Materieeltekort dreigt bij NS
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Geen idee wanneer plan V buiten dienst gaat. Ik hoop pas wanneer er een oplossing is voor het capaciteitsprobleem.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Hahahahaha, ja mooie samenvatting ;)starx schreef:NS heeft dus besloten om het levensgevaarlijke materieel zonder baanschuiver langer in dienst te houden. En dat terwijl het onderhoud duur is en er reserveonderdelen missen.
Maar desondanks een wijs besluit *O*
Mat'64 blijft, volgens de huidige stand van zaken, tot 1 april aan de rit. Inderdaad met "circa" 15 stellen als "warme reserve". Ondertussen rijden ze gewoon elke dag, zal me niks verbazen als de hele serie (excl. de 900'en) zelfs nog aan de rit komt als het nog winter wordt.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
De 965 rijdt vandaag ook nog "gewoon", dus die heeft sowieso mogen rijden na de officiële uitdiensttreding.
De 963 volgt trouwens als volgende om op de "reguliere" manier uit de dienst te worden onttrokken. Op zaterdag 2 januari 2016 zou de revisietermijn hiervan verlopen.
De 963 volgt trouwens als volgende om op de "reguliere" manier uit de dienst te worden onttrokken. Op zaterdag 2 januari 2016 zou de revisietermijn hiervan verlopen.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Er is geen officiële uitdiensttreding. De stellen staan niet terzijde of afgevoerd - ze zijn alleen niet meer in de omloop opgenomen. NS maakt er in de berichtgeving een rommeltje van, maar dat is wel duidelijk natuurlijk.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Volgens deze door NS gepubliceerde infographic:
Zouden er in de Sprinters 1000 zitplaatsen van 1e klas naar 2e klas worden omgebouwd. Dit plan heb ik nog niet eerder gezien, waar gaat men dit precies doen?
Zouden er in de Sprinters 1000 zitplaatsen van 1e klas naar 2e klas worden omgebouwd. Dit plan heb ik nog niet eerder gezien, waar gaat men dit precies doen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Vermoedelijk de tussenbak van de SLT6.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Een deel van de oplossingen is openbaar. Later meer.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
NS neemt extra maatregelen tegen te drukke treinen
NS zet al het beschikbare materieel in om de drukte in 2016 en begin 2017 tegen te gaan. Niet-noodzakelijk onderhoud wordt gefaseerd en tot april wordt de Mat’64 toegevoegd aan de reserve. Oude dubbeldekkers worden opgeknapt en in Sprintertype SLT-6 wordt de verhouding tussen de 2de en 1ste klas verbeterd. Op enkele trajecten waar het in de spits structureel te druk blijft, worden reizigers geholpen met een volwaardig busalternatief, reisinformatie op maat en andere alternatieven. Om de enorme piekbelasting in de spits tegen te gaan, werkt NS samen met grote bedrijven, overheden en onderwijsinstellingen om de capaciteit op het spoor beter te benutten. NS laat kantoorpersoneel vanaf volgend jaar buiten de ochtendspits reizen om reizigers meer plaats te bieden. Dit staat in het plan dat NS vandaag aan staatssecretaris Dijksma van infrastructuur en Milieu heeft aangeboden. NS trekt 8,5 miljoen euro uit voor deze extra maatregelen bovenop de ca. 320 mln. die al wordt geïnvesteerd in extra materieel voor 2016 en 2017.
NS voorziet voor 2016 en begin 2017 dat er in de spits op enkele trajecten hinder zal zijn voor reizigers door te drukke treinen. Deze drukte concentreert zich in de spits op enkele specifieke trajecten. Afhankelijk van de periode in het jaar komt NS in 2016 10 tot 45 rijtuigen te kort. Dit komt omdat bijna de gehele reservevloot is ingezet om het wegvallen van de Fyra op te vangen, ook stroomt de Mat’64 uit. Nu de economie aantrekt, neemt de reizigersgroei boven verwachting toe (+3,3% extra reizigers in de spits dit jaar). Ook maken meer studenten gebruik van de trein door het behoud en de uitbreiding van de OV-studentenkaart. In 2016 wordt daarnaast op een groot aantal plekken gewerkt aan de verbetering van het spoor en stations, wat beperkingen voor de inzet van treinen tot gevolg heeft.
