Pagina 10 van 11

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: vr 13 nov 2015, 18:28
door Daniel
Die halte bestaat inderdaad niet meer. Overigens bestaat er in Utrecht ook geen lijn 91 :wink:

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: vr 13 nov 2015, 18:56
door Milco
In Apeldoorn op de Wapenrustlaan zit een terrein voor de garage/remise van Syntus en daar komen ook veelal Connexxion-bussen (en dochters). Zo zag ik gisteren er ook enkele Veolia Citea's staan voor Connexxion HWGO, Connexxion Citaro 9155 en Almeerse Van Hool 4643 en daarnaast een Duvedec en touringcar van Cxx Tours. Maar wat is dat daar precies van Connexxion? Een schadeherstelbedrijf en spuiter?

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: vr 13 nov 2015, 19:12
door MdJ
Milco schreef:In Apeldoorn op de Wapenrustlaan zit een terrein voor de garage/remise van Syntus en daar komen ook veelal Connexxion-bussen (en dochters). Zo zag ik gisteren er ook enkele Veolia Citea's staan voor Connexxion HWGO, Connexxion Citaro 9155 en Almeerse Van Hool 4643 en daarnaast een Duvedec en touringcar van Cxx Tours. Maar wat is dat daar precies van Connexxion? Een schadeherstelbedrijf en spuiter?
TSN zit daar, waar heel veel werkzaamheden worden gedaan. Eigenlijk alles wat bij CXX rijdt is daar wel een keer langs geweest.

Daar naast is het een stalling voor CXX Tours (o.a. gelede citaro's, duvedecs en MAN Lion City's.

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: vr 13 nov 2015, 20:19
door Stefan
Somoht schreef:Halte Utrecht, Jaarbeursplein is toch opgeheven? Heb hier nu een dienstregeling waarin staat dat lijn 388, 387, 85, 90, 91,94 daar richting Utrecht CS stoppen. Lijkt mij een foutje?
Dit is geen foutje en klopt wel. Vanaf 14 december gaan de bussen van Connexxion en Qbuzz alvast naar het definitieve busstation over aan de Jaarbeurszijde. Arriva gaat naar het Jaarbeursplein. Op dit moment worden er tussen de tramhalte en het oude 'busstation' Jaarbeursplein een tijdelijk busstation aangelegd. Arriva blijft daar voorlopig nog halteren tot het hele boeltje klaar is. :P

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: vr 13 nov 2015, 20:58
door Daniel
Hmm, zo krap leek me het nu in aanbouw zijnde busstation onder de stationshal toch ook weer niet. Lijkt ook in de situatie zoals die nu in aanbouw is voldoende plek om ook de Arriva-lijnen kwijt te kunnen.
Al is de uitdaging wellicht meer om er te kunnen komen want het HOV-viaduct heeft zo te zien geen aansluiting op de Graadt van Roggenweg (wel op de Vleutenseweg)

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: di 17 nov 2015, 09:42
door Stefan
Misschien een stomme vraag... Maar ik ben een beetje aan het rondkijken voor een rondreisje in Polen of Roemenië (ben er nog niet helemaal uit :P ) met grotendeels de trein ergens in het voorjaar. Maar ik krijg het idee dat de dienstregeling voor 2016 nog niet in Hafas geladen is, weet iemand wanneer dit gaat gebeuren? :P

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: wo 18 nov 2015, 02:04
door rww
Hoe word het aantal perrons berekend?

Ik heb weleens gehoord dat je als stelregel kunt nemen dat je twee perronsporen nodig hebt per enkelspoorlijn, klopt dat? Dus minimaal 4 voor een dubbele lijn 8 voor 4 spoorselijn

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: wo 18 nov 2015, 08:43
door TomSteyl
In Limburg wordt sinterklaas vaker per trein binnengehaald. Is dit iets wat vaker in Nederland voorkomt?
Ik heb wel eens het verhaal gehoord dat 2 sinterklaascomites in Maastricht tegelijkertijd binnenhaalden, met 2 Sinterklazen en nog veel meer pieten tot gevolg op hetzelfde station... :roll:

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: wo 18 nov 2015, 10:48
door Anne
In Pijnacker komt hij met de metro.

In Wolvega per trein. En in Haaksbergen elk jaar met de stoomtrein.

Maar hoe komt hij aan in St-Niklaas :P

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: wo 18 nov 2015, 13:28
door Ardan
In Winterswijk komt hij ook met de trein :) Ik denk overal wel waar geen water is om met een boot te varen, maar wel een station is. Ik vraag me wel af hoe ze dat doen, een stuk trein afsluiten en omkleden?

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: wo 18 nov 2015, 13:29
door Ardan
rww schreef:Hoe word het aantal perrons berekend?

Ik heb weleens gehoord dat je als stelregel kunt nemen dat je twee perronsporen nodig hebt per enkelspoorlijn, klopt dat? Dus minimaal 4 voor een dubbele lijn 8 voor 4 spoorselijn
Daar is geen vaste regel voor.

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: wo 18 nov 2015, 13:42
door Meltrain
rww schreef:Hoe word het aantal perrons berekend?

Ik heb weleens gehoord dat je als stelregel kunt nemen dat je twee perronsporen nodig hebt per enkelspoorlijn, klopt dat? Dus minimaal 4 voor een dubbele lijn 8 voor 4 spoorselijn
Het wordt bepaald aan de hand van de capaciteit die verwacht wordt nodig te zijn. Bij enkelsporige lijnen zijn stations vaak dubbelsporig zodat treinen kunnen kruisen. Bij dubbelsporige lijnen is dat niet nodig.

De spoorlijn Dordrecht - Gedermalsen is bijvoorbeeld enkelsprorig en de meeste stations zijn dubbelsporig. Voorheen paste dat prima toen er hoogstens 2x/uur een trein was. Toen besloten werd tussen Dordrecht en Gorinchem 4 treinen per uur te laten rijden, moest daarvoor een stuk extra spoor gelegd worden en werd het voorheen enkelsporige station Dordrecht Stadspolders ook dubbelsporig.

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: wo 18 nov 2015, 15:36
door TomSteyl
Ardan schreef:In Winterswijk komt hij ook met de trein :) Ik denk overal wel waar geen water is om met een boot te varen, maar wel een station is. Ik vraag me wel af hoe ze dat doen, een stuk trein afsluiten en omkleden?
Ik weet dat de Reuverse Sint in Venlo of Tegelen al verkleed opstapt en de sint van Swalmen in Roermond. Op facebook van Veolia staat een foto van de Swalmense sint in Roermond.

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: wo 18 nov 2015, 18:19
door Wubbo
In Elst kwam Sint ook altijd met de trein. Maar hij is ook een keer met de helikopter aangekomen :D In Den Haag komt ie met de boot. Snap alleen niet dat ie via Meppel naar Scheveningen is gegaan afgelopen zaterdag, dat is toch om? ;-)

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: wo 18 nov 2015, 18:21
door Hainje
Afbeelding

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: wo 18 nov 2015, 20:22
door Frank
Wubbo schreef:In Elst kwam Sint ook altijd met de trein. Maar hij is ook een keer met de helikopter aangekomen :D.
Ik herinner me de kou op het Europaplein (dacht ik...) nog goed :wink: .

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: wo 18 nov 2015, 21:13
door Wubbo
Ja, het was inderdaad erg koud die dag, dat klopt. En op het Europaplein. Tenminste: dat herinner ik me ook. Grappig dat we er allebei waren :)

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: vr 20 nov 2015, 12:13
door rww
Heeft den haag cs ooit een internationale trein gehad(benelux reparatie serie buiten beschouwing gelaten)? in de jaren 70 of 80?

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: vr 20 nov 2015, 12:19
door Ardan
Jep, naar Köln :)

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: vr 20 nov 2015, 12:21
door Suus
Ja, er is een tijd lang een internationale sneltrein Den Haag CS - Venlo - Keulen geweest.

Nog niet alle historische dienstregelingen staan op de wiki maar toevallig heb ik eerder deze maand de dienstregeling van deze trein van 1987/1988 op de wiki gezet: [wiki]Treinserie 2500 (1987/1988)[/wiki]

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: vr 20 nov 2015, 12:39
door Libra
Beetje gezocht misschien, maar de vakantie-/wintersporttreinen richting (o.a.) Oostenrijk en Frankrijk zijn ook jarenlang standaard vanaf Den Haag CS vertrokken.

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: vr 20 nov 2015, 19:16
door Hainje
rww schreef:Heeft den haag cs ooit een internationale trein gehad(benelux reparatie serie buiten beschouwing gelaten)? in de jaren 70 of 80?
Volgens mij reed die trein halverwege jaren '90 ook nog. In 1995 (toen ik 11 jaar was) ben ik een keer per trein met vakantie naar Duitsland geweest, weet zeker dat ik toen niet hoefde over te stappen in Venlo. Dat er enkel een loc werd verwisseld. OV vond ik destijds al interessant, dus dat moet daarom zijn blijven hangen.

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: vr 20 nov 2015, 20:04
door baladid
Bei Fernbahn.de vind ik hem tot mei 1995.
Andere stations, die na 1987 een "Fernverkehrs"-trein met Duitsland hadden:
Groningen (tot mei 1988, alleen maar een "Eilzug")
Winschoten (tot mei 1988, alleen maar een "Eilzug")
Nieuweschans (tot mei 1988, alleen maar een "Eilzug")
Nijmegen (tot mei 1988)
Den Helder (tot sep 1988)
Alkmaar (tot sep 1988)
Hoek van Holland (tot mei 1992)
Schiedam (tot mei 1992)
Hoofddorp (tot juni 1996)
Eindhoven (tot mei 1999)
Venlo (tot mei 1999)
Haarlem (alleen 2002)
Schiphol (tot dec 2012)
Amsterdam Zuid (tot dec 2012)
Duivendrecht (tot dec 2012)

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: ma 23 nov 2015, 11:02
door albertjan96
Waarom wordt er in de reisinformatie van Breng geen onderscheid meer gemaakt tussen de 2 verschillende haltes "Burg. Weertstraat"? Die langs de Van Lawick van Pabststraat (https://www.google.nl/maps/place/Arnhem ... 9a62fe4972) en die langs de Amsterdamseweg (https://www.google.nl/maps/place/Arnhem ... c38aacbd68). Op de haltepalen wordt hier wel onderscheid in gemaakt, maar in de Breng app niet. En dan krijg je dit: https://pbs.twimg.com/media/CUfGE3rVEAATOP7.jpg Lijn 10 stopt echter niet bij dezelfde halte als lijn 2....

En op de website: https://albertjanpetersen.files.wordpre ... plorer.png

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: ma 23 nov 2015, 19:24
door Globetrotter
Stefan schreef:
Somoht schreef:Halte Utrecht, Jaarbeursplein is toch opgeheven? Heb hier nu een dienstregeling waarin staat dat lijn 388, 387, 85, 90, 91,94 daar richting Utrecht CS stoppen. Lijkt mij een foutje?
Dit is geen foutje en klopt wel. Vanaf 14 december gaan de bussen van Connexxion en Qbuzz alvast naar het definitieve busstation over aan de Jaarbeurszijde. Arriva gaat naar het Jaarbeursplein. Op dit moment worden er tussen de tramhalte en het oude 'busstation' Jaarbeursplein een tijdelijk busstation aangelegd. Arriva blijft daar voorlopig nog halteren tot het hele boeltje klaar is. :P
Wacht effe, hoor: Bedoelen je nu dat Arriva weer terug gaat naar de vroegere halte Jaarbeursplein waar ze vroeger halteerden (waar nu de Fernbussen halteren) of bedoel je toch het nieuwe busstation?