Reizigersaantallen per station

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Reizigersaantallen per station

Bericht door Roeland »

Zie http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/r ... ion-147203 voor de reizigersaantallen per station in 2013 en 2014.

Even alvast een paar interessante conclusies: het stationsgebruik:
- op de Zeeuwse lijn is fors gedaald (ondanks de "promotie" tot IC-station
- op veel Limburgse stations is ook fors gedaald
- op de meeste Noord-Hollandse lijnen is het ook fors gedaald (Hoornlijn, Alkmaar - Den Helder en Haarlem - Uitgeest)
- ook op de Hoekse Lijn een forse daling

Sterke stijgers zijn:
- de nieuwe stations
- Flevoland
- Schiphol - Den Haag
- HRN ten noorden van Zwolle (zelfs rond het zwaarbeklaagde Hoogeveen!)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Ardan »

Viel me al op dat de nieuwe stations toch nog beter worden gebruikt dan ik gedacht had. Wel jammer dat alleen NS-stations erop staan.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door reisthijs »

Roeland schreef:Even alvast een paar interessante conclusies: het stationsgebruik:
- op de Zeeuwse lijn is fors gedaald (ondanks de "promotie" tot IC-station
Wat noem je fors? Ik zie verschillen van een paar procenten.
Ten opzichte van de eerder cijfers is het aantal reizigers voor de meeste Zeeuwse stations gestegen.

Het lijkt me dat je niet te veel conclusies kan trekken uit de cijfers van twee opeenvolgende jaren. Al was het alleen maar omdat er uitschieters (naar boven of naar beneden) tussen kunnen zitten.
Een vergelijking met eerdere jaren zegt veel meer.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Vinny »

Grappig om te zien dat Amsterdam Sloterdijk een drukker station is dan Amsterdam Zuid. Wat me overigens al jaren opvalt is de lage score van Heerlen en Venlo. Het aantal reizigers per werkdag houdt niet over, als je het vergelijkt met het inwoneraantal van de betreffende steden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Jef400 »

We praten dan hier ook over uithoeken in het spoorwegnetwerk, en volgens mij zijn Venlo en Heerlen ook voor een deel op Duitsland gericht qua forenzenstroom. Dus dat zou mij een verklaring lijken voor het relatief lage aantal reizigers voor die stations.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
MLouter
Berichten: 157
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door MLouter »

Zoals gezegd zou bij Venlo en Heerlen natuurlijk ook de Veolia reizigers er bij moeten. Aangezien het toch alleen over NS-reizigers gaat.
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Thom91 »

Vinny schreef:Grappig om te zien dat Amsterdam Sloterdijk een drukker station is dan Amsterdam Zuid. Wat me overigens al jaren opvalt is de lage score van Heerlen en Venlo. Het aantal reizigers per werkdag houdt niet over, als je het vergelijkt met het inwoneraantal van de betreffende steden.
Regionale reizigers zitten niet in de meting verwerkt, dus Veolia in zowel Heerlen als Venlo ontbreekt.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door reisthijs »

In deze meting niet, in oudere metingen wel, waarin Venlo rond de 8000 á 9000 reizigers zat.
Vinny zegt vast niet voor niets dat het hem al jaren opvalt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door SLToilet »

Het zijn inderdaad alleen de NS-gegevens. Daarom staan stations zonder NS-verbinding niet in de gegevens. Het viel me overigens wel op dat een week of twee geleden deze via een omweg al online te vinden waren met als auteur Treinreiziger. Ik heb ergens een lijst neergekwakt waarvan ik hoop de cijfers voor de geheel Geel-blauwe stations zo op Wikipedia kan neerzetten. Stations als Breda zul je er dan in terugvinden, maar voor Dordrecht geldt dan weer dat er oude gegevens moeten worden gebruikt uit 2013 van de provincie en van secundaire lijnen in het oosten mag je teruggaan naar 2009 of eerder. In dat laatste jaar waren de gegevens overigens extra gekleurd door overstappen mee te rekenen in de nog via omwegen te vinden gegevens op Treinreiziger.

In die gegevens van 2013 van de MerwedeLingelijn (ik zal de link nog opzoeken) blijkt het aantal reizigers overigens schrikbarend naar beneden te zijn geduikeld, tot soms nog geeneens eenderde van het eerdere aantal reizigers in 2006 of 2009.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Vinny »

Dat is ook opmerkelijk. Is er een mogelijke verklaring voor?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door webguy »

Meer stations = tragere rit? Betere busaansluitingen? Vergrijzing?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Suus »

Een deel van de reizigers zal in die plaatsen voor andere stations hebben gekozen, zo doet in ieder geval Sliedrecht Baanhoek het relatief goed in de spits maar dat zal ongetwijfeld ten koste zijn gedaan van het oude Sliedrecht.

In Hardinxveld vermoed ik een vergelijkbaar effect met Hardinxveld Blauwe Zoom en Hardinxveld-Giessendam. Station Boven-Hardinxveld voegt dan echt weer helemaal niets toe, het ligt in het niets en reizigers zijn er dan ook niet buiten de spits. Het is gewoon een annoyance voor de doorgaande reiziger.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Daniel »

Sliedrecht Baanhoek zal deels wel ten koste gegaan zijn van station Sliedrecht ja: Baanhoek heeft busaansluitingen en station Sliedrecht niet (meer) om maar wat te noemen. Al komen de reizigers op Baanhoek ook weer deels uit lijn 13: die rijdt nu nog maar een uurdienst.
Hardinxveld Blauwe Zoom ligt inderdaad ook bij een wijk waaruit je ook vrij snel op Hardinxveld-Giessendam kon komen, dus ook daar is aannemelijk ook kannibalisatie optreden. Boven-Hardinxveld zal meer invloed gehad hebben op de busdiensten die daar tot de komst van het station veel intensiever waren in de spits. Vandaar ook wel dat er daar vooral reizigers in de spits zijn.

Maargoed, tegelijk had je ook wel wat groei verwacht door reizigers die nu met de hogere frequenties per trein zijn gaan reizen. Voorheen reden er immers talrijke bussen vanuit Gorinchem naar Rotterdam maar die zijn er geen van allen meer en de lijntjes die er in de eerste jaren als vervanging overbleven zijn vrij snel ingestort, dus verkeer tussen de dorpen onderling was er blijkbaar niet echt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Vinny »

De provincie had ook plannen voor stedelijke ontwikkeling rondom de (nieuwe) stations. Dat kan door de crisis zijn afgeremd, maar verklaart volgens mij geen afname van reizigersaantallen zeker als parallelle buslijnen zijn weggesaneerd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door VIRM »

Ik dacht altijd dat het aantal reizigers op Hoorn-Enkhuizen veel hoger was. Is het echt zo spitsgericht dat die extra IC nodig is?

Daarnaast vraag ik mij af: is er al onderzocht wat de effecten zijn van PHV? De treinen tussen Amsterdam en Alkmaar zijn vaak lekker knus en volgens mij gaan toch nog veel mensen met de auto. Als er 6/6 wordt gereden, zou dit veel extra reizigers aantrekken?
Beul van de blindegeleidelijn
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Wubbo »

Zonder de resultaten te kennen: naar PHS zijn heel veel onderzoeken gedaan, inclusief wat dat doet met reizigers (aantallen en stromen). Het is ook niet een wijziging die je 'even' invoert zonder heel goed naar de consequenties te kijken.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Roeland »

VIRM schreef:Ik dacht altijd dat het aantal reizigers op Hoorn-Enkhuizen veel hoger was. Is het echt zo spitsgericht dat die extra IC nodig is?

Daarnaast vraag ik mij af: is er al onderzocht wat de effecten zijn van PHV? De treinen tussen Amsterdam en Alkmaar zijn vaak lekker knus en volgens mij gaan toch nog veel mensen met de auto. Als er 6/6 wordt gereden, zou dit veel extra reizigers aantrekken?
Volgens mij is de vervoersomvang in Noord-Holland (boven het IJ) best wel afhankelijk van de Coentunnel. Nu de 2e Coentunnel open is, kunnen er meer auto's per uur door die tunnel, en zou het treingebruik daar weleens kunnen afnemen. Zou dat een verklaring kunnen zijn voor het tegenvallende reizigersaantal op de Hoornlijn?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Mikos »

Houd ook rekening met de gevolgen van de 'economische crisis'. Je zou zeggen dat je dat misschien niet zo merkt, maar het valt me ieder jaar in januari weer op dat er een hoop vaste reizigers 'verdwijnen'. Ook dat heeft in bepaalde gebieden die sterk op een bepaalde richting zijn gericht veel invloed.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Meltrain »

De grootste daler is zo te zien Tilburg Universiteit. Dat verliest 12% wat neerkomt op 799 reizigers! Verder staat er nog bij dat er ook in 2013 al een flinke daling was.

Een ander opvallend station is Soest: dat heeft zo te zien 231 trouwe reizigers. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Geert »

Mikos schreef:Houd ook rekening met de gevolgen van de 'economische crisis'. Je zou zeggen dat je dat misschien niet zo merkt, maar het valt me ieder jaar in januari weer op dat er een hoop vaste reizigers 'verdwijnen'. Ook dat heeft in bepaalde gebieden die sterk op een bepaalde richting zijn gericht veel invloed.
Waarom zou je dat specifiek in januari merken?
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door SLToilet »

Wubbo schreef:Zonder de resultaten te kennen: naar PHS zijn heel veel onderzoeken gedaan, inclusief wat dat doet met reizigers (aantallen en stromen). Het is ook niet een wijziging die je 'even' invoert zonder heel goed naar de consequenties te kijken.
Waarvan de belangrijkste is dat het niet echt goed past met andere kwartierdiensten die vooral de afgelopen tien jaar zijn ingevoerd. Het valt makkelijk te rijmen met andere halfuurdiensten en nog enigszins in te passen maar bijvoorbeeld voor Ehv-Sittard als uitloper worden geheid concessies gedaan.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door SLToilet »

Roeland schreef:Zie http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/r ... ion-147203 voor de reizigersaantallen per station in 2013 en 2014.

Sterke stijgers zijn:
- de nieuwe stations
- Flevoland
- Schiphol - Den Haag
- HRN ten noorden van Zwolle (zelfs rond het zwaarbeklaagde Hoogeveen!)
De eerste is uiteraard makkelijk verklaarbaar: sommige stations zijn al enkele jaren open, maar het duurt een tijdje voordat mensen de weg weten te vinden. Tbr bijvoorbeeld had rond 2008 nog lang geen 2000 reizigers maar in 2013 2500, bijna net zo druk als Gz. De daling van 2014 is wellicht te verklaren door het tijdelijk behelpen met de verbouwde fietsenstalling en, wat héél belangrijk is, de klassieke chiploze kaartjes werden afgeschaft (waardoor er in het hele land een daling te zien is, niet iedereen heeft een eigen chipkaart, noch heeft iedereen er één euro extra voor over aan de automaat). Voor dit jaar verwacht ik ondanks het doodbloeden van de buslijn naar de Heyhoef :cry: op zijn minst stabilisatie, mede door het nieuwe Forum en omdat Campenhoef nu busloos is, de bus was nog altijd populair naar het centrum.

Flevoland had natuurlijk zijn tweede jaar met een snellere verbinding naar het Noorden des lands, en bij Ampo verkenden steeds meer mensen de trein. Almb zakte natuurlijk onderuit.

Schiphol-Den Haag: iets met maart, een top en het totaal afsluiten van snelwegen...

En ten noorden van Zl profiteert de tak naar Leeuwarden nog van de frequentieverhoging. De andere kant op verhoogde de frequentie ook door de splitsing van de sprinters en IC's, de extra sprinter en de doorrijdende IC. En vergeet het effect van de logischere vertrektijden en Europapark niet.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Mikos »

Geert schreef:
Mikos schreef:Houd ook rekening met de gevolgen van de 'economische crisis'. Je zou zeggen dat je dat misschien niet zo merkt, maar het valt me ieder jaar in januari weer op dat er een hoop vaste reizigers 'verdwijnen'. Ook dat heeft in bepaalde gebieden die sterk op een bepaalde richting zijn gericht veel invloed.
Waarom zou je dat specifiek in januari merken?
Dat zal vast met contractverlengingen te maken hebben. En ik vertel ook maar wat mij opvalt...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door deadlock »

In januari beginnen er ook veel stages, en van het docentenvak weet ik dat veel lui een stageplek in de buurt zoeken waar minder voor gereisd hoeft te worden, het is een afstudeermoment en het is een stopmoment voor studenten.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Roeland »

Om een beetje een objectieve vergelijking over de jaren te nemen, heb ik het gemiddelde van 2013-2014 vergeleken met het gemiddelde van 2004-2005. Dan heb je de eenjaars-rariteiten eruit gefilterd, en heb je de gemiddelde ontwikkeling over 9 jaar.

Op de volgende stations is het gebruik meer dan verdubbeld in 9 jaar:
- Almere Oostvaarders (logisch; nieuw station in groeigebied)
- Amsterdam Bijlmer Arena (betere IC-bediening naar Utrecht; deels overgenomen van Duivendrecht)
- Amsterdam Zuid
- Arnhem Presikhaaf
- Blerick (veel betere IC-bediening)
- Breukelen (waar ze in 2007 alle doorgaande bussen hebben ontmanteld)
- Ypenburg (maar dat was in 2004 ook extreem laag)
- Den Helder zuid (verschuiving binnen Den Helder)
- Spaarnwoude (doordat frequentie is verdubbeld?)
- Hilversum Sportpark
- Horst-Sevenum (veel betere IC-bediening)
- Houten Castellum (logisch; nieuw station in groeigebied)
- Kapelle Biezelinge (veel betere IC-bediening)
- Nijmegen Lent (maar dat was in 2004 ook extreem laag)
- Overveen (sinds 2007 rechtstreekse verbinding met Amsterdam)
- Tilburg Reeshof (logisch; nieuw station in groeigebied)
- Utrecht Terwijde (logisch; nieuw station in groeigebied)
De meeste verdubbelaars zijn wel verklaarbaar.
Blijven Presikhaaf en Hilversum-Sportpark als verrassende groeiers over.

De volgende stations zijn met meer dan 40% gedaald:
- Diemen Zuid
- Eysden (is een paar jaar niet bediend geweest)
- Geleen-oost (vanwege vervallen IC-stop)
- Schiedam Nieuwland
- Soest
- Vlaardingen Centrum
- Voorburg (vanwege vervallen IC-stop)
Opvallend vind ik de daling rond Schiedam en Vlaardingen. De treinbediening is daar niet verminderd.
Geleen-oost is wel verklaarbaar, maar ook de andere haltes op Sittard-Heerlen zijn fors gedaald (zo'n 20 tot 30% over 9 jaar). Blijkbaar is Zuid-Limburg echt een krimpgebied. Volgens mij valt met die stopper Sittard-Geleen geen droog brood meer te verdienen voor Arriva...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten