Pagina 1 van 5

"Megastrop" voor ProRail

Geplaatst: di 15 sep 2015, 21:56
door Dennenboom
Een landelijke krant meldt een megatekort bij Prorail van €475 miljoen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2449 ... ail__.html

En hier de link naar informatie waar het om gaat (pagina 136):

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... g-2016.pdf

Het gaat om de periode 2018 t/m 2028. Per jaar dus iets minder dan € 50 miljoen. Geen kleinigheid, maar om daar nu zo dramatisch over te doen?

Re: "Megastrop" voor ProRail

Geplaatst: di 15 sep 2015, 22:03
door Daniel
Een link naar je harde schijf gaat hier niet werken vrees ik :P

Re: "Megastrop" voor ProRail

Geplaatst: di 15 sep 2015, 22:04
door Wubbo
Als de maatregelen waar op gedoeld wordt inderdaad doorgaan staat de treinreiziger nog heel wat te wachten. Een jaar of 10 geleden is er al eens geëxperimenteerd met overdag onderhoud aan het spoor: dat is na een korte tijd weer gestopt vanwege de gevolgen voor treinreizigers (en goederenvervoerders). Maar waarschijnlijk zal dat eerst weer uitgevonden moeten worden, waarop Kamervragen volgen, de minister of de staatssecretaris extra geldt vindt en het probleem daarmee weer opgelost wordt.

Re: "Megastrop" voor ProRail

Geplaatst: di 15 sep 2015, 22:08
door isadora
Ik durf te wedden, dat Mansveld geschokt zal zijn en er bovenop zit. :X

Re: "Megastrop" voor ProRail

Geplaatst: di 15 sep 2015, 22:13
door Dennenboom
Ze kan moeilijk geschokt zijn door iets wat door het ministerie zelf is geschreven. :D

Re: "Megastrop" voor ProRail

Geplaatst: di 15 sep 2015, 22:20
door Mikos
Wubbo schreef:Een jaar of 10 geleden is er al eens geëxperimenteerd met overdag onderhoud aan het spoor: dat is na een korte tijd weer gestopt vanwege de gevolgen voor treinreizigers (en goederenvervoerders).
Dat gebeurt nog iedere dag, alleen noemen ze het nu "herstelwerkzaamheden". Dat zou dan alleen nog vaker gebeuren :wink:

Re: "Megastrop" voor ProRail

Geplaatst: wo 16 sep 2015, 07:07
door deadlock
Zoals Thom91 ergens al opmerkte gaat het on vijftig miljoen per jaar over een periode van tien jaar. Dat is echt geen astronomisch bedrag.

Re: "Megastrop" voor ProRail

Geplaatst: wo 16 sep 2015, 07:32
door webguy
Plus, gaat het niet ook om projecten? Lijkt me logisch dat je niet altijd alle projecten die je wil uitvoeren kan uitvoeren - zo is de leven en dat heet een bedrijf runnen.

Re: "Megastrop" voor ProRail

Geplaatst: wo 16 sep 2015, 08:11
door Thom91

Re: "Megastrop" voor ProRail

Geplaatst: wo 16 sep 2015, 08:35
door webguy
Zet de Volkskrant er een foto van een Thalys boven :') Dat geheel terzijde - ben benieuwd welke projecten het dan worden.

Re: "Megastrop" voor ProRail

Geplaatst: wo 16 sep 2015, 09:23
door Dennenboom
Je moet de Telegraaf wel nageven dat ze kennelijk veel kennissen in het spoorwereldje hebben. Ze zitten overal bovenop. De overige kranten komen niet verder dan overschrijven. Ook in bovenstaande stukje van de Volkskrant weer "schrijft de Telegraaf".

Re: "Megastrop" voor ProRail

Geplaatst: wo 16 sep 2015, 09:40
door starx
Van een megastrop lijkt me geen sprake. Een bedrag van 50 miljoen is niet erg groot op de Rijksbegroting. Maar nog los daarvan: als de olieprijs zo laag blijft als nu en daarmee ook de benzineprijs, dan kunnen alle mooie PHS-plannen voorlopig in de ijskast. Amsterdam-Eindhoven is nu met de auto ongeveer net zo duur als met een kortingskaart met de trein (dus in de spits is de trein zelfs duurder).

Re: "Megastrop" voor ProRail

Geplaatst: wo 16 sep 2015, 18:18
door Wubbo
webguy schreef:Plus, gaat het niet ook om projecten? Lijkt me logisch dat je niet altijd alle projecten die je wil uitvoeren kan uitvoeren - zo is de leven en dat heet een bedrijf runnen.
Nee, het gaat specifiek niet om projecten maar om het regulier onderhoud (incl vervanging, want dat moet nu eenmaal eens in de zoveel tijd gebeuren). Dat alleen de Telegraaf uitgebreid schrijft is gek, want de stukken staan gewoon op de site van de Tweede Kamer. Als je naar de mogelijke maatregelen kijkt zitten daar dingen bij die geen impact hebben op reizigers en goederenvervoer (zoals slimmer kijken naar wanneer je wat vervangt), maar ook het saneren van niet gebruikte wissels staat op de lijst. Een wissel kost op jaarbasis zo'n 30.000 euro, PWC schat dat er dik 1000 weg kunnen omdat ze niet dagelijks gebruikt worden. Zo'n maatregel (maar ook langer durende buitendienststellingen en meer overdag werken) gaan de treinreizigers echt wel raken.

Re: "Megastrop" voor ProRail

Geplaatst: wo 16 sep 2015, 18:34
door Klaasje
Nadeel is alleen dat het weghalen van wissels in eerste instantie ook veel kost vanwege de benodigde aanpassingen in de beveiliging en de bovenleiding. En heel veel niet dagelijks gebruikte wissels heb je wel weer nodig om in de toekomst een andere dienstregeling te kunnen rijden of om te voorkomen dat je de dienstregeling in het halve land plat moet leggen vanwege een stremming op een onhandige plek. Ga je vervolgens de wissels terugleggen voor een ander dienstregelingsmodel dan gaat het weer heel veel geld kosten. (Reken voor de grap maar uit.. Je bent zomaar 400.000 euro kwijt aan een nieuw wissel.)

Re: "Megastrop" voor ProRail

Geplaatst: wo 16 sep 2015, 19:15
door Thom91
Mansveld niet bezorgd over dreigend tekort ProRail

Staatssecretaris Mansveld maakt zich geen zorgen over het dreigende miljoenentekort bij ProRail. Ze vindt dat de spoorbeheerder nog genoeg tijd heeft om oplossingen te vinden, omdat het probleem zich pas op zijn vroegst over drie jaar voordoet.

Mansveld denkt dat er een grote kans is dat het tekort zelfs helemaal niet zal ontstaan: "We zijn er vroeg bij en kunnen er nu nog wat aan doen." Gisteren werd bekend dat ProRail 475 miljoen euro tekortkomt voor onderhoud en beheer van het spoor in de periode van 2018 tot 2028.

Re: "Megastrop" voor ProRail

Geplaatst: wo 16 sep 2015, 19:22
door Daniel
Klaasje schreef:Nadeel is alleen dat het weghalen van wissels in eerste instantie ook veel kost vanwege de benodigde aanpassingen in de beveiliging en de bovenleiding.
Maar als je de wissels verwijderd op een moment dat er toch onderhoud op het bewuste traject nodig is lijkt het me weer meer geld te schelen. Als de bovenleiding toch al vervangen moest worden hoef je immers geen extra kosten te maken maar slechts een draadje minder op te hangen.

Re: "Megastrop" voor ProRail

Geplaatst: wo 16 sep 2015, 22:17
door Wubbo
In het rapport van PWC staat daar ook iets over, dat je dit soort dingen meestal doet als de wissels toch al aan vervanging toe zijn en als het ook echt wat oplevert. Er liggen nog zat wissels in Nederland die goed misbaar zijn. Heeft er iemand al een nuttige functie bedacht voor spoor 6 in Gouda en de overloopwissels van Dgok?

Re: "Megastrop" voor ProRail

Geplaatst: do 17 sep 2015, 10:51
door waldo79
Dgok?

Re: "Megastrop" voor ProRail

Geplaatst: do 17 sep 2015, 11:09
door Thom91
*doet een gokje*

Dijksgracht overloop kruis oid?

Re: "Megastrop" voor ProRail

Geplaatst: do 17 sep 2015, 14:03
door Dennenboom
In het kader van "Mansveld moet weg" weer een ophitsend stukje van de Telegraaf:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2450 ... nen__.html

Zaterdag weer wat nieuws.

Re: "Megastrop" voor ProRail

Geplaatst: do 17 sep 2015, 14:25
door waldo79
Volgens PwC zijn er aanwijzingen van betonrot die zonder dat er afdoende tegen wordt opgetreden de levensduur verkorten. Prorail heeft een extern onderzoeksbureau in de hand genomen die de mate van betonrot gaat onderzoeken
Het zijn aanwijzingen, geen feitelijkheden. Daarnaast zou de levensduur verkort kunnen worden bij onvoldoende maatregelen.

Iets met de kop dekt de lading niet (A) Gevalletje haatjournalistiek...

Re: "Megastrop" voor ProRail

Geplaatst: do 17 sep 2015, 23:08
door Tochjo
waldo79 schreef:Dgok?
Amsterdam Dijksgracht Oosterkade (overloopwissels Kattenburg)

Re: "Megastrop" voor ProRail

Geplaatst: za 19 sep 2015, 10:55
door Dennenboom
En hier de beloofde zaterdageditie van de Telegraaf feuilleton:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2451 ... ers__.html

Re: "Megastrop" voor ProRail

Geplaatst: za 19 sep 2015, 20:11
door Vinny
De Leeuwarder Courant maakte het wel erg bont: die beweerden dat de instandhouding van de spoorlijn Leeuwarden-Sneek-Stavoren alsmede de lijn Leeuwarden-Franeker-Harlingen Haven in gevaar zou komen. Het leuke was dat er ook verteld werd dat er geen goederenvervoer meer op deze lijnen zou worden toegestaan, maar volgens mij rijdt er geen goederenvervoer meer. De overslaghaven bij Stavoren is al een tijdje buiten gebruik en in Harlingen gebeurt ook niet veel meer.

Re: "Megastrop" voor ProRail

Geplaatst: za 19 sep 2015, 21:58
door Dennenboom
Het zou ook best zo kunnen zijn dat er de laatste jaren geen kolen meer naar Bozum getransporteerd zijn.