"Megastrop" voor ProRail

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1275
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: "Megastrop" voor ProRail

Berichtdoor Frank » Za 19 Sep 2015, 22:54

Uit de Gelderlander: Verbetering Gelders spoor valt compleet stil.

http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem ... mage_title

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1934
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: "Megastrop" voor ProRail

Berichtdoor Gekko123 » Za 19 Sep 2015, 23:52

Weet niet of dit nu allemaal wel zo handig is om daarop te gaan bezuinigen. Vervoerders zouden bijvoorbeeld alvast extra materieel besteld hebben of een aanbesteding klopt ineens niet meer omdat de benodigde infra niet af komt.

Daarnaast heb ik het idee dat er in de huidige staat van het spoor al sprake is van een beetje achterstallig onderhoud en dat zal echt niet snel verbeteren tenzij het in Den Haag duidelijk wordt dat er structureel te weinig geld gaat naar het onderhoud van het spoor. Kwestie van tijd tot er een dodelijk ongeluk gebeurd die te wijten is aan achterstallig onderhoud. Het is helaas zo dat de politiek pas in actie komt nadat iets goed fout is gegaan.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9573
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: "Megastrop" voor ProRail

Berichtdoor Wubbo » Zo 20 Sep 2015, 18:34

Heeft dit wel met de 50 miljoen te maken? Ik zie de link nog niet, volgens mij is dit gewoon de zoveelste bezuiniging op de investeringen in rail.

Dennenboom
Berichten: 405
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: "Megastrop" voor ProRail

Berichtdoor Dennenboom » Ma 21 Sep 2015, 14:06

Er schijnt ergens een potje van 300 miljoen euro te zijn voor projecten met regionale spoorlijnen. Het schijnt dat men daar het verwachte gat van 475 miljoen - waar dit draadje over gaat - voor een deel mee wil gaan vullen.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2388
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: "Megastrop" voor ProRail

Berichtdoor Mr-W » Ma 21 Sep 2015, 16:56

Gekko123 schreef:Weet niet of dit nu allemaal wel zo handig is om daarop te gaan bezuinigen. Vervoerders zouden bijvoorbeeld alvast extra materieel besteld hebben of een aanbesteding klopt ineens niet meer omdat de benodigde infra niet af komt.
De Stoptreinen in Limburg bijvoorbeeld, de Maas Express Maastricht-Nijmegen is niet meer mogelijk.(Of Arriva moet duurdere hybride treinstellen inzetten/ diesel onder draad)

Gekko123 schreef:Daarnaast heb ik het idee dat er in de huidige staat van het spoor al sprake is van een beetje achterstallig onderhoud en dat zal echt niet snel verbeteren tenzij het in Den Haag duidelijk wordt dat er structureel te weinig geld gaat naar het onderhoud van het spoor. Kwestie van tijd tot er een dodelijk ongeluk gebeurd die te wijten is aan achterstallig onderhoud. Het is helaas zo dat de politiek pas in actie komt nadat iets goed fout is gegaan.
Vergeleken Frankrijk en Duitsland ligt het Nederlandse spoor er perfect bij.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: "Megastrop" voor ProRail

Berichtdoor reisthijs » Ma 21 Sep 2015, 17:20

Vreemd artikeltje:
De Gelderlander schreef:Daarmee kunnen de plannen voor de Valleilijn (Ede-Amersfoort) de Maaslijn (Roermond-Nijmegen) en Arnhem-Winterswijk in de prullenmand.
Maar even verderop:
De Gelderlander schreef:Het geld dat al beloofd was voor deze 3 lijnen, wordt niet afgepakt.
Dat zou betekenen dat deze projecten gewoon door kunnen gaan. Alleen voor toekomstige nieuwe projecten is dan voorlopig geen rijksbijdrage meer beschikbaar.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: "Megastrop" voor ProRail

Berichtdoor SuperGhost » Ma 21 Sep 2015, 18:24

Alleen voor de Maaslijn en voor het dubbelspoor tussen Didam en Zevenaar is al geld toegezegd, verder waren het nog plannen waar nog geen geld voor toegezegd was.

Vandaag in de papieren editie van De Gelderland een uitgebreid artikel op de voorpagina.

Kleine samenvatting:
- Gelders gedeputeerde voor verkeer Conny Bieze heeft mondelinge bevestiging gekregen van het ministerie dat er geen geld meer gaat naar de regionale spoorlijnen.
- Bieze heeft 'de strijdbijl opgegraven' en heeft donderdag hierover een gesprek met staatssecretaris Mansveld
- Hettinga (Arriva) is boos en roept o.a. termen als "Schocking", "los het mooi zelf op" (doelend op het ministerie en ProRail) en "De regionale reiziger wordt opnieuw gepakt"
- Volgens Hettinga is er nog altijd sprake van achterstallig onderhoud en is er de afgelopen jaren te weinig geïnvesteerd in het regionale spoor.
- Volgens Hettinga zijn er de afgelopen jaren (incl. de al aangekondigde verdubbeling van Didam-Zevenaar) slechts kleine stapjes gezet op de lijn Arnhem-Winterswijk, aangezien die lijn nog verre van storingsvrij is.
- Er komt een lobby van de Federatie Mobiliteitsbedrijven bij de Tweede Kamer om Mansveld op andere gedachte te brengen.
- Hettinga kan het niet laten om ten slotte nog even te herhalen dat er nog 11 andere lijnen regionaal moeten worden. Volgens de krant doelt hij hier o.a. op Enschede-Apeldoorn, Zutphen-Wijchen en Breda-Weert.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: "Megastrop" voor ProRail

Berichtdoor Suus » Ma 21 Sep 2015, 18:31

Mr-W schreef:
Gekko123 schreef:Daarnaast heb ik het idee dat er in de huidige staat van het spoor al sprake is van een beetje achterstallig onderhoud en dat zal echt niet snel verbeteren tenzij het in Den Haag duidelijk wordt dat er structureel te weinig geld gaat naar het onderhoud van het spoor. Kwestie van tijd tot er een dodelijk ongeluk gebeurd die te wijten is aan achterstallig onderhoud. Het is helaas zo dat de politiek pas in actie komt nadat iets goed fout is gegaan.
Vergeleken Frankrijk en Duitsland ligt het Nederlandse spoor er perfect bij.

Ons gras is misschien wel groener dan de buren maar het drukste deel van het Nederlandse spoorwegennet is aangelegd in een moeras. Dat is niet de meest ideale situatie als je er in dichte opvolging zware dubbeldekkers overheen gaat sturen en vereist dus continue aandacht.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: "Megastrop" voor ProRail

Berichtdoor Geert » Ma 21 Sep 2015, 18:52

SuperGhost schreef:- Volgens Hettinga is er nog altijd sprake van achterstallig onderhoud en is er de afgelopen jaren te weinig geïnvesteerd in het regionale spoor.
- Volgens Hettinga zijn er de afgelopen jaren (incl. de al aangekondigde verdubbeling van Didam-Zevenaar) slechts kleine stapjes gezet op de lijn Arnhem-Winterswijk, aangezien die lijn nog verre van storingsvrij is.

De Schiphollijn is ook verre van storingsvrij. Dit jaar staat Arnhem - Winterswijk nog net in de top 10, maar alle andere trajecten in de top 10 zijn trajecten op het HRN. De betrouwbaarheid is dus lang niet meer zo slecht als vroeger, beetje krokodillentranen zo.

waldo79
Berichten: 3634
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: "Megastrop" voor ProRail

Berichtdoor waldo79 » Ma 21 Sep 2015, 18:57

Maar de lijn waar Hettinga op doelt is door het enkelspoor kwetsbaar bij een verstoring. De dienstregeling laat zich dan moeilijk hervatten. ..daarnaast schuwt Arriva niet de publiciteit te zoeken om een stevige voet tussen de deur te krijgen bij de politiek.
Mij best :)

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: "Megastrop" voor ProRail

Berichtdoor SuperGhost » Ma 21 Sep 2015, 19:03

Uiteraard zal Hettinga ook wel overdrijven hier en daar.

Maar als het nog steeds in de top-10 staat is het natuurlijk wel vreemd dat die lijn geen cent meer krijgt, terwijl lijnen 11 tot en met 293 (willekeurig getal) nog wel in aanmerking kunnen komen voor geld.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: "Megastrop" voor ProRail

Berichtdoor Geert » Ma 21 Sep 2015, 19:05

waldo79 schreef:Maar de lijn waar Hettinga op doelt is door het enkelspoor kwetsbaar bij een verstoring. De dienstregeling laat zich dan moeilijk hervatten. ..daarnaast schuwt Arriva niet de publiciteit te zoeken om een stevige voet tussen de deur te krijgen bij de politiek.

Mja, maar dat geldt voor veel meer lijnen (zowel bij regionale vervoerders als bij NS), daarin is Arnhem-Winterswijk niet bepaald uniek. Ik vind dat Hettinga altijd wel erg makkelijk een podium krijgt voor dit soort uitspraken.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: "Megastrop" voor ProRail

Berichtdoor SuperGhost » Ma 21 Sep 2015, 19:10

NS heeft vrij weinig enkelspoorsbaanvakken over hoor. :wink:

waldo79
Berichten: 3634
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: "Megastrop" voor ProRail

Berichtdoor waldo79 » Ma 21 Sep 2015, 19:13

@Geert: een regionale krant is de spreekbuis voor het publiek van Hettinga en die krant moet ook aan kopij komen. Ik geef hem gelijk met zijn strategie.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: "Megastrop" voor ProRail

Berichtdoor Geert » Ma 21 Sep 2015, 19:18

Ik geef Hettinga ook wel gelijk qua strategie (ook al ben ik het verder niet met hem eens) maar de krant mag best wat kritischer zijn.

waldo79
Berichten: 3634
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: "Megastrop" voor ProRail

Berichtdoor waldo79 » Ma 21 Sep 2015, 19:20

Tja, daar heb ik weinig aan toe te voegen.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: "Megastrop" voor ProRail

Berichtdoor Vinny » Ma 21 Sep 2015, 21:21

Geert schreef:Ik geef Hettinga ook wel gelijk qua strategie (ook al ben ik het verder niet met hem eens) maar de krant mag best wat kritischer zijn.

Sterker nog, de (regionale) kranten schieten juist enorm door in hun jammerklachten. Ze kunnen nu gewoon de Calimero-kaart uitspelen. Wat er denk ik moet gebeuren is dat er gewoon meer geld vanuit de regio zelf naar het spoor toe moet. Maar we kunnen natuurlijk ook gewoon de projecten wat soberder gaan uitvoeren in de toekomst. Die centale stations en zo,allemaal wel leuk en aardig, maar dat hadden van mij echt geen superpaleizen hoeven worden.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: "Megastrop" voor ProRail

Berichtdoor SuperGhost » Ma 21 Sep 2015, 23:45

Juist Gelderland heeft de laatste jaren al aardig wat in het spoor gestoken en wilde juist nog meer daarin investeren...

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: "Megastrop" voor ProRail

Berichtdoor Suus » Ma 21 Sep 2015, 23:47

SuperGhost schreef:Juist Gelderland heeft de laatste jaren al aardig wat in het spoor gestoken en wilde juist nog meer daarin investeren...

Het is niet te zien. Geen kilometer nieuwe bovenleiding, geen nieuwe stations, de nieuwe treinen moest de vervoerder kopen, kwartierdienst op zaterdag is verdwenen...
Rame à l'approche

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: "Megastrop" voor ProRail

Berichtdoor SuperGhost » Ma 21 Sep 2015, 23:58

Geen nieuwe stations? Wat zijn Mook-Molenhoek, Nijmegen Goffert, Nijmegen-Lent, Hoevelaken, Barneveld Zuid, Westervoort en Arnhem (Centraal) dan?

Daarnaast nog de verbouwing van stations Barneveld Centrum, Apeldoorn, Ruurlo en Lichtenvoorde-Groenlo, het dubbelspoor bij Wehl, het dubbelspoor dat er gaat komen op Didam-Zevenaar, de keersporen bij Elst en Wijchen, de passarelle die er binnenkort bij station Dieren gaat komen, het verlengen van de perrons van Nijmegen Heyendaal, en nu vergeet ik vast nog wel het een en ander. Maar er is de afgelopen jaren genoeg gebeurd (zowel in de aanleg als in de besluitvorming).

Dan tel ik nog niet eens mee dat Gelderland momenteel meebetaald aan de sprinterdiensten Zutphen-Nijmegen (voor het deel tussen Arnhem en Nijmegen) en Nijmegen-Wijchen én de nachtritten van de IC Utrecht-Nijmegen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: "Megastrop" voor ProRail

Berichtdoor Suus » Di 22 Sep 2015, 00:24

Van al die nieuwe stations is er maar een door de provincie betaald, de rest komt van het budget van de toenmalige stadsregio dat geld voor het OV direct uit Den Haag kreeg.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: "Megastrop" voor ProRail

Berichtdoor Suus » Di 22 Sep 2015, 08:32

Anyway, wat betreft Mansveld: ik vermoed dat ze over een paar weken gaat sneuvelen over het Fyra-rapport.

Voor Schultz ziet het er ook niet goed uit, aangezien de eerste "geheime" negatieve rapporten over ProRail uit de tijd stammen dat ze nog geen staatssecretaris had...
Rame à l'approche

Ronaldussen
Berichten: 3119
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: "Megastrop" voor ProRail

Berichtdoor Ronaldussen » Di 22 Sep 2015, 13:24

Schulz heeft het ook slim gespeeld door een deel van de moeilijke dossiers door te schuiven naar de staatssecretaris. Neemt niet weg dat Mansveld al vanaf het begin geen capabele indruk maakte en dat het mij nog altijd verbaast dat ze nog steeds staatssecretaris is.
Maar goed, het gaat sowieso nog wel flink rommelen in het kabinet de komende maanden. Fyra-rapport, MH17-rapport, vluchtelingenproblematiek. Het zal me niks verbazen als we begin volgendjaar weer naar de stembus mogen.
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: "Megastrop" voor ProRail

Berichtdoor deadlock » Di 22 Sep 2015, 14:11

Ik denk niet dat een motie van wantrouwen het haalt en ik denk dat ze misschien een minister laten vallen maar het lijkt mij sterk, met de huidige vluchtelingenproblematiek, dat de oppositiepartijen én de coalitiepartijen verkiezingen willen riskeren.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

waldo79
Berichten: 3634
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: "Megastrop" voor ProRail

Berichtdoor waldo79 » Di 22 Sep 2015, 16:09

Dat is ook mijn analyse. Verkiezingen maken geen eind aan de status quo die er nu heerst :)
Mij best :)


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten