinist die voor of na zijn dienst de trein nog even door de wasstraat trekt voordat de trein op de opstelsporen wordt geplaatst.
Rame à l'approche

Citaro
Berichten: 202
Lid geworden op: Di 01 Nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Citaro » Di 29 Sep 2015, 20:01

Interessant om te lezen, ik vind het nog best veel een overstand van tenminste 4 stellen. Dank :pos:

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2388
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Mr-W » Ma 19 Okt 2015, 20:43

Vraag me trouwens af of Vlissingen ook een eigen Veiligheid en Service team heeft tegenwoordig, heb wel eens S&V controle gehad in Zeeland maar toen kwam het personeel uit Roosendaal.

Vandaag heb ik een rondleiding gehad op station Breda. Daarbij kwam de HSL ook ter sprake en ik kreeg niet echt een duidelijk antwoord op de vraag waarom het trace langs Breda loopt en welke mogelijke andere opties er waren ten tijde van de besluitvorming. Heeft iemand hier toevallig een kaartje van of iets dergelijks.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Thom91 » Ma 19 Okt 2015, 20:47

België wilde langs de lijn naar Roosendaal en Nederland langs Breda. Uiteindelijk heeft de Nederlandse overheid ongeveer 150 mio oid betaalt voor de meerkosten via Breda aan de Belgen. Hierdoor konden ze Breda aansluiten. Verder zorgt ervoor dat je het trace kan bundelen met de A16 wat weer diverse voordelen heeft met betrekking tot milieu en zichtvervuiling.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 683
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Mikos » Ma 19 Okt 2015, 22:17

Mr-W schreef:Vraag me trouwens af of Vlissingen ook een eigen Veiligheid en Service team heeft tegenwoordig, heb wel eens S&V controle gehad in Zeeland maar toen kwam het personeel uit Roosendaal.

Het antwoord daarop is nee.

rww
Berichten: 164
Lid geworden op: Vr 28 Feb 2014, 23:00

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor rww » Do 22 Okt 2015, 22:55

Prorail meldde net dit : Een rijtuig van IC Direct heeft ten zuiden van de Groen Hart Tunnel een asbreuk opgelopen en kan niet worden verplaatst. De reizigers zijn drie kwartier na het incident geëvacueerd. Voo0r het verplaatsen van de trein is een zogeheten ‘asbreuklorry’ nodig. Daarvan zijn er twee in Nederand. De ene is in gebruik bij Axel, waar eerder vandaag een botsing plaatsvond tussen een goederentrein en ene vrachtwagen, de andere asbreuklorry staat in Amstersfoort. Het is nog niet gelukt, deze lorry (4½ uur na het incident) naar de gestrande IC Direct te verplaatsen. De IC Direct is voor de rest van de avond over het gehele traject opgeheven, Thalys rijdt wel.


Heeft iemand enig idee hoe die lorry in axel is geraakt? Er bestaat immers geen spoorweg ovef nederlands grondgebied en zover ik weet hebben ze geen toelating voor be.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31534
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Suus » Do 22 Okt 2015, 23:04

Op een vrachtwagen geladen en door de WST gereden? Vorig jaar hadden ze zo'n ding bij de Spoorparade en zo groot is het nu ook weer niet.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten