Korte vragen #16

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 934
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor OmniLezer » Zo 01 Nov 2015, 12:04

OmniLezer schreef:Weet iemand het verschil tussen een T-100 bus en een T-90 bus? Heb je bij T-90 wel staanplaatsen?


Ik vraag me dit af, want die T100/T90 ding geeft mij best een koppijn van nieuwsgierigheid.

En werkt die begrenzer dan ook, want normale streekbussen gaan meestal 80, maar die Wrights en die MAN A78 halen gewoon zo 90
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25067
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Daniel » Zo 01 Nov 2015, 17:25

T90 bestaat niet. Bussen die geen 100 mogen zijn begrenst op 85 km/u. Met een marge uiteraard dus het kan best dat er soms eentje 90 haalt.
Een T100 bus is dus hoger begrenst, heeft gordels en geen staanplaatsen. Verder is er maar weinig anders aan.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9065
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Michael » Zo 01 Nov 2015, 21:03

Arriva begrenst zijn bussen op 85km/u. Maar dat is niet standaard zo. Veolia begrenst hun bussen op 96km/u (met uitzondering de Volvo 8700 BrabantLiners. Die waren begrenst op 100km/u maar waren geen T100 bussen) De Stad Citea's van Arriva Brabant zijn zelfs begrenst op 80km/u. Die worden ook standaard op de streek ingezet op werkdagen maar als je vertraging hebt kan je die met een stad Citea nauwelijks eruit rijden.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Hendrik
Berichten: 1455
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Hendrik » Ma 02 Nov 2015, 07:20

Een niet-T100-bus mag eigenlijk ook maar 80 km/h rijden natuurlijk...

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Suus » Ma 02 Nov 2015, 07:51

Een marge van 10% is geen probleem. Je wil wel veilig een landbouwvoertuig willen inhalen indien nodig.
Rame à l'approche

Hendrik
Berichten: 1455
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Hendrik » Ma 02 Nov 2015, 07:55

Tuurlijk! Maar begrenzing op 85 of 90 km/h betekent niet dat dat de maximumsnelheid is.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor deadlock » Ma 02 Nov 2015, 09:20

Hendrik schreef:Tuurlijk! Maar begrenzing op 85 of 90 km/h betekent niet dat dat de maximumsnelheid is.

Natuurlijk wel.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Hendrik
Berichten: 1455
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Hendrik » Ma 02 Nov 2015, 09:41

Wet­te­lijk toe­ge­sta­ne maxi­ma­le snel­heid dan.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Thom91 » Ma 02 Nov 2015, 12:28

De 71 Kop Afsluitdijk - Harlingen, is die vaak te vroeg in Harlingen Haven?
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 934
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor OmniLezer » Ma 02 Nov 2015, 17:26

Dank u wel. Nu ben ik een stuk wijzer geworden.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

waldo79
Berichten: 3619
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor waldo79 » Di 03 Nov 2015, 06:16

Hendrik schreef:Wet­te­lijk toe­ge­sta­ne maxi­ma­le snel­heid dan.

Er bestaat ook nog zo iets als toleranties bij het constateren van snelheidsovertredingen. Je kunt zonder moeite 86 km/h rijden zonder daarvoor op de bon geslingerd te worden. De de-facto toegestane maximumsnelheid is dan 86 km/h. De jure is 80 km/h uiteraard.

De constructiesnelheid is waar de begrenzer ingrijpt.
Mij best :)

huibe
Berichten: 1089
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor huibe » Di 03 Nov 2015, 10:18

waldo79 schreef: De constructiesnelheid is waar de begrenzer ingrijpt.

En dat is ook niet waar. Want een bus die niet TUV100 gekeurd is, kan best een constructie snelheid hebben die 100 of hoger is. Maar door de eigenaar worden begrensd om zo de verleiding te weerstaan.

(Hetzelfde geld ook voor diverse brommers in Nederland, die volgens de regelgeving zijn teruggebracht/begrensd op 50, maar in andere landen gewoon onbegrensd met 80 rond kunnen en mogen rijden)
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9065
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Michael » Di 03 Nov 2015, 16:53

Michael schreef:De Stad Citea's van Arriva Brabant zijn zelfs begrenst op 80km/u.


Een kleine correctie hierop: op verzoek van de chauffeurs zijn de stad Citea's nu begrenst op 85km/u
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Ezra » Di 03 Nov 2015, 19:59

Michael schreef:
Michael schreef:De Stad Citea's van Arriva Brabant zijn zelfs begrenst op 80km/u.


Een kleine correctie hierop: op verzoek van de chauffeurs zijn de stad Citea's nu begrenst op 85km/u

Ik dacht ooit gehoord te hebben dat de Amba's in Utrecht begrensd waren op 96 km/u. Kan iemand dat bevestigen, danwel ontkrachten?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25067
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Daniel » Di 03 Nov 2015, 20:18

Begrenzing staat doorgaans wel op een stickertje bij het typeplaatje... als ik morgenochtend lijn 66 nog haal dan weet je het rond een uur of acht, anders wordt het 's middags want dan heb ik vaker een Utrechtse Amba :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor STF » Di 03 Nov 2015, 22:31

Het snelste wat ik tot op heden heb meegemaakt dat een Luxemburgse bus wist de halen is 145 km/u, was overigens een doodgewone Mercedes Citaro gelede met vier versnellingen. Wat een toerental zeg, die motor brulde zo luid dat je voorin (dus ruim 15 meter bij de motor vandaan) elkaar bijna niet meer kon verstaan.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25067
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Daniel » Wo 04 Nov 2015, 19:56

Daniel schreef:Begrenzing staat doorgaans wel op een stickertje bij het typeplaatje... als ik morgenochtend lijn 66 nog haal dan weet je het rond een uur of acht, anders wordt het 's middags want dan heb ik vaker een Utrechtse Amba :wink:

Verdorie... haal ik weliswaar de 66, heeft die bus geen stickertje met z'n begrenzingssnelheid :P Allicht dat een van de U-OV chauffeurs hier op het forum het wel weet?
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Ezra » Wo 04 Nov 2015, 22:24

Daniel schreef:
Daniel schreef:Begrenzing staat doorgaans wel op een stickertje bij het typeplaatje... als ik morgenochtend lijn 66 nog haal dan weet je het rond een uur of acht, anders wordt het 's middags want dan heb ik vaker een Utrechtse Amba :wink:

Verdorie... haal ik weliswaar de 66, heeft die bus geen stickertje met z'n begrenzingssnelheid :P Allicht dat een van de U-OV chauffeurs hier op het forum het wel weet?

Ik zal het eens posten in het Utrecht- topic.

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3285
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Stefan » Do 05 Nov 2015, 10:32

Stickertje zegt vaak ook niet alles hoor. Wij bij Arriva hebben in de 8000-serie vaak stickers zitten met dat bussen op 100 begrensd zijn, terwijl dat echt (in de meeste vallen) maximaal 90 is. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor STF » Vr 06 Nov 2015, 03:20

Ja bij CFL in Luxemburg dus precies hetzelfde verhaal; in (vrijwel) elke bus zit een sticker met 100 Km/u terwijl ze in de praktijk ruim 140 Km/u lopen. Vermoedelijk hebben ze de begrenzer gewoon onklaar gemaakt, net zoals o.a. de deurbeveiliging; nergens in dit land zie je ooit een Mercedes Integro optrekken terwijl de deuren nog aan het sluiten zijn (gaat vrij traag), behalve bij CFL.

Bij een wat oudere serie bussen die tot voor kort in Luxemburg reed had je op het dashboard een ECONOMY - NORMAL - SPORT schakelaar op het dashboard zitten, geen idee welke mafketel dat ooit verzonnen heeft. Je kunt wel raden dat die schakelaar de hele dag op SPORT stond. Ze gingen er weliswaar niet sneller door (qua topsnelheid) maar trokken wel veel vuriger op dan in de andere twee standen.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2395
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor ArrivaBas » Zo 08 Nov 2015, 15:23

Ik had eergisteren een VanHool T9 Dubbeldekker voor een excursie naar de TU (profielkeuze). Die reed ook constant 100. Hij deinde zo erg dat je er bijna zeeziek van werd. :neg:
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5572
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Hainje » Ma 09 Nov 2015, 12:16

Gewoon vragen of de chauffeur wat rustiger kan rijden omdat de bus zo deint. Doet ie vast wel, want kots opruimen is doorgaans geen hobby van buschauffeurs. :P
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4422
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor JWM » Do 12 Nov 2015, 23:09

Waarom is de nachttrein Den Bosch > Amsterdam geknipt in Utrecht met een overstap van drie kwartier? Geen wonder dat er geen kip in zit.

SuperGhost
Berichten: 1882
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor SuperGhost » Vr 13 Nov 2015, 18:08

Zodat de nachttrein vanuit Nijmegen aansluiting heeft ri. Amsterdam.

Blijft het natuurlijk alsnog belachelijk, want die nachttreinen moeten ze toch gewoon zo kunnen inleggen dat ze in Utrecht verknoopt liggen? Ze hebben immers geen andere aansluitende treindiensten (en de lokale nachtbussen kunnen prima meeverschuiven)... :')

Somoht
Berichten: 1188
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: Korte vragen #16

Berichtdoor Somoht » Vr 13 Nov 2015, 18:12

Halte Utrecht, Jaarbeursplein is toch opgeheven? Heb hier nu een dienstregeling waarin staat dat lijn 388, 387, 85, 90, 91,94 daar richting Utrecht CS stoppen. Lijkt mij een foutje?


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast