Pagina 1 van 4

Reizigersaantallen per station

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 08:53
door Roeland
Zie http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/r ... ion-147203 voor de reizigersaantallen per station in 2013 en 2014.

Even alvast een paar interessante conclusies: het stationsgebruik:
- op de Zeeuwse lijn is fors gedaald (ondanks de "promotie" tot IC-station
- op veel Limburgse stations is ook fors gedaald
- op de meeste Noord-Hollandse lijnen is het ook fors gedaald (Hoornlijn, Alkmaar - Den Helder en Haarlem - Uitgeest)
- ook op de Hoekse Lijn een forse daling

Sterke stijgers zijn:
- de nieuwe stations
- Flevoland
- Schiphol - Den Haag
- HRN ten noorden van Zwolle (zelfs rond het zwaarbeklaagde Hoogeveen!)

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 08:58
door Ardan
Viel me al op dat de nieuwe stations toch nog beter worden gebruikt dan ik gedacht had. Wel jammer dat alleen NS-stations erop staan.

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 09:29
door reisthijs
Roeland schreef:Even alvast een paar interessante conclusies: het stationsgebruik:
- op de Zeeuwse lijn is fors gedaald (ondanks de "promotie" tot IC-station
Wat noem je fors? Ik zie verschillen van een paar procenten.
Ten opzichte van de eerder cijfers is het aantal reizigers voor de meeste Zeeuwse stations gestegen.

Het lijkt me dat je niet te veel conclusies kan trekken uit de cijfers van twee opeenvolgende jaren. Al was het alleen maar omdat er uitschieters (naar boven of naar beneden) tussen kunnen zitten.
Een vergelijking met eerdere jaren zegt veel meer.

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 10:47
door Vinny
Grappig om te zien dat Amsterdam Sloterdijk een drukker station is dan Amsterdam Zuid. Wat me overigens al jaren opvalt is de lage score van Heerlen en Venlo. Het aantal reizigers per werkdag houdt niet over, als je het vergelijkt met het inwoneraantal van de betreffende steden.

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 11:30
door Jef400
We praten dan hier ook over uithoeken in het spoorwegnetwerk, en volgens mij zijn Venlo en Heerlen ook voor een deel op Duitsland gericht qua forenzenstroom. Dus dat zou mij een verklaring lijken voor het relatief lage aantal reizigers voor die stations.

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 12:07
door MLouter
Zoals gezegd zou bij Venlo en Heerlen natuurlijk ook de Veolia reizigers er bij moeten. Aangezien het toch alleen over NS-reizigers gaat.

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 12:31
door Thom91
Vinny schreef:Grappig om te zien dat Amsterdam Sloterdijk een drukker station is dan Amsterdam Zuid. Wat me overigens al jaren opvalt is de lage score van Heerlen en Venlo. Het aantal reizigers per werkdag houdt niet over, als je het vergelijkt met het inwoneraantal van de betreffende steden.
Regionale reizigers zitten niet in de meting verwerkt, dus Veolia in zowel Heerlen als Venlo ontbreekt.

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 13:08
door reisthijs
In deze meting niet, in oudere metingen wel, waarin Venlo rond de 8000 á 9000 reizigers zat.
Vinny zegt vast niet voor niets dat het hem al jaren opvalt.

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 15:01
door SLToilet
Het zijn inderdaad alleen de NS-gegevens. Daarom staan stations zonder NS-verbinding niet in de gegevens. Het viel me overigens wel op dat een week of twee geleden deze via een omweg al online te vinden waren met als auteur Treinreiziger. Ik heb ergens een lijst neergekwakt waarvan ik hoop de cijfers voor de geheel Geel-blauwe stations zo op Wikipedia kan neerzetten. Stations als Breda zul je er dan in terugvinden, maar voor Dordrecht geldt dan weer dat er oude gegevens moeten worden gebruikt uit 2013 van de provincie en van secundaire lijnen in het oosten mag je teruggaan naar 2009 of eerder. In dat laatste jaar waren de gegevens overigens extra gekleurd door overstappen mee te rekenen in de nog via omwegen te vinden gegevens op Treinreiziger.

In die gegevens van 2013 van de MerwedeLingelijn (ik zal de link nog opzoeken) blijkt het aantal reizigers overigens schrikbarend naar beneden te zijn geduikeld, tot soms nog geeneens eenderde van het eerdere aantal reizigers in 2006 of 2009.

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 21:34
door Vinny
Dat is ook opmerkelijk. Is er een mogelijke verklaring voor?

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 21:36
door webguy
Meer stations = tragere rit? Betere busaansluitingen? Vergrijzing?

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 21:45
door Suus
Een deel van de reizigers zal in die plaatsen voor andere stations hebben gekozen, zo doet in ieder geval Sliedrecht Baanhoek het relatief goed in de spits maar dat zal ongetwijfeld ten koste zijn gedaan van het oude Sliedrecht.

In Hardinxveld vermoed ik een vergelijkbaar effect met Hardinxveld Blauwe Zoom en Hardinxveld-Giessendam. Station Boven-Hardinxveld voegt dan echt weer helemaal niets toe, het ligt in het niets en reizigers zijn er dan ook niet buiten de spits. Het is gewoon een annoyance voor de doorgaande reiziger.

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 21:53
door Daniel
Sliedrecht Baanhoek zal deels wel ten koste gegaan zijn van station Sliedrecht ja: Baanhoek heeft busaansluitingen en station Sliedrecht niet (meer) om maar wat te noemen. Al komen de reizigers op Baanhoek ook weer deels uit lijn 13: die rijdt nu nog maar een uurdienst.
Hardinxveld Blauwe Zoom ligt inderdaad ook bij een wijk waaruit je ook vrij snel op Hardinxveld-Giessendam kon komen, dus ook daar is aannemelijk ook kannibalisatie optreden. Boven-Hardinxveld zal meer invloed gehad hebben op de busdiensten die daar tot de komst van het station veel intensiever waren in de spits. Vandaar ook wel dat er daar vooral reizigers in de spits zijn.

Maargoed, tegelijk had je ook wel wat groei verwacht door reizigers die nu met de hogere frequenties per trein zijn gaan reizen. Voorheen reden er immers talrijke bussen vanuit Gorinchem naar Rotterdam maar die zijn er geen van allen meer en de lijntjes die er in de eerste jaren als vervanging overbleven zijn vrij snel ingestort, dus verkeer tussen de dorpen onderling was er blijkbaar niet echt.

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 22:05
door Vinny
De provincie had ook plannen voor stedelijke ontwikkeling rondom de (nieuwe) stations. Dat kan door de crisis zijn afgeremd, maar verklaart volgens mij geen afname van reizigersaantallen zeker als parallelle buslijnen zijn weggesaneerd.

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: di 15 sep 2015, 22:26
door VIRM
Ik dacht altijd dat het aantal reizigers op Hoorn-Enkhuizen veel hoger was. Is het echt zo spitsgericht dat die extra IC nodig is?

Daarnaast vraag ik mij af: is er al onderzocht wat de effecten zijn van PHV? De treinen tussen Amsterdam en Alkmaar zijn vaak lekker knus en volgens mij gaan toch nog veel mensen met de auto. Als er 6/6 wordt gereden, zou dit veel extra reizigers aantrekken?

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: di 15 sep 2015, 22:30
door Wubbo
Zonder de resultaten te kennen: naar PHS zijn heel veel onderzoeken gedaan, inclusief wat dat doet met reizigers (aantallen en stromen). Het is ook niet een wijziging die je 'even' invoert zonder heel goed naar de consequenties te kijken.

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: wo 16 sep 2015, 10:08
door Roeland
VIRM schreef:Ik dacht altijd dat het aantal reizigers op Hoorn-Enkhuizen veel hoger was. Is het echt zo spitsgericht dat die extra IC nodig is?

Daarnaast vraag ik mij af: is er al onderzocht wat de effecten zijn van PHV? De treinen tussen Amsterdam en Alkmaar zijn vaak lekker knus en volgens mij gaan toch nog veel mensen met de auto. Als er 6/6 wordt gereden, zou dit veel extra reizigers aantrekken?
Volgens mij is de vervoersomvang in Noord-Holland (boven het IJ) best wel afhankelijk van de Coentunnel. Nu de 2e Coentunnel open is, kunnen er meer auto's per uur door die tunnel, en zou het treingebruik daar weleens kunnen afnemen. Zou dat een verklaring kunnen zijn voor het tegenvallende reizigersaantal op de Hoornlijn?

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: wo 16 sep 2015, 11:06
door Mikos
Houd ook rekening met de gevolgen van de 'economische crisis'. Je zou zeggen dat je dat misschien niet zo merkt, maar het valt me ieder jaar in januari weer op dat er een hoop vaste reizigers 'verdwijnen'. Ook dat heeft in bepaalde gebieden die sterk op een bepaalde richting zijn gericht veel invloed.

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: wo 16 sep 2015, 11:23
door Meltrain
De grootste daler is zo te zien Tilburg Universiteit. Dat verliest 12% wat neerkomt op 799 reizigers! Verder staat er nog bij dat er ook in 2013 al een flinke daling was.

Een ander opvallend station is Soest: dat heeft zo te zien 231 trouwe reizigers. :P

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: wo 16 sep 2015, 21:52
door Geert
Mikos schreef:Houd ook rekening met de gevolgen van de 'economische crisis'. Je zou zeggen dat je dat misschien niet zo merkt, maar het valt me ieder jaar in januari weer op dat er een hoop vaste reizigers 'verdwijnen'. Ook dat heeft in bepaalde gebieden die sterk op een bepaalde richting zijn gericht veel invloed.
Waarom zou je dat specifiek in januari merken?

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: wo 16 sep 2015, 22:14
door SLToilet
Wubbo schreef:Zonder de resultaten te kennen: naar PHS zijn heel veel onderzoeken gedaan, inclusief wat dat doet met reizigers (aantallen en stromen). Het is ook niet een wijziging die je 'even' invoert zonder heel goed naar de consequenties te kijken.
Waarvan de belangrijkste is dat het niet echt goed past met andere kwartierdiensten die vooral de afgelopen tien jaar zijn ingevoerd. Het valt makkelijk te rijmen met andere halfuurdiensten en nog enigszins in te passen maar bijvoorbeeld voor Ehv-Sittard als uitloper worden geheid concessies gedaan.

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: wo 16 sep 2015, 22:38
door SLToilet
Roeland schreef:Zie http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/r ... ion-147203 voor de reizigersaantallen per station in 2013 en 2014.

Sterke stijgers zijn:
- de nieuwe stations
- Flevoland
- Schiphol - Den Haag
- HRN ten noorden van Zwolle (zelfs rond het zwaarbeklaagde Hoogeveen!)
De eerste is uiteraard makkelijk verklaarbaar: sommige stations zijn al enkele jaren open, maar het duurt een tijdje voordat mensen de weg weten te vinden. Tbr bijvoorbeeld had rond 2008 nog lang geen 2000 reizigers maar in 2013 2500, bijna net zo druk als Gz. De daling van 2014 is wellicht te verklaren door het tijdelijk behelpen met de verbouwde fietsenstalling en, wat héél belangrijk is, de klassieke chiploze kaartjes werden afgeschaft (waardoor er in het hele land een daling te zien is, niet iedereen heeft een eigen chipkaart, noch heeft iedereen er één euro extra voor over aan de automaat). Voor dit jaar verwacht ik ondanks het doodbloeden van de buslijn naar de Heyhoef :cry: op zijn minst stabilisatie, mede door het nieuwe Forum en omdat Campenhoef nu busloos is, de bus was nog altijd populair naar het centrum.

Flevoland had natuurlijk zijn tweede jaar met een snellere verbinding naar het Noorden des lands, en bij Ampo verkenden steeds meer mensen de trein. Almb zakte natuurlijk onderuit.

Schiphol-Den Haag: iets met maart, een top en het totaal afsluiten van snelwegen...

En ten noorden van Zl profiteert de tak naar Leeuwarden nog van de frequentieverhoging. De andere kant op verhoogde de frequentie ook door de splitsing van de sprinters en IC's, de extra sprinter en de doorrijdende IC. En vergeet het effect van de logischere vertrektijden en Europapark niet.

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: wo 16 sep 2015, 23:17
door Mikos
Geert schreef:
Mikos schreef:Houd ook rekening met de gevolgen van de 'economische crisis'. Je zou zeggen dat je dat misschien niet zo merkt, maar het valt me ieder jaar in januari weer op dat er een hoop vaste reizigers 'verdwijnen'. Ook dat heeft in bepaalde gebieden die sterk op een bepaalde richting zijn gericht veel invloed.
Waarom zou je dat specifiek in januari merken?
Dat zal vast met contractverlengingen te maken hebben. En ik vertel ook maar wat mij opvalt...

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: do 17 sep 2015, 08:39
door deadlock
In januari beginnen er ook veel stages, en van het docentenvak weet ik dat veel lui een stageplek in de buurt zoeken waar minder voor gereisd hoeft te worden, het is een afstudeermoment en het is een stopmoment voor studenten.

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: do 17 sep 2015, 14:09
door Roeland
Om een beetje een objectieve vergelijking over de jaren te nemen, heb ik het gemiddelde van 2013-2014 vergeleken met het gemiddelde van 2004-2005. Dan heb je de eenjaars-rariteiten eruit gefilterd, en heb je de gemiddelde ontwikkeling over 9 jaar.

Op de volgende stations is het gebruik meer dan verdubbeld in 9 jaar:
- Almere Oostvaarders (logisch; nieuw station in groeigebied)
- Amsterdam Bijlmer Arena (betere IC-bediening naar Utrecht; deels overgenomen van Duivendrecht)
- Amsterdam Zuid
- Arnhem Presikhaaf
- Blerick (veel betere IC-bediening)
- Breukelen (waar ze in 2007 alle doorgaande bussen hebben ontmanteld)
- Ypenburg (maar dat was in 2004 ook extreem laag)
- Den Helder zuid (verschuiving binnen Den Helder)
- Spaarnwoude (doordat frequentie is verdubbeld?)
- Hilversum Sportpark
- Horst-Sevenum (veel betere IC-bediening)
- Houten Castellum (logisch; nieuw station in groeigebied)
- Kapelle Biezelinge (veel betere IC-bediening)
- Nijmegen Lent (maar dat was in 2004 ook extreem laag)
- Overveen (sinds 2007 rechtstreekse verbinding met Amsterdam)
- Tilburg Reeshof (logisch; nieuw station in groeigebied)
- Utrecht Terwijde (logisch; nieuw station in groeigebied)
De meeste verdubbelaars zijn wel verklaarbaar.
Blijven Presikhaaf en Hilversum-Sportpark als verrassende groeiers over.

De volgende stations zijn met meer dan 40% gedaald:
- Diemen Zuid
- Eysden (is een paar jaar niet bediend geweest)
- Geleen-oost (vanwege vervallen IC-stop)
- Schiedam Nieuwland
- Soest
- Vlaardingen Centrum
- Voorburg (vanwege vervallen IC-stop)
Opvallend vind ik de daling rond Schiedam en Vlaardingen. De treinbediening is daar niet verminderd.
Geleen-oost is wel verklaarbaar, maar ook de andere haltes op Sittard-Heerlen zijn fors gedaald (zo'n 20 tot 30% over 9 jaar). Blijkbaar is Zuid-Limburg echt een krimpgebied. Volgens mij valt met die stopper Sittard-Geleen geen droog brood meer te verdienen voor Arriva...