NS biedt maximaal aantal zit- en staplaatsen
Om de verwachte drukte in 2016 en begin 2017 aan te pakken, spant NS zich maximaal in om extra vervoersplaatsen te bieden en de hinder voor reizigers te beperken. NS zet haar hele treinvloot maximaal in, inclusief de reserves. Niet-noodzakelijk onderhoud en revisies worden uitgespreid over een langere periode en de Mat’64 wordt tot april in reserve gehouden. Door de verhouding tussen de 1ste en 2de klasse bij het Sprintertype SLT-6 aan te passen, ontstaan meer zit- en staplaatsen voor de 2de klas.
Alternatieven voor reizigers
Door betere reisinformatie, ook over de drukte op trajecten, en reisalternatieven te bieden, krijgen reizigers meer regie over hun reis. Ook ontwikkelt NS voor specifieke spitstreinen een maatwerkaanpak om de piekbelasting te verminderen. Voor enkele trajecten waar de knelpunten naar verwachting het grootst zijn, is een plan gemaakt om tijdelijk een volwaardig busalternatief te bieden (2.800 extra zitplaatsen). Samen met de overheid, onderwijsinstellingen en werkgeversorganisaties zet NS zich maximaal in om de capaciteit op het spoor beter te benutten en de extreme piekbelasting in de spits tegen te gaan. NS zal haar medewerkers op kantoor daarom vanaf volgend jaar buiten de spits laten reizen.
320 miljoen euro voor nieuwe en extra treinen
De genomen extra maatregelen zijn snel inzetbaar, effectief en in te passen binnen de dienstregeling. Dit alles kan niet voorkomen dat het druk is in 59 spitstreinen op een totaal van circa 5.000 treinritten per dag. Hiermee leveren we een maximale inspanning om reizigers zo comfortabel mogelijk te vervoeren. Met de extra maatregelen is een bedrag van ongeveer 8,5 euro miljoen gemoeid, exclusief de kosten voor gerichte inzet van bussen op een aantal drukke trajecten (circa 2 à 3 miljoen euro per kwartaal).
Dit alles komt bovenop de sinds 2014 gedane investeringen van circa 320 miljoen euro voor nieuw materieel en de terugkeer van 29 dubbeldekkers. Eind 2014 is een spoedbestelling geplaatst voor 58 nieuwe Sprinters, de eerste komen eind 2016 op het spoor.
Roger van Boxtel: “We zetten met alle maatregelen alles op alles om reizigers een comfortabele reis te bieden. We rijden in 2016 volle bak met al het materieel dat we hebben. Vooruitlopend op de komst van nieuwe treinen willen we met extra maatregelen onze reizigers meer alternatieven bieden om de reis naar hun hand te zetten.”, aldus Roger van Boxtel, CEO van NS.
Bron: NS nieuwspagina
NS zet al het beschikbare materieel in om de drukte in 2016 en begin 2017 tegen te gaan. Niet-noodzakelijk onderhoud wordt gefaseerd en tot april wordt de Mat’64 toegevoegd aan de reserve. Oude dubbeldekkers worden opgeknapt en in Sprintertype SLT-6 wordt de verhouding tussen de 2de en 1ste klas verbeterd. Op enkele trajecten waar het in de spits structureel te druk blijft, worden reizigers geholpen met een volwaardig busalternatief, reisinformatie op maat en andere alternatieven. Om de enorme piekbelasting in de spits tegen te gaan, werkt NS samen met grote bedrijven, overheden en onderwijsinstellingen om de capaciteit op het spoor beter te benutten. NS laat kantoorpersoneel vanaf volgend jaar buiten de ochtendspits reizen om reizigers meer plaats te bieden. Dit staat in het plan dat NS vandaag aan staatssecretaris Dijksma van infrastructuur en Milieu heeft aangeboden. NS trekt 8,5 miljoen euro uit voor deze extra maatregelen bovenop de ca. 320 mln. die al wordt geïnvesteerd in extra materieel voor 2016 en 2017.
NS voorziet voor 2016 en begin 2017 dat er in de spits op enkele trajecten hinder zal zijn voor reizigers door te drukke treinen. Deze drukte concentreert zich in de spits op enkele specifieke trajecten. Afhankelijk van de periode in het jaar komt NS in 2016 10 tot 45 rijtuigen te kort. Dit komt omdat bijna de gehele reservevloot is ingezet om het wegvallen van de Fyra op te vangen, ook stroomt de Mat’64 uit. Nu de economie aantrekt, neemt de reizigersgroei boven verwachting toe (+3,3% extra reizigers in de spits dit jaar). Ook maken meer studenten gebruik van de trein door het behoud en de uitbreiding van de OV-studentenkaart. In 2016 wordt daarnaast op een groot aantal plekken gewerkt aan de verbetering van het spoor en stations, wat beperkingen voor de inzet van treinen tot gevolg heeft.
NS biedt maximaal aantal zit- en staplaatsen
Om de verwachte drukte in 2016 en begin 2017 aan te pakken, spant NS zich maximaal in om extra vervoersplaatsen te bieden en de hinder voor reizigers te beperken. NS zet haar hele treinvloot maximaal in, inclusief de reserves. Niet-noodzakelijk onderhoud en revisies worden uitgespreid over een langere periode en de Mat’64 wordt tot april in reserve gehouden. Door de verhouding tussen de 1ste en 2de klasse bij het Sprintertype SLT-6 aan te passen, ontstaan meer zit- en staplaatsen voor de 2de klas.
Alternatieven voor reizigers
Door betere reisinformatie, ook over de drukte op trajecten, en reisalternatieven te bieden, krijgen reizigers meer regie over hun reis. Ook ontwikkelt NS voor specifieke spitstreinen een maatwerkaanpak om de piekbelasting te verminderen. Voor enkele trajecten waar de knelpunten naar verwachting het grootst zijn, is een plan gemaakt om tijdelijk een volwaardig busalternatief te bieden (2.800 extra zitplaatsen). Samen met de overheid, onderwijsinstellingen en werkgeversorganisaties zet NS zich maximaal in om de capaciteit op het spoor beter te benutten en de extreme piekbelasting in de spits tegen te gaan. NS zal haar medewerkers op kantoor daarom vanaf volgend jaar buiten de spits laten reizen.
320 miljoen euro voor nieuwe en extra treinen
De genomen extra maatregelen zijn snel inzetbaar, effectief en in te passen binnen de dienstregeling. Dit alles kan niet voorkomen dat het druk is in 59 spitstreinen op een totaal van circa 5.000 treinritten per dag. Hiermee leveren we een maximale inspanning om reizigers zo comfortabel mogelijk te vervoeren. Met de extra maatregelen is een bedrag van ongeveer 8,5 euro miljoen gemoeid, exclusief de kosten voor gerichte inzet van bussen op een aantal drukke trajecten (circa 2 à 3 miljoen euro per kwartaal).
Dit alles komt bovenop de sinds 2014 gedane investeringen van circa 320 miljoen euro voor nieuw materieel en de terugkeer van 29 dubbeldekkers. Eind 2014 is een spoedbestelling geplaatst voor 58 nieuwe Sprinters, de eerste komen eind 2016 op het spoor.
Roger van Boxtel: “We zetten met alle maatregelen alles op alles om reizigers een comfortabele reis te bieden. We rijden in 2016 volle bak met al het materieel dat we hebben. Vooruitlopend op de komst van nieuwe treinen willen we met extra maatregelen onze reizigers meer alternatieven bieden om de reis naar hun hand te zetten.”, aldus Roger van Boxtel, CEO van NS.
Bron: NS nieuwspagina
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
De bussen zullen aanvullend op de volgende trajecten worden ingezet:
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Met de verbindingen in Noord-Holland, Drunen - Utrecht, Rosmalen - Utrecht en Amersfoort - De Uithof worden wel verbindingen aangesproken die opzich handig kunnen zijn.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8712
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Zijn dat busdiensten van NS of bestaande buslijnen die waar mogelijk vaker gaan rijden? Zo zie ik op het plaatje de busverbinding Amersfoort - De Uithof waar Connexxion al rijdt met een aantal buslijnen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Korte samenvatting van vandaag aangekondigde maatregelen:
- 16 stellen Plan V blijven in dienst tot 1 april als strategische reserve, langer kan niet door ombouw Nedtrain Maastricht
- SLT-6 verliest een deel van zijn eerste klasse (hoogstwaarschijnlijk middenbak)
- Op specifieke drukke treinen wordt getracht om meer reizigers te spreiden, door te wijzen op rustigere treinen (meestal kwartier eerder of later), dit gebeurt via omroep en personeel op de perrons
- Personeel van NS forenst zo veel mogelijk buiten de spits
- Extra halte [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in Rosmalen op enkele momenten in de spits
- Businzet op drukke trajecten, met name op trajecten met slechts gedeeltelijke samenloop met trein, dus NS-bussen tussen Drunen/Rosmalen/Veghel en Utrecht, tussen Den Bosch en Utrecht De Uithof, en tussen Castricum/Krommenie-Assendelft en Amsterdam Zuid. Deze bussen zullen toegankelijk zijn tegen een aantrekkelijk tarief, en verder zullen commerciële prikkels toegepast worden om mensen de bus in te lokken. Daarnaast personeelsbussen tussen Den Bosch en Utrecht.
- 16 stellen Plan V blijven in dienst tot 1 april als strategische reserve, langer kan niet door ombouw Nedtrain Maastricht
- SLT-6 verliest een deel van zijn eerste klasse (hoogstwaarschijnlijk middenbak)
- Op specifieke drukke treinen wordt getracht om meer reizigers te spreiden, door te wijzen op rustigere treinen (meestal kwartier eerder of later), dit gebeurt via omroep en personeel op de perrons
- Personeel van NS forenst zo veel mogelijk buiten de spits
- Extra halte [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in Rosmalen op enkele momenten in de spits
- Businzet op drukke trajecten, met name op trajecten met slechts gedeeltelijke samenloop met trein, dus NS-bussen tussen Drunen/Rosmalen/Veghel en Utrecht, tussen Den Bosch en Utrecht De Uithof, en tussen Castricum/Krommenie-Assendelft en Amsterdam Zuid. Deze bussen zullen toegankelijk zijn tegen een aantrekkelijk tarief, en verder zullen commerciële prikkels toegepast worden om mensen de bus in te lokken. Daarnaast personeelsbussen tussen Den Bosch en Utrecht.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Ben benieuwd hoe leuk Arriva het vindt dat NS bussen naar Drunen en Veghel gaat laten rijden :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Dit worden nieuwe verbindingen, in het geval van Amersfoort - De Uithof gaat het om een directe verbinding van station Amersfoort, zonder tussenhaltes, naar De Uithof, en deze wordt momenteel niet geboden.Milco schreef:Zijn dat busdiensten van NS of bestaande buslijnen die waar mogelijk vaker gaan rijden? Zo zie ik op het plaatje de busverbinding Amersfoort - De Uithof waar Connexxion al rijdt met een aantal buslijnen.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Tussen Amersfoort en Uithof gaat het toch denk ik om de U-OV 252, die heeft nog wel wat capaciteit over, is behoorlijk snel en is met de nieuwe dienstregeling van 8 naar 14 ritten per dag gegaan.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Alleen als NS zomaar ruimte op streekbussen gaat gebruiken tegen de drukte krijg je denk ik al heel snel de poppen aan het dansen bij de private vervoerders, bovendien rijmt dat niet echt met de doelstelling comfortabele touringcars in te zetten.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Ik ook. Ben ook benieuwd naar de mening van Qbuzz over een NS- busverbinding tussen Den Bosch en De Uithof.Bee schreef:Ben benieuwd hoe leuk Arriva het vindt dat NS bussen naar Drunen en Veghel gaat laten rijden :?
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik verwacht zelf eerder problemen van Arriva dan van Qbuzz, aangezien Qbuzz nogal nauwe banden heeft met NS.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8712
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Wellicht zie ik iets over het hoofd, maar wanneer moeten de maatregelen ingaan, en dan met name de extra stop van de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] te Ravenstein en het busnetwerk? Is ook toevallig bekend waarmee de busdiensten gaan rijden? Touringcars van een bepaald bedrijf of worden HOV of gewone ov-bussen ingezet?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Wat verstaat de NS eigenlijk onder korte termijn waarover in het artikel over wordt gesproken? Na de kerstvakantie?
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
De extra stop in Rosmalen van de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] komt vanaf 8 februari, SLT-aanpassing moet in de zomer afgerond zijn. De rest hangt van verschillende factoren af, personeelsgerelateerde zaken zijn in theorie snel te regelen (nog voor het einde van de kerstvakantie), de bussen hangen af van de verschillende overheden die ja moeten zeggen.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Ik denk eigenlijk dat NS hiervoor compensatie zal geven aan de busbedrijven (Arriva, Connexxion en Qbuzz). Anders zou het een duidelijke inbreuk op de concessie zijn. De makkelijkste manier is om voor elke reiziger naar de Uithof de ritprijs Uithof-CS aan Qbuzz te betalen. Kortom de gemiste inkomsten gaan naar de vervoerder. Dan kunnen ze er moeilijk tegen zijn (wel de baten, niet de lasten).
Dit is een goede en makkelijke oplossing. De stilstand van deze serie is redelijk lang in Nm en Ht, dus het zal in de meeste gevallen geen vertraging veroorzaken. Wel opmerkelijk, want een paar jaar geleden vertikte NS het om eenzelfde oplossing voor Wijchen toe te passen (toen reed de [serie=Sprinter|2016|Nijmegen - Wijchen17600[/serie] nog niet). Maar misschien is Brabant voor NS wel iets gelijker dan GelderlandZ2N schreef:- Extra halte [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in Rosmalen op enkele momenten in de spits
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Ik denk dat het zo'n vaart niet eens zal lopen, en dat na wat gemekker van de regionale vervoerders NS uiteindelijk toch zijn gang kan gaan, om de hele simpele reden dat de politiek niet verantwoordelijk wil zijn voor het niet door laten gaan van deze noodoplossingen.starx schreef:Ik denk eigenlijk dat NS hiervoor compensatie zal geven aan de busbedrijven (Arriva, Connexxion en Qbuzz). Anders zou het een duidelijke inbreuk op de concessie zijn. De makkelijkste manier is om voor elke reiziger naar de Uithof de ritprijs Uithof-CS aan Qbuzz te betalen. Kortom de gemiste inkomsten gaan naar de vervoerder. Dan kunnen ze er moeilijk tegen zijn (wel de baten, niet de lasten).
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Die uitbreiding is er toch echt puur gekomen vanwege de verhuizing van onderdelen van ASR van Amersfoort naar Rijnsweerd waarvan velen met het OV reisden. Al is dat indirect natuurlijk ook al ontlasting van de trein.Busfoto.nl schreef:Tussen Amersfoort en Uithof gaat het toch denk ik om de U-OV 252, die heeft nog wel wat capaciteit over, is behoorlijk snel en is met de nieuwe dienstregeling van 8 naar 14 ritten per dag gegaan.
Wel een beetje aparte situatie ook trouwens omdat zo'n directe bus Amersfoort - De Uithof gedurende de aanbesteding nog uit het PvE voor de nieuwe provincie-concessie gehaald is omdat deze verbindingen niet teveel met de trein mochten concurreren. En nu gaat NS 'm zelf inzetten
Overigens verwacht ik dat die verbinding naar De Uithof vooral bestemd is om de [serie=Stoptrein|2016|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] te ontlasten, daar heeft het steeds populairder worden van lijn 72/265 immers ook wel een behoorlijke impact op de treinen.
Wat dat betreft zijn de rechtstreekse bussen vanuit diverse plaatsen in Brabant dingen die een stuk grotere impact op regionale vervoerders hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Gelukkig is het niet de politiek die bepaalt of deze contractbreuk door de beugel kan, maar de rechter. Scheiding der machten enzo..Z2N schreef:Ik denk dat het zo'n vaart niet eens zal lopen, en dat na wat gemekker van de regionale vervoerders NS uiteindelijk toch zijn gang kan gaan, om de hele simpele reden dat de politiek niet verantwoordelijk wil zijn voor het niet door laten gaan van deze noodoplossingen.starx schreef:Ik denk eigenlijk dat NS hiervoor compensatie zal geven aan de busbedrijven (Arriva, Connexxion en Qbuzz). Anders zou het een duidelijke inbreuk op de concessie zijn. De makkelijkste manier is om voor elke reiziger naar de Uithof de ritprijs Uithof-CS aan Qbuzz te betalen. Kortom de gemiste inkomsten gaan naar de vervoerder. Dan kunnen ze er moeilijk tegen zijn (wel de baten, niet de lasten).
Het zogenaamde gemekker lijkt me niet meer dan terecht als NS een inbreuk maakt op je contract. En NS kan zich ook niet beroepen op overmacht, want dit tekort konden ze redelijkerwijs echt wel aan zien komen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten