Pagina 3 van 4

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: do 24 sep 2015, 10:24
door Klaasje
En dat is zonde want Hoorn-Haarlem was al sneller via Sloterdijk.

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: vr 25 sep 2015, 06:09
door SuperGhost
Thom91 schreef:Niet vergeten dat de telmethodiek veranderd is tussen 2004 en 2014
De overstappers (tussen treinen) zijn ook mee gaan tellen ja.
Echter denk ik niet dat deze stations veel overstappers kennen, aangezien deze stations geen overstap bieden. :wink:

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: za 26 sep 2015, 09:18
door Klaasje
Dat bedoelt hij helemaal niet. Hij bedoelt dat bij het tellen ook naar de chipkaart gekeken wordt. Daarbij moet ook verteld worden dat de reizigersaantallen die hier genoemd staan zonder overstappers zijn. Dat staat er namelijk bij.

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: za 26 sep 2015, 17:10
door Vinny
Dat was toch altijd al zo?
Vroeger had je een rapport: monitoring spoorgebruik, waar dit soort gegevens in werden vermeld. :Y

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: za 26 sep 2015, 17:43
door ODRAIL
Ardan schreef:Viel me al op dat de nieuwe stations toch nog beter worden gebruikt dan ik gedacht had. Wel jammer dat alleen NS-stations erop staan.
Zijn er ook ergens op het internet cijfers te vinden van de overige spoorvervoerders te vinden?

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: zo 27 sep 2015, 00:00
door Lijn65
Waarschijnlijk niet. De overige vervoerders zijn commerciële bedrijven en die beschouwen dat soort gegevens als concurrentiegevoelig.

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: zo 27 sep 2015, 09:36
door deadlock
Lijn65 schreef:Waarschijnlijk niet. De overige vervoerders zijn commerciële bedrijven en die beschouwen dat soort gegevens als concurrentiegevoelig.
De NS is ook een commercieel bedrijf.

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: zo 27 sep 2015, 13:52
door Vinny
Er moet gewoon wetgeving komen die vervoerders verplicht dit soort informatie openbaar te maken.

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: zo 27 sep 2015, 13:54
door Thom91
Waarom?

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: zo 27 sep 2015, 14:09
door Ardan
Waarom niet?

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: zo 27 sep 2015, 14:10
door Ardan
Worden reizigersaantallen van andere vervoerders bij een aanbesteding wél openbaar gemaakt cq dat elke partij ze kan opvragen?

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: zo 27 sep 2015, 14:19
door Thom91
Ardan schreef:Waarom niet?
Ik zie niet in waarom dat soort informatie publiekelijk beschikbaar zou moeten zijn. Ja leuk voor hobbyisten maar verder heeft het weinig doel en kost het alleen maar geld.

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: zo 27 sep 2015, 14:19
door Thom91
Ardan schreef:Worden reizigersaantallen van andere vervoerders bij een aanbesteding wél openbaar gemaakt cq dat elke partij ze kan opvragen?
Moeten ze zelf meten

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: zo 27 sep 2015, 14:34
door webguy
Dat is niet helemaal waar - in de laatste ronde aanbestedingen busvervoer konden inschrijvers OVChip data opvragen

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: zo 27 sep 2015, 14:35
door Thom91
Ok, langer geleden was het wel de bedoeling zelf deze informatie te vergaren geloof ik. Ik weet ook niet of ik het nou een beter idee vind.

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: zo 27 sep 2015, 16:34
door webguy
Het maakt het vooral een eerlijker speelveld - door OV-Chipkaart data (die dus geanonimiseerd maar wel per rit wordt gegeven) is het speelveld niet meer zwaar in het voordeel van de zittende vervoerder.

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: zo 27 sep 2015, 16:39
door Geert
Thom91 schreef:Waarom?
Het gaat hier om dienstverlening die grotendeels met subsidie wordt uitgevoerd (zeker de regionale lijnen). Het is niet meer dan normaal dat basisinformatie over deze diensten openbaar is. Dit soort informatie kan dan ook door andere partijen gebruikt worden dan alleen de vervoerder. Of het nu voor onderzoek en analyse is, reisinformatie, een stukje in de krant... Waarom zou dit soort informatie geheim moeten blijven?

Zie ook vergelijkbare bewegingen in de zorg, onderwijs en de overheid waarbij steeds meer basisinformatie openbaar wordt voor eenieder die interesse heeft.

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: ma 28 sep 2015, 10:00
door huibf
Reizigersaantallen zijn wel degelijk belangrijk en ze moeten m.i. worden gepubliceerd.
Niet alleen hobbiesten hebben er wat aan maar ook gemeenten, politieke partijen, dorpsraden etc.

Je kan hier tendensen uit halen. Waarom is zijn aantallen gestegen/gedaald? Buslijn geknipt, vervallen parallele lijnen, nieuwe studierichtingen, etc,etc... soms liggen verhoudingen best scheef.
Dat vervoerders ze niet willen geven kan ook best zijn dat ze wellicht capaciteitsproblemen hebben, maar diet niet op papier willen vrijgeven en dus eea met de mantel der liefde bedekken.

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: ma 28 sep 2015, 16:44
door deadlock
Thom91 schreef:
Ardan schreef:Waarom niet?
Ik zie niet in waarom dat soort informatie publiekelijk beschikbaar zou moeten zijn. Ja leuk voor hobbyisten maar verder heeft het weinig doel en kost het alleen maar geld.
Het kost een paar euro en het wordt inzichtelijk waarom het nodig is om station x voor honderd miljoen te verbouwen.

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: ma 28 sep 2015, 16:54
door Thom91
Geert schreef:
Thom91 schreef:Waarom?
Het gaat hier om dienstverlening die grotendeels met subsidie wordt uitgevoerd (zeker de regionale lijnen). Het is niet meer dan normaal dat basisinformatie over deze diensten openbaar is. Dit soort informatie kan dan ook door andere partijen gebruikt worden dan alleen de vervoerder. Of het nu voor onderzoek en analyse is, reisinformatie, een stukje in de krant... Waarom zou dit soort informatie geheim moeten blijven?
Vind je het dan niet enorm ironisch dat regionale gesubsidieerde lijnen dus niet beschikbaar zijn?
huibf schreef:Reizigersaantallen zijn wel degelijk belangrijk en ze moeten m.i. worden gepubliceerd.
Niet alleen hobbiesten hebben er wat aan maar ook gemeenten, politieke partijen, dorpsraden etc.

Je kan hier tendensen uit halen. Waarom is zijn aantallen gestegen/gedaald? Buslijn geknipt, vervallen parallele lijnen, nieuwe studierichtingen, etc,etc... soms liggen verhoudingen best scheef.
Dat vervoerders ze niet willen geven kan ook best zijn dat ze wellicht capaciteitsproblemen hebben, maar diet niet op papier willen vrijgeven en dus eea met de mantel der liefde bedekken.
Landelijke politieke partijen hoeven zich op zo'n detailniveau niet te bemoeien, vervoerders zijn gespecialiseerd in het vervoeren van mensen en policiti nou eenmaal niet. Provincies hebben de informatie beschikbaar over de trajecten die ze uitbesteed hebben en ook daar kunnen ze zelf conclusies aan onttrekken.

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: ma 28 sep 2015, 17:04
door Ardan
Thom91 schreef:
Geert schreef:
Thom91 schreef:Waarom?
Het gaat hier om dienstverlening die grotendeels met subsidie wordt uitgevoerd (zeker de regionale lijnen). Het is niet meer dan normaal dat basisinformatie over deze diensten openbaar is. Dit soort informatie kan dan ook door andere partijen gebruikt worden dan alleen de vervoerder. Of het nu voor onderzoek en analyse is, reisinformatie, een stukje in de krant... Waarom zou dit soort informatie geheim moeten blijven?
Vind je het dan niet enorm ironisch dat regionale gesubsidieerde lijnen dus niet beschikbaar zijn?
Vind ik wel, openbaar maken dus.
Thom91 schreef:
huibf schreef:Reizigersaantallen zijn wel degelijk belangrijk en ze moeten m.i. worden gepubliceerd.
Niet alleen hobbiesten hebben er wat aan maar ook gemeenten, politieke partijen, dorpsraden etc.

Je kan hier tendensen uit halen. Waarom is zijn aantallen gestegen/gedaald? Buslijn geknipt, vervallen parallele lijnen, nieuwe studierichtingen, etc,etc... soms liggen verhoudingen best scheef.
Dat vervoerders ze niet willen geven kan ook best zijn dat ze wellicht capaciteitsproblemen hebben, maar diet niet op papier willen vrijgeven en dus eea met de mantel der liefde bedekken.
Landelijke politieke partijen hoeven zich op zo'n detailniveau niet te bemoeien, vervoerders zijn gespecialiseerd in het vervoeren van mensen en policiti nou eenmaal niet. Provincies hebben de informatie beschikbaar over de trajecten die ze uitbesteed hebben en ook daar kunnen ze zelf conclusies aan onttrekken.
Dus omdat ze het niet hoeven, moet het openbaar maken ook maar niet gebeuren? Nogmaals, waarom niet? Wat is er mis mee?

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: ma 28 sep 2015, 18:53
door Geert
Thom91 schreef:Vind je het dan niet enorm ironisch dat regionale gesubsidieerde lijnen dus niet beschikbaar zijn?
Ja.
Thom91 schreef:Landelijke politieke partijen hoeven zich op zo'n detailniveau niet te bemoeien, vervoerders zijn gespecialiseerd in het vervoeren van mensen en policiti nou eenmaal niet. Provincies hebben de informatie beschikbaar over de trajecten die ze uitbesteed hebben en ook daar kunnen ze zelf conclusies aan onttrekken.
Dat hangt er van af, als de tendens is dat het aantal reizigers op een lijn sterk stijgt of daalt kan een politicus daar best vraagtekens bij zetten. Een grote vervoerder kan dergelijke schommelingen verbloemen in het grote geheel terwijl er op een bepaalde lijn best wat aan de hand kan zijn.

En verder: iemand (student, onderzoeker, adviseur, ingenieursbureau, journalist, hobbyist) die zelf graag eens aan de slag wil met dit soort informatie komt nu nergens omdat die gegevens niet vrijgegeven worden. Elke vorm van plannenmaken heeft op die manier geen zin.

Alsof je een huis laat bouwen maar de aannemer geen specificatie van de factuur wil geven omdat jij geen verstand van bouwen hebt en je niet op details hoeft te bemoeien, terwijl je wel de boel moet betalen. Zie je de overeenkomst?

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: ma 28 sep 2015, 20:07
door Thom91
Heb je enig politicus zien acteren op de cijfertjes die recent door Treinreiziger zijn gepubliceerd? Ik heb er geen nieuwsbericht over gezien ook. Ik heb nergens willen zeggen dat ze niet beschikbaar moeten zijn maar ik vraag me het maatschappelijk nut van het beschikbaar maken.

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: ma 28 sep 2015, 20:15
door deadlock
Thom91 schreef:Heb je enig politicus zien acteren op de cijfertjes die recent door Treinreiziger zijn gepubliceerd? Ik heb er geen nieuwsbericht over gezien ook. Ik heb nergens willen zeggen dat ze niet beschikbaar moeten zijn maar ik vraag me het maatschappelijk nut van het beschikbaar maken.
Openbaarheid van dingen ten eerste. Het schaadt niemand dat die cijfers openbaar zijn. De Russen komen echt niet de treinen halen opeens. Zou ook lastig rijden zijn. Maar serieus, er is geen enkele reden om het NIET te doen en kom niet aan met kosten want dat platform is er en die paar extra documenten kosten echt niet meer dan wat eurocenten, helemaal omdat de opslagruimte het probleem niet is maar normaliter bandbreedte op internet en aangezien er volgens jou toch niemand naar die cijfers kijkt behalve een paar hobbyisten is dat ook het probleem niet.

Re: Reizigersaantallen per station

Geplaatst: ma 28 sep 2015, 21:58
door Geert
Thom91 schreef:Heb je enig politicus zien acteren op de cijfertjes die recent door Treinreiziger zijn gepubliceerd? Ik heb er geen nieuwsbericht over gezien ook. Ik heb nergens willen zeggen dat ze niet beschikbaar moeten zijn maar ik vraag me het maatschappelijk nut van het beschikbaar maken.
Nee, maar eerder zijn er wel kamervragen gesteld over storingscijfers die door Rijden de Treinen openbaar zijn gemaakt, waaruit een toename van het aantal storingen was gebleken. En je wilt niet weten hoe vaak ik verzoeken krijg van onderzoekers, studenten, journalisten etc. om een dataset met storingen (soms meerdere keren per week). Het lijkt me sterk dat een dergelijke interesse niet geldt voor andere datasets.

Bovendien geldt hier een beetje een kip-ei-situatie: het maatschappelijk nut van openbaren blijkt wanneer mensen aan de slag met zulke informatie (of het nou politici zijn of hobbyisten), en er wordt pas iets met zulke informatie gedaan wanneer het überhaupt beschikbaar komt. Om die reden vind ik het niet zo'n sterk bezwaar.