Re: Reizigersaantallen per station
Geplaatst: do 24 sep 2015, 10:24
En dat is zonde want Hoorn-Haarlem was al sneller via Sloterdijk.
De overstappers (tussen treinen) zijn ook mee gaan tellen ja.Thom91 schreef:Niet vergeten dat de telmethodiek veranderd is tussen 2004 en 2014
Zijn er ook ergens op het internet cijfers te vinden van de overige spoorvervoerders te vinden?Ardan schreef:Viel me al op dat de nieuwe stations toch nog beter worden gebruikt dan ik gedacht had. Wel jammer dat alleen NS-stations erop staan.
De NS is ook een commercieel bedrijf.Lijn65 schreef:Waarschijnlijk niet. De overige vervoerders zijn commerciële bedrijven en die beschouwen dat soort gegevens als concurrentiegevoelig.
Ik zie niet in waarom dat soort informatie publiekelijk beschikbaar zou moeten zijn. Ja leuk voor hobbyisten maar verder heeft het weinig doel en kost het alleen maar geld.Ardan schreef:Waarom niet?
Moeten ze zelf metenArdan schreef:Worden reizigersaantallen van andere vervoerders bij een aanbesteding wél openbaar gemaakt cq dat elke partij ze kan opvragen?
Het gaat hier om dienstverlening die grotendeels met subsidie wordt uitgevoerd (zeker de regionale lijnen). Het is niet meer dan normaal dat basisinformatie over deze diensten openbaar is. Dit soort informatie kan dan ook door andere partijen gebruikt worden dan alleen de vervoerder. Of het nu voor onderzoek en analyse is, reisinformatie, een stukje in de krant... Waarom zou dit soort informatie geheim moeten blijven?Thom91 schreef:Waarom?
Het kost een paar euro en het wordt inzichtelijk waarom het nodig is om station x voor honderd miljoen te verbouwen.Thom91 schreef:Ik zie niet in waarom dat soort informatie publiekelijk beschikbaar zou moeten zijn. Ja leuk voor hobbyisten maar verder heeft het weinig doel en kost het alleen maar geld.Ardan schreef:Waarom niet?
Vind je het dan niet enorm ironisch dat regionale gesubsidieerde lijnen dus niet beschikbaar zijn?Geert schreef:Het gaat hier om dienstverlening die grotendeels met subsidie wordt uitgevoerd (zeker de regionale lijnen). Het is niet meer dan normaal dat basisinformatie over deze diensten openbaar is. Dit soort informatie kan dan ook door andere partijen gebruikt worden dan alleen de vervoerder. Of het nu voor onderzoek en analyse is, reisinformatie, een stukje in de krant... Waarom zou dit soort informatie geheim moeten blijven?Thom91 schreef:Waarom?
Landelijke politieke partijen hoeven zich op zo'n detailniveau niet te bemoeien, vervoerders zijn gespecialiseerd in het vervoeren van mensen en policiti nou eenmaal niet. Provincies hebben de informatie beschikbaar over de trajecten die ze uitbesteed hebben en ook daar kunnen ze zelf conclusies aan onttrekken.huibf schreef:Reizigersaantallen zijn wel degelijk belangrijk en ze moeten m.i. worden gepubliceerd.
Niet alleen hobbiesten hebben er wat aan maar ook gemeenten, politieke partijen, dorpsraden etc.
Je kan hier tendensen uit halen. Waarom is zijn aantallen gestegen/gedaald? Buslijn geknipt, vervallen parallele lijnen, nieuwe studierichtingen, etc,etc... soms liggen verhoudingen best scheef.
Dat vervoerders ze niet willen geven kan ook best zijn dat ze wellicht capaciteitsproblemen hebben, maar diet niet op papier willen vrijgeven en dus eea met de mantel der liefde bedekken.
Vind ik wel, openbaar maken dus.Thom91 schreef:Vind je het dan niet enorm ironisch dat regionale gesubsidieerde lijnen dus niet beschikbaar zijn?Geert schreef:Het gaat hier om dienstverlening die grotendeels met subsidie wordt uitgevoerd (zeker de regionale lijnen). Het is niet meer dan normaal dat basisinformatie over deze diensten openbaar is. Dit soort informatie kan dan ook door andere partijen gebruikt worden dan alleen de vervoerder. Of het nu voor onderzoek en analyse is, reisinformatie, een stukje in de krant... Waarom zou dit soort informatie geheim moeten blijven?Thom91 schreef:Waarom?
Dus omdat ze het niet hoeven, moet het openbaar maken ook maar niet gebeuren? Nogmaals, waarom niet? Wat is er mis mee?Thom91 schreef:Landelijke politieke partijen hoeven zich op zo'n detailniveau niet te bemoeien, vervoerders zijn gespecialiseerd in het vervoeren van mensen en policiti nou eenmaal niet. Provincies hebben de informatie beschikbaar over de trajecten die ze uitbesteed hebben en ook daar kunnen ze zelf conclusies aan onttrekken.huibf schreef:Reizigersaantallen zijn wel degelijk belangrijk en ze moeten m.i. worden gepubliceerd.
Niet alleen hobbiesten hebben er wat aan maar ook gemeenten, politieke partijen, dorpsraden etc.
Je kan hier tendensen uit halen. Waarom is zijn aantallen gestegen/gedaald? Buslijn geknipt, vervallen parallele lijnen, nieuwe studierichtingen, etc,etc... soms liggen verhoudingen best scheef.
Dat vervoerders ze niet willen geven kan ook best zijn dat ze wellicht capaciteitsproblemen hebben, maar diet niet op papier willen vrijgeven en dus eea met de mantel der liefde bedekken.
Ja.Thom91 schreef:Vind je het dan niet enorm ironisch dat regionale gesubsidieerde lijnen dus niet beschikbaar zijn?
Dat hangt er van af, als de tendens is dat het aantal reizigers op een lijn sterk stijgt of daalt kan een politicus daar best vraagtekens bij zetten. Een grote vervoerder kan dergelijke schommelingen verbloemen in het grote geheel terwijl er op een bepaalde lijn best wat aan de hand kan zijn.Thom91 schreef:Landelijke politieke partijen hoeven zich op zo'n detailniveau niet te bemoeien, vervoerders zijn gespecialiseerd in het vervoeren van mensen en policiti nou eenmaal niet. Provincies hebben de informatie beschikbaar over de trajecten die ze uitbesteed hebben en ook daar kunnen ze zelf conclusies aan onttrekken.
Openbaarheid van dingen ten eerste. Het schaadt niemand dat die cijfers openbaar zijn. De Russen komen echt niet de treinen halen opeens. Zou ook lastig rijden zijn. Maar serieus, er is geen enkele reden om het NIET te doen en kom niet aan met kosten want dat platform is er en die paar extra documenten kosten echt niet meer dan wat eurocenten, helemaal omdat de opslagruimte het probleem niet is maar normaliter bandbreedte op internet en aangezien er volgens jou toch niemand naar die cijfers kijkt behalve een paar hobbyisten is dat ook het probleem niet.Thom91 schreef:Heb je enig politicus zien acteren op de cijfertjes die recent door Treinreiziger zijn gepubliceerd? Ik heb er geen nieuwsbericht over gezien ook. Ik heb nergens willen zeggen dat ze niet beschikbaar moeten zijn maar ik vraag me het maatschappelijk nut van het beschikbaar maken.
Nee, maar eerder zijn er wel kamervragen gesteld over storingscijfers die door Rijden de Treinen openbaar zijn gemaakt, waaruit een toename van het aantal storingen was gebleken. En je wilt niet weten hoe vaak ik verzoeken krijg van onderzoekers, studenten, journalisten etc. om een dataset met storingen (soms meerdere keren per week). Het lijkt me sterk dat een dergelijke interesse niet geldt voor andere datasets.Thom91 schreef:Heb je enig politicus zien acteren op de cijfertjes die recent door Treinreiziger zijn gepubliceerd? Ik heb er geen nieuwsbericht over gezien ook. Ik heb nergens willen zeggen dat ze niet beschikbaar moeten zijn maar ik vraag me het maatschappelijk nut van het beschikbaar maken.